چگونه از دریل استفاده کنیم؟

0

ابزار آلات آروا

دریل یکی از ابزار های پرکاربرد و ضروری در منازل و کارگاه ها است؛ که در اکثر مواقع از آنها استفاده می شود، پس از آشنایی با این ابزار و انواع آن بهتر است به معرفی نحوه استفاده از آن بپردازیم. دریل های دستی یکی از پرکاربرد ترین ابزار ها در یک کارگاه هستند، بنابراین دانستن نحوه عملکرد ایمن آن هنگام نمونه سازی و کار روی پروژه ها ضروری است؛ در ادامه این مقاله مرحله به مرحله با نحوه کار آشنا می شوید.

یک بیت مته انتخاب کنید

قبل از انتخاب مته، تعیین اندازه و عمق حفره ای که در حال حفاری هستید بسیار مهم است. هنگام انجام کار با پیچ ها و دریل ها، ایجاد حفره ها و سوراخ های آزمایشی برای جلوگیری از شکستن و خُرد چوب بسیار مهم هستند. قطر مته ای که برای ایجاد سوراخ آزمایشی استفاده می شود؛ باید با قطر پیچ شما (بدون رزوه) یکسان باشد. در ادامه برخی از انواع بیت های مته را معرفی می کنیم.

رونیکس
  1. بیت های پیچ گوشتی (شماره 1): هنگام استفاده از مته دستی برای چرخاندن پیچ ها مفید هستند. این مورد هیچ وقت سوراخ ایجاد نمی کند.
  2. بیت مته های چرخشی (شماره 2): بیشترین استفاده را دارند و عموماً برای برش سوراخ های کوچکتر و استاندارد تر در موادی مانند چوب و فلز استفاده می شوند. هنگامی که قصد دارید یک سوراخ بزرگ را با این نوع بیت مته ایجاد کنید، مطمئن شوید که از یک بیت مته کوچکتر شروع کرده و سوراخ را به صورت مرحله ای گسترش دهید.

اگر همان ابتدا، کار را با مته بزرگ تر انجام دهید با یک سوراخ بزرگ و شل مواجه می شوید و ممکن است در آخر کار شما تمیز و با کیفیت در نیاید.

  1. بیت های فورستنر (شماره 3): قادر به ایجاد سوراخ های بزرگ روی چوب هستند و می توانند به صورت جزئی یا کامل از مواد عبور کنند. همچنین می توان از بیت های Forstner برای ایجاد سوراخ های زاویه دار در مواد نیز استفاده کرد.
  2. مته های برگی (شماره 4): به راحتی می توانند سوراخ های بزرگی را در چوب ها ایجاد کنند.
  3. مته های اره ای (شماره 5): قادر به سوراخ های بزرگتر از مته های برگی هستند، اما نمی توانند برش های جزئی ایجاد کنند. بسته به نوع اره ای که بیت ساخته شده است، می توان از تکه های اره روی چوب یا فلز استفاده کرد.

بیت مته انتخاب شده را داخل سه نظام دریل قرار دهید

سه نظام (قسمت دایره ای مشکی جلوی دریل) را با چرخاندن آن در جهت عقربه های ساعت شل کنید تا قطر سه نظام بزرگتر از قطر مته شود.

مته را در سه نظام وارد کرده و سه نظام را محکم کنید تا مته محکم شود. اطمینان حاصل کنید که بیت مته متمرکز است و در داخل سه نظام به درستی جای گرفته است. همچنین، توجه داشته باشید که سه نظام را در اطراف قسمت چرخشی مته محکم نکنید. زیرا احتمال شکسته شدن مته مورد استفاده شما را افزایش می دهد، به ویژه برای مته های کوچکتر.

تنظیمات دیگر را بررسی کنید

باتری دریل

در صورتی که از دریل شارژی استفاده می کنید؛ مطمئن شوید که باتری دریل به مقدار کافی شارژ شده باشد. استفاده از باتری که به اندازه کافی شارژ نشده است می تواند منجر به حفاری و سوراخ کاری کندتر شود.

کلید تنظیم سرعت

کلید تنظیمات سرعت مته را بررسی کنید این کلید دارای دو حالت است.

  • حالت اول سرعت کم و گشتاور بالا است که برای استفاده هایی مانند باز و بسته کردن پیچ ​​ها مناسب است.
  • حالت دوم دارای سرعت بالا و گشتاور کم است که برای سوراخکاری مناسب است. اگر سوراخ های بزرگ عمیق روی چوب را با یک پیچ سوراخ می کنید، به احتمال زیاد از تنظیمات سریعتر برای اکثر کارها استفاده خواهید کرد.

کلید چپ گرد و راست گرد

به کلید چپ گرد و راست گرد دستگاه توجه کنید. این کلید می تواند جهت چرخش دریل و مته را تعیین کند؛ این مورد برای باز و بسته کردن پیچ ها استفاده می شود.

حلقه تنظیم گشتاور یا ترکمتر

مورد بعدی که باید به آن دقت کرد حلقه تنظیم گشتاور یا ترکمتر دریل است. این قطعه اعدادی روی خود دارد و قابل تنظیم است. هر چه این حلقه روی اعداد کمتر تنظیم شود به این معنی است که چرخش مته خیلی آرام تر است.

آماده سازی قطعه کار

مطمئن شوید قطعه کاری که در حال حفاری و سوراخکاری هستید روی یک سطح محکم شده باشد؛ این کار را می توان با گیره انجام داد. برای اینکه دریل کاری را راحت تر و با کیفیت بالاتر انجام دهید می توانید قبل از عملیات سوراخکاری از طریق علامت گذاری نقاطی که باید سوراخ شوند را علامت بزنید و بعد از آن شروع به کار با دریل کنید.

سوراخکاری را شروع کنید

قبل از شروع سوراخکاری مطمئن شوید که نوک مته متریال را لمس می کند و بیت مته در زاویه مناسب نگه داشته شده است. اگر بیت مته به صورت عمود بر قطعه کار باشد به این معنی است که سوراخی که زده می شود؛ صاف و مستقیم است.

ماشه را بکشید و به آرامی حفاری را شروع کنید. هنگامی که مته کمی از ماده را سوراخ کرد؛ می توانید سرعت دریل را افزایش دهید و فشار ثابت را اعمال کنید تا زمانی که سوراخکاری به اتمام برسد و سوراخی که مد نظر است را ایجاد کرده باشید.

پس از اتمام کار، مطمئن شوید که مته در همان جهت می چرخد ​​و آن را بیرون بکشید. این به تمیز کردن سوراخی که ایجاد کرده اید کمک می کند.

کلام آخر

در این مقاله مرحله به مرحله کار با دریل و نحوه استفاده از آن را شرح دادیم. در انتها پیشنهاد می کنیم برای خرید دریل به شرکت آروا به آدرس arvatools.com مراجعه کنید. ابزار آلات آروا تمام دریل ها و محصولات دیگر خود را با گارانتی و خدمات پس از فروش بی نظیر به بازار عرضه می کند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.