چگونه ضریب هوشی خود را محاسبه کنیم؟

0

ضریب هوشی یکی از مفاهیمی است که این روزها صحبت درباره آن بیشتر از قبل شده است و بسیاری از آن به عنوان عددی برای شناختن توانایی افراد در رسیدن به موفقیت نام می‌برند و البته حرف و حدیث درباره این موضوع هم بسیار زیاد است.

اما باید عنوان کنیم که چه ضریب هوشی شما پایین باشد، چه متوسط باشد و چه بالا باشد، نباید درباره رقم به دست آمده نگران باشید. در بسیاری از مواقع افراد دارای ضریب هوشی پایین توانستند کارهایی را پیش ببرند که فردی با ضریب هوشی بالا نتوانستند و این همان چیزی است که نشان می‌دهد، نباید درباره این عدد خیلی جدی و خیلی بی تفاوت بود.

عدد IQ یا ضریب هوشی بسته به سن، موقعیت جغرافیایی و شغل متفاوت است و می‌توانید با به دست آوردن آن، توانایی خود در به یادآوری اطلاعات و همچنین استدلال را شناسایی کنید. برای اینکه این موضوع را بیشتر توضیح دهیم، قصد داریم عنوان کنیم که ضریب هوشی چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

رونیکس

ضریب هوشی چیست؟

نمره ضریب هوش (IQ) عددی است که سعی می‌کند هوش افراد را به واسطه آزمون‌های طراحی شده در مواردی مانند درک کلامی، استدلال ادراکی، حافظه و سرعت پردازش اندازه گیری کند.

در قدیم که تست‌های هوش طراحی نشده بودند، این کار را با اندازه‌گیری سن تقویمی شما – سن شما بر حسب سال – در مقابل سن ذهنی‌تان انجام می‌شد، که فرمول اندازه گیری آن به شرح زیر بود:

  • سن ذهنی تقسیم بر سن تقویمی – ضرب در 100

اما برای محاسبه ضریب هوشی، یکی از روش‌ها انجام تست های هوش معتبر است که انواع مختلفی از آنها امروزه وجود دارد که از معادلات مختلف برای محاسبه ضریب هوشی استفاده می‌کنند، که در ادامه برخی از بهترین آنها را معرفی خواهیم کرد.

تست های معتبر هوش

از آنجایی که ضریب هوشی واسطه‌ای برای اندازه گیری هوش شماست و به صورت عددی بیان می‌شود، باید قبول کرد که این اندازه گیری تخمینی است و همیشه امکان خطا در این نوع اندازه گیری‌ها وجود دارد.

ضریب هوشی یک فرد را می‌توان با انجام تست هوش محاسبه کرد. میانگین IQ طبق تعریف 100 است. اگر به نمره بالاتر از 100 دست یابید، بهتر از افراد معمولی عمل کرده‌اید و نمره کمتر به این معناست که (تا حدودی) عملکرد ضعیف‌تری داشته‌اید.

به صورت کلی تست‌های هوش برای اندازه گیری هوش سیال و هوش اکتسابی طراحی شده‌اند. هوش اکتسابی چیزی است که شما در طول زندگی به دست می‌آورید و هوش سیال توانایی شما در درک اطلاعات انتزاعی، استدلال و حل مسئله است. اما تعداد بسیار زیادی از تست‌های هوش وجود دارند که هر کدام ویژگی‌ها و فاکتورهای اندازه گیری خاصی دارند که در زیر بهترین‌ها و معتبرترین‌ها را نام خواهیم برد:

  • ست هوش ریون
  • تست هوش وکسلر
  • تست بینه استنفورد
  • تست توانایی شناختی
  • تست‌های وودکاک – جانسون

اما برای اینکه شما را با یکی از این تست‌ها آشنا کنیم تا بتوانید با کمک آن به ضریب هوشی خود دست پیدا کنید، قصد داریم تا به طور مختصر و مفید درباره تست هوش ریون صحبت کنیم.

تست هوش ریون

تست هوش ریون یکی از رایج‌ترین ابزارهای مورد استفاده برای اندازه گیری هوش سیال و استدلال انتزاعی و ادراکی است.

این تست هوش یک تست هوش بصری است و طراحی آن به گونه‌ای است که در حال حاضر در تمام دنیا افراد از فرهنگ‌ها و سنین مختلف می‌توانند آن را انجام دهند و به ضریب هوشی خود دست پیدا کنند. اعتبار تست هوش ریون از آنجایی می‌آید که در طی سال‌ها پس از معرفی، این تست هوش به طور مکرر توسط بسیاری از روانشناسان مورد استفاده قرار گرفته است و از آن به عنوان تستی کارآمد نام می‌برند. همچنین سوالات این تست نیز به اعتبار آن افزوده است و تمام این سوالات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هماهنگی خاصی با هم دارند.

مزایای تست ریون در مقایسه با سایر تست‌ها

  • صرف نظر از اینکه فردی دارای مشکلات ارتباطی یا حرکتی باشد، می‌تواند از این تست استفاده کند و کودک و بزرگسال نیز در آن اهمیت ندارد.
  • انجام این تست بسیار مقرون به صرفه است.
  • به طور کلی، تست هوش ریون علاوه بر اطلاعاتی که می‌دهد، برای اکثر مردم جالب و سرگرم کننده است.

همچنین، یکی از بزرگترین مزایای تست ریون سرعت ارائه اطلاعات در مورد عملکرد شناختی بزرگسالان یا کودکان است.

تست هوش ریون اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهد و با این حال، به زودی مشخص شد که برای ارزیابی هوش به طور کلی، دانش اکتسابی مفید و معتبر است. برای دانستن ضریب هوشی خود، حتما سراغ آزمون‌های معتبر و شناخته شده بروید و سعی کنید مدلی را پیدا کنید که بر اساس علم روان‌شناختی پیاده شده باشد و مورد تایید موسسات معتبر باشد. همچنین درک این نکته مهم است که عددی که به عنوان ضریب هوشی به دست می‌آورید، تنها مقیاسی برای مقایسه خودتان با افراد دیگر است.

انجام تست هوش ریون ایران‌تلنت هم می‌تواند درک درستی از ضریب هوشی به شما بدهد و هم راه‌های تقویت ضریب هوشی را در پایان تست به شما ارائه دهد.

 

 

سخن پایانی

داشتن ضریب هوشی بالا می‌تواند به این معنی باشد که وقتی با مشکلات پیچیده روبرو می‌شوید، می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید و راه درست را انتخاب کنید. ضریب هوشی بالا ممکن است در موقعیت‌های خاص، مانند به دست آوردن شغل به عنوان کارگشا عمل کند.

اما ضریب هوشی پایین نشان دهنده هوش پایین و یا عدم توانایی در یادگیری نیست. ضریب هوشی پایین نباید مانع از تلاش شما برای رسیدن به اهدافتان شود.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.