ورزش های اکستریم؛ پرطرفدارترین‌ها کدامند

0

ورزش های اکستریم که با عبارات دیگری مثل ورزش های افراطی یا مخاطره آمیز هم شناخته می‌شوند، طرفداران بسیار دارند؛ به‌ویژه در میان کسانی که عاشق ماجراجویی و امتحان‌کردن چیزهای تازه هستند. در مطلب حاضر سعی کرده‌ایم تعدادی از پرطرفدارترین این ورزش‌ها را به شما معرفی کنیم و جزئیات بیشتری راجع‌بهشان در اختیارتان بگذاریم. اگر عاشق هیجان هستید، همراه ما بمانید!

ورزش های اکستریم آبی

۱. اسکوبا دایوینگ (غواصی اسکوبا)

اسکوبا دایوینگ از ورزش های اکستریم آبی

رونیکس

اسکوبا دایوینگ یا همان غواصی اسکوبا یکی از ورزش های مخاطره آمیز پرطرفدار و محبوبی است که با آن می‌توانید به اعماق آب دریاها و اقیانوس‌ها بروید و جلوه‌های تازه‌ای از طبیعت زیبا را ببینید. در این ورزش محبوب، لوازم کامل غواصی ازجمله لباس مخصوص و کپسول اکسیژن و موارد دیگر در اختیارتان قرار خواهد گرفت و با کمک اینها می‌توانید مدت‌زمان بیشتری را در آب سپری کنید و تا اعماق پایین‌تری شنا کنید. البته تمامی این کارها را زیر نظر مربی و غواص کارآزموده انجام خواهید داد و خطری برایتان نخواهد داشت.

ازجمله شهرهای کشور که انجام این ورزش محبوب در آنها رواج دارد می‌توان به کیش و قشم اشاره کرد.

۲. ویک‌بوردینگ (Wakeboarding)

ویک‌بوردینگ از ورزش های افراطی آبی

ویک‌بوردینگ ورزش اکستریم و هیجان‌انگیز دیگری است که بر روی آب دریاها انجام می‌شود. کسی که مایل به امتحان‌کردن آن باشد، بر روی تخته موج‌سواری قرار می‌گیرد (پاها با ادوات مخصوص کاملا به آن متصل خواهند شد تا امکان رهاشدن تخته موج‌سواری به حداقل برسد) و سر طنابی را در دست خواهد گرفت که انتهای آن به یک جت‌اسکی متصل است. این جت‌اسکی با سرعتی حدود ۵۰ کیلومتر بر ساعت روی آب حرکت می‌کند و ورزش‌کار را بر روی تخته موج‌سواری پشت سر خود می‌کشد.

این ورزش فوق‌العاده جالب و هیجان‌انگیز است و اگر ترس از آب نداشته باشید، حتما برایتان تجربه‌ای ماندگار خواهد شد. برخی سواحل جنوب یا سواحل مازندران و گیلان امکان انجام این ورزش را دارند.

۳. ورزش مخاطره آمیز دریایی کایت‌سرفینگ (Kitesurfing)

ورزش مخاطره آمیز دریایی کایت‌سرفینگ

این ورزش اکستریم دریایی شباهت زیادی با مورد قبل دارد. در واقع در آن هم ورزش‌کار روی تخته موج‌سواری مخصوصی قرار خواهد گرفت و به‌کمک طنابی که انتهای آن به چیز دیگری متصل است، بر روی سطح آب کشیده می‌شود. تفاوت کایت‌سرفینگ با ویک‌بوردینگ در آن است که در آن، به‌جای استفاده از جت‌اسکی برای کشیدن موج‌سوار، از کایت استفاده می‌شود.

این ورزش افراطی دریایی را می‌توانید در دو سبک آزاد و موج‌سواری امتحان کنید. در اولی بر روی آب‌های آرام کشیده خواهید شد و در دومی، بر روی آب‌های مواج و پرتلاطم؛ کافی‌ست دریا یا دریاچه‌های ایران را بررسی کنید و ببینید کدام برای این ورزش مناسب است.

اسکی روی آب با پای برهنه از ورزش های اکستریم دیگری است که شباهت زیادی با موارد ذکرشده دارد و در آن، همان‌طور که نامش گویا است، تخته موج‌سواری برای ورزش‌کار در نظر گرفته نخواهد شد و با پاهای برهنه روی آب کشیده می‌شود. اگر جرئت امتحان‌کردن آن را داشته باشید، فوق‌العاده هیجان‌انگیز و جالب است.

۴. کایاک‌سواری بر روی آب‌های خروشان

کایاک‌سواری از دیگر ورزش های اکستریم آبی

کایاک قایق کوچکی است که قایق‌ران در نشیمن‌گاه کوچک تعبیه‌شده در آن می‌نشیند و با پاروی دوسویه مخصوصی که دارد، قایق را هدایت می‌کند. کایاک‌ها در انواع تک‌نفره، دونفره و چهارنفره درست می‌شوند. اگر مایل باشید، می‌توانید این ورزش را همراه با دوستان و به‌صورت تیمی هم انجام دهید.

کایاک‌سواری یک ورزش تابستانی جذاب است. البته باید خاطرنشان کرد که میزان افراطی یا مخاطره آمیز بودن ورزش کاملا به صلاحدید خودتان بستگی خواهد داشت. اگر عاشق هیجان و افزایش آدرنالین هستید، می‌توانید در رودخانه‌ها و دریاهای خروشان کایاک‌سواری کنید. اگر هم بخواهید صرفا اوقات خوشی را در کمال آرامش سپری کنید، می‌توانید کایاک را در آب‌های آرام و روان شناور کنید و بیشتر از سکوت و مناظر زیبای اطراف لذت ببرید.

کایاک‌سواری در آب‌های خروشانی که آبشارهای نسبتا کم‌ارتفاعی دارند از دیگر ورزش های اکستریم است که طرفداران خاص خود را دارد و بسیار هیجان‌انگیز است. البته انجام آن کمی مهارت می‌خواهد و هر کسی قادر به تجربه آن نخواهد بود. برای مثال کسانی که در کایاک هستند باید بدانند که چطور در هنگام فرود از آبشارها ابتدا دماغه کایاک را به سطح آب برخورد دهند تا مشکلی پیش نیاید و تعادل از دست نرود.

۵. غواصی در قفس با کوسه‌ها

ورزش مخاطره آمیز غواصی در قفس با کوسه‌ها

غواصی در قفس با کوسه‌ها یکی از ورزش های اکستریم هیجان‌انگیزی است که در نگاه اول، حتما به نظرتان ترسناک و دلهره‌آور خواهد آمد. اما باید گفت که این ورزش در شرایطی کاملا ایمن برای ورزش‌کار صورت می‌گیرد؛ به این صورت که غواص با ادوات و تجهیزات کامل غواصی شامل لباس و کپسول اکسیژن، در قفسی به ابعاد مشخص به اعماق دریا فرستاده خواهد شد. پس از آن او شانس آن را خواهد داشت که بدون واهمه از حمله کوسه، این موجود غول‌پیکر دریایی را از نزدیک ببیند و با آن رویارو شود.

ورزش های اکستریم صعودی

۶. ابسیلینگ/ راپل (Abseiling)

ابسیلنیگ یا راپل از ورزش های اکستریم صعودی

ضرب‌المثلی فارسی هست که می‌گوید «فواره چون بلند شود، سرنگون شود.» این ضرب‌المثل قدیمی به‌خوبی گویای چگونگی انجام این ورزش اکستریم و هیجان‌انگیز است. در آن، ورزش‌کار ابتدا در نقطه‌ای مرتفع قرار می‌گیرد و سپس، با کمک تجهیزات مخصوصی مثل طناب صخره‌نوردی، قلاب، کمربند مخصوص و نظایر اینها، شروع به پایین‌آمدن از آن نقطه می‌کند.

این ورزش مخاطره آمیز شغل بعضی افراد است! آنها برای انجام کارهایی مثل پاک‌کردن شیشه‌های برج‌ها به طنابی متصل می‌شوند و طبقات را یک‌به‌یک پایین می‌آیند.

انجام این ورزش به هرکسی توصیه نمی‌شود و تکنیک‌ها و مهارت‌های خاص خود را می‌طلبد. البته اگر در ابتدای کار زیر نظر فردی کارآزموده ورزش را شروع کنید، از این بابت جای نگرانی چندانی نخواهد بود.

۷. یخ‌نوردی

ورزش اکستریم یخ‌نوردی

یخ‌نوردی از دیگر ورزش های اکستریم است که برای عاشقان هیجان و افزایش آدرنالین تجربه‌ای ماندگار خواهد بود؛ البته چالش‌های خاص خود را هم دارد. برای انجام آن، بسته به مکانی که قصد صعود از آن را داشته باشید، به تجهیزات مختلفی نیاز پیدا خواهید کرد. ازجمله این تجهیزات می‌توان به کفش یخ‌نوردی/ یخ‌شکن، تبر یخ‌نوردی و نظایر اینها اشاره کرد.

۸. صخره‌نوردی/ سنگ‌نوردی

ورزش افراطی صخره‌نوردی

صخره نوردی و سنگ‌نوردی از دیگر ورزش های مخاطره آمیزی هستند که طرفداران بسیار دارند. چالش‌های بسیاری پیش روی کسانی است که به این رشته ورزشی رو می‌آورند؛ به‌ویژه کسانی که مایل هستند این کار را در طبیعت آزاد انجام دهند و به‌قولی، صخره‌نوردی کنند. توان بدنی و استقامت بالایی نیاز دارد و شاید مناسب هر کسی نباشد.

البته اگر به این رشته ورزشی علاقه‌مند باشید، می‌توانید مدتی زیر نظر مربی‌های کارآزموده در فضاهای بسته و مصنوعی سنگ‌نوردی کنید و کمی که با فوت‌وفن صعود آشنا شدید و توان بدنی بیشتری پیدا کردید، این کار را در طبیعت آزاد انجام دهید. خوبی این ورزش اکستریم آن است که به‌خاطر وجود باشگاه‌های مخصوص سنگ‌نوردی می‌توانید در تمامی فصل‌های سال آن را انجام دهید و محدودیتی از این حیث وجود ندارد. بنابراین شروع ورزش برایتان ساده‌تر خواهد بود.

ورزش های اکستریم هوایی

۹. پاراگلایدینگ (چتربال سواری)

پاراگلایدینگ از ورزش های مخاطره آمیز هوایی

پاراگلایدینگ یا چتربال سواری از دیگر ورزش های اکستریم جذاب و پرطرفدار است. پاراگلایدر یا چتربال وسیله ساده و متشکل از نشیمن‌گاهی است که به یک باله پارچه‌ای متصل شده است. در مقابل این باله دو دریچه یا منفذ تعبیه شده‌اند و فشار هوایی که وارد این منافذ می‌شود، به خلبان پاراگلایدر این اجازه را خواهد داد که ساعت‌ها در پرواز بماند و بدون هیچ استرس و فشاری از مناظر زیبای اطراف لذت ببرد.

خوبی پاراگلایدینگ این است که در مقایسه با سایر ورزش های اکستریم هوایی، مثل چتربازی یا نظایر آن، فراز و فرود ساده‌تری دارد و یادگرفتن آن هم آسان‌تر است. تنها چالشی که دارد پیداکردن مکان مناسب برای چتربال سواری است که بعضا باعث می‌شود تا علاقه‌مندان به این ورزش جذاب کیلومترها سفر کنند و از محل زندگی و سکونت خود فاصله بگیرند.

در شهرهای مختلف ایران ازجمله تهران، تبریز، قم، همدان، کرج و مشهد سایت‌های پروازی مخصوص انجام این ورزش مخاطره آمیز وجود دارند. البته امتحان‌کردن آن کمی هزینه‌بر است و اگر هم مایل باشید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی آن (مبتدی، متوسط و پیشرفته) شرکت کنید و به‌مرور مدرک مربی‌گری دریافت کنید.

۱۰. اسکای دایوینگ (چتربازی سقوط آزاد)

اسکای دایوینگ از ورزش های اکستریم هوایی

اسکای دایوینگ یا چتربازی سقوط آزاد ورزش پرمخاطره و فوق‌العاده هیجان‌انگیزی است که در فهرست ورزش های اکستریم ما جای دارد. شیوه انجام آن به این صورت است که متقاضیان به‌وسیله هواپیما تا ارتفاع مشخصی پرواز می‌کنند و سپس همراه با مربی و ناظر کارآزموده‌ای که همراهشان است، و نیز به همراه وسایلی مثل چتر اصلی، چتر رزرو و کلاه ایمنی، سقوط آزاد را تجربه می‌کنند.

اسکای دایوینگ نیاز به تجربه و آموزش چندانی ندارد و فقط پریدن از آن ارتفاع برای کسانی که قرار است سقوط آزاد را تجربه کنند، کمی دل‌وجرئت می‌خواهد؛ هرچند کاملا ایمن است و هیچ خطری ندارد.

نکته دیگر آنکه فرود در این ورزش افراطی در مقایسه با مورد قبل (پاراگلایدینگ) کمی دشوارتر است و ممکن است فشار بیشتری را متوجه فرد کند.

۱۱. بانجی جامپینگ (پرش جامپینگ)

ورزش مخاطره آمیز بانجی جامپینگ

بانجی جامپینگ در مقایسه با بیشتر ورزش‌هایی که در این فهرست به شما معرفی کردیم ساده‌تر انجام می‌گیرد و به احتمال زیاد، نام آن به گوش‌تان خورده است. در این ورزش اکستریم کسی که قرار است آن را انجام دهد بر بلندای مکانی که برایش در نظر گرفته شده است قرار می‌گیرد و پاهایش به ریسمانی فوق‌العاده انعطاف‌پذیر متصل می‌شود. وقتی از ارتفاع به پایین می‌پرد و ریسمان تا انتهای آن کشیده می‌شود، پیش از آنکه به حالت سکون کامل برسد، تا نیمه‌های راه به بالا برمی‌گردد (به‌خاطر حالت ارتجاعی ریسمان). بسیاری از پل‌های معروف دنیا امکان انجام این ورزش را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند.

با بانجی جامپینگ می‌توان تجربه‌ای ناب و هیجان‌انگیز از سقوط آزاد داشت. البته هر کسی جرئت انجام این فعالیت فوق‌العاده پرطرفدار را نخواهد داشت!

ورزش های اکستریم زمستانی

ورزش های اکستریم زمستانی

۱۲. اسکی روی برف و اسنوبوردینگ (Snowboarding)

اسکی و اسنوبوردینگ روی برف از ورزش های اکستریم پرطرفدار زمستانی است. البته در مقایسه با بیشتر مواردی که تاکنون راجع‌بهشان خواندید، برای امتحان‌کردن این ورزش‌ها به کمی تجربه و آموزش نیاز خواهید داشت؛ مگر آنکه به پیست‌های مخصوص این کار بروید. در این پیست‌ها اسکی‌بازها با ادوات مخصوص، به ریسمانی شبیه به زیپ‌لاین‌ها متصل می‌شوند و جز حفظ تعادل، نیاز به انجام کار دیگری نخواهند داشت. پرمخاطره‌بودن ورزش اسکی و اسنوبوردینگ هم تا حدود زیادی به شیب مکانی بستگی دارد که برای امتحان‌کردن این ورزش انتخاب می‌کنید: هرچه شیب تندتر باشد، اسکی خطرناک‌تر و هیجان‌انگیزتر خواهد شد.

۱۳. تیوپ‌سواری

تیوپ‌سواری ورزش اکستریم زمستانی دیگری است که برخلاف مورد قبل نیاز به آموزش و تجربه ندارد و هرکسی قادر به امتحان‌کردن آن خواهد بود. تیوپ‌سواری در تمام پیست‌های اسکی انجام می‌گیرد و در آن، یک یا چند نفر داخل تیوپ نسبتا بزرگی قرار می‌گیرند و از بالای تپه، به‌سمت پایین رها می‌شوند. به‌مرور که پایین می‌آیند به سرعت تیوپ افزوده خواهد شد و در پایان مسیر سرعت‌گیری تعبیه شده است که تیوپ را نگه می‌دارد.

در سال‌های اخیر حوادث زیادی مرتبط با تیوپ‌سواری در پیست‌های زمستانی گزارش شده‌اند. پیش از آنکه برای امتحان‌کردن این ورزش اکستریم اقدام کنید، حتما از استانداردبودن پیست، تجهیزات و لحاظ‌شدن کامل نکات ایمنی در مکان موردنظرتان کسب اطمینان کنید.

در پایان

ورزش های اکستریم یا مخاطره آمیز با وجود اسم نسبتا دلهره‌آوری که دارند آن‌قدرها هم ترسناک نیستند و در تمامی آنها، تمامی نکات مربوط به ایمنی و حفظ سلامت ورزش‌کاران از قبل در نظر گرفته و رعایت می‌شود. دلیل این نام‌گذاری آن است که اگر خدای‌ناکرده اتفاقی برای ورزش‌کار بیفتد، پیامد آن برای او به‌مراتب جدی‌تر از ورزش‌های عادی خواهد بود؛ چون در این ورزش های اکستریم معمولا با ارتفاعات بلند، اعماق دریاها، شیب‌های تند و نظایر اینها سروکار پیدا می‌کنیم. به هر عنوان اگر عاشق هیجان هستید و دوست دارید هرازگاهی زندگی را به‌شکلی افراطی تجربه کنید، می‌توانید با کمی تحقیق و پرس‌وجو مکانی مورداعتماد برای ورزشی که به آن علاقه دارید پیدا کنید و انجامش دهید.

شما بگویید

نظر شما چیست؟ آیا موافق با انجام ورزش های اکستریم هستید یا فکر می‌کنید تجربه آنها به خطری که دارند نمی‌ارزد؟ تجربه شرکت‌کردن در فعالیت‌ها و ورزش‌های معرفی‌شده در این مطلب را داشته‌اید؟ این تجربه برایتان چگونه بوده است؟ ورزش افراطی دیگری سراغ دارید که فکر می‌کنید جایش در مطلب‌مان خالی باشد و انجامش می‌تواند لذت‌بخش و هیجان‌انگیز باشد؟

اگر مایل باشید می‌توانید در قسمت «ارسال دیدگاه» با ما و مخاطبان چطور از بازخوردها، نظرات و تجربه‌های خود بگویید که برایمان فوق‌العاده ارزشمند خواهند بود.


در ادامه بخوانید: گران ترین ورزش های جهان؛ ۸ ورزش لاکچری و پرهزینه اما جذاب
منبع flypgs lonelyplanet xtremego
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.