انواع مختلف نرم افزار حسابداری چه تفاوتی با هم دارند؟

0

نرم‌ افزارهای حسابداری زیادی تولید و به بازار عرضه شده‌اند. استفاده از سیستم‌های حسابداری شفاف که مطابق رویه‌ها و عرف‌های داخلی طراحی شده باشند حالا دیگر اختیاری نیست و مطابق دستورالعمل‌های اداره دارایی، تمام کسب و کارها ملزم به استفاده از این سیستم‌ها هستند. بدیهی است که وظایف حسابداری در یک شرکت ساختمانی با چندین پروژه فعال وجوه اشتراک بسیار کمی با وظایف حسابداری یک فروشگاه داشته باشد. بنابراین از آنجایی که کسب و کارهای مختلف حجم تراکنش، طرف حساب‌ها، و اجزای نرم‌افزاری حسابداری متفاوتی می‌خواهند، انواع نرم افزار حسابداری با اجزای متفاوت توسعه و طراحی می‌شوند.

انواع نرم افزار حسابداری شامل چه مواردی هستند؟

انواع نرم افزار حسابداری که تقریبا تمام کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی را پوشش می‌دهند شامل موارد زیر می‌شوند:

رونیکس
  • نرم افزار حسابداری فروشگاهی: برای فروشگاه‌هایی که حجم تراکنش بالایی دارند مناسب هستند.
  • نرم افزار حسابداری شرکتی و خدماتی: برای شرکت‌هایی که قانونا باید دفاتر مالی منظم داشته باشند و خدمات ارائه می‌کنند مناسب هستند.
  • نرم افزار حسابداری تولیدی و کارگاهی: برای تولیدکنندگان که با فرایندهای پیچیده‌تری مثل بهای تمام شده، چاپ و تولید بارکد، انبارداری و انبارگردانی و غیره سروکار دارند مناسب است.
  • نرم افزار حسابداری صنفی: مخصوص و متناسب با نیازهای اصناف مختلف از جمله رستوران‌ها، بنگاه‌های املاک، فروشندگان قطعات و لوازم یدکی، فروشندگان لوازم آرایشی، کتاب فروشی‌ها، پوشاک و غیره طراحی شده است.

 

معمولا هر یک از انواع نرم افزار حسابداری از لحاظ امکانات به سطوح مختلف دسته بندی می‌شوند که هر کدام متناسب با امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می‌دهند قیمت متفاوتی دارند.

نرم افزار حسابداری فروشگاهی

نرم افزار حسابداری فروشگاهی از دو سری عمومی و تجاری تشکیل می‌شود. سری عمومی شامل سه سطح مختلف، و سری تجاری شامل چهار سطح می‌شود که هر کدام از آنها برای انواع خاصی از فروشگاه‌ها مناسب هستند. برای مثال فروشگاه‌هایی که به امکانات چاپ بارکد قیمت کالا نیاز دارند لازم است سطح سه یا سطح چهار از سری تجاری را انتخاب کنند. در صورتی که این فروشگاه‌ها به بارکدهایی که حاوی اطلاعات وزنی کالا و مواردی مانند این نیاز داشته باشند، آن وقت فقط سطح چهار می‌تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد.

نرم افزار حسابداری شرکتی و خدماتی

نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی و خدماتی با توجه به نیاز شرکت‌ها به نوع متفاوتی از حسابداری به نسبت فروشگاه‌ها یا ساختارهای تجاری دیگر طراحی و توسعه یافته‌اند. تمام نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی سری تجاری واجد کلیه امکانات سری عمومی نیز هستند. این دسته از نرم‌افزارهای حسابداری با امکانات گسترده برای پوشش دادن کلیه جنبه‌های حسابداری شرکت‌های خدماتی طراحی شده‌اند.

نرم افزار حسابداری تولیدی

تولیدی‌ها دسته دیگری از کسب و کارها هستند که از مدل درآمدی و همچنین نیازهای حسابداری متفاوتی برخوردار هستند. این موضوع باعث شده مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای حسابداری برای این کسب و کارها با اندازه‌ها و انواع مختلفی که دارند طراحی شوند. نرم‌افزارهای حسابداری تولیدی نیز مانند مجموعه‌های قبلی از دو سری تجاری و عمومی تشکیل شده است. اگر چه سری عمومی این مجموعه نیز از سه سطح تشکیل شده است، سری تجاری آن ساختار متفاوتی دارد و پنج سطح دارد.

نرم‌افزار حسابداری صنفی و مشاغل

به دلیل نیاز اصناف و مشاغل مختلف در سطح کشور مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای حسابداری اختصاصی برای آنها ایجاد شده است. این نرم‌افزارهای اختصاصی با توجه به سطح محدود فعالیت‌های هر صنف و شغل طراحی شده‌اند و در طراحی رابط کاربری آنها سعی شده سادگی استفاده تا حد امکان مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال بخش یا ماژول امکانات صنفی به کاربران اجازه می‌دهد جزئیات و معیارهای اندازه‌گیری و شناسایی محصولات در صنف خود را در نرم‌افزارهای تخصصی مشخص سازند. این در حالی است که در مجموعه نرم افزارهای حسابداری صنفی و مشاغل، این معیارها از پیش تنظیم شده‌اند.

این مجموعه از نرم‌افزارهای حسابداری به اصناف و مشاغل کوچک و متوسط اجازه می‌دهد از امکانات سیستم‌های نرم‌افزاری پیشرفته و تخصصی برخوردار شوند. امکانات و بخش‌های هر یک از این نرم‌افزارهای حسابداری تخصصی بر اساس ویژگی‌های محاسباتی هر شغل کنار هم قرار گرفته‌اند. برای مثال نرم‌افزار حسابداری تخصصی صنف پوشاک امکان تولید و چاپ بارکد و فروش از طریق دستگاه بارکدخوان را به کاربران می‌دهد اما نرم‌افزار حسابداری ویژه صنف میوه و تره بار امکان اتصال به ترازو و همچنین تعریف سبد میوه با فرمول‌های جدید را به میوه‌فروش‌ها می‌دهد.

محک نرم افزاری برای تمام صنوف

گروه نرم افزاری محک مدت 15 سال است که به طور حرفه‌ای در زمینه طراحی، تولید و پشتبانی نرم افزارهای مالی و مدیریتی فعالیت می‌کند. هدف اصلی گروه نرم افزار حسابداری محک ارائه محصولاتی ساده و در عین حال نوآورانه است، به طوری که هر شخص و یا کسب و کاری، بدون حتی حداقل دانش حسابداری بتواند امور مالی و حسابداری خود را انجام دهد.

به طور خلاصه می‌توان نرم افزار حسابداری محک را این طور معرفی کرد:

  1. نرم افزار حسابداری محک یک نرم افزار تخصصی است و در عین حال کاربری آسانی دارد.
  2. کار با این نرم افزار نیاز به تخصص حسابداری ندارد چون تمام اسناد به طور خودکار صادر می‌شوند.
  3. به روز و نوآور است و به روزرسانی فصلی دارد.
  4. از پشتیانی قوی برخوردار است.
  5. با 15 سال سابقه، بیش از 160000 مشتری فعال دارد.
  6. از شبکه گسترده ارائه و فروش (370 نماینده در سرتاسر کشور) بهره‌مند است.
  7. دومین شرکت مبتنی بر فناوری اطلاعات (IT) است که در حال ورود به بازار بورس و سرمایه کشور می‌باشد.
  8. بیش از 80 درصد رضایت‌مندی مشتریان جزو افتخارات مجموعه نرم افزار حسابداری محک می‌باشد.
  9. بیش از 80 درصد از مشتریان جدید این نرم افزار توسط مشتریان قدیمی معرفی می‌شوند.

نرم افزار حسابداری اصناف محک به گونه‌ای طراحی شده تا پاسخگوی نیازهای بیش از 200 صنف و گروه شغلی مختلف از جمله رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها، فروشندگان لوازم یدکی خودرو، فروشندگان لوازم جانبی و قطعات موبایل و کامپیوتر، مشاوران املاک، قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها، آهن فروشان، پارچه فروشان، آجیل فروشی‌ها، فروشگاه‌های پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم التحریر، سوپر مارکت‌ها و غیره باشد. شما می‌توانید با توجه به نیازهای کسب و کار خود نرم افزار حسابداری صنفی مرتبط و مناسب را انتخاب کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.