معرفی بهترین کتاب های علمی برای نوجوانان

2

این روزها سرگرمی‌های زیادی برای اوقات فراغت نوجوانان وجود دارد. با این حال خیلی از نوجوانان ترجیح می‌دهند در هر فرصتی به دنیای جادویی کتاب‌ها سفر کنند و علاوه بر وقت‌گذراندن، مطالبی مفید هم یاد بگیرند. این مقاله برای نوجوانان کتاب‌دوست و پدر و مادرهایشان مفید است. در ادامه بهترین کتاب های علمی برای نوجوانان را به شما معرفی خواهیم کرد. همه این کتاب‌ها به‌دقت انتخاب شده‌اند و برای حال و آینده فرزند نوجوان شما مفید هستند.

۱. کهکشان سرگیجه‌آور اثر کیارتان پاسکیت

کتاب کهکشان سرگیجه آور از بهترین کتاب های علمی برای نوجوانان

رونیکس

مترجم: محمود مزینانی
انتشارات: پیدایش
تعداد صفحات: ۱۶۸

این کتاب از مجموعه‌کتاب‌های «دانش ترسناک» درباره سیارات، ستاره‌ها، شهاب‌سنگ‌ها و هرآنچه به فضا مربوط است توضیحاتی جذاب می‌دهد. قرار است در قالب داستان به دل فضا بروید؛ از بیگ‌بنگ شروع می‌کنید تا کم‌کم راهتان به سیاه‌چاله باز شود، آن‌ هم همراه شخصیت‌های داستانی مختلف کتاب.

بسیاری از نوجوانان به کهکشان و فضا علاقه‌مندند، پس احتمالا این کتاب می‌تواند هدیه مناسبی برای نوجوانان باشد.

۲. پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ اثر استیون هاوکینگ

بهترین کتاب های علمی برای نوجوانان از بهترین کتاب های علمی برای نوجوانان

مترجم: مزدا موحد
انتشارات: نو
تعداد صفحات: ۱۹۲

کمتر کسی نام استیون هاوکینگ، فیزیک‌دان بزرگ معاصر، را نشنیده و یا حداقل یک‌ بار تصویر او را در تلویزیون ندیده است. اگر کمی بیشتر با این فیزیک‌دان مشهور آشنا باشید، به‌خوبی می‌دانید که او نظریاتی جنجالی درباره پیدایش جهان مطرح کرده است. هاوکینگ در کتاب پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ به پرسش‌های رایج مردم درباره چگونگی پیدایش جهان پاسخ داده است؛ پرسش‌هایی مانند اینکه ما از کجا آمده‌ایم و هدف و معنای زندگی چیست.

بعضی دیگر از پرسش‌های جذابی که این کتاب به آنها پاسخ می‌دهد:

  • سفر در زمان ممکن است؟
  • می‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم؟
  • در کیهان حیات هوشمند دیگری هم هست؟

این کتاب ذهن بسیاری از نوجوانان را مشغول کرده‌ است و همین دلیل خوبی است برای قرارگرفتنش در فهرست بهترین کتاب های علمی برای نوجوانان. نوجوانان با خواندن این کتاب با نظریه‌های جدید آشنا می‌شوند و شاید با ذهن بازتری به امور بنگرند. بنابراین بیراه نیست اگر آن را یکی از بهترین کتاب های علمی برای نوجوانان بدانیم.

به یاد داشته باشید که به بالا و به ستارگان نگاه کنید، نه به پاهایتان. سعی کنید از آنچه می‌بینید سر درآورید و درباره آنچه وجود عالم را ممکن کرده فکر کنید. کنجکاو باشید. هر قدر هم زندگی دشوار به نظر برسد، همیشه کاری هست که بتوانید بکنید و در آن موفق باشید. مهم این است که تسلیم نشوید، خیال خود را مهارگسیخته کنید و آینده را شکل دهید.

۳. دانشنامه بدن انسان اثر استیو پارکر

دانشنامه بدن انسان از بهترین کتاب های علمی برای نوجوانان

مترجم: الهه علوی
انتشارات: افق
تعداد صفحات: ۲۲۴

چگونگی عملکرد دقیق بدن انسان همیشه برای نوجوانان جذاب بوده است:

  • قلب ما چطور کار می‌کند؟
  • سر غذایی که هر روز می‌خوریم چه بلایی می‌آید؟
  • هنگام نفس‌کشیدن، اکسیژن موجود در هوا به کجا می‌رود؟

در دانشنامه بدن انسان قرار است بفهمیم هنگامی‌ که فعالیت‌های روزانه‌مان را انجام می‌دهیم، چه اتفاقاتی زیر پوستمان رخ می‌دهد و هریک از بخش‌های مختلف بدن مشغول انجام چه کاری هستند.

اگر قصد خرید کتاب علمی برای نوجوانان را دارید، باید بدانید که این کتاب اطلاعات خوبی درباره قسمت‌های مختلف بدن دارد از جمله:

  • پوست؛
  • استخوان‌ها؛
  • شش‌ها؛
  • دستگاه گوارش؛
  • مغز.

در پایان کتاب هم موضوعات مربوط به بزرگ‌شدن مانند لقاح، بارداری، رشد و پیری مطرح می‌شوند.

۴. مجموعه شگفتی‌های…

شگفتی های اقیانوس ها

مترجم: آرزو رمضانی، مهدی رمضانی
انتشارات: ضریح آفتاب

احتمالا شما که در حال خواندن مطلبی درباره بهترین کتاب های علمی برای نوجوانان هستید، نوجوانی کنجکاو در خانه دارید که می‌خواهد بداند در اقیانوس‌ها، زمین یا فضا چه خبر است! یا حتی از شما درباره گذشته‌های دور و انسان‌های اولیه سؤال می‌کند. مجموعه‌کتاب‌های «شگفتی‌های…» شامل پنج جلد زیر است:

  • شگفتی‌های دزدان دریایی؛
  • شگفتی‌های فضا؛
  • شگفتی‌های اقیانوس‌ها؛
  • شگفتی‌های زمین؛
  • شگفتی‌های انسان‌های اولیه.

این مجموعه‌کتاب تقریبا برای هر پرسش نوجوانان پاسخی در آستین دارد! نکته‌ای که این کتاب را از برخی کتاب‌های مشابه متمایز می‌کند، تصویری‌بودنش است. این ویژگی خیلی راحت‌تر توجه نوجوانان بازیگوش را به کتاب جلب و ذهن آنها را از دنیای مجازی یا بازی‌های موبایلی بی‌فایده دور می‌کند.

۵. یک‌میلیون نکته دانستنی تاریخ اثر جو فالمن

یک میلیون نکته دانستنی تاریخ از بهترین کتاب های علمی برای نوجوانان

مترجم: مجید عاطفی
انتشارات: دانش نگاران برنا
تعداد صفحات: ۱۳۰

این کتاب دارای اطلاعات تاریخی خوبی برای خواننده ات سو دریچه‌ای به دنیای شگفت‌انگیز سرزمین‌های مختلف می‌گشاید. هر قسمت از این کتاب مختص به تاریخ و سرگذشت مکان، فرد یا قومی خاص است، مثلا:

  • تمدن‌های باستانی؛
  • دادوستد در دوران قدیم؛
  • اعتقادات مایاها و خداهایشان؛
  • روش تجارت مردم باستان؛
  • خاورمیانه؛
  • مخترعان یونانی؛
  • ارتش رم و چین.

۶. مجموعه‌کتاب‌های شاهد عینی

کتاب های شاهد عینی از بهترین کتاب های علمی برای نوجوانان

مترجم: محمدرضا افضلی
انتشارات: نردبان

این مجموعه‌کتاب شامل موضوعات علمی مختلف است از جمله:

  • پرندگان؛
  • دوزیستان؛
  • پستاندارن؛
  • گرم‌شدن کره زمین.

در این کتاب‌ها حقایق علمی جالبی بیان می‌شوند که برای نوجوانان جذابیت زیادی دارند. مثلا اینکه چرا گربه‌سانان سبیل دارند و از آن چه استفاده‌‌ای می‌کنند؟ یا اینکه هزاران سال پیش، چه پرندگانی در جهان می‌زیسته‌اند؟

خواندن این کتاب را به آن دسته از نوجوانان کنجکاو و اهل علم پیشنهاد می‌کنیم که تمایل دارند در جمع دوستان خود حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشته باشند!

۷. خودت اختراع کن اثر اندرو ری و لیزا ریگان

خودت اختراع کن

مترجم: افسانه حجتی طباطبائی
انتشارات: طلایی
تعداد صفحات: ۷۲

خلاقیت همیشه مزایایی دارد، به‌ویژه برای نوجوانان که قرار است به‌زودی وارد دنیای بزرگ‌سالان شوند و باید مهارت‌های مختلفی را در خود پرورش دهند. کتاب «خودت اختراع کن» ۳۰ تمرین کاربردی دارد که در پرورش خلاقیت مؤثرند و به نوجوانان جسارت می‌دهند که ایده‌های خود را به بوته آزمایش بگذارند.

این اختراعات شاید مفید باشند یا بی‌فایده، خوردنی باشند یا دورانداختنی، مسخره باشند یا هیجان‌انگیز، اما همگی این واقعیت را به نوجوانان نشان می‌دهند که شاید روزی ایده‌ای احمقانه دنیا را زیر و رو کند!

دمپایی گردگیری برای گربه‌ها: آن‌ها همان‌طور كه با اين دمپایی‌ها راه می‌روند، كوچه‌ها را هم تميز می‌كنند. متشكرم پیشی!

۸. آزمایشگاه لوسی اثر میشل هاوتس

آزمایشگاه لوسی

مترجم: بهزاد باپیروند
انتشارات: چشمه
تعداد صفحات: ۵۳

صحبت علم که می‌شود، خیلی‌ها دور داستان را خط می‌کشند. اما گاهی خواندن داستانی علمی بسیار جذاب‌تر از خواندن خیلی از کتاب‌های علمی است و مطالب مفیدی را نیز به خواننده می‌آموزد. در کتاب آزمایشگاه لوسی، داستان دختری به‌نام لوسی را می‌خوانیم که دقت زیادی به اطرافش دارد. محیط‌زیست، آزمایشگاه علوم و مدرسه از علاقه‌مندی‌های او هستند.

در این کتاب با لوسی همراه می‌شویم تا چیزهای مختلفی بیاموزیم، مثلا درباره محیط‌زیست و درختکاری یاد می‌گیریم. اگر نوجوان کنجکاو شما علاقه‌ای به کتاب‌های علمی ندارد، شاید این کتاب جرقه‌ای برای ایجاد این علاقه باشد.

کورای خالی جلو در مدرسه منتظرم ایستاده. البته این کورا خیلی هم خالی یا خالخالی نیست؛ در واقع خیلی صورتی است. یعنی همیشه سرتاپا صورتی است؛ دامن صورتی، کوله‌پشتی صورتی، کفش‌های صورتی و از آن چیزهای صورتی که با آنها موهایش را می‌بندند. خلاصه، به این ریخت و قیافه‌اش عادت کرده‌ام. اما من هیچ هم سرتاپا صورتی نیستم. رنگی که دوست دارم، قهوه‌ای است. چون خیلی از چیزهای خوب قهوه‌ای‌اند؛ مثل کارامل و شکلات. اگر خوب فکر کنید، قهوه‌ای رنگ خیلی خوشمزه‌ای است.

۹. کاربرد علم اثر سوزان بوزاک

کاربرد علم از بهترین کتاب های علمی برای نوجوانان

مترجم: بابک عظیمی کاظمی
انتشارات: فنی ایران
تعداد صفحات: ۵۸

اگر موضوع کتاب کاربرد علم را بدانید، به‌احتمال زیاد با ما هم‌عقیده خواهید شد که اکثر نوجوانان این کتاب را دوست خواهند داشت. در کتاب کاربرد علم، درباره فناوری خواهید خواند و اینکه چطور علم را در زمینه‌های مختلف به‌ کار می‌گیرند. آیا نوجوان شما دوست دارد بداند نحوه کارکرد وسیله‌ای خاص چطور است؟ شاید هم به فعالیت‌ها و آزمایش‌های علمی علاقه داشته باشد. در هر صورت، این کتاب به‌خوبی کنجکاوی‌های نوجوانان را ارضا می‌کند و تا صفحات پایانی نکات جالبی برای عرضه دارد.

۱۰. سرک‌کشیدن زیر پوست اثر کارن لاتچانا کنی

سرک کشیدن زیر پوست

مترجم: امیر طاهری
انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
تعداد صفحات: ۳۲

حیف است فهرست بهترین کتاب های علمی برای نوجوانان را بدون بردن نام این کتاب تمام کنیم. این کتاب مصور با تعریف‌های ساده به نوجوانان کمک می‌کند به‌خوبی با بخش‌های مختلف بدن و شیوه کار آنها آشنا شوند.

بعضی از موضوعاتی که در این کتاب خواهید خواند عبارت‌اند از:

  • دفع مواد زائد؛
  • استخوان‌ها و ماهیچه‌ها؛
  • تلمبه‌کردن خون.

نوجوانان با خواندن این کتاب به درک بهتری از بدن خود می‌رسند و شاید در نهایت تصمیم بگیرند که بهتر از این سیستم پیچیده مراقبت کنند!

وقتی سیب را گاز می‌زنید، دندان‌هایتان سیب را تکه‌تکه می‌کند. آن‌وقت خرده‌های سیب از مری به‌سمت پایین می‌روند و تلپ، در معده‌ی شما فرود می‌آیند. ترکیبی از اسیدها و آنزیم‌ها در معده این خرده‌های سیب را خردتر و در نهایت تجزیه می‌کنند.

در آخر

در این مطلب تلاش کردیم برخی از بهترین کتاب های علمی برای نوجوانان را به شما معرفی کنیم. این کتاب‌ها می‌توانند به افزایش دانش عمومی نوجوانان کمک کنند. شاید هم با ایجاد علاقه به مباحث علمی، در انتخاب راه و شغل آینده یاری‌رسان آنها باشند.

تاکنون هیچ‌یک از کتاب‌های این فهرست را برای فرزند خود خریده‌اید؟ به‌نظر شما خواندن کتاب‌های علمی چه فایده‌هایی برای نوجوانان دارد؟


در ادامه بخوانید: ۲۰ رمان کلاسیک برای نوجوانان؛ داستان‌هایی جذاب و سرگرم‌کننده
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. Elena می‌گوید

    واقعا عالی بودم
    موفق باشید 🌹

  2. ناشناس می‌گوید

    واقعا متاسفم که با وجود دانشمندان خداباور پرشمار غربی،کتاب هاوکینگ معرفی و از او تعریف شده! یک نمونه جان لنوکس