آشنایی با بندرعباس شهر تاریخی و کلیدی خلیج فارس

0

بندرعباس مرکز استان هرمزگان، یکی از جنوبی ترین نقاط ایران پیش از جزایر ایرانی خلیج فارس است. بندرعباس که زمانی با نام بندر گمبرون شناخته می‌شده است، یکی از مهمترین شهرهای ایران در نیمه جنوبی کشور و از کلیدی ترین بندرهای ایران در حاشیه خلیج فارس است. بندرعباس چه از دید تاریخی و چه از دید تفریحی یا بازرگانی، جذابیت زیادی برای گردشگران دارد. هر چند بسیاری از مردم ایران هنوز بندرعباس را به عنوان یک شهر گردشگری نمی‌شناسند و بندرعباس بیشتر برایشان تداعی کننده یک بندر بازرگانی است. در این نوشته به شما نشان می‌دهیم بندرعباس چه ظرفیت های زیادی برای گردشگری دارد.

 

بندرعباس دروازه ورود به خلیج فارس

شما با سفر به بندرعباس علاوه بر زیبایی های خود شهر، به گستره بزرگی از زیبایی های طبیعی در نزدیکی و پیرامون آن هم دسترسی پیدا می‌کنید. بندرعباس در کنار خلیج فارس و در حاشیه خط ساحلی آن قرار گرفته است و از اسکله های مختلف آن می‌توانید با قایق یا کشتی های مسافربری به جزایر هرمز و قشم و لارک بروید. اسکله مسافربری شهید حقانی جایی است که کشتی های مسافربری، به دو جزیره هرمز و قشم حرکت می‌کنند و در طول روز چند بار در این مسیر تردد دارند. علاوه بر این، شهرهای پیرامونی دیگر استان هرمزگان هم از بندرعباس دارای دسترسی زمینی هستند. پس اگر مایل هستید به کاوش استان هرمزگان و شهرهای متعدد و زیبایش بپردازید، می‌توانید با خرید بلیط هواپیما بندرعباس به این شهر سفرکرده و سپس با خودرو و به صورت زمینی به شهرهای دیگر هرمزگان هم سفر کنید. برای پیدا کردن ارزانترین پرواز بندرعباس به تهران می‌توانید از سفرمارکت موتور جستجوی بلیط هواپیما استفاده کنید.

رونیکس

دیدنی های تاریخی بندرعباس

بندرعباس پیشینه ای بس طولانی و دراز دارد. از هزاران سال قبل، بندرعباس یا بندرگمبرون، مرکز بازرگانی از مسیر خلیج فارس به شهرهای دیگر جهان بوده است. تجارت میان چین، هند، ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مسیر بندرعباس انجام می‌شده است. این رفت و آمد پیوسته بازرگانی موجب شده است تا فرهنگ ها و اقوام گوناگونی به این شهر رفت و آمد داشته باشند. معبد هندوها نمونه‌ای از این رویداد است. هندوهایی که بین هندوستان و ایران از راه بندرعباس بازرگانی می‌کردند، برای انجام مراسم عبادی خود از حاکمان وقت اجازه می‌گیرند تا معبدی بسازند. معبد هندوها بندرعباس نمودی از معماری هندی در مکان‌های مذهبی این دین پرجمعیت شرق آسیا است. دیگر دیدنی بندرعباس حمام گله داری است که موزه مردمشناسی بندرعباس هم به شمار می‌رود. برکه های باران بندرعباس دیگر جاذبه این شهر هستند. برکه های باران در اصل آب انبارهایی هستند که بارش های فصلی را ذخیره سازی می‌کردند.

جاذبه های ساحل بندرعباس

بندرعباس شهری کشیده در امتداد خط ساحلی خلیج فارس و در نزدیکی تنگه هرمز است. خط ساحلی گسترده ای که بندرعباس دارد، به این شهر کمک کرده تا موقعیت های متعددی برای لذت بردن از ساحل برای مسافران و گردشگران پدید بیاورد. به جز اسکله های مسافربری و تجاری که در کنار ساحل جای گرفته‌اند پارک های ساحلی وجود دارند که گردشگران از آنها برای تماشای غروب خورشید، کمپینگ و تفریحات دیگر استفاده می‌کنند. معروف ترین ساحل بندرعباس، ساحل نخل ناخدا یا پارک ساحلی غدیر و همچنین ساحل سورو است. این ساحل ها امکاناتی مانند مسیر دوچرخه سواری و اسکیت یا پلاژهای شنا به گردشگران عرضه می‌کنند.

فصل مناسب برای سفر به بندرعباس

بندرعباس در فصل‌های گرم سال آب و هوایی گرم و شرجی دارد و تحمل آن برای هر کسی راحت نیست. ولی در نیمه دوم سال و فصل های سردتر سال، دمای هوای بندرعباس تازه مطبوع و معتدل می‌شود. از همین رو اگر خودتان از اهالی شهرهای جنوبی نیستید، توصیه می‌کنیم از نیمه پاییز تا اوایل بهار را برای سفر خود به بندرعباس و هرمزگان در نظر بگیرید.

چگونه به بندرعباس سفر کنیم؟

بندرعباس یک نقطه بازرگانی و راهبردی مهم ایران است. به همین دلیل همیشه راه های دسترسی زیادی به آن وجود داشته است. شاید مشهورترین آنها خط آهن سرتاسری ایران است که از بندرعباس به سوی شمال در امتداد است و در دوران رضاخان ساخته شد. از نظر شبکه جاده ای هم جاده های متعددی بندرعباس را به شرق، غرب و همین طور نیمه شمالی کشور متصل می‌کند. اما سریعترین و کم زحمت ترین راه برای سفر به بندرعباس، استفاده از بلیط قشم بندرعباس است. شما می‌توانید به کمک سفرمارکت ارزانترین بلیط هواپیما بندرعباس را بدون نیاز به جستجوی زیاد در اینترنت پیدا کرده و خریداری کنید.

فرودگاه بین المللی بندرعباس

فرودگاه اصلی شهر بندرعباس، فرودگاه بین المللی بندرعباس نام دارد که به نام فرودگاه بین المللی شهدای پرواز ۶۵۵ هما هم معروف است. فرودگاه بندرعباس سالیانه حدود ۲۵۰ پرواز به شهرهای داخلی و خارجی را میزبانی می‌کند. تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد از مهمترین شهرهایی است که مسیر هوایی با بندرعباس دارند. همچنین دبی در سوی دیگر خلیج فارس، مهمترین شهر خارجی است که با بندرعباس در ارتباط است. در هر سال حدود ۱ میلیون نفر از کسانی که بلیط هواپیما بندرعباس را خریداری کرده‌اند به وسیله این فرودگاه تردد می‌کنند.

سوغات و رهاورد بندرعباس

بندرعباس مرکز استان هرمزگان است و شمار زیادی از محصولات کشاورزی و صنایع دستی این استان را می‌توانید در بازارهای بندرعباس خریداری کنید. سوغات بندرعباس متنوع و گسترده است و می‌تواند سلایق متفاوتی را پوشش دهد.

خرما یکی از محصولات کشاورزی استان هرمزگان است که می‌توانید آن یا فرآورده‌های مختلفش را در بندرعباس پیدا کنید. خرما ده ها نوع مختلف دارد و هر کسی می‌تواند یکی از آنها را انتخاب کند. علاوه بر این از خرما فرآورده‌های جانبی مثل شیره خرما، شیرینی های خرمایی، سرکه خرما، قند خرما و قهوه خرما به دست می‌آید و کسانی که به محصولات طبیعی علاقه دارند را راضی می‌کند.

میوه‌هایی مثل مرکبات، گوآوا و انبه هم در بندرعباس قابل خریداری هستند. فرآورده های دریایی مانند میگو و انواع ماهی تازه جنوب، از دیگر محصولاتی هستند که می‌توانید از بازار ماهی فروشان بندرعباس تهیه کنید. اگر امکان جا به جایی ماهی تازه را ندارید، می‌توانید ماهی دودی یا میگو خشک شده را خریداری کنید. در زمینه صنایع دستی هم بندرعباس جای مناسبی برای تهیه صنایع دستی ساخته شده از صدف است. انواع مختلفی از هنرهای مبتنی بر دوزندگی مانند گلابتون دوزی، خوس دوزی و کمه دوزی در این شهر رایج است.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.