مکزیک؛ همه چیز درباره این کشور آمریکای لاتین

0

مکزیک کشوری در جنوب آمریکای شمالی و سومین کشور بزرگ آمریکای لاتین بعد از برزیل و آرژانتین است. این کشور پهناور جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد، از آثار به‌جامانده از تمدن مایا در جنگل‌های انبوه و سرسبز گرفته تا شهرهای قدیمی با معماری و فرهنگ خاص. برای آشنایی بیشتر با این کشور و جاذبه‌های آن، ادامه مقاله را بخوانید.

مکزیک در یک نگاه

  • مکزیک ۱۲۲میلیون نفر جمعیت دارد.
  • بیش از ۸۰درصد جمعیت مکزیک دورگه و حاصل پیوند اروپایی‌ها با بومیان منطقه هستند.
  • مساحت این کشور ۱٫۹۶میلیون کیلومتر مربع است.
  • مکزیک یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان شکلات، چیلی، ذرت و گوجه‌فرنگی است.
  • از مشهورترین اهالی مکزیک می‌توان به «سلما هایک» بازیگر هالیوود و «فریدا کالو» نقاش معروف اشاره کرد.
  • اگر اهل فیلم و سینما باشید شاید مکزیک را با صحنه آغازین فیلم اسپکتر (Spectre) از مجموعه‌فیلم‌های جیمز باند به خاطر بیاورید.
  • مکزیکو سیتی، پایتخت مکزیک، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرها و کلان‌شهرهای جهان است.
  • بیش از نیمی از مردم مکزیک در مرکز این کشور زندگی می‌کنند و به‌ندرت کسی در مناطق وسیع شمال و جنوب کشور سکونت دارد.
  • مهاجران از مناطق روستایی فقیر به شهرهای مکزیک سرازیر شده‌اند و تقریبا چهارپنجم مکزیکی‌ها اکنون در مناطق شهری زندگی می‌کنند.

زبان و مذهب

اسپانیایی زبان رسمی و زبان آموزش در مدارس است و بیشتر مردم به همین زبان صحبت می‌کنند. کمتر از یک‌دهم سرخپوستان منطقه هم به زبانی بومی صحبت می‌کنند. با این حال، بیش از ۵۰ زبان بومی توسط بیش از ۱۰۰هزار نفر از جمله مایاها در یوکاتان صحبت می‌شود. بسیاری از مدارس دولتی و خصوصی زبان انگلیسی را به‌عنوان زبان دوم آموزش می‌دهند.

رونیکس

مکزیک دین رسمی ندارد، زیرا قانون اساسی آن جدایی دین و دولت را تضمین می‌کند. با این حال، بیش از چهارپنجم جمعیت کاتولیک هستند.

بهترین شهرهای مکزیک برای سفر

راهنمای سفر به مکزیک

۱. مکزیکو سیتی

مکزیکوسیتی مثل بسیاری از کلان‌شهرهای دنیا کابوسی از جمعیت و ازدحام اما مقصدی بسیار جذاب است و از هر نظر پایتخت این کشور پهناور محسوب می‌شود؛ هم پایتخت هنری، هم سیاسی و هم فرهنگی.

مکزیکو سیتی یکی از شهرهای بزرگ جهان است که بیش از ۲۵میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. در گوشه‌وکنار این شهر، آثار باستانی اصلی فرهنگ‌های پیشین مکزیک را می‌توان دید، مانند اهرام عظیم تئوتی‌واکان (Teotihuacán) و سایت باستان‌شناسی تولتک (Toltec) در تولا.

در مکزیکو سیتی می‌توانید زندگی شهری اهالی را از نزدیک ببینید، غذاهای مشهور مکزیکی را نوش جان و در بازارها خرید کنید.

۲. پوئبلا

شهر زیبای پوئبلا در شرق مکزیکوسیتی قرار دارد و به معماری استعماری و غذاهای خوبش معروف است. پوئبلا پنجمین شهر بزرگ مکزیک است که با اتوبوس فقط ۲ ساعت تا مکزیکو سیتی فاصله دارد. در مسیر سفر خود می‌توانید قله‌های پوشیده از برف پوپوکاتپتل (Popocatépetl) و ایزتاچیهاتل (Ixtaccíhuatl) را تماشا کنید.

پوئبلا جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد، از جمله:

  • کلیسای جامعی افسانه‌ای؛
  • صومعه‌های پنهان؛
  • موزه‌ها؛
  • عمارت‌های بزرگ؛
  • مناظر کوهستانی.

۳. تولوم

تولوم یکی از زیباترین مکان‌های باستانی مایاست که روی صخره‌های ۱۵متری بالای دریای کارائیب قرار گرفته است. ساحل زیبا و سفید با آب‌های فیروزه‌ای و کلبه‌های کوچکی که با شمع روشن می‌شوند از دیگر دیدنی‌های این شهرند. در نهایت، تولوم شهری پررونق و پرهیاهوست که اغلب برای تمایز آن از ساحل، تولوم پوئبلو نامیده می‌شود.

۴. اوآخاکا (Oaxaca)

ایالت اوآخاکا یکی از جذاب‌ترین مناطق برای گشت‌وگذار در مکزیک است. این ایالت هرآنچه را از سفر مکزیک بخواهید در خود جای داده است. در هیچ جای دیگر این کشور جشن‌ها این‌قدر پرشور، بازارها تا این حد رنگارنگ و زبان‌های قدیمی هنوز به این اندازه رایج نیست. سنت‌های بومی هنوز در روستاهای این منطقه زنده‌اند و قدمت بعضی از آنها به قبل از فتح مکزیک توسط اسپانیایی‌ها می‌رسد.

علاوه بر سنت‌ها و جاذبه‌های قدیمی، این ایالت از نظر امکانات و جاذبه‌های مدرن هم هیچ کم‌وکسری ندارد. رستوران‌های مجلل و امروزی، اقامتگاه‌های آن‌چنانی و زندگی شبانه پرجنب‌وجوش از دیگر چیزهایی است که در اوآخاکا وجود دارند.

۵. آکاپولکو و ساحل اقیانوس آرام

سفر به شمال مکزیک از آکاپولکو به پورتو والارتا، یعنی محدوده‌ای ۸۰۰کیلومتری در امتداد سواحل اقیانوس آرام، بهترین فرصت برای آشنایی با زندگی آرام ساحلی در مکزیک است. بدون شک در این منطقه هم آثار تاریخی وجود دارد، ولی سواحل ماسه‌ای احاطه‌شده با نخل‌ها، کافه‌های ساحلی، تالاب‌ها و دهکده‌های کوچک و بزرگ جاذبه‌ گردشگری غالب منطقه هستند. این مناطق ساحلی بکر میزبان محبوب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین استراحتگاه‌های مکزیک هستند.

۶. وراکروز

به‌رغم جاذبه‌های وراکروز و ویرانه‌های باستانی اسرارآمیزش، تعداد کمی از گردشگران به این منطقه سفر می‌کنند. میدان مرکزی شهر یکی از بهترین مکان‌های دیدنی مکزیک است که جشن‌های عمومی و اجراهای زنده موسیقی در آن انجام می‌شوند.

۷. کانکون

بدون تردید شبی که در کانکون بگذرانید، به یکی از خاطره‌انگیزترین لحظه‌های سفر شما تبدیل می‌شود. اگر دوست دارید روابط گرم و دوستانه اهالی را ببینید، از خوردن نوشیدنی‌های داغ در کافه‌های ساحلی لذت ببرید و از غرفه‌ها تاکوی داغ و لذیذ بخرید و نوش جان کنید، حتما در سفر به مکزیک از کانکون دیدن کنید.

۸. پلایا دل کارمن

پلایا دل کارمن زمانی یک دهکده ماهیگیری آرام بود و مسافران در مسیر کوزومل در آن چادر می‌زدند. اکنون به مرکز تفریحی جذابی تبدیل شده است که ادعا می‌شود «ساحل میامی» دوم است. بسیاری از اهالی مکزیکوسیتی این منطقه را برای سفرهای کوتاه خود انتخاب می‌کنند. مسافران کشتی‌های تفریحی نیز مدتی را در این دهکده استراحت می‌کنند. بخش شمالی دهکده آرام‌تر است و از هیاهوی گردشگران خبری نیست.

۹. گوادالاخارا

گوادالاخارای زیبا و آرام، مملو از ساختمان‌های زیبا و میدان‌های کوچک و پرجنب‌و‌جوش است. چیزی که هیچ بازدیدکننده‌ای در سفر به این شهر نباید از دست بدهد، شنیدن نوای ماریاچی است. ماریاچی نام گروه‌های نوازنده موسیقی سنتی در مکزیک است.

۱۰. باخا کالیفرنیا

باخا کالیفرنیا با مناظر بیابانی وسوسه‌انگیز، واحه‌های سرسبز و زندگی دریایی غنی، یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای بازدید در مکزیک است. تاریخچه انسانی این منطقه با میراثی از نقاشی‌های درون غارهای دوردست دست‌کمی از زیبایی طبیعی آن ندارد. در اینجا می‌توانید لذیذترین غذاهای دریایی دنیا را نوش جان کنید.

از جمله جادویی‌ترین مناظر باخا، مهاجرت سالانه نهنگ خاکستری از ماه دسامبر تا آوریل است. این موجودات باشکوه را می‌توانید در تالاب اوجو دی لیبره (Ojo de Liebre) یا تالاب‌های سن ایگناسیو (San Ignacio) ببینید.

۱۱. شبه‌جزیره یوکاتان

شبه‌جزیره یوکاتان - مکزیک

در یوکاتان، زندگی سنتی بومی در کنار عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری دنیا مانند ویرانه‌های بزرگ چیچن ایتزا و استراحتگاه‌های فوق‌العاده کانکون قرار دارد. چشمه‌های زیرزمینی معروف به «سنوت» در شمال این منطقه، گله‌های فلامینگو و لاک‌پشت‌های دریایی در امتداد ساحل از جذاب‌ترین منظره‌هایی هستند که می‌توانید از دیدنشان لذت ببرید.

۱۲. چیچن ایتزا

چیچن ایتزا معروف‌ترین و پربازدیدترین مکان‌ به‌جامانده از تمدن مایاست. این شهر در امتداد بزرگراه اصلی مریدا به کانکون قرار دارد و کمی بیش از ۲۰۰ کیلومتر از ساحل دریای کارائیب فاصله دارد. معبدهای باشکوه، مجسمه‌هایی به‌نام چاک مول و رصدخانه‌ای جذاب به‌شکل حلزون از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه باستانی‌اند.

۱۳. منطقه‌ شمال مکزیک

شمال مکزیک که پر از افسانه‌های گذشته انقلابی این کشور است تاریخ مدرنی دارد که روابط این کشور با آمریکا تأثیر زیادی بر آن داشته است.

مسافران و گردشگران کمتر از این منطقه بازدید می‌کنند، اما به‌خاطر تجارت بین‌المللی یکی از پویاترین بخش‌های مکزیک است. البته جذابیت این منطقه به زرق‌وبرق مراکز تجاری محدود نمی‌شود. این منطقه میزبان بیابان‌ها، کوه‌ها، شهرهای مرزی، بقایای باستان‌شناسی است.

نکاتی مهم درباره سفر به مکزیک

  • از تظاهرات و تجمعات عمومی بزرگ بپرهیزید. این تجمعات می‌توانند به خشونت منجر شوند. همچنین شرکت خارجی‌ها در فعالیت‌های سیاسی خلاف قانون این کشور است.
  • در مکزیک جرایم خشن مانند قتل، سرقت مسلحانه، تعرض جنسی و آدم‌ربایی گزارش شده است. شب‌ها، به‌خصوص تنهایی، خارج از شهرهای بزرگ سفر نکنید.
  • جیب‌بری خطری جدی است. فقط در طول روز از دستگاه‌های خودپرداز در مراکز خرید استفاده کنید.
  • خشونت مرتبط با مواد مخدر در مکزیک بسیار زیاد است.
  • طوفان و زلزله در مکزیک رایج است. در صورت وقوع این حوادث، نزدیک‌ترین پناهگاه طوفان را پیدا کنید. درباره اقدامات ایمنی زلزله در محل اقامت خود هم تحقیق کنید.

مهاجرت به مکزیک

اهالی مکزیک

دولت مکزیک با هدف کنترل جریان مهاجرت و جذب خارجی‌هایی که می‌توانند به توسعه اقتصادی کمک کنند، با تصویب قانون مهاجرت جدید شرایط ورود و اقامت خارجی‌ها را ساده‌تر کرده است. در مکزیک، خارجی‌ها از نظر اجازه برای اقامت به ۳ دسته‌ «بازدیدکننده»، «اقامت موقت» و «اقامت دائم» تقسیم‌ می‌شوند.

برای اعطای اقامت دائم در قانون یک سیستم جمع‌آوری امتیاز بر اساس عواملی مانند سطح تحصیلات، تجربه شغلی و دانش علمی و فناوری پیشنهاد شده است.

ویزای مکزیک

کشور مکزیک با توجه به ملیت مسافران و متقاضیان، مدت اقامت مدنظر آنها و هدف سفر، انواع مختلفی از ویزا را به گردشگران می‌دهد. اتباع ۷۰ کشور دنیا می‌توانند تا ۳۰ روز برای اهداف ترانزیتی یا ۱۸۰ روز برای اقامت تجاری یا گردشگری برای اقامت کوتاه‌مدت، بدون ویزا به مکزیک رفت‌وآمد داشته باشند.

همه مسافرانی که به‌قصد گردشگری به این کشور می‌روند، چه نیاز به ویزا داشته باشند چه نداشته باشند، برای ورود به این کشور ملزم به دریافت کارت گردشگری FMM هستند. برای اطلاع بیشتر درباره دریافت این کارت و ویزای مکزیک به آژانس‌های گردشگری مراجعه کنید.

هزینه زندگی در مکزیک

واحد پول مکزیک پزو است که در حال حاضر هر پزو برابر ۲۰۶۰ ریال ایران است.

هزینه ماهانه یک خانواده چهارنفره در مکزیک به‌طور متوسط و بدون درنظرگرفتن اجاره، ۳۴هزار پزوست.

فردی مجرد بدون اجاره ماهانه ۹۵۰۰ پزو هزینه دارد.

این کشور در مقایسه با کشورهای اطرافش مثل آمریکا، برای زندگی ارزان‌تر است و این هزینه در شهرهای کوچک نیز به‌مراتب کمتر می‌شود.

شما بگویید

در بخش دیدگاه‌ها، منتظر نظرها و تجربه‌های شما درباره سفر به مکزیک یا حتی زندگی در مکزیک هستیم.


در ادامه بخوانید: عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن + عجایب هفتگانه جدید

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع nomadicmatt usnews roughguides
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.