پالیش کامپوزیت | همه چیز در مورد پالیش کامپوزیت

1

یکی از خدمات دندانپزشکی که امروزه در بین افراد بسیار رایج شده، کامپوزیت است. از اصلی‌ترین مشکلات کامپوزیت دندان می‌توان به مستعد لکه‌گیری بودن و از بین رفتن براقیت‌شان در صورت عدم رعایت مراقبت‌های لازمه اشاره کرد. در صورت بروز این مسائل، باید از روشی به نام پالیش کامپوزیت جهت باز گرداندن شفافیت و درخشندگی سابق دندان‌ها استفاده کرد. در ادامه پالیش کامپوزیت و هر آنچه که در رابطه با آن باید بدانید را به طور کامل توضیح خواهیم داد، پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کامپوزیت چیست؟

پیش از پرداختن به پالیش کامپوزیت، بهتر است کمی با چیستی کامپوزیت آشنا شوید. کامپوزیت یکی از انواع لمینت دندان بوده که جهت اصلاح عیوب ظاهری و بهبود لبخند افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد به کار رفته در این فرایند، همان مواد پرکردنی دندان بوده که در مطب توسط دندانپزشک به شکل دندان در آمده و با استفاده از نور خاصی در جای خود تثبیت می‌شود.

کامپوزیت نسبت به لمنیت سرامیکی، مستعد لکه گیری بیشتری بوده و به همین سبب نیاز به مراقبت ویژه دارد. در صورتی که به خوبی از کامپوزیت خود مراقبت نکنید، لکه‌هایی بر روی آن به وجود آمده که در نهایت از شفافیت و درخشندگی سابق دندان‌هایتان تا حد زیادی می‌کاهد. در صورت بروز این مشکل، راه حل پیشنهادی پولیش کامپوزیت بوده که زیبایی و براقی سابق را در دندان‌ها به وجود می‌آورد. البته پالیش دندان‌های کامپوزیت شده در آخرین مرحله انجام کامپوزیت نیز انجام می‌‌شود تا ظاهر دندان‌هایتان براق و درخشنده شود.

رونیکس

پالیش کامپوزیت چیست؟

یکی از خدمات متداول در بین افرادی که دندان‌های خود را کامپوزیت کرده‌اند، پالیش کامپوزیت است. یکی از عیوب کامپوزیت ونیر ، لکه افتادن سریع بر روی آن و کاسته شدن از ظاهر زیبا و شفاف دندان‌ها است. بنابراین برای رفع این مشکل در گام اول باید مراقبت‌های لازمه اعم از توجه ویژه به رژیم غذایی و غیره را رعایت کرد، اما در صورتی که لکه افتاد و ظاهر دندان‌هایتان همانند سابق نبود، می‌توانید از پالیش کامپوزیت استفاده کنید.

پولیش کامپوزیت در واقع جرمگیری دندان‌های کامپوزیت شده بوده که سبب بازیابی زیبایی و شفافیت روز اول می‌شود. همچنین این کار نه تنها بر روی ظاهر، بلکه بر روی افزایش سلامت ریشه دندان‌ها نیز تأثیرات بسیار مثبتی دارد. بنابراین برای حفظ و تداوم زیبایی دندان‌های کامپوزیت شده، پیشنهاد می‌شود این کار را هر چند ماه یک بار با مراجعه به مطب دندانپزشک انجام دهید.

چرا پولیش کامپوزیت پیشنهاد می‌شود؟

تنها مزایای پولیش کامپوزیت افزایش شفافیت و درخشندگی دندان‌ها نبوده و فواید خاص دیگری نیز دارد که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد. آگاهی از این موارد شما را در انتخابتان مطمئن کرده و در عین حال با سایر فواید این کار نیز آشنا می‌شوید.

با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان ممکن است باکتری‌های متعددی در میان دندان‌ها باقی مانده و در نهایت سبب پوسیدگی و مشکلات دیگری شود. در پولیش کامپوزیت تمامی این باکتری‌ها از بین رفته و در نتیجه سبب افزایش طول عمر دندان‌های طبیعی‌تان می‌شود.

از بین رفتن میکروب‌ها در جلوگیری از بیماری و عفونت لثه راهی فوق العاده کارامد بوده و بسیار پیشنهاد می‌شود. زیرا با از بین رفتن این میکروب‌ها زمینه بیماری لثه‌ها نیز حذف شده و در نتیجه احتمال عفونت، التهاب و سایر مشکلات متداول برای لثه‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند.

انجام پالیش کامپوزیت به طور کلی علاوه بر افزایش زیبایی ظاهر دندان‌ها، از بین بردن میکروب‌ها جهت جلوگیری از پوسیدگی، پیشگیری از بیماری لثه، از ساییده شدن دندان‌ها و سوزش لثه نیز جلوگیری کرده و به همین سبب توسط دندانپزشکان اغلب پیشنهاد می‌شود.

صفر تا صد چگونگی پالیش کامپوزیت

همانطور که گفتیم پالیش کامپوزیت برای افزایش شفافیت دندان و تمیز کردن جرم‌های باقی مانده دندان به کار گرفته می‌شود. این کار با استفاده از ابزارهایی نظیر الماس کانتورینگ، پولیش الماسه یا خمیر پولیش انجام می‌شود. پالیش کامپوزیت خود در دو نوع تک مرحله‌ای و چند مرحله‌ای قابل انجام بوده که طبیعتا نتایج پولیش کامپوزیت چند مرحله‌ای زیباتر و ماندگارتر است. در نوع چند مرحله‌ای، کانتورینگ، پولیشینگ و فینیشینگ به صورت جدا و با دستگاه‌ها و ابزارهای خاص خود انجام شده اما در تک مرحله‌ای از یک ابزار برای انجام تمام این مراحل استفاده می‌شود.

به طور کلی در صورت عدم وجود مشکل خاصی در کامپوزیت، ابتدا لایه گذاری مواد به کمترین حد ممکن صورت گرفته و سپس فرم دهی انجام می‌شود. پس از اینکه فرم دهی مواد انجام شد، در گام آخر فینیشینگ جهت تثبیت و براق سازی مواد انجام می‌شود.

جهت انجام کانتورینگ از ابزارهای مختلفی اعم از تیغ کاربید، الماس فینیشینگ، پونیت (برخی مواقع)، دیسک‌ها و نوارها بنابر صلاح دید دندانپزشک استفاده می‌شود. در مرحله پولیشینگ نیز از پونیت‌ها، خمیر، دیسک و نوارها می‌توان استفاده کرد تا این گام به بهترین شکل انجام پذیرد. در گام فینیشینگ نیز ابزارهای اصلی اعم از تیغ کارباید، دیسک‌ها و نوارها به کار می‌رود تا در نهایت ظاهری زیبا و شفاف در کامپوزیت به وجود آید.

راه های مراقبت از کامپوزیت دندان

به طور کلی کامپوزیت دندان نیاز به مراقبت بالا داشته و به همین سبب باید نکات ویژه آن را بدانید. در ادامه به مجموعه‌ای از نکات مهم جهت مراقبت از کامپوزیت دندان اشاره خواهیم کرد تا زیبایی و ماندگاری این نوع دندان‌ها افزایش یابد.

رعایت بهداشت دهان و دندان

برای جلوگیری از لکه افتادن و افزایش عمر کامپوزیت، باید به بهداشت دهان و دندان خود بیش از پیش اهمیت دهید. برای این کار کافیست روزانه حداقل دو بار دندان‌های خود را با مسواکی ملایم، مسواک زده و نخ دندان بکشید تا دندان‌ها به خوبی تمیز شوند. البته استفاده از دهانشویه فاقد الکل نیز جهت اطمینان از تمیزی کامل دندان‌ها بسیار مهم بوده و حتما باید انجام شود.

عدم استفاده از ابزاری از دندان‌ها

در صورتی که عادت به باز کردن در نوشابه، بطری و غیره با دندان‌های خود دارید، باید این عادت را متوقف نمایید. انجام کارهایی از این قبیل سبب وارد شدن فشار به دندان‌ها شده و در نتیجه آن، امکان شکستگی و ترک خوردگی کامپوزیت افزایش می‌یابد.

رژیم غذایی مناسب

به دلیل مستعد لکه گیر بودن کامپوزیت، باید به رژیم غذایی خود توجه ویژه‌ای داشته و از مصرف مواد غذایی رنگی اعم از چای، قهوه و غیره خودداری نمایید. همچنین مصرف مواد غذایی بسیار گرم یا بسیار سرد نیز سبب منبسط یا منقبض شدن کامپوزیت شده و احتمال ترک خوردگی را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

مراجعه مرتب به دندانپزشک

پس از کامپوزیت همواره هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه نمایید تا وی سلامت کامپوزیت را به طور کامل بررسی نماید. همچنین در این مراجعه‌ها می‌توانید پولیش کامپوزیت نیز جهت افزایش زیبایی کامپوزیت‌ها انجام دهید و از زیبایی لبخند خود لذت ببرید.

بهترین پالیش کامپوزیت را کجا انجام دهیم؟

در صورتی که کامپوزیت‌هایتان کدر شده و شفافیت سابق را ندارد، باید نسبت به انجام پالیش کامپوزیت اقدام نمایید. همانطور که متوجه شدید در انجام این کار، تجربه دندانپزشک و نحوه انجام پالیش بسیار حائز اهمیت بوده و به همین سبب باید به دندانپزشکی متخصص و باتجربه مراجعه نمایید. از بهترین دندانپزشکان کشور که با بهترین و به‌روزترین دستگاه‌ها، این کار را انجام می‌دهد به خانم دکتر رها رادفر می‌توان اشاره کرد. در صورتی که مایل به انجام پالیش کامپوزیت هستید، پیشنهاد می‌کنیم نوبتی در خانه لبخند برای خود رزرو نمایید تا خانم دکتر رادفر و تیم با تجربه وی، این کار را به بهترین نحو برایتان انجام دهند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. بهاره می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر میزان تراش دندان برای کامپوزیت چقدره؟