آشنایی با انواع سه پایه دوربین و موبایل

0

پایه دوربین عکاسی یکی از ابزارهای حرفه‌ای و البته ضروری برای پشتیبانی از دوربین در حین عکاسی است. معمولاً این پایه‌ها از تنظیمات مختلفی داشته که به مدل آن‌ها بستگی دارند.

پایه‌های دوربین به‌ منظور نگهداری از دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای و سنگین طراحی شده‌اند. ازاین‌رو به‌خصوص در میان عکاسان حرفه‌ای که از دوربین‌های عکاسی سنگین استفاده می‌کنند، بسیار محبوب هستند. به همین دلیل است که این ابزار را در تمام استودیوهای حرفه‌ای پیدا می‌کنید. با ما در این متن همراه باشید و اطلاعات کاملی در مورد این ابزار حرفه‌ای به دست آورید.

چرا باید از پایه ی دوربین عکاسی استفاده کنیم؟

رونیکس

برخی از این پایه‌ها با کمک کاستورهای موجود به‌راحتی جابه‌جا می‌شوند؛ یعنی عکاس می‌تواند دوربین خود را همراه با پایه در هر مکانی قرار داده، با کمک قفل کاستور در هر موقعیتی پایه را ثابت کرده و از حمل دوربین‌های سنگین حرفه‌ای خلاص شود.

اما این تنها دلیل استفاده از پایه در عکاسی نیست؛ در ادامه به موارد بیشتری اشاره می‌کنیم:

  • امکان تنظیم ارتفاع: در عکاسی حرفه‌ای شما نیاز دارید که در بهترین موقعیت از سوژه عکس بگیرید؛ پایه به شما کمک می‌کند که به هر ارتفاعی در عکاسی دسترسی داشته باشید.
  • امکان عکاسی در شرایط نوری نامناسب: گاهی باید با دیافراگم پایین، ایزو کم و سرعت شاتر طولانی عکاسی کنید؛ در این صورت پایه به شما کمک می‌کند که دوربین را بدون حرکت نگه دارید.
  • عدم لرزش دوربین: طبیعی است که در شرایط مختلف امکان لرزش دستان شما مانع از ثبت عکس‌های باکیفیت شود؛ به‌خصوص زمانی که روی سوژه زوم می‌کنید یا زمانی که به عکاسی با نوردهی طولانی نیاز دارید.
  • دستیابی به ترکیب‌بندی بهتر: با پایه می‌توانید دوربین را در جهات مختلف حرکت داده و بهترین ترکیب‌بندی را برای سوژه خود داشته باشید.

انواع پایه‌های دوربین عکاسی را بشناسید

زمانی که برای خرید پایه ی دوربین عکاسی اقدام می‌کنید، با انواع مختلفی از تک پایه‌ها و سه پایه‌ها در بازار روبه‌رو می‌شوید. هر دو این ابزارهای به شما کمک می‌کنند که عکس‌های بهتری ثبت کنید؛ اما تفاوت زیادی میان این دو وسیله وجود دارد.

اولین تفاوت میان این دو ابزار که از نام آن‌ها نیز مشخص است، تعداد پایه‌های آن‌ها است. اگرچه طراحی سایر بدنه آن‌ها با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد و هر دو آن‌ها قابلیت تنظیم ارتفاع و ثابت نگه‌داشتن دوربین را به شما می‌دهند، اما در موارد زیر با یکدیگر تفاوت دارند: شما باید باتوجه‌به سبک عکاسی خود یکی از این پایه‌ها را انتخاب کنید.

مقاومت پایه دوربین

سه پایه‌ها مقاومت بیشتری دارند؛ ازاین‌رو در ازبین‌بردن لرزش‌های دوربین موفق‌تر از تک پایه‌ها هستند. همین امر سبب می‌شود که در نوردهی طولانی با سه پایه‌ها عملکرد بهتری داشته باشید.

ثابت نگه‌داشتن دوربین

با انتخاب سه پایه‌ها می‌توانید دوربین خود را تنظیم کرده و از آن دور شوید. این در حالی است که با تک پایه به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید این کار را انجام دهید. در نتیجه سه پایه‌ها گزینه بسیار مناسبی برای ثابت نگه‌داشتن دوربین در یک مکان هستند.

تنوع بیشتر

از آن جایی که سه پایه ی دوربین عکاسی طرف‌داران بیشتری دارند، انواع مختلفی از آن‌ها در بازار یافت می‌شود؛ این در حالی است که در خرید تک پایه‌ها انتخاب‌های محدودتری دارید.

چرا پایه دوربین عکاسی تک پایه انتخاب کنیم؟

اگر سه پایه‌ها به این اندازه در عکاسی و فیلمبرداری عملکرد خوبی دارند، چرا باید از پایه دوربین تک پایه استفاده کرد؟ موارد زیر از دلایلی هستند که عکاسان تک پایه ی دوربین فیلمبرداری را به سه پایه ترجیح می‌دهند.

  • تک پایه‌ها اندازه کوچک‌تر و وزن کمتری دارند؛
  • تک پایه‌ها فضای کمتری را روی زمین اشغال می‌کنند؛
  • در استفاده از تک پایه سرعت جابه‌جایی شما بیشتر می‌شود؛
  • تنظیم پایه در تک پایه‌ها بسیار سریع‌تر از سه پایه انجام می‌شود.

انواع سه پایه دوربین عکاسی

برای این که بهترین سه پایه دوربین عکاسی را بخرید، پیش از هر چیز باید با انواع آن آشنا باشید:

  • سری سه‌راهی: در این مدل دوربین با پیچ به سه پایه وصل می‌شود. همچنین سه اهرم برای تنظیم زاویه دوربین در این سه پایه وجود دارد.
  • سر دنده‌ای: در این مدل دوربین با کمک گیره روی سه پایه نصب شده و با کمک‌دنده‌های چرخشی تنظیم می‌شود.
  • سر توپی یا ball-head: در این مدل دوربین با کمک گیره‌های موجود روی سه پایه نصب می‌شود. همچنین یک اهرم برای تنظیم زاویه دوربین در این سه پایه وجود دارد.

در انواع پایه ی دوربین عکاسی شما می‌توانید ارتفاع آن‌ها را تنظیم کنید، درحالی‌که در برخی دیگر امکان انجام این کار را ندارید.

  • پایه‌های قابل تنظیم: معمولاً این پایه‌ها از جنس آلومینیوم هستند و در اندازه‌های مختلف تنظیم می‌شوند.
  • پایه‌های ثابت: برخی از پایه‌ها قابلیت تنظیم ندارند که معمولاً قیمت آن‌ها نیز پایین‌تر از سایر مدل‌ها در بازار است.
  • پایه‌های منعطف: این مدل‌ها اغلب از جنس پلاستیک منعطف ساخته با قابلیت خم کردن ساخته شده‌اند.

بهترین سه پایه ی دوربین عکاسی را بخرید

اگر به دنبال بهترین پایه برای عکاسی هستید، باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. در ادامه به مهم‌ترین فاکتورهایی که در خرید این ابزار به شما کمک می‌کنند، اشاره شده است:

جنس بدنه

پیش از هر چیز باید بدانید که جنس بدنه پایه در استحکام آن تأثیر زیادی دارد. معمولاً سه پایه‌هایی که در بازار مشاهده می‌کنید، از جنس‌های زیر هستند:

  • آلومینیوم: سه پایه‌های معمولی از این جنس هستند که قیمت بالا و استحکام خوبی دارند.
  • پلاستیک: پایه‌هایی از این جنس استحکام بسیار کمی دارند و ازاین‌رو عملکرد آن‌ها نیز نسبت به سایر پایه‌ها ضعیف‌تر است.
  • فیبر کربن: این جنس از سه پایه‌ها با وجود وزن کم از استحکام بالایی برخوردار هستند.

سری سه پایه

در خرید پایه ی دوربین عکاسی باید سری آن را باتوجه‌به نیاز خود انتخاب کنید. این بخش از سه پایه وظیفه نگهداری از دوربین شما را برعهده دارد؛ ازاین‌رو مهم‌ترین بخش در سه پایه به‌حساب می‌آید. انواع سری‌ها را پیش‌ازاین معرفی کردیم که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

استحکام

اگرچه جنس پایه‌ها در استحکام آن‌ها تأثیر زیادی دارد، اما عوامل دیگری نظیر موارد زیر نیز در این مورد تأثیر می‌گذارند:

  • قطر پایه‌ها؛
  • جنس اتصالات.

وزن پایه دوربین

پس از استحکام، دومین فاکتوری که باید در خرید سه پایه در نظر داشته باشید، قدرت تحمل وزن آن‌ها است. این که پایه ی دوربین عکاسی تحمل وزن بالایی داشته باشد، به این معنی است که ابزاری حرفه‌ای در دست دارید. در غیر این صورت احتمال شکستن سه پایه و آسیب رسیدن به دوربین و لنز بسیار زیاد خواهد بود.

ازاین‌رو باید در هنگام خرید به دنبال سه پایه‌ای باشید که تحمل 1.5 برابر مجموع وزن دوربین و بلندترین لنز شما را داشته باشد. البته اگر از فلاش‌های اکسترنال روی دوربین خود نیز استفاده می‌کنید، باید به دنبال مدل‌هایی با تحمل وزنی بالاتر نیز باشید.

ارتفاع پایه دوربین

به دنبال پایه‌هایی باشید که قابلیت تنظیم ارتفاع را دارند. در این صورت انتخاب‌های بی‌شماری پیش روی شما قرار دارد؛ اما توصیه می‌کنیم که پایه‌هایی هم قد خودتان تهیه کنید. به‌این‌ترتیب دیگر هنگام عکاسی نیاز به خم شدن نخواهید داشت.

همچنین توجه کنید که ارتفاع سه پایه زمانی که آن را جمع می‌کنید، در کیف لوازم شما جا شود.

قفل پایه‌ها

معمولاً سه پایه‌ها به دو نوع قفل پیچی و اهرمی مجهز هستند. مدل‌های قفل اهرمی بیشتر در سه پایه‌های معمولی از جنس آلومینیوم در سه پایه‌های فیبر کربنی از قفل‌های پیچی استفاده می‌شود. این که سه پایه ی دوربین عکاسی شما به کدام قفل مجهز است، هیچ تأثیری در کیفیت عکاسی شما ندارد.

برای فیلمبرداری با موبایل نیز به پایه نیاز دارید

این روزها دوربین‌های موبایل کیفیت بالایی دارند؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از افراد از دوربین‌های گوشی خود به‌جای دوربین‌های حرفه‌ای برای فیلمبرداری استفاده می‌کنند.

معمولاً برای فیلمبرداری با گوشی موبایل از سه پایه استفاده می‌کنند؛ زیرا هولدری محکم برای نگهداری موبایل در شرایط مختلف است. سه پایه ی نگهدارنده ی موبایل برای فیلمبرداری که با نام تریپاد شناخته می‌شود؛ در اندازه‌های کوچک و با قابلیت تنظیم ارتفاع در بازار به فروش می‌رسند.

اما همه ما می‌دانیم که پایه فیلمبرداری موبایل تنها برای ضبط فیلم استفاده نمی‌شود؛ این پایه‌ها کمک می‌کنند که بدون نیاز به فرد دیگر عکس‌های با کیفیت از خود گرفته و گاهی هم از آنها به‌عنوان پایه‌ای برای فیلمبرداری استفاده کنید.

بهترین سه پایه ی موبایل را انتخاب کنید

اگر قصد خرید پایه برای گوشی موبایل دارید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

جنس بدنه پایه

سه پایه‌های موبایل در بازار از جنس پلاستیک و آلومینیوم هستند. پایه‌های آلومینیومی قیمت بیشتری داشته و به‌مراتب استحکام بیشتری نسبت به پایه‌های پلاستیکی دارند.

وزن پایه موبایل

باتوجه‌به وزن سه پایه‌های موبایل می‌توانید تشخیص دهید که توانایی نگهداری گوشی شما را دارند یا خیر. این روزها با وجود برندهای متفرقه محصولات بی‌کیفیت زیادی در بازار وجود دارند که برخی از آن‌ها حتی توانایی نگهداری گوشی شما را نیز ندارند.

قابلیت تنظیم ارتفاع

برخی از پایه‌ها ثابت و برخی از آن‌ها قابلیت تنظیم ارتفاع دارند. اگرچه با پایه‌های موبایل نمی‌توانید ارتفاع را مانند پایه‌های دوربین تنظیم کنید، اما امکان ثبت تصویر در ارتفاع‌های مختلف را به شما می‌دهد.

گیره نگهدارنده

در خرید پایه موبایل باید به گیره نگهدارنده آن توجه کنید. در برخی از مدل‌ها سایز نگهدارنده متغیر است؛ ازاین‌رو امکان نصب هر موبایلی با هر سایزی روی آن وجود دارد. علاوه بر این گیره‌ها باید به‌صورت افقی و عمدی تنظیم شوند.

ریموت

برخی از مدل‌های پایه فیلمبرداری موبایل دارای ریموت هستند؛ به‌این‌ترتیب قابلیت اتصال با بلوتوث به موبایل را داشته و امکان کنترل از راه دور آنها فراهم می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله تمام آن چه را که باید در مورد پایه‌های دوربین عکاسی بدانید، در اختیار شما گذاشته‌ایم. ما در فروشگاه اینترنتی نورنگار تنوع بالایی از پایه‌های دوربین عکاسی و موبایل را گرد هم آورده‌ایم که انتخاب را برای مشتریان خود آسان کنیم. در فروشگاه نورنگار سه پایه ی دوربین عکاسی دست‌دوم با قیمت مناسب و کیفیت بالا نیز پیدا خواهید کرد؛ بنابراین فرصت را از دست ندهید و هر چه زودتر برای خرید اقدام کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.