نکاتی درباره بیماری قلبی در دوران کرونا

0

سکته قلبی یکی از نگران کننده ترین آمار مرگ و میر در ایران را به خود اختصاص داده و به نقل از مجله معتبر جان هاپکینز، شواهدی دال بر این وجود دارد که کرونا ویروس می تواند عاملی برای تشکیل لخته های خونی در شریان های اصلی و در نتیجه سکته قلبی باشد. این آمار در جوانان نیز اثرگذار بوده و دیگر نمی توان سکته قلبی را تنها در ارتباط با فاکتور سن مطرح نمود.

این تنها درباره سکته قلبی نیست و بیماری های دیگر قلبی را هم شامل می شود.

تپش قلب، سرگیجه، درد قفسه سینه، و تنگی نفس علائمی هستند که می توانند به دلیل کرونا ویروس بوده و یا به علت بیماری قلبی ایجاد شوند؛ اما نکته مهم این است که در چه صورت شواهد نشان دهنده کرونا هستند و چه زمان بیماری قلبی؟ چه زمانی می بایست به پزشک متخصص قلب مراجعه کرد؟

رونیکس

در این رابطه دکتر حامد فتاحی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی از مرکز پزشکی طبیب برتر گفت:

” درگیری قلب در بیماری کرونا( معمولا در موارد متوسط تا شدید خصوصا در افراد بستری در بیمارستان) وجود دارد و این درگیری می تواند به شکل های مختلف بروز پیدا کند.

هرگونه درد قفسه سینه یا تنگی نفس شدید و سرگیجه می تواند احتمال درگیری قلب در بیماری کرونا را نشان دهد و حتما باید این عزیزان به پزشک خودشان مراجعه کنند.

به دنبال اختلالاتی که در سیستم انعقادی خون در بیماران کرونایی ایجاد می شود شانس ایجاد لخته در رگ های هر قسمت از بدن، خصوصا سیستم ریوی، افزایش پیدا کرده و در نتیجه آمبولی ریوی و تشدید تنگی نفس ایجاد می شود که یکی از علل مرگ این بیماران است.

این لخته ها می تواند در قلب یا مغز هم ایجاد شده و باعث سکته شود.

اگر درگیری قلبی در میوکارد قلب اتفاق بیفتد می تواند باعث میوکاردیت و تظاهرات سکته قلبی و در موارد شدید تر مرگ شود.

پریکاردیت یا التهاب پرده ی اطراف قلب هم می تواند ایجاد شود که از تظاهرات آن درد تیر کشنده است که با نفس کشیدن بدتر می شود.”

در یک گزارش زود هنگام از مجله خبری هاپکینز اعلام شد که بر اساس شواهد و مدارک مستند موجود در کشورهای چین و ایتالیا، تقریبا از هر 5 نفر مبتلا به کرونای متوسط تا شدید یک نفر به بیماری قلبی دچار شده است. البته این بیماری لزوما شبیه به هم نبوده و از جوانب مختلف منجر به آسیب های مختلف قلبی شده است. این موضوع حتی برای کسانی که دچار مشکلات تنفسی شدید مانند تنگی نفس شدید نبوده اند نیز صادق می باشد.

دکتر فتاحی اضافه کردند : اگر بیماری دچار کرونا ویروس شده و علائمی مثل تپش قلب دارد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند و البته قبل از آن از میزان مصرف کافی مایعات مطمئن شوند؛ چراکه میزان کم مایعات در بدن هم می تواند منجر به افزایش ضربان قلب شود.

همچنین بروز این علائم در فرد مبتلا به کرونا ویروس میتواند دارای اهمیت باشد :

  • سرگیجه یا سبکی سر مخصوصاً در هنگام ایستادن
  • درد و ناراحتی درناحیه قفسه سینه

 

دکتر فتاحی در پاسخ به این پرسش که ( افرادی که در اثر ابتلا به کرونا دچار حمله قلبی میشوند چه علائمی دارند ) گفتند : در هر بیماری خطرناکی مثل کرونا ویروس، خستگی در بدن یک امر کاملا عادی بوده که حتی تا مدتها بعد از بهبودی هم ادامه دارد. اما خستگی می تواند هم نشانه ای برای بیماری قلبی، خصوصا در صورت همراهی با تپش قلب و درد قفسه سینه، باشد هم عارضه ناشی از کرونا.

POTS یا سندروم تاکی کاردی ارتوستاتیک وضعیتی، بیماری ای است که ممکن است بعد از بهبودی کرونا ویروس خود را نشان دهد. البته این حالت مستقیما یک بیماری قلبی نیست، بلکه یک مشکل عصبی است که در آن فرد بیمار هنگام ایستادن دچار افزایش ضربان قلب و بعد از آن مه مغزی، خستگی، تپش قلب و سبکی سر می شود.

تنگی نفس یا درد قفسه سینه اورژانسی است؟

ایشان توصیه کردند در صورتی که بیماری به تنگی نفس دچار شد می بایست از مانیتور اکسیژن استفاده کند؛ زیرا تنگی نفس به خودی خود خطرناک نیست ولی اگر تنگی نفس همراه با کاهش اکسیژن باشد یک امر خطرناک و اورژانسی می باشد.

گاهی اوقات افراد پس از ابتلا به کرونا دچار تنگی نفس می شوند که به دلیل عدم آمادگی جسمانی بدن است. در واقع چون فرد به مدت طولانی فعالیت نداشته، بدن آمادگی جسمانی کافی برای شروع زندگی عادی را ندارد.

همچنین دکتر فتاحی در رابطه با ابتلای کودکان به بیماری کرونا ویروس گفتند :

به طور کلی کودکانی که به کرونا ویروس مبتلا می شوند به اندازه بزرگسالان عارضه جدی ندارند؛ با این حال کودکان هم می توانند به عارضه بسیار نادری به نام سندروم التهابی چند سیستمی دچار شوند که ممکن است منجر به عوارض جدی و حتی مرگ شود.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.