بررسی تفاوت‌های سیم و کابل با شرکت افلاک الکتریک خراسان

0

سیم و کابل دو واژه پر کاربرد که در صنعت برق بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد اما آیا از تفاوت‌های این دو آگاه هستید؟

به وفور دیده شده که این دو واژه را بجای هم به کار میبرند و این در حالی است که سیم و کابل دارای مفهوم، کاربرد و ساختار کاملا متفاوت هستند اما یک شباهت دارند آن هم وظیفه کلی سیم و کابل است که هر دو بستر جریان برق هستند. اگر می‌خواهید با تفاوت های سیم و کابل و ساختار کاربرد آن ها آشنا شوید تا انتهای این مطلب همراه باشید.

سیم افشان

سیم ها به لحاظ ساختاری در سه دسته جای میگیرند :

رونیکس
  • مفتول
  • نیمه افشان
  • افشان

 

سیم‌های مفتولی : نام دیگر این سیم‌ها “سیم خشک” است و علت این نام‌گذاری نیز انعطاف بسیار پایین (نزدیک به عدم انعطاف) می‌باشد انعطاف پایین سیم مفطولی نیز به دلیل ساختار آن می‌باشد که از یک رشته هادی و عایقی که آن را می‌پوشاند، تشکیل شده‌است. کاربرد سیم‌های مفتول بیشتر در تابلوهای برق می‌باشد.

(ولتاز 450-700 ولت)

سیم نیمه افشان: این نوع سیم بین سیم مفتول و سیم افشان قرار می‌گیرد به عبارت دیگه سیم‌های نیمه افشان نه به طور کامل مفتول و نه به طور کامل افشان هستند. انعطاف سیم های نیمه افشان از سیم‌های مفتول بیشتر و از سیم‌های افشان کمتر است و تعداد رشته مس که در ساختار آن‌ها به کار رفته از سیم افشان کمتر است. (ولتاز 450-700 ولت)

سیم افشان : سیم های افشان دارای قابلیت انعطاف بالایی هستند ( نسبت به سیم مفتول و سیم نیمه افشان) و در واقع از چندین رشته سیم مسی تولید شده‌اند و به دلیل ساختار و انعطاف بالایی که دارند گستره کاربرد بسیاری دارند و عمدتا در سیم کشی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. (ولتاژ 300-500 ولت)

مشخصه های سیم افشان

قبل از اینکه تصمیم به خرید سیم افشان بگیرید باید که در ارتباط با آن اطلاعات داشته باشید. در ابتدا لازم است بدانید از سیم انتظار چه کاربردی را دارید تا با توجه به کاربرد مورد انتظار ویژگی ها و مشخصات فنی سیم‌ها را بررسی نموده و سیم مورد نظر خود را خریداری کنید. یکی از مشخصات فنی سیم آمپر مجاز مصرفی یا ولتاژ (حاصل ضرب مقاومت ایجاد شده در جریان عبوری) آن می‌باشد. مشخصه دیگر مقاومت هادی (یا میزان رسانایی هادی) می‌باشد که مشخصه بسیاری مهمی است و در واقع میزان مرغوبیت و خلوص سیم را تعیین می‌کند. برای اندازه‌گیری مقاومت سیم یک متر از سیم را جدا کرده و در دستگاه اهم سنج میزان مقاومت آن را اندازه می‌گیرید. مقاومت استاندارد تعریف شده برای سیم افشان 3/13 اهم بر کیلومتر است اگر مقاومت سیم مورد نظر از مقدار 3/13 اهم بر کیلومتر بیشتر باشد به این معنی است که سیم مورد نظر دارای تعداد کمتری از رشته های سیم مس نسبت به تعداد استاندارد تعریف شده می‌باشد و یا مس استفاده شده در تولید سیم افشان دارای ناخالصی است و به همین دلیل میزان رسانا بودن سیم کاهش و مقاومت آن افزایش یافته است .

نام گذاری سیم ها:

با استفاده از حروفی که در نام‌گذاری سیم‌ها استفاده شده و روی بدنه سیم نوشته شده‌است می‌توان به مشخصات سیم پی برد کافیست که معنای مهمترین حروف نام‌گذاری سیم‌ها را بدانید تا در هنگام خرید سیم افشان به مشکل برنخورید. در نام گذاری سیم ها ویژگی‌های مختلف سیم مثل : میزان انعطاف، جنس عایق و … با استفاده از این حروف مشخص شده‌است.

حرف F: نشان دهنده سیم های نرم

حرف M: نشان دهنده سیم های مقاوم در مقابل رطوبت

حرف Y: نشان دهنده عایق پی وی سی

حرف A: نشان دهنده سیم مخصوص داخل لوله ها

حرف N: نشان دهنده سیم مسی

 

سایز های مختلف سیم افشان

از دیگر فاکتورهایی که هنگام خرید سیم افشان باید به آن توجه کنید اندازه سیم افشان می‌باشد که در واقع سایز سیم با استفاده از اندازه‌گیری سطح مقطع آن دسته‌بندی می‌شود (که اندازه سطح مقطع نیز بر روی بدنه در کنار دیگر اطلاعات مربوط به سیم، نوشته شده‌است). شرکت افلاک الکتریک خراسان سیم‌های افشان را در چندین سطح مقطع تولید می‌کند که عبارت اند از :

  • سیم افشان با اندازه سطح مقطع 2.5
  • سیم افشان با اندازه سطح مقطع 1.5
  • سیم افشان با اندازه سطح مقطع 1
  • سیم افشان با اندازه سطح مقطع 0.75
  • سیم افشان با اندازه سطح مقطع 0.5
  • سیم افشان با اندازه سطح مقطع 0.35

کابل شبکه

کابل‌ها نیز مانند سیم‌ها جریان الکترونیکی را انتقال می‌دهند در میان کابل‌های مختلف، کابل شبکه از حساسیت بیشتری برخوردار است وکیفیت در آن بسیار مهم می‌باشد. با توجه به وظیفه اصلی کابل‌های شبکه که جابجایی و انتقال دیتا و اطلاعات است در واقع کیفیت کابل سرعت انتقال اطلاعات را تعیین می‌کند پس خوب است پیش از اینکه به خرید کابل شبکه اقدام کنید در خصوص آن اطلاعات اولیه‌ای را کسب نموده تا در انتخاب و خرید خود اشتباه نکنید.

برای شناخت کابل‌های شبکه لازم است که تقسیم بندی کلی آن‌ها عنوان شود. این تقسیم بندی بر اساس میزان سرعت و پهنای باند کابل انجام شده‌است. هر چه سرعت کابل در انتقال داده بیشتر باشد به تبع قیمت آن‌ هم افزایش پیدا می‌کند. کابل‌های شبکه را به طور کلی می‌توان به سه دسته تقسیم کرد

  • کابل کواکسیال
  • کابل زوج سیم
  • کابل فیبر نوری

 

کابل کواکسیال در شبکه مخابراتی برای انتقال داده از سال 1936استفاده می‌شده‌است در واقع از قدیمی‌ترین کابل‌هایی است که در این حوزه وجود دارد و امروزه استفاده از این کابل ها در شبکه ارتباطی و مخابرات به حداقل رسیده است و کابل های شبکه زوج به هم تابیده، جایگزین آن‌ها شده‌است.

کابل‌هایی که در ساختار آن سیم‌ها به صورت زوج به هم تابیده‌شده‌اند، رایج ترین نوع کابل‌های شبکه هستند که در منازل مسکونی، شرکت‌ها، دفاتر و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل‌های فیبر نوری کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند اما دلیل این استفاده کم قدیمی شدن آن‌ها نیست بلکه کابل فیبر نوری دارای جدید ترین نوع تکنولوژی و بیشترین سرعت در انتقال دیتا می‌باشد اما به دلیل قیمت بسیار بالایی که دارند استفاده از آن‌ها برای مصارف خانگی، شرکت و دفاتر مقرون به صرفه نیست و تنها از آن‌ها در مراکز نظامی و گسترده که نیاز به سرعت بالا در انتقال اطلاعات وجود دارد، استفاده می‌شود.

ساختار کابل شبکه زوج سیم به هم تابیده

  • مغزی کابل که به آن هادی گفته می‌شود
  • عایق که هادی یا رسانا را می‌پوشاند
  • رنگ سیم‌هایی که به صورت زوج، بهم تابیده شده‌اند
  • جدا کننده و محافظ داخلی زوج سیم‌ها
  • روکش نهایی که قسمت خارجی کابل است

در کابل شبکه زوج سیم بهم تابیده شده، 4 زوج سیم وجود دارد که رنگ‌های سیم‌ها اصلی قهوه‌ای، آبی، نارنجی و سبز است و رنگ زوج‌های فرعی ترکیب رنگ اصلی با سفید می‌باشد به طور مثال یک زوج سیم از یک سیم به رنگ آبی (سیم اصلی) و یک سیم با رنگ سفید آبی (سیم فرعی) تشکیل شده‌است. در این کابل‌ها در واقع رنگ‌های اصلی موظف به ارسال سیگنال مثبت و رنگ‌ها فرعی موظف به ارسال منفی می‌باشند و سیم‌های زوجی به وسیله جدا کننده از یکدیگر جدا شده‌اند.

 

اگر قصد خرید سیم و کابل را دارید و در این حوزه هیچ‌گونه اطلاعاتی ندارید می‌توانید در کمترین زمان و به آسانی جهت دریافت اطلاعات و مشاوره برای خرید سیم و کابل با شرکت افلاک الکتریک خراسان به آدرس اینترنتی https://aflakelectric.com در ارتباط باشید تا شما را در خرید سیم وکابل با کیفیت بالا و متناسب با کاربرد مورد انتظار، راهنمایی نمایند.

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.