آیا برای تغییر سبک زندگی و کاهش وزن آماده اید؟

0

کاهش وزن و تناسب اندام امروزه برای بسیاری از افراد به یک آرزوی محال تبدیل شده است. زیرا کم کردن وزن به این سادگی ها نیست و تقریبا می توان گفت پروسه طولانی و پیچیده ای دارد. شاید گمان کنید برای کم کردن وزن، رژیم غذایی و ورزش کافی است. اما در واقع این ساده ترین بخش لاغر شدن و رسیدن به تناسب اندام است. این در حالیست که اکثر مجلات تبلیغاتی، این موضوع را بسیار ساده جلوه می دهند و با شعارهای تبلیغاتی همچون “لاغری در 20 روز” یا “لاغری آسان” سعی بر جذب مشتری دارند. در واقع خوب است تا بدانید برای لاغری اصولی باید تغییر سبک زندگی را تجربه کنید، زیرا این موضوع در راس اهمیت برای رسیدن به تناسب اندام قرار دارد. به همین دلیل ما سعی داریم در این بخش شما را به طور کامل در مورد هر آنچه که باید در خصوص لاغری بدانید، آشنا کنیم.

تغییر سبک زندگی به چه معناست؟

سبک زندگی شما چگونه است؟ آیا میدانید منظور از تغییر سبک زندگی چیست؟ حتما به خوبی میدانید ورزش کردن یک گام بزرگ به سمت دنبال کردن سبک زندگی سالم است. اما این تنها یک بخش کوچکی از آن است. زیرا موارد بسیار مهم دیگری نیز برای دنبال کردن یک زندگی سالم وجود دارد. عادت های غذایی، فعالیت های بدنی، میزان شادی و غم شما در زندگی و… همگی جزو فاکتورهای بسیار مهمی هستند که در نهایت سبک زندگی را تشکیل می دهند. تغییر سبک زندگی به این معنی است که شما عادت های نادرست و غلط را شناسایی، حذف و با عادت های درست جایگزین کنید. این موضوع در درجه اهمیت بسیار بالایی قرار دارد.

رونیکس

چقدر زمان خود را به تماشای تلویزیون اختصاص می دهید؟

منظور از سبک زندگی سالم چیست و شامل چه چیزهایی می شود؟

اگر می خواهید کاهش وزن داشته باشید و اندام ایده آل خود برسید، باید از خود بپرسید که آیا لایف استایل سالمی دارید یا خیر؟ زیرا این موضوع به شما کمک زیادی می کند تا در مسیر رسیدن به هدفتان قرار بگیرید. برای همین باید از خود بپرسید که چقدر زمان اختصاص می دهید به…

  • پشت میز نشستن؟
  • رانندگی کردن؟
  • کار کردن با کامپیوتر؟
  • غذا خوردن در رستوران؟
  • خوردن غذاهای ناسالم و فست فود؟
  • دیر خوابیدن و زود بیدار شدن از خواب؟
  • استعمال دخانیات؟

و چقدر زمان اختصاص می دهید به …

  • انجام ورزش های هوازی؟
  • پیشگیری و برخورد با استرس؟
  • صرف مواد غذایی سالم؟
  • خوردن میوه جات و سبزیجات؟
  • پیگیری کردن کالری مصرفی؟

و…

به طور کلی مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم، همگی بیانگر این هستند که آیا شما لایف استایل سالمی دارید یا خیر؟ اگر به مواردی که در لیست اول عنوان شد توجه کنید، متوجه می شوید که کدام یک از آنها جزو عادت های غلط و کدام یک از آنها جزو عادت های درست تلقی می شوند؟ لیست اول تمام مواردی است که شما را از یک لایف استایل سالم دور می کند. در مقابل لیست دوم تمام مواردی است که شما باید آنها را برای برخورداری از سلامت جسمی و روانی و همچنین رسیدن به اندام ایده آل دنبال کنید. به سوالات این لیست پاسخ صادقانه بدهید تا بتوانید به یک ارزیابی درست از اولویت های اصلی در زندگی تان برسید. تمامی این موارد در کاهش وزن و افزایش وزن تاثیرگذار هستند.

اگر حقیقتا شما در بیشتر موارد سبک زندگی سالم را دنبال می کنید، زمان آن رسیده که به شما تبریک بگوییم. زیرا نیمی از مسیری که برای کاهش وزن پیش رو دارید را طی کرده اید. اما در صورتی که سبک زندگی شما غلط است، از همین حالا تغییر را شروع کنید. زیرا زمان آن رسیده که زندگی تان را به سمت سالم زیستن پیش ببرید، با برنامه سبک زندگی دکتر بیژن زمانی شروع این مسیر برای شما آسان شده است. در واقع اگر تصمیم نگیرید که عادات غلط خود را کنار بگذارید، ورزش و رژیم غذایی بی فایده است. شاید به ظاهر و در ابتدا کاهش وزن را تجربه کنید، اما بدانید که به هیچ عنوان این کاهش وزن ماندگار و پایدار نخواهد بود و با ادامه دادن به عادت های غلط فقط زحمت و سختی رژیم غذایی را به جان خریده اید.

چگونه یک لایف استایل سالم داشته باشیم؟

حال که به طور کلی متوجه شدید برخورداری از لایف استایل سالم چه ارتباط مستقیم و عمیقی با لاغری و کاهش وزن دارد، بهتر است تا ببینیم چگونه می توان عادت های غلط را حذف کرد و با جایگزین کردن عادت های صحیح از یک لایف استایل سالم برخوردار شد.

به جای زمان زیادی که پای تلویزیون می نشینید، بهتر است انجام حداقل سه روز در هفته ورزش های هوازی را جایگزین کنید. به جای مصرف فست فود و استفاده از نوشابه های گازدار، مصرف سبزیجاتی که جای چندانی در سبد غذایی تان را ندارند، جایگزین کنید. به عنوان مثال کلم بروکلی را جایگزین نوشابه های گازدار کنید. این کار به مرور زمان باعث می شود تا شما عادت های غلط را حذف کنید.

کاهش وزن اصولی با تغییر سبک زندگی

اگر به استعمال دخانیات، سیگار یا قلیان عادت دارید، بهتر است به جای آن انجام ورزش هایی مانند کوهنوردی، صخره نوردی و… را جایگزین کنید تا ظرفیت قلب و ریه خود را افزایش دهید.

به طور کلی زمانی که عادت های غلط خود را شناسایی کردید، می توانید آنها را با عادت های صحیح جایگزین کنید تا هم به سلامت بدن و هم به کاهش وزن اصولی و ماندگار خود کمک کرده باشید. به خاطر داشته باشید که تمامی مواردی که شما برای برخورداری از یک لایف استایل سالم به آن نیاز دارید، هر کدام به نوبه خود کلید موثر در لاغری و تناسب اندام شما هستند.

برای برخورداری از یک لایف استایل سالم از کجا شروع کنیم؟

حالا که تصمیم گرفته اید سبک زندگی سالم را دنبال کنید، بهتر است تا از همین حالا شروع کنید. برای شروع لیستی تهیه کنید و تا زمانی که موارد ذکر شده در این لیست برای شما به یک عادت تبدیل نشده، آن را همیشه همراه خود داشته باشید.

  1. تنظیم برنامه خواب

یکی از موارد بسیار مهمی که در لاغری و کاهش وزن تاثیر می گذارد، تنظیم برنامه خواب است. کم خوابی و پرخوابی هر دو باعث اضافه وزن و چاقی می شوند. بنابراین سعی کنید طبق برنامه کاری و برنامه زندگی تان، یک برنامه خواب منظم برای خود تعیین کنید. در این برنامه بهتر است که 8 ساعت خواب مفید شبانه وجود داشته باشد. زیرا در این صورت، هورمون های نشاط آور در بدن شما ترشح می شوند و استرس و اضطراب در بدن شما به طرز چشمگیری کاهش می یابد. بهتر است صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید، تا روتین های روزانه تان با موفقیت سپری شود. حتما یک ساعت مشخص برای بیداری و برای خوابیدن تعیین کنید و خود را موظف بدانید تا به آن پایبند باشید.

 

  1. فعالیت بدنی مناسبی داشته باشید

موضوع مهم بعدی که برای داشتن سبک زندگی سالم باید به آن توجه کنید، داشتن فعالیت بدنی مناسب است. ار می خواهید برای کاهش وزن و لاغری، ورزش کنید، این یک تصمیم بسیار خوب است. اما در کنار فعالیت های ورزشی باید تمرینات هوازی یا کاردیو را انجام دهید. به طور مثال اگر در هفته 4 روز در رشته ورزشی مورد علاقه تان تمرین می کنید، سه روز دیگر را به انجام فعالیت هایی مانند پیاده روی سبک، شنا، کوهنوردی و یا انجام حرکات کششی اختصاص دهید. بنابراین بدن شما به تحرک و فعالیت عادت می کند و این موضوع گام بزرگی در راستای لاغری و کاهش وزن است.

  1. برنامه ریزی برای اوقات فراغت

گام دیگری که برای داشتن یک لایف استایل سالم باید بردارید این است که برای اوقات فراغت خود برنامه ریزی کنید. چقدر زمان خود را به تماشای تلویزیون اختصاص می دهید؟ یا چقدر مطالعه می کنید؟ این موارد بسیار مهم و تاثیرگذار هستند. زیرا شما باید در اوقات فراغت خود به گونه ای تفریح کنید که هم بدنتان را از خستگی و فشار تمرینات ورزشی در بیاورید و هم تفریحات شما به گونه ای باشند که به روتین تناسب اندام شما لطمه ای وارد نکنند.

  1. مدیریت مالی داشته باشید

گاهی ممکن است شما برای تنوع و برای سرگرمی بخواهید به رستوران بروید و غذاهای پرکالری میل کنید. البته کمی حق با شماست. زیرا نمی توان تا آخر عمر از خوردن بعضی از غذاهای پرکالری چشم پوشی کرد. بهتر است برای این کار برنامه ریزی کنید و مدیریت مالی داشته باشید. با توجه به برنامه ای که برای کاهش وزن تان دارید، به طور مثال هر دو ماه یکبار، فست فود و غذاهای مورد علاقه تان را در رستوران ها بخورید. اما اگر زودتر از این هنگام میل به خوردن این غذاها در شما بروز پیدا کرد، به جای آن وقت و هزینه تان را به خرید میوه جات و سبزیجات مختلف اختصاص دهید. این کار به شما کمک زیادی می کند تا هم مدیریت مالی داشته باشید و هم به برنامه کاهش وزنتان پایبند باشید.

چگونه برای رعایت موارد مهم در سبک زندگی سالم موفق شویم؟

اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که تا حالا از سبک زندگی سالم برخوردار نبوده اند، قطعا حذف و جایگزینی برایتان کمی دشوار خواهد بود. به همین علت باید خودتان را تشویق کنید و مدام برای رسیدن به هدفتان، در تلاش باشید. به همین علت در ابتدای این مقاله عنوان کردیم که لاغری و کاهش وزن، به سادگی شعارهای تبلیغاتی نیست. اگر حذف عادت های غلط و جایگزین کردن عادت های درست در زندگی برای شما کمی سخت است، از روش های زیر کمک بگیرید.

  • یک دفترچه یادداشت تهیه کنید

یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و تمامی مواردی را که رعایت می کنید یا رعایت نمی کنید را در آن تیک بزنید. در پایان هر هفته یک ارزیابی کلی از عملکرد خود در طول هفته داشته باشید. اگر تا حد بالایی در انجام فعالیت های خود موفق عمل کرده بودید، به خودتان افتخار کنید و یک جمله انگیزشی در وصف کار خودتان در دفتر یادداشت بنویسید. در صورتی که عملکرد ضعیفی داشتید، سعی کنید برای انجام روتینی که برایش برنامه ریزی کردید، قوی تر عمل کنید و تلاشتان را بالا ببرید.

عملکرد خود را یادداشت کنید تا میزان موفقیتتان را ارزیابی کنید

 

  • برای خودتان هدیه بخرید

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که به شما کمک می کند تا سبک زندگی سالمی داشته باشید و به دنبال آن کاهش وزن و لاغری را تجربه کنید، این است که گاهی برای خودتان هدیه بخرید. این هدیه که برای قدردانی از اراده و عزم راسخ شماست، تاثیر زیادی در بهبود روحیه شما می گذارد و قطعا شما را برای ادامه دادن به یک لایف استایل سالم سوق می دهد.

  • گاهی برای خودتان بنویسید

گاهی نیاز است تا برای خودتان بنویسید. تمام چیزهایی که به شما انگیزه می دهد یا تمام چیزهایی که انگیزه شما را از بین می برد بنویسید تا بتوانید آنها را شناسایی کنید. قطعا کارهای خوب شما، نقطه قوتتان به حساب می آید و کارهای بد شما نقطه ضعفتان. بنابراین با شناسایی این نقاط ضعف و قوت می توانید هر آنچه که انگیزه و اراده شما را از بین می برد، حذف کنید.

کاهش وزن و لاغری با داشتن سبک زندگی سالم چگونه است؟

کسانی که برای لاغری و کاهش وزن، به دنبال سبک زندگی سالم هستند، قطعا در این راه موفق می شوند و اصولی و پایدار وزن کم می کنند. زیرا تغییر عادت های غلط یکی از اصلی ترین فاکتورهایی است که باعث لاغری و کم کردن وزن می شود. کسانی که بی هدف تنها به انجام ورزش های سخت و سنگین و رژیم غذایی سخت اکتفا می کنند، اما از طرفی با عادت های غلط به زندگی خود ادامه می دهند، شاید در ابتدا لاغری را تجربه کنند، اما این کم کردن وزن پایدار نخواهد بود. زیرا آنها با رژیم و ورزش برای لاغری و تناسب اندام تلاش می کنند اما از طرفی دیگر با کم خوابی یا پرخوابی، مصرف فست فود، استرس و اضطراب و… باعث بازگشت وزن خود می شوند.

اوقات فراغت خود را با شادی سپری کنید

بنابراین تلاش برای کاهش وزن، از طرف دیگر جبران می شود و با نتیجه معکوس روبرو می شود. در صورتی که از رژیم غذایی اصولی پیروی می کنید، ورزش می کنید و سبک زندگی سالمی را دنبال می کنید، باید به شما تبریک بگوییم. زیرا با این کار هم برای داشتن جسم و روح سالم تلاش کرده اید و هم در آینده ای نزدیک اندامی زیبا و ایده آل خواهید داشت.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که حتما ورزش و تغذیه برای لاغری و کاهش وزن را زیر نظر کارشناس و متخصص انجام دهید. زیرا باید تمامی فاکتورهای آمادگی جسمانی شما و همچنین نیازهای بدن شما باید بررسی شود و سپس متناسب با آن رژیم غذایی و برنامه ورزشی برای شما تنظیم شود. دبه خاطر داشته باشید که شما در ابتدا باید سلامت بدنتان را معیار اصلی قرار دهید و پس از آن به لاغری و تناسب اندام فکر کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.