چگونه حکم الزام به تنظیم سند بگیریم؟

0

چگونه حکم الزام به تنظیم سند بگیریم؟ این پرسش و دغدغه بسیاری از مردم به هنگام بدقولی و بدعهدی طرف مقابل برای تنظیم سند می باشد که توسط وکیل ملکی عدل محور به آن پاسخ داده شده و نکات حقوقی کاربردی در ین خصوص بیان خواهیم نمود.

ارزش و اعتبار اسناد رسمی بر هیچ کسی پوشیده نیست. این امر در خصوص املاک و انتقال مالکیت اموال غیرمنقول از ارزش وافری برخوردار بوده و می توان این گونه استدلال کرد که در دست داشتن سند رسمی دال بر مالکیت بلامنازع است مگر اینکه از طرق قانونی خلاف آن اثبات گردد. به عنوان مثال فردی که ادعای عدم مالکیت دیگری را دارد باید اثبات کند سندی که به اسم وی صادر شده است جعلی می باشد. در ادامه با گروه حقوقی عدل محور همراه باشید..

رونیکس

در تعریف اسناد رسمی باید بگوییم که این اسناد نزد ادارات ثبت یا دفاتر ثبت اسناد و نزد مامورین رسمی که دارای مجوز فعالیت در این زمینه هستند تنظیم و تکمیل می شوند. اگر سندی واجد یکی از شرایط فوق نباشد به عنوان سند عادی شناخته می شود. البته سند عادی هم دارای ارزش و اعتبار است با این حال نمی توان میزان این اعتبار را با آنچه که در خصوص اسناد رسمی بیان می کنیم یکسان دانست.

قانون به افراد این حق را داده است تا در صورت خرید ملک یا خودرو، درخواست انتقال سند و در نهایت انتقال مالکیت نمایند. درواقع صرف تنظیم مبایعه نامه یا قرارداد بیع نمی تواند انتقال مالکیت قلمداد شود مگر اینکه منتهی به تنظیم سند رسمی شوند. در حالت عادی هم انتقال سند مالکیت توسط فروشنده صورت می گیرد. حال سوال این است که اگر فروشنده از انتقال مالکیت و تنظیم سند رسمی خودداری کند چگونه حکم الزام به تنظیم سند بگیریم؟

حکم الزام به تنظیم سند رسمی

خریدار باید به همراه مدارک موجود و بخصوص مبایعه نامه به دادگاه مراجعه کند. دادگاه به درخواست الزام به تنظیم سند رسمی زمانی رسیدگی می کند که الزام به تنظیم سند طبق قانون پذیرفته شده باشد. امروزه این مورد در خصوص فروش املاک و خودرو لازم الاجراست. مدعی نمی تواند در این شرایط دادخواست اثبات مالکیت بدهد بلکه باید دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را مطرح نماید.

برای این کار باید حتما شواهدی دال بر وقوع بیع یا مانند آن میان طرفین وجود داشته باشد؛ به عنوان مثال می توان به مبایعه نامه اشاره کرد. در این صورت درخواست وی توسط قاضی مورد رسیدگی واقع می شود. حال قاضی به مفاد مبایعه نامه یا قرارداد مورد نظر توجه می کند. در این شرایط دو حالت متصور است:

  • اگر در سند اولیه، تاریخ خاصی برای انتقال سند تعیین شده باشد خواهان باید در آن تاریخ به دفتر اسناد رسمی مراجعه نموده و در صورت عدم حضور فروشنده، گواهی مرتبط با این امر را دریافت کند.
  • اگر تاریخ خاصی برای انتقال سند درج نشده باشد وی می تواند با ارائه اظهار نامه، از فروشنده دعوت کند تا در تاریخ مشخص در دفتر اسناد رسمی حاضر شود. اگر فروشنده نسبت به این امر بی اعتنایی کند وی می تواند از مامورین دفتر اسناد رسمی، گواهی عدم حضور فروشنده را دریافت کند.

بنابراین شما در دادگاه با ارائه گواهی عدم حضور فروشنده اثبات می کنید که وی از انتقال سند مالکیت امتناع ورزیده است. دادگاه از فروشنده درخواست می کند تا در جلسات مورد نظر حاضر شود. وی می تواند برای دفاع از حقوق خود دلایل خاصی را ارائه کند اما در اغلب موارد، دلایل فروشنده رد شده و به انتقال سند مالکیت محکوم می شود.

چگونه حکم الزام به تنظیم سند بگیریم؟

زمانیکه دادگاه دلایل دو طرف را بررسی می کند حکم به الزام تنظیم سند رسمی یا رد درخواست خواهان می دهد. این را هم بگوییم که در صورت صحت قرارداد اولیه و پرداخت ثمن از جانب خریدار، امکان رد دعوا وجود ندارد. حال دادگاه برای اجرای حکم الزام به تنظیم سند رسمی یکی از دو روش ذیل را در پیش می گیرد:

  • فروشنده را ملزم می کند که در دفتر اسناد رسمی و در تاریخ مشخص، حاضر شده و سند مربوطه را به نام خریدار منتقل کند. در این صورت دیگر خریدار صاحب و مالک بلامنازع آن ملک یا خودرو شناخته می شود.
  • اگر فروشنده باز هم از حضور در دفتر اسناد رسمی خودداری ورزد یا مخالفت خود را نسبت به این کار در دادگاه مطرح کند، قاضی تعیین می کند تا یکی از نمایندگان قضایی به نیابت از فروشنده، در دفتر اسناد رسمی مبادرت به انتقال سند نماید. همچنین دادگاه در صورت درخواست خواهان، فروشنده را محکوم به پرداخت هزینه دادرسی و پرداخت سهم او از انتقال سند خواهد کرد.

دریافت مشاوره از گروه حقوقی عدل محور

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با الزام به تنظیم سند ، علاوه بر مشاوره حقوقی تلفنی ، می توانید به وب سایت adlmehvar.com مراجعه کرده و از مشاوره اینترنتی نیز بهره مند شوید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.