دیسک کمر چه علائم و درمان‌هایی دارد ( سوزن سوزن شدن پاها، کمردرد و …)

0

به استخوان‌هایی که ستون فقرات شما را تشکیل می‌دهند مهره گفته می‌شود. آن‌ها توسط لایه‌های نازک یا دیسک‌‌ها از یکدیگر جدا شده و با ماده‌ای ژله مانند به نام هسته پالپوسوس پر شده‌اند. در ستون فقرات سالم، این دیسک‌ها از خرد شدن مهره‌های شما جلوگیری می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند بدون درد حرکت کنید.

اما مانند سایر قسمت‌های بدن، این دیسک‌ها می‌توانند در طول زمان آسیب ببینند یا شکسته شوند. گاهی اوقات لایه بیرونی دیسک (که آنولوس فیبروسوس نامیده می‌شود) می‌شکند. این مشکل باعث می‌شود ژله بیرون بریزد و مهره‌ها را مجبور به تماس مستقیم با یکدیگر می‌کند. ژله همچنین ممکن است با یکی از اعصاب متعدد بالا و پایین ستون فقرات تماس پیدا کند. که می‌تواند منجر به کمردرد و سایر علائم ناراحت کننده و حتی ناتوان کننده شود.

برای بیماران مبتلا به فتق دیسک، فیزیوتراپی هم تسکین فوری درد و هم پیشگیری طولانی مدت از آسیب را ارائه می‌دهد. اکثر برنامه‌های فیزیوتراپی برای درمان فتق دیسک‌ها با درمان‌های غیر فعال شامل ماساژ بافت عمیق، درمان سرد و گرم، آب درمانی، تحریک الکتریکی عصب و کشش شروع می‌شود.

رونیکس

 

علت فتق دیسک چیست؟

تقریباً هر کس می‌تواند فتق دیسک كمر را تجربه کند. با این حال، عوامل خاصی وجود دارد که شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. در اینجا برخی از رایج‌ترین علل و عوامل خطر دیسک کمر آمده است.

صدمه

علل فتق دیسک اغلب نوعی آسیب به کمر شما را شامل می‌شود. این صدمه می‌تواند به اندازه زمین خوردن یا آسیب ناشی از ورزش جدی باشد یا به سادگی تغییر موقعیت ناگهانی باشد.

هرچه فشار بیشتری به کمر وارد کنید، بیشتر دچار فتق دیسک می‌شوید. این بدان معناست که ورزشکاران و افرادی که دارای مشاغل سنگین فیزیکی هستند در معرض خطر بیشتری نسبت به سایرین قرار دارند.

جنسیت

در حالی که فتق می‌تواند افراد را از هر جنسیت تحت تأثیر قرار دهد، مردان به طور کلی بیشتر از زنان مستعد ابتلا به آن هستند.

 

سن

با افزایش سن، استخوان‌های شما مستعد آسیب‌دیدگی می‌شوند. این اسیب‌دیدگی علاوه بر ساییدگی است که به طور طبیعی در طول عمر تجمع می یابد.

بنابراین در حالی که فتق دیسک می‌تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، در افراد دارای مهره‌های بزرگ‌ترمعمولاً آسیب بیشتر دیده شود.

سبک زندگی

ورزش منظم بخش مهمی از زندگی طولانی و سالم است. بدون آن، بدن شما ضعیف‌تر می‌شود و احتمال اسیب آن بیشتر می‌شود.

اضافه وزن یکی دیگر از عوامل خطر فتق دیسک است. وزن اضافی باعث می‌شود ستون فقرات برای حرکت بدن شما بیشتر کار کنند و این فشار می‌تواند شما را مستعد ابتلا به فتق دیسک کند.

گودی کمر

گودی کمر نیز می‌تواند خطر فتق دیسک کمر را افزایش دهد. بنابراین برای پیشگیری از دیسک کمر، در صورت داشتن این مشکل حتماً به پزشک متخصص درمان گودی کمر در اصفهان مراجعه کنید..

درد و علائم مرتبط

کمردرد شایع‌ترین علامت فتق به دلیل تحریک عصبی، اسپاسم احتمالی عضلات و التهاب است.

رادیکولوپاتی مربوط به سیگنال دهی غیرعادی اعصاب نیز شایع است. علائم دیسک کمر شامل موارد زیر است:

  • درد ناشی از برق گرفتگی: فشار عصبی می‌تواند باعث ایجاد احساسات غیرطبیعی شود که معمولاً به عنوان دردهای ناشی از برق گرفتگی تجربه می‌شود. برای فتق‌های کمری، شوک‌ها از یک یا هر دو پا پایین می‌آیند.
  • سوزن سوزن شدن و/یا بی‌حسی: بیماران اغلب احساسات غیرطبیعی مانند سوزن سوزن شدن، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در یک یا هر دو پا دارند.
  • ضعف عضلانی: ممکن است سیگنال‌های عصبی از مغز قطع شده و باعث ضعف عضلات پایین تنه شود. این علائم در افراد تحت تأثیر سرخوردگی مهره‌های کمر نیز دیده می‌شود.
  • مشکلات روده یا مثانه: این علائم مهم هستند زیرا ممکن است نشانگر سندرم cauda equina باشد، یک بیماری نادر ناشی از فتق دیسک بین مهره‌های L5 و اولین مهره‌های استخوان خاجی است.

اگر درد کمر/پا همراه با مشکلات ادرار یا حرکات روده است یا در صورت احساس بی‌حسی در اطراف مقعد، فوراً به دکتر مهسا مظاهری متخصص درمان کمردرد در اصفهان مراجعه کنید. این یک فوریت پزشکی است.

درمان درد فتق ناشی از دیسک


 

اگر کمردرد شما را برای مدتی اذیت کرده است، احتمالاً قبلاً به دنبال راه‌هایی برای درمان آن به تنهایی بوده‌اید. اما بهترین راه برای نزدیک شدن به درمان این بیماری تحت نظر پزشک بودن است.

پس از دریافت تشخیص رسمی، قبل از شروع هرگونه درمان جدید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک متخصص درمان دیسک کمر در اصفهان در مورد درمان‌هایی که می‌توانند برای وضعیت و علائم دقیق شما موثرتر باشند، صحبت می‌کنند و همچنین درمان‌های مکمل برای کمک به علائم شما.

استراحت

استراحت زمانی اهمیت دارد که دچار آسیب شده‌اید.

دوره‌های طولانی استراحت می‌تواند کمر شما را بیشتر تضعیف کند که بازیابی را دشوارتر می‌کند. در صورت تجویز پزشك، در دوره‌هاي استراحت ورزش را آرام انجام دهيد.

ورزش

برخی از تمرینات می‌توانند به شما کمک کنند احساس بهتری داشته باشید، در حالی که برخی دیگر می‌توانند فتق دیسک را بدتر کنند. برای مثال پیاده روی یک ورزش ارزان است که اغلب می‌تواند درد کمر شما را کاهش دهد.

مجدداً با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید کدام تمرینات برای شما مناسب است. اساساً، اگر ورزش یا هر نوع حرکتی علائم شما را تشدید می‌کند، آن را متوقف کنید. در صورت امکان تا زمانی که کمر شما بیشتر بهبود نیافته است، دیگر آن فعالیت را انجام ندهید.

تغییر سبک زندگی

کاهش وزن همچنین ممکن است علائم فتق دیسک را از بین ببرد و در آینده کمرتان را از آسیب‌های مشابه محافظت کند.

با راهنمایی و تأیید پزشک می‌توانید با رژیم ورزشی و وعده‌های غذایی منظم و مغذی به وزن سالم‌تری برسید.

داروها

بسیاری از مردم برای تسکین درد از دارو استفاده می‌کنند. ممکن است در حال حاضر از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده کنید.

اگر هنوز درد قابل توجهی را حتی در هنگام مصرف این داروها تجربه می‌کنید با پزشک خود در مورد مواردی که می‌تواند در هنگام افزایش شدید درد کمک کند، مشورت کنید.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی دیگر از درمان‌های رایج برای دیسک و یا درمان آرتروز کمر در اصفهان است. فیزیوتراپیست حرفه‌ای به افراد کمک می‌کند تا آنجا که ممکن است دامنه حرکتی قبلی خود را بازیابند و در عین حال ماهیچه‌های اطراف ناحیه آسیب دیده را نیز تقویت می‌کند.

برای انجام این کار، آن‌ها وضعیت شما را بررسی کرده و یک برنامه درمانی را به طور خاص برای شما تهیه می‌کنند. این طرح به احتمال زیاد شامل روش‌های درمانی متعددی از جمله تمرینات، حرکات کششی، گرما/سرما درمانی و موارد دیگر خواهد بود.

درمان‌های مداخله‌ای

در برخی موارد، درمان‌های ذکر شده در بالا برای کنترل درد شما کافی نخواهد بود. اگر این امر در مورد شما صادق است، ممکن است پزشک روش مداخله‌ای بیشتری مانند تزریق یا جراحی را پیشنهاد دهد.

تزریقات از جمله تزریق کورتیزون می‌تواند به زمانی کمک کند که درد مزمن شما بسیار شدیدتر از درمان‌های محافظه کارانه شود. این تزریق‌ها می‌توانند درد موثر و طولانی مدت را ارائه دهند اما در صورت استفاده مکرر نیز می‌توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند. پزشک شما به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید.

انواع مختلفی از جراحی فتق دیسک وجود دارد از جمله برداشتن جزئی یا کامل دیسک آسیب دیده یا قرار دادن دیسک مصنوعی برای جایگزینی دیسک آسیب دیده.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.