5 کاربرد بسیار مهم بلاکچین

0

مقدمه

این روز‌ها نام بلاکچین و ارزهای دیجیتال در محافل کامپیوتری و مالی بسیار شنیده می‌شود. اما بلاکچین چیست و چه تفاوتی با ارزهای دیجیتال و رمزارز‌ها دارد؟ بلاکچین انقلابی در سیستم چرخش اطلاعات و مدیریت جهان ایجاد می‌کند که آن را بسیار جذاب کرده است. در این مقاله ابتدا شما را با مفهوم بلاکچین آشنا می‌کنیم و سپس در مورد کاربرد بلاک چین و انواع بلاکچین صحبت می‌کنیم. اگر می‌خواهید با جدیدترین تکنولوژی در حوزه IT آشنا شوید، حتماً تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا ببینیم بلاکچین چیست و چگونه کار میکند؟

بلاکچین چیست؟

بلاکچین یک فناوری بسیار جدید است که نگرشی جدید به جهان و همچنین شیوه ذخیره و مدیریت اطلاعات در جهان ارائه می‌دهد. بلاک‌ها واحد‌های اطلاعاتی هستند که در یک محل ذخیره‌سازی داده به نام زنجیره (chain) ذخیره می‌شوند. این زنجیره‌ها به همدیگر متصل هستند.

لازم به ذکر است کارمزد ارزهای دیجیتال به بلاکچین آنها کاملا مرتبط است. ابزارهای متنوعی نیز تحت عنوان ماشین حساب ارز دیجیتال برای محاسبه قیمت لحظه ای ارز دیجیتال وجود دارند. یکی از مواردی که موقع خرید بیت کوین و سایز ارزهای دیجیتال بایستی مورد توجه قراردهید، نوع بلاکچین یا شبکه آن است.

رونیکس

به زبان ساده‌تر، بلاکچین شکل جدیدی از پایگاه داده است که در تمام کامپیوترهایی که به بلاکچین متصل هستند و یک جزء از این زنجیره هستند، به اشتراک گذاشته می‌شود. اطلاعات در بلاکچین به صورت کاملاً امن، شفاف و غیرمتمرکز قرار دارد. یکی از ویژگی‌های بلاکچین این است که پس از ثبت شدن اطلاعات در آن، تغییر و دستکاری داده‌ها تقریباً غیرممکن می‌شود. همین امر سبب می‌شود که به اطلاعات ثبت‌شده در بلاکچین بتوانیم اعتماد کنیم و دیگر نگران دستکاری اطلاعات در بلاکچین نباشیم. نکته دیگری که در بلاکچین وجود دارد، شفافیت است؛ یعنی هر کسی که به بلاکچین متصل شود می‌تواند داده‌ها را رصد کند و روند جابه‌جایی داده‌ها را بررسی نماید. همین ویژگی باعث می‌شود امکان کلاهبرداری و اختلاس در داده‌هایی که در بلاکچین ثبت شده‌اند بسیار کاهش یابد.

ویژگی دیگری که بلاکچین را بسیار جذاب کرده است، ویژگی «غیرمتمرکز بودن» است. در بلاکچین قدرت در میان تمام نود‌های شبکه تقسیم شده و داده‌ها نیز در نود‌های مختلف شبکه ذخیره شده است و داده‌ها دراختیار یک نود خاص نیست. وقتی داده‌ها فقط به صورت متمرکز در یک نود خاص ذخیره شود، امکان تغییر و دستکاری بسیار راحت‌تر می‌شود. اما وقتی همه نود‌های شبکه یک کپی از داده‌ها و تراکنش‌های داخل شبکه داشته باشند، داده‌های اشتباه و دستکاری‌شده به راحتی قابل شناسایی است. برای آشنایی بیشتر با بلاک چین و تکنولوژی آن می‌توانید مقالات سایت رمزارز نیوز را مطالعه کنید.

شبکه‌های بلاکچینی می‌توانند برای اهداف مختلفی طراحی شوند. هر شبکه می‌تواند عملیات خاص را انجام ‌دهد و فرآیندی را در جهان واقع به صورت بلاکچینی به انجام برساند. در حال حاضر شبکه‌های بلاکچینی زیادی با کارآیی‌ها و اهداف متفاوتی ایجاد شده است. هم‌اکنون در بازار، اپلیکیشن‌های بلاکچینی مختلفی طراحی شده که در صنعت بانکی، مالی، بیمه و … بسیار پرکاربرد هستند. ما در اینجا 5 کاربرد بلاک چین را به شما معرفی می‌کنیم.

کاربرد بلاک چین در فناوری‌های بانکی

یکی از کاربرد های بلاک چین استفاده از آن در فناوری‌های بانکی است. ریپل (Ripple) یک شبکه بلاک چین پرکاربرد است که در فناوری‌های بانکی بسیار مورد استفاده است. بلاکچین‌های صنعت مالی در جهان از شبکه‌های دیگر پیچیده‌تر هستند. ریپل یک شبکه بانکی بدون مرز را توسعه داده است. هزینه تراکنش‌های مالی در شبکه ریپل بسیار پایین‌تر از شبکه بانکی سنتی است. تراکنش‌های مالی بین‌المللی در شیوه بانکی سنتی بسیار زمان‌بر و پرهزینه است اما بلاکچین ریپل این دو مشکل را حل کرده است.

کاربرد بلاک چین در مهندسی تبلیغات

کاربرد دیگر بلاک چین در مهندسی تبلیغات است. متأسفانه یکی از مسائل آزاردهنده کنونی برای کاربران اینترنت، وجود تبلیغات زیاد و مزاحم است. بلاکچین بریو (Brave) بستری را فراهم کرده که کاربرانی که تبلیغات را مشاهده می‌کنند پاداش دریافت می‌کنند. همچنین اگر کاربری علاقه به مشاهده تبلیغات ندارد برنامه بریو این امکان را به او می‌دهد که تبلیغات را کاملاً مسدود کند. بت (BAT) توکنی است که به عنوان پاداش به بینندگان تبلیغ تعلق می‌گیرد.

کاربرد بلاک چین در صنعت بیمه

یکی دیگر از کاربرد های بلاک چین استفاده در صنعت بیمه است. بیمه‌ها یکی دیگر از صنایعی هستند که بلاکچین می‌تواند در آنها بسیار پرکاربرد باشد و به پیشرفت و شفافیت در صنعت بیمه کمک کند. اتریسک (Etherisc) یک برنامه بلاک چین پرکاربرد است که بیمه سیستم‌های پرواز را خودکار کرده است. در گذشته وقتی پروازی لغو می‌شد یا تأخیری در پرواز وجود داشت، مشتریان حداقل باید چندین روز منتظر می‌ماندند تا مبلغ پرداختی خود را پس بگیرند. اما اتریسک یک قرارداد هوشمند فراهم کرده که به صورت آنی در صورت تأخیر یا لغو پرواز به صورت اتوماتیک مبلغ مشتریان به حسابشان برمی‌گردد.

کاربرد بلاک چین در حفاظت از حقوق معنوی

یکی دیگر از چالش‌های موجود در جهان سنتی، کپی کردن بدون اجازه آثار هنری است. معمولاً هنرمندان از این مسئله بسیار گله دارند که آثار آنها کپی می‌شود و خودشان هم به سختی می‌توانند اصالت یک اثر را تشخیص دهند. آرتوری (Artory) با کمک بلاکچین شبکه‌ای را ایجاد کرده که هنرمندان با کمک آن می‌توانند از آثار خود محافظت کنند. این هم یکی دیگر از کاربرد های بلاک چین است که در حفاظت از حقوق معنوی افراد به کار می‌آید.

کاربرد بلاک چین در ردیابی زنجیره تامین

ردیابی زنجیره تامین یکی از نیازهای مهم صنایع مختلف است که بلاکچین می‌تواند کمک زیادی به این صنعت داشته باشد. در روش سنتی برای ردیابی زنجیره تامین واسطه‌های زیادی درگیر فرآیند بودند و همین مسئله چالش‌های مختلفی را برای این صنعت ایجاد کرده بود. اما آمبروسوس (Ambrosus) با ترکیب تکنولوژی بلاکچین و اینترنت اشیا راه‌حلی بهینه و قابل‌اعتماد برای ردیابی زنجیره تامین ارائه داده است. به عنوان مثال مواد غذایی در زنجیره تامین ردیابی می‌شوند و مصرف‌کنندگان می‌توانند مکانی را که مواد غذایی در آنجا ذخیره شده را بشناسند.

سخن پایانی

در این مقاله تکنولوژی بلاک چین و 5 کاربرد بلاک چین در جهان امروز را به شما معرفی کردیم. تکنولوژی بلاکچین می‌تواند انقلابی در تمام فرآیند‌های دنیای امروز ما ایجاد کند و کاملاً روی سبک زندگی بشر آینده تأثیر بگذارد. دقیقاً مانند اینترنت که تحولی بزرگ در جهان و سبک ارتباط و انتقال داده‌ها ایجاد کرد، بلاکچین تحول و انقلابی دیگر ایجاد خواهد کرد. هدف اینترنت آسان‌سازی ارتباط و انتقال داده‌ها بود که با تحقق این هدف توانست جهان را به دهکده‌ای کوچک تبدیل کند. با کمک اینترنت در کمتر از چند ثانیه یک خبر می‌تواند تمام کره زمین را فرا بگیرد.

هدف بلاکچین آسان‌سازی اعتماد است یعنی بلاکچین می‌خواهد شبکه‌ای ایجاد کند که شما به راحتی بتوانید به داده‌های داخل این شبکه اعتماد کنید. انواع مختلف بلاکچین وجود دارد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. در این مقاله 5 کاربرد بلاکچین را که در حال حاضر پیاده‌سازی شده و در حال استفاده است به شما معرفی کردیم.

اگر می‌خواهید در آینده از تکنولوژی عقب نباشید، باید حتماً با تکنولوژی بلاکچین و کاربرد‌های آن آشنا باشید. هم‌اکنون سایت‌های خوبی مثل رمزارز نیوز در ایران هستند که می‌توانید با خواندن مقالات این سایت‌ها اطلاعات خود را در مورد این تکنولوژی به‌روز نگه دارید و حتی راه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال یا راه‌اندازی یک بیزنس بلاکچینی را آموزش ببینید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.