تاپر کیک چیست؟

0

حتما شما هم تزئین‌های زیبا و متنوع روی کیک‌های تولد و عروسی و… را دیده‌اید. طرح‌های تزِئینی مثل شمع، عروسک، گل و… که به آنها تاپر کیک می‌گویند.

در این مطلب با تاپر کیک، انواع آن، مزیت‌ها و اصول ساخت تاپر بیشتر آشنا می‌شویم.

 

رونیکس

به طور کلی تاپر به آخرین مرحله­ای که روی یک سطح قرار میگیرد، گفته می­شود. تاپر کیک اصطلاحی هست که حتما در دنیای دکور کیک یا قنادی­ها زیاد شنیده­اید. تاپر کیک به تزیینات روی کیک گفته می­شود که شامل گل، عروسک­های شکری، شکلاتی، نوشته­ها و عبارات CNC شده طلقی و … می­باشد. جالب است که بدانید شمع را می­توان قدیمی­ترین تاپرکیک درنظر گرفت. تاپر کیک طرحی ایستاده است که معمولا با سیخ چوبی یا خلال دندان، یا اگر کاملا خوراکی باشد، به طور مستقیم بر روی کیک یا گاهی در کنار کیک قرار می‌گیرد. تاپرها نه تنها روی کیک و کاپ کیک و پاپس کیک، بلکه روی خوراک‌ها یا دسرهای با بافت منسجم هم قرار داده می‌شوند. با استفاده از تاپر‌های جذاب می‌توان رنگ و طرح بی‌‌نظیری به کیک‌‌‌ها و کاپ‌کیک‌های خریداری شده یا خانگی اضافه کرد.

انواع تاپر کیک:

تاپرها را می­توان به تاپرهای دوبعدی و سه بعدی تقسیم­بندی کرد. تاپرهای دوبعدی شامل انواع طلقی یا پلاستیکی (شامل نوشته­های فارسی یا انگلیسی تولدت مبارک، پیوندتان مبارک، Engaged, she said yes و … )می­باشد. نوع دیگر تاپر دوبعدی پرینت­های خوراکی می­باشد که بر روی لایه فوندانت چسبانده و بر بالای کیک نصب می­شود. تاپر سه­بعدی شامل تاپرهای عروسکی، گل و یا سایر احجام تزیینی می­شود.

 

تاپرها را نیز می­توان به دو دسته خوراکی و غیرخوراکی نیز تقسیم­بندی کرد. تاپرهای خوراکی معمولا با خمیر فوندانت، خمیر مارزیپان یا خمیر شکلاتی تهیه می‌شوند. تاپرهای غیرخوراکی غالبا از جنس پلکسی هستند و با دستگاه‌های خاصی برش داده می‌شوند و گاها به عنوان شمع استفاده می­شوند.

مزیت تاپرهای خوراکی:

تاپرهای خوراکی نسبت به تاپرهای غیرخوراکی مزایایی دارند که باعث محبوبیت آنها می‌شود:

  • این تاپرها کاملاً خوراکی هستند و تماس مستقیم آنها با مواد خوراکی نیز کاملاً بلامانع است.
  • تاپرهای ساخته شده با خمیر خوراکی فوندانت، معمولاً ماندگاری بسیار بالایی دارند. این موضوع باعث شده این نوع تاپرها، به صورت جداگانه از کیک هم ساخته شده و به فروش برسند.
  • با توجه به تم مراسم موردنظر، می‌توانند در اشکال متفاوت و متنوعی تهیه شوند.

اصول پایه‌ای ساخت تاپرهای کیک:

  • تهیه و استفاده از خمیر مناسب، ابزار مناسب و الگوی مناسبِ ساخت از اصول اولیه ساخت تاپرهاست.

مثلاً بافت و انسجام خمیر فوندانتی که تاپر با آن ساخته می‌شود، باید به گونه‌ای باشه که طرح ساخته شده شکل خودش را کامل و بدون تغییر حفظ کند. در عین حال نباید بافت بیش از حد سفتی داشته باشد که در هنگام ورز دادن ترک بخورد.

  • اصل مهم بعدی زمان کافی جهت خشک شدن تاپر است.
  • خمیر هنگام ساخت تاپر یا بعد از آن نباید چسبناک باشد. چسبناک بودن سبب می‌شود که کار با خمیر بسیار مشکل و گاهاً حتی غیرممکن شود. به علاوه ممکن است تاپر شکل خود را حفظ نکند و در اصطلاح وا برود. خمیر چسبناک همچنین باعث جذب پرزها و خاک اطراف شده و ظاهرش کثیف می‌شود.

استفاده از خمیرهای خوراکی دیگر مثل مارزیپان یا خمیر شکلاتی هم اصول خاص خود را دارند.

ساخت تاپر کیک

ساخت تاپر کیک پس از مشخص شدن جنس تاپر و در مرحله طراحی اولیه شروع می‌شود. برای طراحی تاپر ابتدا لازم است تا طرح آن روی کاغذ پیاده شود. مراحل بعدی وابسته به این است که تاپر موردنظر شما خوراکی است یا غیرخوراکی. زیرا ابزار و تجهیزات هر نوع تاپرمتفاوت است. ساخت تاپرهای خوراکی مانند تاپرهای شکلاتی، یا فوندانتی با لوازم موجود در منزل نیز ممکن است.

اما ساخت تاپرهای غیرخوراکی احتیاج به دستگاه‌های مختلف (برش لیزری، سی ان سی و…) و مواد اولیه‌ای دارد که تهیه آنها صرفا برای تولید یک تاپر منطقی و به­صرفه نیست. بنابراین خرید تاپر آماده از یک فروشگاه، یا سفارش تاپر موردعلاقه انتخاب عاقلانه‌تری است.

تاپر فوندانتی

تاپر فوندانتی یکی از رایج­ترین انواع تاپرهای خوراکی است. ولی با وجود محبوبیت بالای فوندانت برای پوشاندن روی کیک و آراستن آن، نظرهای متفاوتی درباره استفاده از فوندانت برای ساخت تاپر وجود دارد. زیرا فوندانت ماندگاری تاپرهای غیرخوراکی را ندارد (بر خلاف تاپرهای دیگر که می‌توان آنها را به عنوان یادگاری نگهداری کرد) نهایتا بعد از برش کیک دور انداخته می‌شود یا خورده می‌شوند. اگرچه در صورت نگهداری در محیط خشک تا مدت­ها قابل نگهداری هستند ولی در مقایسه با تاپرهای غیرخوراکی ماندگاری کمتری دارند. از طرف دیگر ازفواید آن که طرفدارانش به آن تکیه میکنند خوراکی بودن آن است. حتما دیده­اید که تاپرها و تزیینات رنگی فوندانت چقدر برای کودکان هیجان انگیز است. در نتیجه خوردن تاپرها به خصوص توسط کودکانی که مجذوب کیک و تزئیناتش می‌شوند نگرانی خاصی را ایجاد نمی‌کند. حتی می‌توان آنها را به عنوان گیفت‌های جذاب و خوراکی به کودکان هدیه داد.

اگر شما هم علاقمند به آموزش تاپرسازی بدون ابزار خاصی هستید، می‌توانید با شرکت در دوره‌ آنلاین تاپرسازی در مدرسه آنلاین شوگرآرت کی‌دخت، با تدریس خانم سارا یوسفی از آموزش‌های متفاوت ایشان بهره ببرید. همچنین می توانید با خرید پکیج‌های آموزشی ویدیویی، خودتان این دوره‌ها را آموخته و از پشتیبانی و خدمات پس از فروش مدرسه آنلاین شوگرآرت بهره‌مند شوید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.