شهر کاشان؛ نگینی درخشان در قلب کشور

0

استان اصفهان، با مرکزیت شهر اصفهان، در برگیرنده شهرهای کوچک و بزرگ بسیاری است که یکی از پرآوازه ترین این شهر ها بدون تردید شهر کاشان است که با داشتن قدمت ۷۰۰۰ ساله و با توجه به ویژگی های تاریخی و طبیعی همچون نگینی درخشان چشم ها را بر روی خود خیره می کند. وجود بناهای تاریخی، آب و هوای مطبوع با توجه به موقعیت جغرافیایی و هم چنین وجود تنوع فرهنگی، اجتماعی، گویشی و لهجه ای در کاشان این شهر را در زمره محبوب ترین شهر های گردشگری ایران قرار داده است. به طوری که سالانه هزاران نفر از داخل و خارج از کشور به قصد تماشای زیبایی های بی حد و حصر کاشان به این شهر سفر می کنند و برای مدتی در این شهر اقامت می کنند تا از تمام آنچه که در محدودی این شهر در انتظارشان است لذت ببرند.

جاذبه های معماری شهر کاشان

باغ فین کاشان یکی از این آثار تاریخی است که به دلیل معماری بی نظیر خود در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. به کارگیری برج و بارو هایی که با هنرمندی تمام در ساختار این باغ جای گرفته است، و همچنین حوض هایی که با کاشی کاری های خاص مزین شده اند و دیوارهایی که با گچ بری هایی متقارن محوطه داخلی را زینت بخشیده اند، تحسین صاحب نظران این حوزه را معطوف به خود کرده است. مقارنت این معماری بی مثال با درختان سر به فلک کشیده ای که در محوطه باغ گسترده شده اند توانسته است که این باغ از را نظر ارزش تاریخی و هنری و معماری هم ردیف کاخ کرملین قرار دهد.

رونیکس

ناگفته نماند که هنر معماران ایرانی در شهر کاشان تنها معطوف به باغ فین کاشان نیست. شما می توانید با مراجعه با خانه های تاریخی که از سال های قبل به یادگار مانده و بناهایی دیگری که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد نیز این ویژگی ها را در حد اعلا مشاهده نمایید. مسجد جامع کاشان، خانۀ طباطبایی ها، خانۀ بروجردی ها، خانۀ عامری ها، حمام سلطان امیر احمد، مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان، تیمچه امین الدوله، خانۀ عباسیان، مسجد مدرسه سلطانی، خانۀ تاریخی احسان، مسجد صوفی میر عماد، خانۀ تاریخی تاج و …. تنها بخشی از آثار غنی این شهر در زمینۀ معماری است که از جهت تاریخی نیز ارزشی غیر قابل انکار دارند.

با توجه به پتانسیل بالایی که شهر کاشان در زمینۀ گردشگری داراست، مسئولان صنعت گردشگری استان اصفهان با تدابیر ویژه امکان اجاره سوئیت در کاشان را برای علاقه مندان و مسافران مهیا کرده اند تا از دغدغه گردشگران در زمان سفر به این شهر زیبا بکاهند. اجاره خانه در کاشان و یا رزو سوئیت هایی برای مدت یک تا چند روز جزو برنامه های مهم اداره میراث فرهنگی و گردشگری این شهر بوده است و همین برنامه های مدون سبب شده است که مکان های اقامتی در فاصلۀ بسیار کوتاهی از مراکز گردشگری قرار گیرند و دسترسی به زیبایی های چشم نواز شهر کاشان را برای همگان میسر کند.

جاذبه های گردشگری اطراف شهر کاشان

البته نباید تنها به زیبایی هایی که در شهر کاشان و نواحی اطراف آن گرد هم آمده است معطوف شویم و از جذابه هایی که در مناطق روستایی شهر کاشان قرار گرفته است غافل شویم. جاذبه هایی که می تواند روح و جان هر بازدید کننده ای را جلا دهد و به آن رنگ زندگی بپاشد. ابیانه اما گل سرسبد جاذبه های گردشگری روستاهای اطراف شهر کاشان است. روستایی که با خانه های زیبایش شهرتی بین المللی کسب کرده است و توانسته در لیست مقاصد مهم گردشگری در سطح جهانی قرار گیرد. اکثر گردشگرانی که به این روستا سر می زنند به دنبال اقامتگاه هایی می گردند تا شبی را در میان این خانه های رویایی سپری کنند و همین نیاز گسترده گردشگران نیز باعث شده است که برخی از این خانه ها به صورت اقامت های بوم گردی در اختیار گردشگران قرار گیرند. شما می توانید در سایت مکانچی نحوه اجاره خانه روستایی در کاشان را مطالعه کنید و با دید کامل و شناختی همه جانبه، انتخاب مناسبی داشته باشید.

کویر مرنجاب، شهر زیر زمینی نوش آباد، کمپ کویری متین آباد، تپه سیلک، کویر ابوزید آباد، باغ های پرورش گل محمدی در نیاسر و قمصر کاشان و … نیز جزو جاذبه های طبیعی این شهر قلم داد می شوند که برای علاقه مندان به طبیعت گردی، کویر نوردی و پرورش گل و گیاه حائز اهمیت است.

سوغات شهر کاشان

با همۀ این جاذبه هایی که تا کنون به شما معرفی کردیم اما نمی توانیم از کنار سوغاتی های بی نظیری که در این شهر یافت می شود، به سادگی عبور کنیم. گلاب، غنچه گل محمدی، غرقیات تهیه شده در باغ های کاشان، باقلوا، حاجی بادام، کلوچه، پشمک و نان عباسی از سوغاتی های خوشمزه کاشان است که بیشتر مواقع در سبد خرید گردشگران رویت می شود. همچنین در مراکز فروش صنایع دستی کالاهایی نظیر فرش کاشان، گلیم، جاجیم، زیلو، پارچه های زری بافی شده، گلیم، ظروف مس و کاشی های لعابی چشم نواز و … نیز طرفداران خاص خود را دارند که با شور و اشتیاق خریداری می شوند و در شهر های مختلف به عنوانی نمادی از شهر تاریخی کاشان به نمایش در می آیند.

همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره شد شهر کاشان از نظر آب و هوایی نسبت به موقعیت جغرافیایی که دارند جزو شهر های خوش آب و هوای منطقه کویر به شمار می آید اما بهترین زمان برای سفر به این شهر اوایل فرودین ماه تا اواخر خرداد ماه است. در این محدوده زمانی نه از سوز سرمای زمستان خبری است و نه از گرمای طاقت فرسای تابستان. به علاوه در این زمان فرصت تماشای آیین گلاب گیری را نیز به دست آورده اید و می توانید از بوی خوش گلاب هایی که در نیاسر و قمصر کاشان تهیه می شود، سرمست و مدهوش شوید. امیدواریم که لحظات خوشی را در شهر گل و گلاب سپری کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.