آشنایی با انواع منجوق جواهردوزی؛ خرازی آنلاین دوزی گل

1

هنر و صنایع دستی در ایران زمین از قدمتی دیرینه برخوردار بوده و شامل زمینه‌های گسترده‌ای است که هنر جواهر دوزی یک مورد از آن‌هاست. این هنر علاوه بر ایجاد زیبایی‌های بصری و جنبه هنری، می‌تواند به‌عنوان یک صنعت و منبع درآمد نیز در نظر گرفته شود. جواهردوزی هنری بسیار منعطف بوده و شما قادر خواهید بود با انواع طرح و لوازم اولیه خلاقیت خود را به کار گیرید.

یکی از مواردی که کاربرد بسیار وسیعی در جواهر دوزی دارد انواع منجوق جواهر دوزی است. اگر قصد انجام جواهر دوزی و ورود به این حرفه را دارید، بی شک باید خرید انواع منجوق جواهر دوزی را در سبد خرید خود قرار دهید. در همین راستا در این نوشته قصد داریم تا ضمن تعریف مختصری از حرفه جواهردوزی شما را با انواع مختلف منجوق جواهردوزی آشنا کنیم؛ لطفاً تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

جواهردوزی، هنر اصیل ایرانی

جواهردوزی هنری با قدمت بالا و پیشینه‌ای غنی است که از حدود پیش از ۸۰۰۰ سال قبل تابه‌حال دست‌مایه هنرمندان ایرانی بوده است. در جواهردوزی انواع اجزاء قیمتی و یا تزئینی ازجمله، منجوق، ملیله، سنگ، پولک، مهره‌های قیمتی و فانتزی، نگین، یاقوت، مهره‌های چوبی و … با استفاده از نخ و سوزن مخصوص بر روی انواع پارچه، چرم و یا توری دوخته می‌شود. در ادامه کار طرح اجرا شده بریده می‌شود و سپس پیکسل دوزی شده و بر روی انواع کیف، لباس، کفش، لباس عروس و … دوخته می‌شود.

رونیکس

هنر جواهر دوزی را می‌توان ترکیبی از هنرهایی همچون منجوق دوزی، مروارید دوزی، سنگ دوزی، قیطان دوزی، شیپور دوزی، دربار دوزی و … دانست که متناسب با نوع کار ممکن است ترکیبی از دو و یا چند مورد از هنرهای ذکر شده باشد. متناسب با طرح اجرایی و ابعاد آن محصول نهایی می‌تواند سنجاق سینه، گوشواره، گردنبند، دستبند و یا … باشد.

 

حال اینکه متناسب با نوع طرح و اجزاء به کار رفته در آن لوازم مورد نیاز برای جواهر دوزی نیز متفاوت خواهد بود اما یکی از اجزاء پرکاربرد در این زمینه انواع منجوق‌ها هستند؛ اما پیش از خرید انواع منجوق جواهردوزی باید با انواع این منجوق‌ها و کاربردهای آن‌ها آشنا شوید. به همین منظور در ادامه متن به تعریف انواع این منجوق‌ها خواهیم پرداخت.

انواع منجوق جواهردوزی

منجوق‌های جواهردوزی از اجزاء پرمصرف جواهر دوزی هستند که تقریباً در تمامی انواع طرح‌های جواهر دوزی مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌طور کلی از منجوق به منظور پر کردن سطح طرح، دور دوزی سطح طرح نهایی و یا مشخص نمودن مرزهای موجود در طرح استفاده می‌شود و از این روست که بسیار پرکاربرد است. در ادامه نوشته به سراغ انواع مختلف منجوق‌های موجود در بازار خواهیم رفت و به مقایسه آن‌ها با یکدیگر و ذکر ویژگی‌های هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • منجوق چینی:

در ابتدای امر به سراغ ارزان‌ترین و پرمصرف‌ترین منجوق موجود در بازار، ینی منجوق چینی می‌رویم. منجوق‌های چینی خود دارای انواع مختلفی هستند که از نظر یکدست بودن و کیفیت متفاوت هستند؛ اما به‌طور کلی می‌توان گفت در مقایسه با دیگر انواع منجوق‌ها از کیفیت و یکنواختی کمتری برخوردار هستند. لازم به ذکر است که این نوع منجوق از ماندگاری رنگ کمتری در مقایسه با سایر انواع منجوق‌ها برخوردار است. این منجوق‌ها از تنوع رنگی بالایی برخوردارند.

  • منجوق چک:

این نوع منجوق‌ها به صورت تایری شکل بوده و به لحاظ قدی کاملاً با یکدیگر یکسان هستند و تنها از نظر ضخامت کمی با یکدیگر متفاوت‌اند و درنتیجه می‌توان گفت در مقایسه با منجوق‌های چینی از یکنواختی و تشابه بیشتری برخوردار است. این نوع منجوق برای انواع مختلف بافت‌ها ازجمله بافت اسپیرال مناسب هستند اما لازم به ذکر است که این نوع منجوق برای بافت‌هایی که لازم است منجوق‌ها روی یکدیگر قرار بگیرند مناسب نیستند. این نوع منجوق نیز از تنوع رنگی بالایی برخوردار است.

  • منجوق ماتسونو:

این نوع منجوق در مقایسه با منجوق چک از مرتبی کمتری برخوردار بوده و فرم آن بیشتر نزدیک به استوانه‌ای شکل بوده و از انحنای کمتری در مقایسه با منجوق چک برخوردار است. این نوع منجوق در مقایسه با انواع دیگر آن از تنوع رنگی بسیار بیشتری در ایران برخوردار است. این نوع منجوق برای انواع بافت‌های پیکسل و آجری مناسب و کاربرد فراوانی دارد. رنگ‌های متالیک این نوع منجوق به‌مرورزمان از بین می‌رود که یکی از نقاط ضعف این نوع منجوق است.

  • منجوق میوکی:

این نوع منجوق از یکنواختی بسیار بالایی برخوردار بوده و دانه‌های آن کاملاً مشابه یکدیگر هستند. در نتیجه این مرتب بودن، این نوع منجوق گزینه بسیار مناسبی برای بافت‌های پیکسل و آجری بوده و برای خرید انواع منجوق جواهر دوزی یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است.

درنتیجه مواردی که برای بافت آن‌ها از منجوق میوکی استفاده می‌شود دارای بافتی بسیار شکیل و مرتبی خواهند بود. این نوع منجوق از ماندگاری رنگ بالایی نیز برخوردار است. این نوع منجوق از دو نوع منجوق نزدیک به حالت کروی و منجوق نزدیک به حالت استوانه برخوردار است. لازم به ذکر است که رنگ‌های متالیک این نوع منجوق نیز دارای ثبات رنگ بالایی است.

  • منجوق توهو:

این نوع منجوق نیز همانند منجوق میوکی از هر دو نوع استوانه‌ای و کروی برخوردار است اما با این تفاوت که قطر سوراخ این نوع منجوق در مقایسه با سایر منجوق‌ها بیشتر است. این منجوق از یکنواختی مناسبی برخوردار است اما به پای منجوق‌های میوکی نخواهد رسید. منجوق توهو مناسب‌ترین نوع منجوق برای بافت‌های اسپیرال است. این نوع منجوق یکی از باکیفیت‌ترین و بهترین منجوق‌های موجود در بازار است که توسط کشور ژاپن تولید شده است.

کلام آخر

انواع منجوق‌های موجود در بازار با توجه به نوع کاربرد، نوع بافت و نیز کیفیت و قیمت مدنظر دارای انواع مختلفی هستند که شما عزیزان پس از کسب آشنایی‌های اولیه با هنر جواهر دوزی قادر خواهید بود تا منجوق مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

اما قدم آخر و مهم‌ترین قدم انجام یک خرید مطمئن و مقرون به صرفه است، خرازی آنلاین دوزی گل بهترین کیفیت و به‌صرفه‌ترین هزینه را برای خرید انواع منجوق جواهر دوزی در اختیار شما قرار می‌دهد. این فروشگاه اینترنتی از تنوع جنس بالایی برخوردار بوده و آماده ارائه تمامی لوازم حرفه‌ای جواهر دوزی با بالاترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت است.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. Daryaa می‌گوید

    سلام میشه راهنمایی کنید از کجا میتونم منجوق خوب بخرم