سیستم حواله ساتنا چیست و چه تفاوتی با سامانه انتقال وجه پایا دارد؟

3

در سال‌های اخیر و بر اساس قوانینی که بانک مرکزی کشور وضع کرده است، روند انتقال وجه بارها دستخوش تغییرات عمده شده است. روش‌های مختلفی برای انتقال وجه بین بانک‌ها وجود دارد، از روش‌های سنتی مثل استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان گرفته تا روش‌های الکترونیکی و مدرن انتقال وجه از طریق موبایل بانک، اینترنت بانک و خدمات دیگری نظیر اینها. در ادامه اشاره کوتاهی به انواع روش‌های انتقال وجه می‌کنیم، سپس سراغ روش‌های الکترونیکی انتقال وجه می‌رویم و توضیح می‌دهیم حواله ساتنا چیست و انتقال وجه پایا به چه صورتی انجام می‌شود و این دو چه تفاوت‌هایی با هم دارند. همراه ما بمانید.

معرفی انواع روش‌های انتقال وجه

سامانه‌های مختلفی برای انتقال وجه بین کارت‌ها و حساب‌های بانکی در دسترس هستند. انتقال وجه از طریق این سامانه‌ها محدودیت‌هایی دارد که دلیلش، طبق آنچه بانک مرکزی مطرح کرده است، مبارزه با پول‌شویی و فساد و جرائم بانکی است که متأسفانه در کشورمان مسئله چندان نادری هم نیست.

رونیکس

قوانین مربوط به سقف انتقال وجه از طریق این سامانه‌ها نیز طی سالیان اخیر بارها تغییر کرده است. افزایش قیمت‌ها و تورم دو دلیل اصلی این مسئله هستند. با توجه به این پیچیدگی‌ها، ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که مثلا برای انجام تراکنش‌های مالی بالای ۱۰میلیون تومان استفاده از کدام سامانه انتقال وجه معقول‌تر، مطمئن‌تر و به‌صرفه‌تر است یا مثلا کارفرمایی که بخواهد هر ماه مبلغ مشخصی را به حساب کارکنان خود واریز کند با استفاده از کدام سامانه انتقال وجه کمترین دردسر را خواهد داشت.

بسته به خدمتی که از بانک مدنظر برای انتقال وجه انتظار دارید، نوع سامانه یا سیستم انتقال وجه متفاوت خواهد بود. در ادامه مختصر درباره انواع روش‌های انتقال وجه و کاربردهای منحصربه‌فردشان توضیح می‌دهیم و سپس خواهیم گفت که حواله سانتا چیست و چه تفاوتی با سامانه انتقال وجه پایا دارد.

۵ روش رایج برای انتقال وجه

۵ روش رایج برای انتقال وجه عبارت‌اند از:

  • استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت؛
  • استفاده از موبایل بانک؛
  • استفاده از اینترنت بانک؛
  • استفاده از دستگاه‌های خودپرداز (ATM)؛
  • مراجعه حضوری به یکی از شعب بانکی که در آن حساب دارید.

۱. استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت

استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت احتمالا ساده‌ترین روش انتقال وجه است. فقط مشکل اینجاست که استفاده از این اپلیکیشن‌ها در مقایسه با سایر روش‌ها بیشترین محدودیت را دارد و اغلب اوقات نمی‌توان مبلغ چشمگیری را با آنها جابه‌جا کرد. به‌ علاوه که برخی از خدمات سامانه‌های دیگر نیز در آنها در دسترس نیستند.

سقف انتقال وجه با استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت معمولا ۳میلیون تومان است.

۲. استفاده از موبایل بانک و اینترنت بانک

یکی دیگر از راهکارهای کاربردی انتقال وجه استفاده از موبایل بانک و اینترنت بانک است که در مقایسه با مورد قبلی محدودیت‌های کمتری دارد. سقف انتقال وجه با استفاده از خدمات این سامانه‌ها در مجموع ۱۰میلیون تومان است که البته با توجه به قوانین بانکی که در آن حساب باز کرده‌اید، ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

برای استفاده از خدمات موبایل بانک و اینترنت بانک باید به یکی از شعب بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید و اقدام به فعال‌سازی آنها کنید.

۳. استفاده از دستگاه‌های خودپرداز (ATM) و مراجعه حضوری به شعب بانک مدنظر

این دو روش انتقال وجه از روش‌های سنتی هستند. با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز معمولا می‌توان مبلغ ۳میلیون تومان را به حساب دیگر انتقال داد.

اگر هم به یکی از شعب بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید، می‌توانید با پرکردن فرم و طی‌کردن پروسه‌های اداری دیگر هر مبلغی را که بخواهید به حساب‌های دیگر خود یا حساب‌های بانکی دیگران واریز کنید.

حواله ساتنا چیست؟

حواله ساتنا چیست

پس از این مقدمه نسبتا طولانی می‌رسیم به موضوع اصلی، یعنی اینکه حواله ساتنا چیست و انتقال وجه پایا چگونه انجام می‌شود. همچنین از تفاوت‌های این دو سامانه از حیث انتقال وجه و سقف انتقال وجه خواهیم گفت.

سامانه انتقال وجه پایا چیست؟

سامانه انتقال وجه پایا (سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی) یکی از سامانه‌های الکترونیکی نسبتا تازه‌تأسیس انجام تراکنش‌های مالی بانکی و بین‌بانکی است. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین کارایی این سامانه، خدماتی است که تحت عناوین برداشت مستقیم و واریز مستقیم در اختیار کاربران و مشتریان قرار می‌دهد.

در برداشت مستقیم شما در مقام مشتری بانک این اجازه را می‌دهید که در بازه‌های زمانی مشخص، پولی از حساب دیگران برداشته و به حساب شما واریز شود. از این خدمت الکترونیکی بانک‌ها برای کارهایی مثل دریافت شهریه، اجاره‌بها، حق عضویت و اقساط کالا می‌توان استفاده کرد.

خدمت دیگر انتقال وجه پایا، واریز مستقیم است که برعکس مورد قبل است. یعنی مشتری به بانک اجازه می‌دهد در بازه‌های زمانی تعیین‌شده مبلغی از حساب خود کسر و به حساب‌های بانکی دیگران واریز شود. از این روش معمولا برای کارهایی مثل پرداخت حقوق از طرف کارفرما، پرداخت اجاره‌بها (از طرف مستأجر) یا پرداخت سود سهام استفاده می‌شود.

حواله ساتنا چیست؟

رسیدیم به این سؤال که حواله ساتنا چیست و چه کاربردی دارد.

ساتنا مخفف «سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی» و کاربرد اصلی آن انتقال وجه و انجام تراکنش‌های مالی بین‌بانکی در سطح کلان است. این سامانه را جایگزینی مناسب برای چک‌های رمزدار بین‌بانکی می‌دانند و برخلاف سامانه انتقال وجه پایا که دو روش واریز و برداشت مستقیم دارد، چنین امکانی در ساتنا در دسترس نیست و کاربرد آن صرفا محدود به انتقال وجه‌های کلان بین حساب‌های بانکی مختلف می‌شود.

برای استفاده از این سامانه هم می‌توانید به شعبه‌های بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید و هم می‌توانید با استفاده از امکاناتی چون موبایل بانک یا اینترنت بانک از خدمات آن استفاده کنید. البته استفاده از موبایل بانک یا اینترنت بانک منوط به آن است که با مراجعه به شعبه‌های بانکی این خدمات را برای حساب بانکی خود فعال کرده باشید.

تفاوت‌های سامانه انتقال وجه پایا و حواله ساتنا چیست؟

یکی از تفاوت‌های این دو سامانه، سقف وجه انتقالی برای هر یک است. معمولا اگر قصد انتقال وجه کلان را داشته باشید، بهتر است از سامانه ساتنا استفاده کنید چون تا حدود ۱۰۰میلیون تومان امکان انتقال وجه وجود دارد.

تفاوت مهم دیگر، مدت‌زمان انتقال وجه است. انتقال وجه در سامانه پایا در سه ساعتِ مشخص روز عملی و نهایی می‌شود: ساعت‌ ۴ صبح، ۱۱ صبح و ۴ عصر روزهای غیرتعطیل. (البته شاید این ساعت‌ها برای بانک‌های مختلف متفاوت باشند.) مثلا اگر با استفاده از این سامانه ساعت ۱۲ ظهر وجهی را انتقال دهید، باید تا ساعت ۱۶ صبر کنید تا عملیات انتقال وجه نهایی شود.

سامانه ساتنا سیستم انتقال وجه لحظه‌ای است و انتقال وجه با استفاده از آن بین ۲ ثانیه تا نهایتا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد. البته فقط در ساعات کاری بانک‌های کشور (تقریبا بین ساعت ۷ تا ۱۳)؛ اگر پس از ساعت کاری با سامانه ساتنا وجهی را انتقال دهید، باید تا شروع روز کاری آتی منتظر بمانید.

نیاز به شماره شبا برای استفاده از سامانه‌های پایا و ساتنا

در پایان لازم است به این نکته اشاره کنیم که برای استفاده از این دو سامانه، برخلاف روش‌های سنتی انتقال وجه، حتما به شماره شبا شخصی که قرار است وجهی را به حساب او واریز کنید نیاز خواهید داشت. در مطلب دیگری تحت عنوان «چگونه شماره کارت یا حساب خود را به شماره شبا تبدیل کنیم؟» توضیح داده‌ایم که چطور می‌توانید با شماره حساب یا شماره کارت طرف مقابل شماره شبای حساب او را دریافت کنید تا بتوانید با استفاده از آن از خدمات سامانه‌های الکترونیکی پایا و ساتنا بهره ببرید.


در ادامه بخوانید: قانون وصول چک برگشتی چگونه است؟

اگر می‌خواهید در زندگی، موفقیت مالی کسب کنید
از کارآفرین‌های ثروتمند یاد بگیرید و مثل آنها عمل کنید.

۱۲،۰۰۰ تومان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. محسن می‌گوید

    در مقاله ای دیگه خوندم که سقف انتقال پایا تا صد میلیون و ساتنا بیش از صد میلیون هست، شما بهش اشاره ای نکردید؟

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      محسن عزیز، بهتره این سؤال رو از خود بانک بپرسی که جواب مطمئنی بگیری.🙂🌹

  2. محمود بهمنی می‌گوید

    بنده بعنوان نماینده بانک در خدمتم