آلبانی کجاست؛ هرآنچه پیش از سفر به این کشور باید بدانیم

2

آلبانی یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اروپا برای سفر است. محیط دوستانه این کشور یکی از دلایل جذابیت آن برای گردشگران است. آلبانی به‌خصوص برای کسانی مقصدی ایدئال است که علاقه‌مند به ماجراجویی در طبیعت هستند. این کشور با سواحل زیبا، دره‌های بکر، غذاهای لذیذ و مردم مهمان‌نوازش حتما شما را شگفت‌زده می‌کند. قبل از اینکه بار سفر ببندید، بد نیست درباره آلبانی و ویژگی‌های منحصربه‌فردش بیشتر بدانید.

آلبانی کجاست؟

آلبانی کشوری به‌مساحت ۲۸‌هزار‌ و‌ ۷۴۸ کیلومتر مربع در شبه‌جزیره بالکان است، یعنی در قاره اروپا قرار دارد. این کشور زیبا آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارد. دریای آدریاتیک قسمت‌های شمالی آلبانی را احاطه کرده است و تا مونته‌نگرو و کرواسی ادامه پیدا می‌کند. در قسمت‌های جنوبی این کشور، دریای یونان واقع شده که تا یونان ادامه دارد.

رونیکس

این کشور با کوزوو، یونان، مونته‌نگرو و مقدونیه‌ شمالی همسایه است. جالب است بدانید که نیمی از اهالی بومی آلبانی خارج از مرزهای فعلی این کشور زندگی می‌کنند.

آلبانی یکی از آفتابی‌ترین کشورهای اروپاست و چند سایت باستان‌شناسی بسیار گسترده دارد. این کشور تا زمان اولین اعلام استقلال در سال ۱۹۱۲، بخشی از یونان باستان، امپراتوری روم و امپراتوری عثمانی بود.

پایتخت آلبانی

تیرانا مرکز و پایتخت آلبانی است و مثل سایر کلان‌شهرهای اروپا پر از جنب‌وجوش و انرژی. رستوران‌ها، کافه‌ها و جاذبه‌های گردشگری تیرانا ارزشش را دارند که شب یا روز گشتی در این شهر زیبا بزنید. یکی از ویژگی‌های خاص این شهر، مهمان‌نوازی اهالی آن است.

تیرانا شهری نسبتا جوان است. یکی از حاکمان محلی آن را در سال ۱۶۱۴ پایه‌گذاری کرد.

مردم آلبانی

مردم آلبانی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که همیشه درباره سفر به «سرزمین عقاب‌ها» می‌شنوید، مهمان‌نوازی مردمش است. از پایتخت تا شهرهای ساحلی، از کوهستان تا شهرهای تاریخی، هر جای این کشور که قدم بگذارید با مهمان‌نوازی مردم مواجه می‌شوید. در این کشور اگر به کمک نیاز داشتید، از اینکه از دیگران کمک بخواهید واهمه نداشته باشید. همیشه کسی هست که به شما کمک کند جایی برای اقامت و غذایی برای خوردن پیدا کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب آلبانی پذیرش ادیان مختلف است. در این کشور زیبا، مسیحی و مسلمان و یهودی در امنیت و دوستی در کنار هم زندگی می‌کنند. در هر شهر می‌توانید یک کلیسای ارتدکس و یک کلیسای کاتولیک را در چند قدمی یک مسجد پیدا کنید.

بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۱، تقریبا ۶۰درصد از جمعیت این کشور مسلمان سنی، ۱۰درصد کاتولیک رومی و ۷درصد معتقد به کلیسای ارتدکس شرقی هستند.

بسیاری از اهالی آلبانی با زبان انگلیسی آشنایی دارند، بنابراین برای برقراری ارتباط و رفع نیازهای خود دچار مشکلی نمی‌شوید.

آلبانی کشور کوچکی است و حدود ۳میلیون نفر جمعیت دارد. بیشتر این جمعیت در تیرانا زندگی می‌کنند. با این حال، خارج از آلبانی، بیشتر در کشورهای همسایه، بیش از ۱۰ میلیون آلبانیایی زندگی می‌کنند. عده‌ی زیادی هم در آمریکا، کانادا، سوئیس، آلمان و ترکیه ساکن شده‌اند.

زبان آلبانیایی

زبان آلبانیایی زبان رسمی این کشور است. اهالی این کشور بعد از آلبانیایی، بیشتر به زبان یونانی تکلم می‌کنند.

بسیاری از زبان‌های اروپایی از خانواده‌های زبان یونانی، لاتین یا اسلاو هستند، اما آلبانیایی این طور نیست. زبان باستانی آلبانیایی شاخه خاص خود را دارد و با هیچ زبان دیگری در اروپا مرتبط نیست. آلبانیایی‌ها به زبان خود بسیار افتخار می‌کنند، بنابراین سعی کنید چند کلمه از این زبان را یاد بگیرید تا ببینید چقدر از این کار شما خوشحال می‌شوند و از آن قدردانی می‌کنند.

امنیت و سلامتی در آلبانی

طبیعت زیبا از جاذبه‌های آلبانی

آلبانی مقصد امنی برای سفر است که می‌توانید همراه کودکان و عزیزان خود به آن سفر کنید. حتی اگر زنی تنها باشید هم سفر به این کشور امکان‌پذیر و امن است و در شهرهای بزرگش هم مشکلات سلامتی و جرم و جنایت بسیار کم هستند.

آلبانی یکی از کم‌خطرترین کشورها برای سفر در اروپا است. گزارش‌های بسیار اندکی از جرایمی که خارجی‌ها را هدف می‌گیرند منتشر می‌شود. البته جیب‌بری در شهرهای بزرگ اتفاق می‌افتد، مثل تمام شهرهای گردشگرپذیر دنیا.

نکته‌ دیگری که برای حفظ سلامت خود در طول سفر باید بدانید این است که اهالی این کشور و مسافران از آب شیر نمی‌نوشند و باید آب معدنی بخرید. در ضمن مطمئن شوید گوشتی که در غذاها نوش جان می‌کنید حتما کاملا پخته باشد.

جاذبه‌های آلبانی

۱. منطقه آلپ آلبانی

این منطقه کوهستانی در شمال آلبانی قرار دارد و مرز بین این کشور و مونته‌نگرو را تشکیل می‌دهد. چشم‌اندازهای زیبای طبیعی، آب‌وهوای مطبوع، دهکده‌های سنتی و غذاهای محلی از مهم‌ترین جذابیت‌های این منطقه برای گردشگران است.

۲. سواحل منطقه‌ ریویرای آلبانی

منطقه ریویرای آلبانی (Albanian Riviera) میزبان زیباترین سواحل اروپاست. این سواحل شنی زیبا با آب‌های زلال کریستالی، گردشگران را از سراسر دنیا به‌سوی خود می‌کشد. دهکده‌های سنتی ساحلی از دیگر جذابیت‌های منطقه هستند.

برای لذت‌بردن از این سواحل زیبا، اقامتگاه‌ها و گردشگاه‌های ساحلی زیادی ساخته شده‌اند. بعضی از آنها برای سفرهای خانوادگی مناسب‌اند و بعضی دیگر برای سفرهای گروهی دوستانه.

بهترین ساحل در این منطقه ساحلی به‌نام درای‌میدز (Drymades) است. آب‌های زلال، موسیقی زنده و کافه‌های ساحلی از مهم‌ترین جاذبه‌های این ساحل زیبا هستند. ساحل زیبای کِسامیل (Ksamil) با آب‌های لاجوردی‌اش هم بخشی از پارک ملی بوترینت (Butrint) است. ساحل دیگری به‌نام پلاسا (Palasa) با کوهستان سنگی و تپه‌های سرسبز احاطه شده است. در نهایت، ساحل دهرمی (Dhermi) برای کسانی مناسب است که دنبال جایی شلوغ و فعالیت‌های هیجان‌انگیز هستند.

این کشور علاوه بر سواحل خیره‌کننده، از نظر سایر جاذبه‌های گردشگری طبیعی هم دست‌کمی از همسایه‌هایش ندارد. مناطق کوهستانی زیبا، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، جنگل‌های زیبا و حتی شهرهای قدیمی این کشور نفس را در سینه حبس می‌کنند.

۳. مناطق باستان‌شناسی

سایت باستان‌شناسی باتروتام (Butrint) بزرگ‌ترین سایت باستان‌شناسی آلبانی از عصر هلنیستی است. این منطقه در ساحل جنوبی‌ترین نقطه‌ کشور در نزدیکی مرز یونان قرار دارد. سایت باستان‌شناسی بیلیس (Bylis) از نظر وسعت در جایگاه دوم قرار دارد و قدمت آن به دوران امپراتوری روم برمی‌گردد.

۴. پارک‌های ملی

پارک ملی لاگارا (Llogara) ۱۰۱۰ هکتار وسعت دارد و در واقع منطقه‌ای حفاظت‌شده است. ارتفاع این پارک از سطح دریا ۴۷۰ تا ۲۰۱۸ متر است و تا نزدیک‌ترین ساحل ۱۶ کیلومتر فاصله دارد. پارک ملی لورا (Lura) نیز ۲۰هزار هکتار است و کوه‌های بلند، مزارع سرسبز و دریاچه‌های متعدد دارد.

هزینه‌ها در آلبانی

هزینه سفر در آلبانی

این کشور در مقایسه با کشورهای همسایه‌اش مقصد گردشگری ارزان‌تری است و سفر به آن برای هر فردی با هر بودجه‌ای امکان‌پذیر است. در واقع با همان هزینه سفر به برخی دیگر از کشورهای اروپایی می‌توانید مدت بیشتری در آلبانی بمانید یا سفرتان مجلل‌تر باشد.

برای مقایسه می‌توانید قیمت هتل‌ها را در نظر بگیرید. در آلبانی یک اتاق دوتخته در هتل چهارستاره همراه با صبحانه شبی ۵۰ یورو هزینه دارد.

تیرانا گران‌ترین شهر البانی است، ولی باز هم در مقایسه با بسیاری از شهرهای شرق اروپا، ارزان‌تر است. غذا در رستورانی شیک در تیرانا نفری ۱۵ تا ۲۰ یورو هزینه دارد و اگر شام کافه‌ها را ترجیح بدهید فقط ۵ یورو بابت آن هزینه می‌کنید.

امکانات تفریحی آلبانی هم همین‌طور است. ورودی پارک‌ها رایگان است و بلیت ورودی موزه‌ها ۳ تا ۵ یورو.

اگر می‌خواهید خرید کنید، باید دقت کنید که بسیاری از فروشگاه‌ها فقط پول رسمی این کشور، یعنی لک را می‌پذیرند اما بیشتر هتل‌ها یورو هم قبول می‌کنند. کارت‌های اعتباری همه‌جا به‌راحتی پذیرفته نمی‌شوند به‌ همین دلیل همیشه باید پول نقد همراه داشته باشید.

واحد پول

واحد پول آلبانی «لک» است. هر لک قبلا ۱۰۰ کیندارکا (qindarka) بود، اما دیگر این سکه ضرب نمی‌شود. در حال حاضر هر دلار آمریکا تقریبا ۱۰۷ لک آلبانی است.

آشپزی محلی

آشپزی آلبانی

آشپزی آلبانیایی فوق‌العاده است. غذاهای این کشور بسیار لذیذ و ارزان‌قیمت هستند. در سفر به آلبانی هرچقدر می‌توانید غذاهای محلی را بچشید. یکی از این غذاهای محلی فگس (Fegese) است، خوراکی لذیذ که با فلفل، پیاز، ادویه، گوجه‌فرنگی و پنیر کلبه تهیه می‌شود. غذای دیگر تیوکوسی (Tave Kosi) شامل برنج و گوشت پخته همراه با ماست و تخم‌مرغ است. غذایی به‌نام بیرک (Byrek) با خمیر فیلو تهیه می‌شود و آن را با مواد خوشمزه پر می‌کنند. باقلوا هم یکی از شیرینی‌های سنتی است که در آلبانی زیاد می‌بینید.

راه‌های سفر به کشور آلبانی

۱. با هواپیما

فرودگاه بین‌المللی مادر ترزا در تیرانا فقط ۱۵ دقیقه تا شهر فاصله دارد. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی اروپایی بزرگ از جمله بریتیش ایرویز، آلیتالیا، ترکیش ایرلاینز، لوفت‌هانزا و همچنین هواپیمایی‌های ارزان ‌قیمت به این فرودگاه پرواز دارند. در خروجی فرودگاه نیز ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته تاکسی‌هایی برای انتقال مسافران به مرکز شهر وجود دارد.

۲. با اتوبوس

از این شهرها می‌توانید با اتوبوس به تیرانا سفر کنید:

از شهرهای زیر هم به مقصد شهر کورکا (Korca) در آلبانی اتوبوس وجود دارد:

  • استانبول ترکیه؛
  • سالونیک یونان؛
  • آتن یونان؛
  • لاریسا یونان؛
  • اهرید مقدونیه شمالی.

شما بگویید

اگر از علاقه‌مندان به طبیعت و کوله‌گردی هستید و برای سفر دنبال مقصدهای گران نیستید، کشور آلبانی مقصد خوبی برای سفر است. اگر تجربه‌ای از سفر به این کشور زیبا دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: راهنمای سفر به لهستان؛ ۱۵ جاذبه گردشگری یکی از زیباترین کشورهای اروپا

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع pickvisa theculturetrip wikitravel
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. محمد می‌گوید

    سلام
    این عکس مسجد از کدام مسجد است ؟ ممنون

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سلام محمد عزیز
      ظاهرا مسجد اعظم (جامع) آلبانیه.