۲۰ رمان کلاسیک برای نوجوانان؛ داستان‌هایی جذاب و سرگرم‌کننده

10

خوب است فرزندانمان را از نوجوانی با دنیای شیرین ادبیات آشنا کنیم. چه‌بهتر که آغاز این مسیر با رمان‌های کلاسیک باشد. در این مقاله، ۲۰ رمان کلاسیک برای نوجوانان ۱۴ سال به بالا را معرفی می‌کنیم. جالب است بدانید این رمان‌ها اغلب در دبیرستان‌های آمریکا تدریس می‌شوند.

شاید با شنیدن نام رمان کلاسیک، گمان کنید این دسته از کتاب‌ها قدیمی شده‌اند؛ ولی آیا می‌دانید بسیاری از داستان‌ها و حتی فیلم‌نامه‌های مدرن بر اساس همین رمان‌های کلاسیک نوشته شده‌اند؟ هر یک از این ۲۰ رمان کلاسیک برای نوجوانان پنجره‌ جدیدی به روی آنها می‌گشاید.

رونیکس

۱. کشتن مرغ مینا

نویسنده: هارپر لی
مترجم: فخرالدین میررمضانی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: علمی و فرهنگی (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۳۷۷

این مجموعه کلاسیک محبوب آمریکایی در شهرستان ماکومب، آلاباما رخ می‌دهد و در‌مورد شهری کوچک است که با اختلافات طبقاتی و تعصبات رایج آن زمان دست‌وپنجه نرم می‌کند. اسکات فینچ ۸ساله و برادرش جم ۱۰ساله از پدرشان آتیکوس و از شخصیت‌های به‌یادماندنی دیگر در‌مورد عشق و انسانیت درس می‌گیرند.

این کتاب را نل هارپر لی (به انگلیسی: Nelle Harper Lee) در سال ۱۹۶۰ نوشته است. لی برای کتاب کشتن مرغ مینا برنده جوایز متعددی از جمله جایزه پولیتزر در ۱۹۶۱ شده است و همچنین کتاب او را مجله Library School Journal به‌عنوان یکی از بهترین کتاب‌های قرن ۲۰ ثبت کرده است.

۲. سالار مگس‌ها

نویسنده: ویلیام گلدینگ
مترجم: ناهید شهبازی مقدم (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: آموت (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۳۲۰

هواپیمایی که در طی جنگ جهانی دوم بچه‌های مدرسه را از انگلیس نجات می‌دهد بر فراز یک منطقه گرمسیری دور‌افتاده سرنگون می‌شود. ۲ پسر، رالف و پیگی، پسران دیگری را که زنده مانده‌اند می‌یابند و شروع به سازمان‌دهی گروه می‌کنند.

با گذشت زمان، رقابت‌هایی شکل می‌گیرد، قوانین شکسته می‌شود و رفتار متمدنانه به وحشی‌گری تبدیل می‌شود. ارباب مگس‌ها مطالعه‌ای کلاسیک در‌مورد طبیعت، نوجوانی و رقابت انسان‌هاست که ویلیام گلدینگ (به انگلیسی: Sir William Gerald Golding) آن را نوشته است.

۳. ماجراهای تام سایر

نویسنده: مارک تواین
مترجم: احمد کسایی‌پور (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: کارنامه (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۴۱۲

ماجراهای تام سایر کتابی است که همه سنین از آن لذت می‌برند. این رمان هوشمندانه، که سرشار از طنز و تلخی‌ها و اتفاقات متعدد دیگر است، در میان دیگر آثار مارک تواین می‌درخشد. تام سایر ماجراجو و پر از شیطنت دوران کودکی و نوجوانی خیلی از مخاطبانش را بازآفرینی می‌کند.

۴. ماجراهای هاکلبری فین

نویسنده: مارک تواین
مترجم: نجف دریابندری (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: خوارزمی (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۳۷۹

در این کتاب، که یک رمان کلاسیک برای نوجوانان است، ماجراجویی‌های هاکلبری فین، بهترین دوست تام سایر را می‌خوانید. این کتاب در واقع ادامه کتاب ماجراهای تام سایر است.

هاکلبری فین، که از تلاش برای خوب‌بودن و ترس از پدر مست خود خسته شده است، فرار می‌کند و «جیم»، مردی را که از بردگی نجات داده، با خود می‌برد. آنها باهم روی رودخانه میسیسیپی حرکت می‌کنند و در طول مسیر، ماجراجویی خطرناک و خنده‌داری را تجربه می‌کنند. ماجراهای هاکلبری فین اثری کلاسیک و ماندگار است.


حتما بخوانید: معرفی بهترین کتاب‌داستان‌های مدرسه برای کودکان و نوجوانان

۵. پیرمرد و دریا

نویسنده: ارنست همینگوی
مترجم: نجف دریابندری (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: خوارزمی (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۲۴

کوتاه‌ترین رمان ارنست همینگوی (به انگلیسی: Ernest Miller Hemingway)، با استفاده از فقط ۲۷هزار کلمه، مبارزه یک ماهیگیر پیر کوبایی را نشان می‌دهد که ۸۴ روز است ماهی صید نکرده است. پیرمرد، با شهامت و عزم راسخ، بار دیگر با قایق کوچکش به دریا می‌زند. کتاب پیرمرد و دریا روایتی ساده است درباره اینکه هرگز تسلیم نشویم و زندگی را به کمال برسانیم.

۶. موش‌ها و آدم‌ها

نویسنده: جان اشتاین بک
مترجم: سروش حبیبی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: ماهی (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۶۰

لنی و جورج، ضمن تلاش برای جلوگیری از دردسر، از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر در کالیفرنیا به دنبال کار می‌گردند. اگرچه هر ۲ مرد کارگران خوبی‌اند و آرزو دارند مزرعه خودشان را داشته باشند، اما به‌دلیلی هرگز مدت‌طولانی در یک مکان کار نمی‌مانند. لنی فردی است که اغلب کنترل خود را از دست می‌دهد و دچار مشکل می‌شود. هنگامی که فاجعه رخ می‌دهد، جورج باید تصمیم دشواری اتخاذ کند و برنامه‌هایی را که او و لنی برای آینده خود ساخته‌اند تغییر دهد.

موش‌ها و آدم‌ها داستانی کلاسیک از جان اشتاین بک (به انگلیسی: John Ernst Steinbeck) در‌مورد کارگران مهاجر و مستضعفان زنده‌مانده از رکود بزرگ اقتصادی آمریکاست.

۷. داغ ننگ

نویسنده: ناثانائیل هاثورن
مترجم: سیمین دانشور (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: خوارزمی (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۰۰

این رمان درباره زنی جوان و متأهل در قرن هفدهم در ایالت ماساچوست است. او باید تعصب و ریای جامعه‌ای را تحمل کند که خواستار مجازات او با پوشیدن لباس خاصی است که یک حرف قرمز مایل به زرد «A» روی خود دارد. کتاب داغ ننگ نگاهی عمیق به اخلاق و گناه است و هر نوجوانی باید آن را بخواند.


حتما بخوانید: آموزش اخلاق به کودکان؛ ۵ درسی که فرزندان قبل از ۵ سالگی باید یاد بگیرند

۸. گتسبی بزرگ

نویسنده: اسکات فیتزجرالد
مترجم: کریم امامی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: نیلوفر (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۸۸

جیمز گاتز از ایالت داکوتای شمالی در تلاش برای جلب عشق دوران کودکی خود، دیزی بوکانان است و خود را به‌عنوان گتسبی بزرگ و ثروتمند معرفی می‌کند. گتسبی و دوستانش، که در عصر جاز دهه ۱۹۲۰ قرار دارند، از درخشش ثروت کور می‌شوند و خیلی دیر از ناتوانیِ خود در به‌دست‌آوردن خوشبختی واقعی، درس‌های مهمی را می‌آموزند.

کتاب گتسبی بزرگ بزرگ‌ترین رمان نویسنده اف. اسکات فیتزجرالد (به انگلیسی: Francis Scott Key Fitzgerald) است. این کتاب مطالعه‌ای کلاسیک درباره عصر خاصی از آمریکا و نگاه فردیِ شخصیت اول داستان به رؤیای آمریکاست.

۹. آوای وحش

نویسنده: جک لندن
مترجم: محسن سلیمانی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: افق (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۵۶

باک از زندگی راحت خود در کالیفرنیا ربوده شده و مجبور است در جایگاه سگ سورتمه‌چی، سرمای قطب شمال قلمرو یوکان را تحمل کند. کتاب آوای وحش نوشته جک لندن (به انگلیسی: Jack London) است که در میان سرزمین برفی آلاسکا رخ می‌دهد؛ داستان زنده‌ماندن یک سگ در ضرب‌و‌شتم، گرسنگی و دمای زیر صفر است. شاید بهتر باشد برای برقراری پیوند بیشتر فرزندانمان با طبیعت و حیوانات، این کتاب را نیز در اختیار آنان بگذاریم.

۱۰. ۱۹۸۴

نویسنده: جورج اورول
مترجم: صالح حسینی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: نیلوفر (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۳۱۴

این کتاب کلاسیک، که جورج اورول (به انگلیسی: George Orwell) در سال ۱۹۸۴ آن را نوشت، در‌مورد جامعه‌ای است که دولتی دیکتاتور کنترل و اداره‌اش می‌کند.

وقتی وینستون اسمیت تلاش می‌کند انسانیتش را حفظ کند و مخفیانه با دولت وقت مخالفت کند، دوستان و دشمنانش را بازمی‌شناسد. رمان ۱۹۸۴ نگاهی جذاب و نگران به جامعه و دولت است. علاوه بر اینکه این کتاب رمانی کلاسیک برای نوجوانان است، بزرگ‌سالان زیادی نیز از این اثر لذت برده‌اند.

۱۱. بخشنده

نویسنده: لوئیس لوری
مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی
انتشارات: چشمه
تعداد صفحات: ۲۱۳

در کتاب بخشنده، یونا (شخصیت اول کتاب) می‌فهمد دنیا همان طور که در گذشته ​​به نظر می‌رسید رنگارنگ و زیبا نیست. همان طور که از واقعیت خشن دنیای خود مطلع می‌شود، تصمیم می‌گیرد که بهتر است بدود.

۱۲. بازی اِندِر

نویسنده: اورسن اسکات کارد
مترجم: پیمان اسماعیلیان
انتشارات: قطره
تعداد صفحات: ۴۵۶

آیا بیگانگان و فنون نظامی ژانر موردعلاقه شماست؟ پس به دنیای اندر و مبارزه او برای نجات زمین خوش آمدید!


حتما بخوانید: معرفی بهترین کتاب های علمی تخیلی برای کودکان و نوجوانان

۱۳. فرانکشتاین

نویسنده: مری شلی
مترجم: جعفر مدرس صادقی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: مرکز (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۷۳

یکی از محبوب‌ترین رمان‌ها در بین نوجوانان رمان فرانکشتاین است. نگاه نمادگرایانه، جریان داستان و نقل‌قول‌ها و استعاره‌های مختلف در این کتاب زبانزد منتقدان بوده است. هیولایی متفاوت با ظاهری ترسناک شخصیت اول این کتاب است.

۱۴. ماتیلدا

کتاب ماتیلدا، یک رمان کلاسیک برای نوجوانان

نویسنده: رولد دال
مترجم: محبوبه نجف‌خانی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: چشمه
تعداد صفحات: ۲۶۶

ماتیلدا دختری باهوش و استثنایی است که در عرصه این کتاب فانتزی و کلاسیک، نقش اول را ایفا می‌کند. روزی او برای گرفتن انتقام از مدیر خشمگینش، قدرت جادویی‌اش را به کار می‌گیرد و اتفاقات دیگری در پی هم رخ می‌دهند.

۱۵. جزیره گنج

نویسنده: رابرت لویی استیونسن
مترجم: محسن سلیمانی
انتشارات: افق
تعداد صفحات: ۹۶

همان طور که از نام این کتاب پیداست، ماجراجویی‌ها برای کشف گنج موضوع اصلی آن است. البته در کنار این موضوع نسبتا معمولی، در این رمان کلاسیک برای نوجوانان به موضوعات مهم‌تری مثل پایداری در حل مشکلات و غلبه بر موانع نیز پرداخته می‌شود.

۱۶. سفرهای گالیور

نویسنده: جاناتان سویفت
مترجم: سپیده خلیلی
انتشارات: افق
تعداد صفحات: ۸۰

با کتاب سفرهای گالیور، برای گشت‌و‌گذار در عجیب‌ترین مکان‌های خارج از این کره خاکی و اقامت در مکان‌های باورنکردنی آماده باشید!

۱۷. هابیت؛ یا آنجا و بازگشت دوباره

نویسنده: جی. آر تالکین
مترجم: رضا علیزاده
انتشارات: روزنه
تعداد صفحات: ۴۳۲ صفحه

با این کتاب معروف و کلاسیک سرگرم‌کننده، به سرزمین‌های بی‌مرز تخیل سفر می‌کنید. این سرزمین همان سرزمین هابیت‌هاست؛ مردمانی کوتاه‌قد و مهربان با عادات عجیب و خوشایند.


حتما بخوانید: پرفروش ترین کتاب های دنیا که هر خواننده‌ای را مجذوب خود می‌کنند

۱۸. مزرعه حیوانات

نویسنده: جورج اورول
مترجم: احمد کسایی‌پور (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: ماهی (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۵۲

این اثر نمادین یکی دیگر از آثار کلاسیک و ماندگار جورج اورول است. او در این کتاب، طعنه‌ تلخ و تأثیرگذاری به سیاست‌بازی‌های تمام جوامع می‌زند. ناپلئون کم‌کم به حیوانی کاملا متفاوت تبدیل می‌شود؛ زیرا در موضع قدرت، همه رنگ عوض می‌کنند. کتاب مزرعه حیوانات با داستانی سرگرم‌کننده و تکان‌دهنده، مخاطب خود را به‌خوبی جذب می‌کند.

۱۹. زنان کوچک

نویسنده: لوییزا می آلکوت
مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: افق (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۴۹۶

ماجراهای عاشقانه و دل‌نواز، همراه با پیوندهای عمیق خانوادگی و محبت‌های بی‌دریغ، این کتاب را به رمانی دوست‌داشتنی تبدیل کرده است. در این رمان عاشقانه کلاسیک، زنانی قدرتمند را می‌بینیم که سرسختانه سعی می‌کنند در بازی‌های زندگی دوام بیاورند و امیدوارانه زندگی کنند.

۲۰. بینوایان

نویسنده: ویکتور هوگو
مترجم: محسن سلیمانی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: افق (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۵۷۵ (۲جلدی)

این رمان، که حتما تابه‌حال بارها نامش را شنیده یا قسمت‌هایی از آن را در پرده نمایش دیده‌اید، یکی از معروف‌ترین و جریان‌سازترین رمان‌های قرن نوزدهم است. این رمان کلاسیک برای نوجوانان روایت‌گر تاریخ فرانسه است؛ بنابراین خواندن آن برای همه گروه‌های سنی توصیه می‌شود.

شما بگویید

شما چه رمان مناسبی برای نوجوانان می‌شناسید؟ حتما آن را با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: معرفی بهترین عاشقانه‌های ادبیات ایران و جهان برای نوجوانان
منبع thoughtco reference
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 10 دیدگاه)
  1. آرشیدا سلطانی می‌گوید

    سلام اگه مثل من یه نوجونی مخصوصا اگه اولش هستی پیشنهاد میکنم این کتاب ها رو به ترتیب بخونی ،بی خانمان ،دیوید کاپرفیلد،سپیددندان ،اوای وحش ،قصه های همیشگی ، هری پاتر،گنج سلیمان ،موبی دیک امیدوارم بخونین و لذت ببرین مخصوصا هاری پاتر رو

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سلام آرشیدا جان
      ممنون که نظرت رو برای ما و دوستانت نوشتی.🙂🌹

  2. MOHSEN می‌گوید

    کتاب هایدی چطور !

  3. sd6147329@gmail.com می‌گوید

    کتاب های نوجوان که خیلی ژانر و سبک زیبایی دارند
    ۱_واژه ها در اتش
    ۲_قرنطینه
    ۳_پاستیل های بنفش
    ۴_دختری که ماه را نوشید
    ۵_اوازی برای نهنگ