چگونه تایپ ده انگشتی را یاد بگیریم؟

1

تایپ ده انگشتی برای همه کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند، یک مهارت ضروری است. کاربران می‌توانند بدون آنکه به صفحه کلید نگاه کنند، با سرعت و دقت بالا کلمات مورد نظر خودشان را از حافظه و یا از روی یک متن دست‌نویس تایپ کنند. در تایپ ده انگشتی، حافظه عضلانی شما به کار می‌افتد و می‌تواند به راحتی جای حروف را تشخیص بدهد و هر یک را با انگشتی متفاوت بفشارد.

خبر خوب آن است که شما می‌توانید یک‌بار برای همیشه تایپ ده انگشتی را یاد بگیرید و یک عمر هم که بگذرد نمی‌توانید آن را فراموش کنید؛ زیرا نکات ریز و درشت تایپ ده انگشتی در حافظه عضلانی شما ثبت شده است.
ما در این مقاله قصد داریم برای شما نکاتی را مطرح کنیم تا با اتلاف وقت کمتری مواجه شوید و با سرعت بیشتر تایپ ده انگشتی را بیاموزید.

1- از ضرورت آموختن این مهارت آگاه شوید

درک اینکه چرا باید مهارت یا دانشی را بیاموزیم، می‌تواند یک انگیزه درونی برای ما ایجاد کند و تا رسیدن به هدف بدانیم که برای چه داریم کاری را انجام می‌دهیم. در این حالت مغز آماده‌تر و ورزیده‌تر عمل می‌کند و در میانه راه خسته نمی‌شود.

رونیکس

تایپ ده انگشتی می‌تواند به خودی خود برای شما شغل ایجاد کند و به عنوان تایپیست مشغول به کار شوید. اما به همینجا ختم نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند در هر مهارتی که دارید، به عنوان یک شتاب‌دهنده عمل کند. برای مثال اگر نویسنده محتوا، برنامه‌نویس، وکیل، حسابدار و یا کارمند هستید، ‌تایپ ده ‌انگشتی می‌تواند سرعت و کیفیت کار شما را بالا ببرد. بنابراین کسب درآمد بیشتر و یا افزایش پرستیژ شغلی مي‌تواند یکی از انگیزه‌های شما برای آموختن تایپ ده انگشتی باشد.

2- پیش از شروع، سرعت تایپتان را اندازه بگیرید

این کار به شما اجازه می‌دهد که در بازه‌های زمانی مشخصی پس از تمرین، برگردید و سرعت تایپ خودتان را تست کنید؛ مسیر پیشرفت خودتان را بسنجید و بسته به قوت و ضعف خودتان، در تایپ برخی حروف و کلمات بیشتر تمرین کنید. سرعت تایپ با واحد کلمه در دقیقه (WMP) سنجیده می‌شود. ما به شما توصیه می‌کنیم که از بخش تست سرعت تایپ در سایت یوتایپ این کار را انجام بدهید که هم برای زبان فارسی و هم انگلیسی در دسترس است.

3- کلیدهای شاخص را پیدا کنید

به کیبوردتان نگاه کنید. دو کلید ب و ت (F و J) دارای برجستگی‌هایی هستند که برای تایپست‌های ده انگشتی تعبیه شده است و روی همه کیبوردها وجود دارد. این علامت می‌تواند به تایپیست‌ کمک کند که بدون نگاه کردن به کیبورد و تنها با لمس انگشت اشاره بتواند جای صحیح قرارگیری انگشتانش را روی صفحه کلید پیدا کند و انگشت اشاره خود را روی آن بگذارد. پس از آنکه جای صحیح دو انگشت اشاره را پیدا کردید، حالا وقتِ گذاشتن انگشت‌های دیگر روی بقیه کلیدهاست. بدین ترتیب که انگشت‌های میانی، حلقه و کوچک در چپ و راست به ترتیب روی کلیدها قرار می‌گیرند. پس از آنکه انگشتانتان را صورت صحیح روی صفحه کلید قرار دادید، نگاهتان را از آن بردارید و در تمام مدت تمرین تلاش کنید که به کیبورد نگاه نکنید.

4- نگران زمان نباشید

تایپ ده انگشتی هم مانند هر مهارت دیگری نیازمند تمرین و تکرار است. تنها با این کار است که دستانتان ورزیده می‌شود و ذهنتان هرچه بیشتر جای کلیدها را می‌آموزد. بنابراین آموختن هر مهارتی به زمانی بستگی دارد که برای آن صرف می‌کنید. مثلاً اگر روزانه یک ساعت تمرین کنید، با کسی که روزی یک ربع تمرین می‌کند، در یادگیری اختلاف فراوانی خواهید داشت. اما به طور کلی احتمالا با روزانه بیست دقیقه تمرین می‌توانید پس از یک ماه تایپ ده انگشتی فارسی را بیاموزید و پس از آن برای بالا بردن سرعت تایپ خودتان تمرین و تلاش بیشتری کنید.

5- از یوتایپ کمک بگیرید

یوتایپ یک پلتفرم آنلاین آموزش تایپ ده انگشتی است. سیستم آموزشی جذابی دارد که شبیه به یک بازی است و به شما کمک می‌کند که آموختن تایپ ده انگشتی را آغاز کنید. درس‌های ابتدایی، رایگان و مقدماتی هستند و پس از آن می‌توانید انجام تمرین در درس‌های بعدی، به تایپ کردن همه کلیدهای موجود در کیبورد مسلط شوید و تایپیست حرفه‌ای بودن را تجربه کنید. شما در این دوره‌ها تایپ ده انگشتی فارسی، انگلیسی، تایپ اعداد و تایپ ده انگشتی ویژه برنامه‌نویسان را خواهید آموخت.

درس‌های یوتایپ، غلط‌ها را در لحظه تمرین به شما یادآوری می‌کند. به شما گزارش پیشرفت می‌دهد. بعد از هر تمرین می‌توانید مدت زمان صرف شده، تعداد خطاها و میزان دقت خود را مشاهده کنید. شما با تكرار هر تمرین می‌توانید گزارش پیشرفت خود را به دقت بررسی کنید و ببینید که چه میزان پیشرفت در دقت و سرعت داشته‌اید و برای تمرین‌های بیشتر برنامه‌ریزی کنید.

6- تمرین بیشتر را فراموش نکنید

برای حرفه‌ای شدن در تایپ ده انگشتی مانند هر مهارت دیگری، نیاز به تمرین دارید. هرچقدر تمرین کنید، حافظه عضلانی شما قوی‌تر می‌شود و سرعتتان بالا می‌رود. در ابتدای کار نباید توقع داشته باشید که با سرعت بسیار بالایی تایپ کنید. تمرین به شما این امکان را می‌دهد که سرعت خودتان را بالا ببرید و با دقت بیشتری مطالب را تایپ کنید.

7- فشار دستتان را تنظیم کنید

در کیبوردهای امروزی دیگر نیازی نیست که با حداکثر قدرت به کلیدهای کیبورد فشار وارد کنید. چرا که ساختار آنها، مخصوصا در کیبوردهای مکانیکال، به گونه‌ای طراحی شده است که با فشاری مختصر عمل می‌کنند. تایپ کردن با فشار زیاد در بین افراد تازه‌کار بیشتر به چشم می‌خورد. عضلاتتان را در حالت آرامش قرار بدهید؛ زیرا تایپ کردن با فشار زیاد، به مرور باعث خستگی و فرسودگی دست‌ها می‌شود.

8- در ابتدای کار بیشتر روی دقت تمرکز داشته باشید

با آنکه هدف اغلب افراد از یاد گرفتن تایپ ده انگشتی افزایش سرعت است؛ اما باید توجه داشته باشید که یک صفحه متن تایپ شده پر از غلط ارزش چندانی ندارد، حتی اگر آن متن ظرف مدت زمان کوتاهی تایپ شده باشد. بهتر است در ابتدای کار دقت خودتان را بالا ببرید و پس از آن با تمرین بیشتر سرعت خودتان را افزایش بدهید.

9- اشتباهات متداول خودتان را پیدا کنید

هر فرد ممکن است اشتباهاتی در نحوه تایپ کرده داشته باشد که مرسوم‌ترین آن جابجا تایپ کردن حروف و یا جا انداختن یک حرف است. برخی از افراد کلماتی خاص را همیشه اشتباه تایپ می‌کنند. مثلا به جای انگشت می‌نویسند انشگت. شما باید در حین تایپ تلاش کنید که نقطه ضعف‌های خودتان را بشناسید و با دقت و تمرکز کافی حین تایپ کردن این کلمات، همان لحظه آنها را اصلاح کنید.

10- درباره موضوعات پیرامون تایپ ده انگشتی بیشتر بدانید

اگرچه تایپ ده انگشتی مهارتی است که با تمرین به دست می‌آید، اما دانستن درباره مسائل پیرامون آن می‌تواند شما کمک کند که بهتر عمل کنید. برای مثال کیبوردها می‌توانند در سرعت و دقت سایت شما تأثیرگذار باشند و اگر درباره آنها بیشتر بدانید، می‌توانید بسته به شغل و نیازتان انتخاب بهتری داشته باشید. اگر به چنین موضوعاتی علاقمند هستید به شما توصیه می‌کنیم به بخش پایگاه دانش سایت یوتایپ هم سری بزنید.

11- ورزش‌های مربوط به تقویت دست و مچ را فراموش نکنید

علاوه بر تمرین و یاد گرفتن ترتیب فشردن کلیدها با انگشتان، قدرت دست هم در تایپ ده انگشتی مي‌تواند مؤثر باشد. بهترین حالت آن است که هر یک از انگشتان شما بتواند به تنهایی حرکت کند و انگشتان دیگر را با خودش به سمت بالا حرکت ندهد. بیشتر افراد در ثابت نگه داشتن انگشت حلقه و انگشت کوچک دچار مشکل می‌شوند. شاید این کار در ابتدا سخت به نظر برسد؛ ولی پس از انجام تمرین‌های ورزشی ساده می‌توانید تک تک عضلات دست خود را تقویت کنید.

به یاد داشته باشید که این روزها تایپ نه تنها رو به افول نیست؛ بلکه با رشد استفاده از کامپیوتر و رسانه، بیشتر به آن احتیاج پیدا خواهیم کرد. بنابراین همین امروز یاد گرفتن تایپ ده انگشتی را شروع کنید که از قافله سرعت در جهان امروز جا نمانید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. جواد نمدچی می‌گوید

    خیلی جالب بود