معرفی بهترین کتاب های رئالیسم جادویی

3

اگر از آن دست افرادی هستید که تخیل و اتفاقات ماورایی ذهنتان را قلقلک می‌دهد و شما را به وجد می‌آورد، به‌احتمال زیاد سبک ادبی رئالیسم جادویی برای شما هیجان‌انگیز باشد. امروز کتاب‌های این سبک را معرفی می‌کنیم. در ادامه با معرفی بهترین کتاب‌های رئالیسم جادویی با ما همراه باشید.

رئالیسم جادویی چیست؟

رئالیسم جادویی در واقع شاخه‌ای از سبک رئالیسم است و بسیاری از شاخصه‌های آن را دارد. در رئالیسم جادویی، شخصیت‌ها و رویدادها همه بر اساس واقعیت هستند اما می‌توانند توانایی‌های جادویی یا فراانسانی هم داشته باشند. به همین خاطر در داستان‌های این سبک گاهی رویدادهایی رخ می‌دهند که ماهیت جادویی دارند و در دنیای واقعی وجود ندارند. جادو و خرق عادت مانند چاشنی به شخصیت‌ها و اتفاق‌ها اضافه می‌شوند و به داستان شکل متفاوتی می‌دهند. در ادامه ۱۰ تا از بهترین کتاب های رئالیسم جادویی را معرفی کرده‌ایم.

رونیکس

۱. سقوط مردی از آسمان به چه معناست؟

کتاب رئالیسم جادویی - سقوط مردی از آسمان به چه معناست

نویسنده: لسلی نکا آریما
مترجم (پیشنهاد کاربران): حسن رضوی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): فکر برتر
تعداد صفحه: ۲۰۸

لسلی نکا آریما، نویسنده نیجریه‌ای این اثر، قصد دارد با ۱۲ داستان ما را زیر پوست جامعه نیجریه ببرد. شخصیت‌های اصلی داستان‌های او افراد آسیب‌دیده و کمتر دیده‌شده جامعه هستند که اتفاقا تعدادشان هم کم نیست. در این داستان‌ها زنان نقش بیشتری دارند و نویسنده می‌خواهد نیازها، کمبودها و در کل دنیای آنها را بیشتر به ما نشان بدهد. شخصیت‌های داستان‌ها و آنچه از سر گذرانده‌اند همگی بخش‌های واقعی داستان را تشکیل می‌دهند و بخش جادویی داستان مربوط به واکنش این افراد به غم‌ها و رنج‌هایشان است.

نامادریِ پدر به‌گونه‌ای با او رفتار می‌کند که انگار سگی ولگرد است و تنها به اندازه‌ای او را در اطراف خانه می‌بیند که چهره‌اش را به‌یاد بسپارد، اما هرگز او را به خانه راه نمی‌دهد.

۲. کافکا در کرانه

کتاب رئالیسم جادویی - کافکا در کرانه

نویسنده: هاروکی موراکامی
مترجم (پیشنهاد کاربران): مهدی غبرائی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): نیلوفر
تعداد صفحه: ۶۰۷

کتاب کافکا در کرانه از کتاب‌های معروف هاروکی‌ موراکامی، نویسنده شناخته‌شده ژاپنی، است. کافکا تامورا و ساتورو ناکاتا شخصیت‌های اصلی کتاب‌ هستند که توانایی‌های ماورایی دارند، مثل حرف‌زدن با گربه‌ها و داشتن حس ششم قوی. نویسنده داستان این دو شخصیت را موازی پیش می‌برد. ترکیب واقعیت و رخدادهای ماورایی در این کتاب، فضایی رمزآلود ایجاد کرده و نویسنده از این فضا استفاده می‌کند تا فلسفه مدنظرش را به مخاطب ارائه کند.

طبعا من هیچ دوست و رفیقی ندارم. دیواری دورم کشیده‌ام و نمی‌گذارم کسی وارد آن شود و خودم هم سعی نمی‌کنم از آن بیرون بروم. شاید از من بدشان بیاید یا حتی از من بترسند، اما خوشحالم که کسی مزاحمم نمی‌شود. چون هزار تا کار دیگر برای خودم تراشیده‌ام از جمله اینکه قسمتی از وقت فراغتم را صرف بلعیدن کتاب‌های کتابخانه مدرسه می‌کنم.

۳. تارهای جادویی فرانکی پرستو

کتاب رئالیسم جادویی - تارهای جادویی فرانکی پرستو

نویسنده: میچ آلبوم
مترجم (پیشنهاد کاربران): سحر توکلی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): کوله پشتی
تعداد صفحه: ۴۵۶

میچ آلبوم، نویسنده و موسیقی‌دان آمریکایی، را با کتاب معروفش «سه‌شنبه‌ها با موری» می‌شناسیم. او در این کتاب از سبک زندگی‌نامه‌ای کتاب قبلی‌اش فاصله گرفته و سراغ داستان رفته است. کتاب درباره یک نوازنده گیتار به‌نام فرانکی پِرِستو است و داستان از مراسم خاکسپاری او شروع می‌شود. قرار نیست ماجرای زندگی فرانکی را از زبان خودش یا شخص دیگری بشنویم،‌ قرار است زندگی او و عشقش به موسیقی را صدای موسیقی روایت کند. راوی متفاوت این کتاب بخش جادویی آن است که زندگی پرفراز و نشیب یکی از فرزندانش را روایت می‌کند.

آنجاست، داخل تابوت. در واقع الان هم مال من است. یک نوازنده خوب تا لحظه‌ای که آخرین نت‌ها نواخته می‌شوند با احترام آن را نگه‌ می‌دارد. ترانه این مرد به پایان رسیده، اما عزادارانش از راه‌های دور آمده‌اند تا چند بند دیگر به آن اضافه کنند.

۴. به دردسر افتادن

کتاب رئالیسم جادویی - به دردسر افتادن

نویسنده: کلی لینک
مترجم (پیشنهاد کاربران): سحر جراحی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): کوله پشتی
تعداد صفحه: ‌۳۲۷

کتاب «به دردسر افتادن» مجموعه‌ای از ۹ داستان کوتاه است. در همه داستان‌ها واقعیت، هندمندانه با اتفاقات ماورایی و جادویی در هم آمیخته است و همین مسئله این کتاب را در دسته کتاب‌های رئالیسم جادویی قرار می‌دهد. کلی لینک به‌خاطر نوشتن این کتاب نامزد جایزه ادبی پولیتزر ۲۰۱۶ شد.

جمعه به مدرسه رفت. برای صبحانه فقط یک قاشق کره بادام‌زمینی و یک قاشق گندم برشته خشک خورد. یادش نمی‌آمد آخرین‌ بار کی غذا خورده بود. هنگامی که داشت به پایین خیابان می‌رفت تا سوار اتوبوس مدرسه شود، سرفه‌اش کلاغ‌ها را فراری داد.

۵. زندگی پی

کتاب رئالیسم جادویی - زندگی پی

نویسنده: یان مارتل
مترجم (پیشنهاد کاربران): حسینعلی میرشاهی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): یمام
تعداد صفحه: ۴۰۲

پی پاتل نوجوان ۱۶ساله‌ای است که از حادثه غرق‌شدن یک کشتی حامل حیوانات باغ‌وحش جان سالم به‌ در می‌برد. پی و یک ببر بنگال تنها بازمانده‌های این حادثه‌ هستند. تلاش او برای زنده‌ماندن وسط اقیانوس داستان را هیجان‌انگیز می‌کند. نویسنده با روایت این داستان قصد دارد مسائل فلسفی مهمی را مطرح کند که وجود انسان و ایمان به‌ خدا محور آنها هستند. کتاب زندگی پی شما را به دل ماجرایی هیجان‌انگیز می‌برد و به‌ فکر می‌اندازد. یان مارتل به‌خاطر نوشتن این کتاب موفق به دریافت جایزه ادبی من بوکر سال ۲۰۰۲ شد.

این درست است که اطرافیان ما قادر به ایجاد تغییر در ما هستند؛ گاهی این تغییر آن‌قدر عمیق است که بعد از آن، دیگر آن آدم سابق نیستیم.

۶. کتاب دزد

کتاب رئالیسم جادویی - کتاب دزد

نویسنده: مارکوس زوساک
مترجم (پیشنهاد کاربران): مرضیه خسروی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): نگاه
تعداد صفحه: ۵۷۵

ماجرای این کتاب در دل جنگ جهانی اول و آثار مرگ‌بار و ویرانگرش رخ می‌دهد. داستان درباره دختر نوجوانی است که برای زنده‌ماندن به دنیای کتاب‌ها پناه آورده است. آنچه به واقعیت این داستان جادو و حالتی ماورایی می‌بخشد روای آن است. نویسنده از مرگ که یکی از عواقب انکارنشدنی جنگ است به‌‌عنوان راوی استفاده می‌کند. در میان ویرانی‌هایی که جنگ به‌ بار آورده است، زندگی دختری کتاب‌خوان توجه مرگ را جلب می‌کند و ما از نزدیک با زندگی او آشنا می‌شویم. لیسل کتاب‌دزدی قهار است که با پدرخوانده‌اش زندگی می‌کند. او کتاب‌هایش را با دیگر آوارگان جنگ به اشتراک می‌گذارد تا آنها هم مانند او از تلخی زندگی‌شان به دنیای شیرین کتاب‌ها پناه ببرند.

آن ماه‌های اول مسلما سخت‌ترین ایام بودند. لیسل هر شب کابوس می‌دید، چهره برادرش را می‌دید، خیره‌شده به کف اتاق. جیغ‌زنان، غوطه‌ور در تختش، در حالی که در سیلابی از ملافه غرق می‌شد، از خواب می‌پرید. در طرف دیگر اتاق، تختی که قرار بود مال برادرش باشد همچون قایقی در تاریکی شناور بود. با بازگشت هشیاری، تخت هم به‌آرامی در کف اتاق غرق می‌شد.

۷. خروجی غرب

کتاب رئالیسم جادویی - کتاب خروجی غرب

نویسنده: محسن حمید
مترجم (پیشنهاد کاربران): یلدا بلارک
انتشارات (پیشنهاد کاربران): ورا
تعداد صفحه: ۱۵۰

«خروجی غرب» داستان زوجی مهاجر است که مشکلات و جنگ داخلی آنها را مجبور به مهاجرت می‌کند، همان مشکلات همیشگی که سال‌هاست گریبان‌گیر مردم خاورمیانه است. محسن حمید، نویسنده پاکستانی‌آمریکایی این کتاب، برای این اثر موفق به دریافت جایزه ادبی من بوکر شد. او در این داستان رنج، درماندگی و آینده نامعلوم این زوج را به‌زیبایی به تصویر می‌کشد.

در شهری نسبتا آرام اما مملو از پناهجو که هنوز درگیر جنگ نشده بود، مرد جوانی سر کلاس درس دختر جوانی را دیده بود، اما سر صحبت را با او باز نکرده بود. اسمش سعید بود و اسم دختر هم نادیا.

۸. صد سال تنهایی

کتاب رئالیسم جادویی - کتاب صد سال تنهایی

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز
مترجم (پیشنهاد کاربران): بهمن فرزانه
انتشارات (پیشنهاد کاربران): امیرکبیر
تعداد صفحه: ۴۰۸

بی‌شک گابریل گارسیا مارکز از تأثیرگذارترین نویسنده‌های رئالیسم جادویی و «صد سال تنهایی» از شاخص‌ترین آثار این سبک است. ماجرای این کتاب درباره شش نسل از خانواده بوئندیا است. نویسنده سعی دارد در قالب داستانی جادویی، باورها و سنت‌ها، جغرافیا و در یک کلام زندگی بومیان و سرخپوستان آمریکای لاتین را به‌ تصویر بکشد. اتفاقات غیرمعمول و شخصیت‌هایی با توانایی‌های ماورایی جذابیت کتاب را دوچندان کرده است. همان‌طور که از عنوان کتاب پیداست، تنهایی انسان موضوع اصلی کتاب است و مارکز به‌زیبایی آن را در همه شخصیت‌های داستان و با استفاده از عنصر تکرار نشان می‌دهد.

گذشته چيزی جز توهم و خيال نيست و خاطرات بازگشتی ندارند و هر بهاری كه می‌‌گذرد ديگر باز نمی‌‌گردد و حتی شديدترين و پرحرارت‌‌ترين عشق‌‌ها نيز حقيقتی ناپايدارند.

۹. توقف زمان

کتاب رئالیسم جادویی - کتاب توقف زمان

نویسنده: مت هیگ
مترجم (پیشنهاد کاربران): محمد غفوری
انتشارات (پیشنهاد کاربران): شمشاد
تعداد صفحه: ۴۶۰

«توقف زمان» داستان مردی با یک ویژگی عجیب است، او عمری به‌طول چند قرن دارد یا بهتر است بگوییم او نمی‌میرد. عشق، مرگ و زندگی درونمایه‌های اصلی کتاب هستند. ایده نامیرایی شخصیت اصلی و زندگی طولانی که داشته به قدری جذاب است که مخاطب را تا پایان میخکوب می‌کند.

اولین قانون اینه که عاشق نشی. قوانین دیگه‌ای هم وجود دارن، اما این اصلی‌ترین قانونه. عاشق‌شدن ممنوعه. عاشق‌موندن ممنوعه. رؤیاپردازی درباره عشق هم ممنوعه. اگر به این قانون پایبند بمونی، مشکلی برات پیش نمی‌آد. متوجهی چی می گم؟ خودت رو به دیگران وابسته نکن و سعی کم تا حد ممکن هیچ احساسی به افرادی که ملاقاتشون می‌کنی نداشته باشی، چون در غیر این صورت آروم‌آروم عقلت رو از دست می‌دی.

۱۰. آفتاب‌پرست‌ها

کتاب رئالیسم جادویی - کتاب آفتاب‌پرست‌ها

نویسنده: ژوزه ادوآردو آگوآلوسا
مترجم (پیشنهاد کاربران): مهدی غبرائی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): چشمه
تعداد صفحه: ۲۱۸

نویسنده آنگولایی «آفتاب‌پرست‌ها» داستانی جادویی از دل واقعیت‌های جامعه‌اش ساخته است، در این حد جادویی که یک آفتاب‌پرست راوی و ناظر اتفا‌ق‌های داستان است. او در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کند و قرار است پرده از رازهای این خانه قدیمی بردارد. عجیب‌تر از راوی‌بودنش، ارتباط‌برقرارکردنش با هم‌خانه‌اش است که او هم توانایی‌های خاصی دارد. مکالمه این دو نقطه عطف داستان است. سیاست، تاریخ و مسائل اجتماعی درونمایه‌های اصی کتاب هستند که در قالب داستانی به‌سبک رئالیسم جادویی به مخاطب عرضه شده‌‌اند.

توی همین خانه به دنیا آمده‌ام و همین‌جا بزرگ شده‌ام. هیچ‌وقت بیرون نرفتم. دیروقت که می‌شود، تنم را به پنجره فشار می‌دهم و آسمان را تماشا می‌کنم. تماشای شعله‌های آتش، ابرهایی که سر به دنبال هم گذاشته‌اند و بالایشان فرشته‌ها را دوست دارم، خیل فرشته‌ها که از موهایشان جرقه به زیر می‌جهد و بال‌های پهن آتشین خود را به‌ هم می‌زنند.

شما بگویید

رابطه شما با کتاب‌های رئالیسم جادویی چطور است؟ اگر از طرف‌داران این سبک هستید، چه مؤلفه‌ای در این سبک شما را جذب می‌کند؟ به‌نظرتان جای کدام کتاب رئالیسم جادویی در این فهرست خالی است؟


در ادامه بخوانید: معرفی بهترین آثار ادبیات آمریکای لاتین
منبع beyondthebookends penguinrandomhouse
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. نیما می‌گوید

    کتاب های اریک امانوئل اشمیت هم از همین سبک هستند. من بشدت خواندن همه آنها رو پیشنهاد میکنم.

    1. زهرا سارایی می‌گوید

      نیما عزیز ممنون از پیشنهاد خوبت.

  2. نوش می‌گوید

    مرشد و مارگاریتا