مونته نگرو کجاست؟ دیدنی‌های آن را بشناسید

0

مونته نگرو سرزمین کوهستان‌های باشکوه، مناظر طبیعی شگفت‌انگیز، شهرهای ساحلی چشم‌نواز و رودخانه‌های خروشان است. این کشور چندین اثر ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد. اگر عاشق شگفتی‌های طبیعی یا جاذبه‌های گردشگری دست‌ساز بشر هستید، مونته نگرو مقصدی ایدئال برای سفر است. در ادامه مقاله درباره این کشور زیبا و جاذبه‌های دیدنی‌اش بیشتر بخوانید.

مونته نگرو کجاست؟

مونته‌ نگرو پیش از این زیر سایه کشورهای محبوب و شناخته‌شده مدیترانه‌ای قرار می‌گرفت، اما در سال‌های اخیر یکی از مقصدهای جذاب برای سفر شده است. این کشور در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و با کشورهای آلبانی، بوسنی، صربستان، کوزوو و کرواسی همسایه است. واحد پول مونته نگرو یورو است.

رونیکس

دلایل رونق گردشگری مونته نگرو در سال‌های اخیر عبارت‌اند از:

  • مسیرهای جدید کشتی‌های کروز؛
  • پروازهای جدید؛
  • مرز زمینی با کرواسی؛
  • ساخت هتل‌های جدید پنج‌ستاره؛
  • بازگشایی شعبه‌های رستوران‌های زنجیره‌ای مشهور.

جاذبه‌های گردشگری مونته نگرو

مونته نگرو برای هر سلیقه‌ای جاذبه‌ای دارد، از مناطق کوهستانی و سرسبز گرفته تا شهرهای ساحلی و آثار تاریخی. در ادامه تعدادی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های مونته نگرو را معرفی می‌کنیم.

۱. شهر ساحلی بودوا (Budva)

شهر ساحلی بودوا - مونته نگرو

شهر ساحلی بودوا مهم‌ترین و پربازدیدترین جاذبه مونته نگرو است. در بودوا می‌توانید زیبایی‌های تاریخی و طبیعی را در کنار هم تماشا کنید و از زندگی مدرن شهری هم لذت ببرید. شهر قدیمی و سنگی ستاری گراد (Stari Grad) با خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده و آبی بی‌کران دریا، مهم‌ترین جاذبه بودوا است. در این شهر می‌توانید از موزه بودوا و گالری‌ هنر مدرن دیدن کنید.

۲. شهر ساحلی هرتسگ نووی (Herceg Novi)

این شهر ساحلی با معماری خاص و تاریخچه جذابش دیگر جاذبه مهم مونته نگرو است. می‌توانید از ساحل زیبا راهی خلیج کوتور شوید که از آثار ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. دیگر جاذبه‌های این شهر عبارت‌اند از:

  • کلیساهای قدیمی؛
  • قلعه‌هایی با چند قرن قدمت؛
  • کافه‌های دنج؛
  • رستوران‌های عالی؛
  • گشت‌وگذار در سواحل؛
  • فعالیت‌های تفریحی جذاب مثل پرش از صخره.

۳. دریاچه اشکودرا (Lake Skadar)

این دریاچه که به دلفین شباهت دارد، بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در منطقه بالکان است و مونته نگرو و آلبانی را از هم جدا می‌کند. اقامتگاه تابستانی خانواده سلطنتی مونته‌ نگرو اطراف این منطقه قرار دارد و اکنون پناهگاه حیات وحش و بهشتی برای پرندگان است.

می‌توانید با قایق گشتی در این دریاچه بزنید و جزیره‌هایش را که میزبان صومعه‌های قدیمی‌اند از نزدیک ببینید. روستاهای ساحلی اطراف دریاچه، فرهنگی دوگانه دارند و حتی مسجد قدیمی هم در آنها پیدا می‌شود.

۴. دره تارا (Tara Canyon)

دره تارا - مونته نگرو

رودگردی در این دره یکی از بهترین فعالیت‌های تفریحی است که نباید فرصتش را از دست بدهید. پل ۱۵۰متری روی رود تارا یکی از زیباترین‌ و شاید ترسناک‌ترین پل‌های دنیا است. جنگل‌های انبوه کاج و دریاچه‌های زلال از دیگر جاذبه‌های این دره ۸۲کیلومتری هستند که یکی از عمیق‌ترین و بزرگ‌ترین دره‌های دنیاست. این دره کوه‌های پارک ملی دورمیتور را به هم متصل می‌کند که یکی از آثار ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

مهم‌ترین تفریحات دره تارا عبارت‌اند از:

  • زیپ‌لاین؛
  • رودگردی؛
  • سافاری با جیپ.

۵. رشته‌کوه و پارک ملی دورمیتور

پارک ملی دورمیتور که از یخچال‌های طبیعی تشکیل شده، مکانی فوق‌العاده برای لذت‌بردن از طبیعت سحرانگیز مونته نگرو و فعالیت‌های جذابی مثل دوچرخه‌سواری در کوهستان است.

علاوه بر یخچال‌های طبیعی، می‌توانید رودخانه‌های زیرزمینی و چشمه‌ها را در این محدوده ببینید. ۱۸ دریاچه یخی در این پارک وجود دارد که به آنها چشم کوهستان می‌گویند و بزرگ‌ترینشان دریاچه سیاه نام دارد.

۶. شهر کوتور

شهر قدیمی کوتور که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، مانند موزه‌ای زنده و روباز است. معماری ونیزی و کلیساهای قدیمی آن به مقصدی جذاب برای عاشقان معماری تبدیل کرده است. موزه‌های متعدد از جمله موزه دریانوردی مونته نگرو از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر هستند. علاوه بر دیواره‌های قدیمی منطقه تاریخی شهر در کوتور، می‌توانید از دیدن خلیج زیبایش هم لذت ببرید. سفر به شهرهای ساحلی بدون امتحان‌کردن غذاهای محلی کامل نمی‌شود. رستوران‌های ساحلی این شهر را از دست ندهید.

۷. صومعه اوستروگ (Ostrog)

صومعه اوستروگ - مونته نگرو

این زیارتگاه مقدس در دل یک صخره ساخته شده است. دیوارهای داخلی آن مزین به نقاشی‌هایی زیبا هستند و یک چشمه طبیعی پشت صومعه هست که آب شیرین و گوارایی دارد.

برای ورود به این مکان باید لباس ساده و مناسب اماکن مذهبی بپوشید. برای بازدید از این صومعه تورهای یک‌روزه برگزار می‌شوند یا می‌توانید با قطار خودتان را به اوستروگ برسانید و برای رسیدن به صومعه ۱ ساعت پیاده‌روی کنید.

۸. جزیره اسوتی استفان (Sveti Stefan)

این جزیره از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ تفریحگاه افراد مشهوری چون الیزابت تیلور و سوفیا لورن بود. تصاویر زیبای این جزیره را احتمالا در مجله‌های گردشگری دیده‌اید. ویلاهای این جزیره با دیوارهای سفید و شیروانی‌های قرمزرنگ و چشم‌انداز دریای لاجوردی، نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کنند.

سنگ‌نوشته‌ها و کلیساهای قدیمی از دیگر دیدنی‌های این جزیره‌اند. این جزیره اکنون در اختیار مجموعه‌ Aman است و فقط مهمانان این هتل‌ها می‌توانند وارد جزیره شوند.

۹. شهر پراست (Perast)

شهر سنگی پراست یکی دیگر از شهرهای زیبای مونته نگرو است. دو جزیره که میزبان کلیساهای قدیمی هستند در نزدیکی این شهر قرار دارند و می‌توانید با قایق از آنها دیدن کنید. از دیگر جاذبه‌های این شهر، رستوران‌های غذای دریایی با چشم‌اندازه خیره‌کننده‌ دریاست.

۱۰. شهر اولتسینی (Ulcinj)

شهر اولتسینی - مونته نگرو

جنوبی‌ترین شهر مونته نگرو در نزدیکی مرز آلبانی قرار دارد و به‌خاطر اینکه در گذشته تحت سلطه عثمانیان بوده است، می‌توانید حال‌و‌هوای شرقی این شهر را به‌خوبی احساس کنید.

این شهر ترکیبی جذاب از مسجدهای قدیمی، مناره‌ها و سواحل زیباست. مشرف به شهر، مسجدی به‌نام مسجد دریانورد قرار دارد که قبلا فانوس دریایی بوده و حالا چشم‌اندازی بی‌نظیر به دریا دارد.

دیگر جذابیت‌های این شهر عبارت‌اند از:

  • درختان زیتون ۲هزارساله؛
  • حمام‌های ترکی؛
  • ماهیگیری؛
  • غواصی.

۱۱. پارک ملی بیوگرادسکا گورا (Biogradska Gora)

این پارک ملی کوچک‌ترین پارک ملی این کشور است و پارک جنگلی محسوب می‌شود. جنگل‌های زیبا و انبوه با درخت‌هایی که قرن‌ها قدمت دارند در کنار کوه‌های بلند و حیات‌وحش بی‌نظیر، جذابیت‌های این پارک دیدنی‌اند. مهم‌ترین جاذبه این پارک، دریاچه‌ای به‌نام دریاچه‌ بیوگراد است که با درختان زیادی احاطه شده و آب زلالش تصویر جنگل‌های اطراف را منعکس و منظره‌ای خیره‌کننده خلق می‌کند.

مهم‌ترین فعالیت‌های تفریحی این پارک عبارت‌اند از:

  • کوه‌پیمایی؛
  • اسکی؛
  • کمپینگ؛
  • دوچرخه‌سواری در کوهستان.

برای کسانی که علاقه‌مند به دوچرخه‌سواری هستند، مسیرهای مخصوصی در پارک وجود دارد که از دریاچه شروع می‌شود. چادرزدن در این پارک مجاز است و امکانات لازم برای گردشگران فراهم شده است.

۱۲. غار بلو گروتو (Blue Grotto)

این غار طیف بی‌نظیری از رنگ آبی دارد و شناکردن و قایق‌سواری در آب‌های این غار، احساس متفاوت و خارق‌العاده‌ای به شما می‌دهد. این غار در مسیر برخی کشتی‌های کروز است و به‌ همین دلیل تابستان‌ها شلوغ می‌شود.

۱۳. رشته‌کوه اورجن (Orjen)

رشته کوه اورجن - مونته نگرو

این رشته‌کوه بلندترین رشته‌کوه در ساحل دریای آدریاتیک است. دامنه‌های این رشته‌کوه در فصل زمستان، بهشتی برای علاقه‌مندان به اسکی است. در تابستان هم کوه‌پیمانان و طبیعت‌گردان در مسیرهای پیاده‌روی این کوهستان به گشت‌وگذار مشغول می‌شوند. کلبه‌های کوهستانی یکی از جاذبه‌های این رشته‌کوه است. تورهایی هم برای گشت‌وگذار در این مسیرها برگزار می‌شود. یکی از این مسیرها تقریبا ۱۸۰ کیلومتر است.

۱۴. شهر ستینیه (Cetinje)

ستینیه اصالتی منحصربه‌فرد و جاذبه‌های تاریخی دیدنی دارد و یکی از نمادهای دوران اوج و شکوه منطقه است. این شهر با ماشین فقط چند دقیقه تا ساحل بودوا فاصله دارد و به‌خاطر فاصله کم جاذبه‌های تاریخی شهر، تورهای پیاده‌گردی بهترین روش برای بازدید از محله‌های تاریخی‌اش هستند.

در این شهر می‌توانید از موزه‌های متعدد بازدید کنید، از جمله:

  • موزه ملی؛
  • کاخ آبی و مقر فعلی رئیس‌جمهور؛
  • کلیسای سنگی Vlach؛
  • تئاتر سلطنتی.

غار لیپا یکی از جاذبه‌های طبیعی مونته نگرو است که فقط ۴ کیلومتر تا این شهر فاصله دارد.

۱۵. پودگوریتسا

این شهر باستانی مشرف به محل تلاقی دو رودخانه‌ است. پایتخت مونته نگرو مجموعه‌ای جذاب از مراکز خرید جدید و پرزرق‌وبرق و معماری قدیمی و یادگاری‌های دوران عثمانی است.

مساجد دوران عثمانی هنوز در این شهر پابرجاست. کلیسای جامع جدید ارتدکس گنبدی بزرگ و صلیب‌های بلند طلایی دارد که نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. نقاشی‌های دیواری ساختمان‌های قدیمی بسیار جذاب و شگفت‌انگیزند.

سفری یک‌روزه و آسان که از پوگوریتسا می‌توانید تجربه کنید سفر به آبشار نیاگارا است! بازدیدکنندگان در فصل تابستان در استخرهای انتهای این آبشار شنا می‌کنند. این آبشار طبیعی زیبا با ماشین فقط ۱۰ دقیقه از شهر فاصله دارد.

نکات مهم درباره سفر به مونته نگرو

سفر به مونته نگرو

۱. در مونته نگرو زیاد باران می‌بارد

فصل بارندگی در مونته نگرو از ماه فروردین تا مهر ادامه دارد و باران‌های شدیدی می‌بارد. پودگوریتسا، پایتخت مونته نگرو، با اختلاف زیاد مرطوب‌ترین شهر اروپا است.

آب‌وهوای مونته نگرو بسیار متغیر است؛ زمستان‌ها مناطق کوهستانی بسیار سردند و شهرهای ساحلی معتدل. تابستان‌ها سواحل هوای مطبوعی دارند و میانگین دمای هوا ۳۰ درجه است.

تعیین‌کردن بهترین زمان سفر به مونته نگرو کار سختی است، به‌خصوص اگر بخواهید بین شهرهای ساحلی و کوهستانی در رفت‌وآمد باشید، ولی در مجموع اواخر بهار و فصل پاییز برای سفر به این کشور بهترند.

۲. ماشین کرایه کنید

برای اینکه بهتر بتوانید جاذبه‌های مونته نگرو را ببینید، یکی از بهترین ایده‌ها کرایه‌کردن ماشین به‌جای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی است. مونته نگرو می‌تواند مقصدی عالی برای سفر جاده‌ای باشد. البته فراموش نکنید که پیداکردن جای پارک در مونته نگرو، به‌خصوص در شهرهای توریستی، بسیار سخت است.

۳. محدودیت‌های زبانی را در نظر بگیرید

در مونته نگرو زبان انگلیسی به‌اندازه کشورهای همسایه‌اش رواج ندارد. قدیمی‌ترهای مونته نگرو بیشتر به‌زبان روسی یا آلمانی حرف می‌زنند. البته جوان‌ترها به زبان انگلیسی تسلط دارند. اپلیکیشن گوگل ترنسلیت هم زبان مونته‌نگرویی را تشخیص نمی‌دهد.

۴. مونته نگرو از برخی کشورهای دیگر منطقه گران‌تر است

واحد پول در مونته نگرو یورو است که تبدیل پول را راحت‌تر می‌کند، ولی باعث شده که هزینه‌ها بیشتر از کشورهایی مثل بوسنی و آلبانی باشد. البته این کشور هنوز هم از خیلی مقصدهای اروپایی ارزان‌تر است. تابستان‌ها هزینه سفر بیشتر می‌شود و شهرهای بودوا، کوتور و تیوات از سایر شهرها گران‌تر هستند.

۵. در مهمان‌خانه‌های مونته نگرو اقامت کنید

اقامتگاه‌های متنوعی در مونته نگرو وجود دارد، از هتل‌های لوکس گرفته تا هاستل‌های ارزان. اگر دوست دارید اقامت ارزان‌تری داشته باشید، مهمان‌خانه‌ها نیز انتخاب خوبی هستند. در تمام شهرها و روستاهای مونته نگرو مهمان‌خانه پیدا می‌شود که معمولا کسب‌وکارهای خانوادگی و محلی هستند. اقامت در این مراکز باعث می‌شود از کسب‌وکارهای بومی هم حمایت کنید.

۶. بیشتر غذاهای مونته نگرو گوشتی هستند

آشپزی مونته نگرو

علاوه بر ماهی و انواع غذاهای دریایی که در شهرهای ساحلی به‌وفور پیدا می‌شوند، غذاهای گوشتی در منوی تمام رستوران‌ها وجود دارد و بیشتر غذاها گوشت دارند. غذاهای این منطقه غنی از پروتئین‌اند و میوه‌ تازه و سبزی کم پیدا می‌شود. البته این روزها بیشتر رستوران‌ها و کافه‌ها غذاهای گیاهی هم در منویشان دارند.

۷. بهترین سواحل مونته نگرو در جنوبش هستند

مونته نگرو ۱۱۵ ساحل و ۲۶۰ کیلومتر خط ساحلی دارد. اگر دنبال سواحل شنی سفیدرنگ هستید، در مناطق جنوبی این کشور و اطراف شهر اولتسینی زیباترین سواحل قرار دارند.

۸. فروشگاه‌های مونته نگرو یکشنبه‌ها تعطیل‌اند

تقریبا تمام فروشگاه‌ها روزهای یکشنبه تعطیل هستند که شامل فروشگاه‌های موادغذایی، موبایل، مراکز خرید بزرگ و حتی برخی داروخانه‌ها می‌شود.

شما بگویید

اگر تجربه سفر به مونته نگرو را دارید، خاطرات و تجربه‌های ارزشمند خود را با سایر مخاطبان «چطور» در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: زیباترین جزیره های دنیا، ۱۰ سرزمین رویایی در جهان حقیقی

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع wander-lush cnn
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.