زونکن برای ما مناسب است یا کلاسور؟

0

یکی از اقلامی که شرکت‌های بزرگ به عنوان هدیه تبلیغاتی از آن استفاده می‌کنند، زونکن و کلاسور است. این وسائل، جزو کاربردی‌ترین وسائل تحریر اداری محسوب می‌شوند، اما به‌دلیل اندکی شباهت ظاهری یا کاربردی، ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند.موضوعی که تصمیم داریم در این مطلب به بررسی آن بپردازیم، مقایسه‌ی بین کلاسور و زونکن است. می‌خواهیم ببینیم اگر قرار باشد از این اقلام برای هدیه تبلیغاتی یا تجهیز دفتر کار خود استفاده کنیم، کدام یک بهتر است. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

زونکن؛ لوازم تحریری همه کاره

زونکن در واقع یک نوع پوشه بزرگ و قطور است، که از جنس مقوا، چوب و یا پلاستیک ساخته می‌شود. نگهداری کاغذها و مدارک در زونکن به‌وسیله‌ی گیره‌های فلزی انجام می‌گیرد. با کمک این گیره‌ها می‌توانیم زونکن را به آسانی باز و بسته نماییم و کاغذها و مدارک را بدون پاره شدن از داخل آن جدا یا به آنها تعدادی برگه اضافه کنیم.

اگر بخواهیم کاغذ یا اسناد ارزشمند خود را داخل زونکن نگه داریم، که امکان پانچ کردن آنها وجود ندارد، ولی می‌توانیم با استفاده از کاورهای پلاستیکی آنها را داخل زونکن بگذاریم. چاپ زونکن یکی از رایج ترین اقداماتی است که برای دادن هدیه تبلیغاتی و با هدف بایگانی، نگهداری و طبقه بندی اسناد و مدارک در اداره‌ها و سازمان‌های مختلف، دفتر ثبت اسناد و مطب پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رونیکس

کلاسور؛ دست راست محصلها

برای بایگانی کردن تعداد زیادی از برگه‌های پانچ شده از کلاسور استفاده می‌شود، زیرا کلاسورها معمولاً برای کاغذهای در اندازه‌ی A4 مناسب هستند. معمولاً تعدادی حلقه در داخل کلاسور وجود دارد که گنجایش صدها برگه را داد.

کلاسورها دارای ابعاد بزرگی هستند، جلد بسیار محکمی دارند و از برگه‌های داخل بخوبی محافظت می‌کنند. بر روی جلد برخی از کلاسورها ممکن است جیب یا نگهدارنده‌های مختلفی برای قرار دادن اشیا کوچک مانند خودکار و مداد وجود داشته باشد. برخی از کلاسورها هم ساده هستند و جای نگهدارنده ندارند، فقط می‌توان برگه‌ها را در داخل آن‌ها نگهداری کرد.

ویژگیها و کاربردهای زونکن

همان طور که پیش‌تر گفتیم، زونکن از آن ابزارهایی است که می‌توانیم برای نگهداری اسناد و مدارک از آن استفاده کنیم. اکنون می‌خواهیم به سراغ معرفی ویژگی‌ها و کاربردهای آن برویم:

ویژگی‌های زونکن

  1. زونکن پوشه‌ای محکم و بسیار بزرگ برای بایگانی کردن تعداد زیادی اسناد کاغذ است.
  2. زونکن‌ها در برابر فشار و صدمات بسیار مقاوم هستند و تا یا شکسته نمی‌شوند.
  3. تنوع طرح و رنگ زونکن در بازار و فروشگاه‌های نوشت افزار بسیار زیاد است.
  4. بایگانی کاغذها در زونکن نیاز به نگهداری خاصی ندارند
  5. جنس قفل انواع زونکن‌های موجود در بازار معمولاً از فلز ضد زنگ است.
  6. زونکن‌ها بسته به ابعاد استاندارد کاغذ، گنجایش بین دویست تا پانصد برگه را در خود دارند.

کاربردهای زونکن

  1. منظم و مرتب کردن و دسترسی راحت به اسناد، مدارک و اوراق داخل زونکن
  2. قابلیت استفاده از زونکن به‌عنوان کیف سی دی
  3. نگهداری جزوات کنکوری‌ها و دانشجوها
  4. جایگزینی مناسب برای آلبوم عکس
  5. قابلیت استفاده در فضا و مکان‌های متنوع
  6. نگهداری از کاغذها و جلوگیری از صدمات وارده به آنها

 

ویژگی‌ها و کاربردهای کلاسور

کلاسورها دارای ویژگی‌های هستند که آنها را از هم متمایز می‌کند. مثلا بعضی از آنها ظلاهری لوکس دارند یا بعضی دیگر به واسطه چاپ کلاسور، جلدی زیبا و خاص دارند. در ادامه می‌خواهیم شما را با این ویژگی‌ها و کاربردهای آشنا کنیم:

ویژگی‌های کلاسور

  1. برای داشتن یک آرشیو بی نظیر و منظم از جزوه‌ها، نوشته و برگه‌ها کلاسور بهترین انتخاب است.
  2. عامل بسیار مهم در ماندگاری و طول عمر طولانی مدت یک کلاسور جنس جلد آن است.
  3. جنس قفل کلاسور اغلب فلزی یا پلاستیکی بوده و با توجه به نوع کلاسور متغیر است.
  4. تعداد حلقه‌های کلاسور با توجه به نوع کلاسور متغیر است.
  5. در حالت استاندارد در یک کلاسور به ازای هر یک سانتی متر از قطر حلقه، 100 برگه جا می‌گیرد.

کاربردهای کلاسور

  1. نگهداری برگه‌های مهم دانش آموزان در ایام کنکور و امتحانات
  2. نگهداری جزوات و خلاصه نویسی‌های پژوهشی یا کاری
  3. قابلیت استفاده در فضا و مکان‌های مختلف
  4. امکان نگهداری وسائل در جیب‌های نگهدارنده

بررسی و تفاوت کلاسور و زونکن

کاربرد زونکن و کلاسور بسیار به یکدیگر شبیه است، احتمالاً از توضیحاتی که در بالا ارائه کردیم متوجه این موضوع شده‌اید. اما در ادامه می‌خواهیم کمی دقیق‌تر به بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو وسیله بپردازیم:

  1. تعداد و شکل ظاهری حلقههای کلاسور و زونکن

تعداد حلقه‌های کلاسور نسبت به زونکن بیشتر است، یعنی شکل ظاهری حلقه کلاسورها دارای دو حلقه است، که در بعضی مدل‌ها ممکن است حلقه‌ها تعداد بیشتری هم داشته باشد. ولی زونکن‌ها تنها دارای دو حلقه هستند. بنابراین می‌توان گفت شکل ظاهری حلقه‌های زونکن حلقوی و کلاسور قوسی شکل می‌باشد.

  1. جنس و ابعاد کلاسور و زونکن

از دیگر تفاوت‌های کلاسور و زونکن می‌توان به جنس آنها اشاره کرد. معمولاً زونکن به خاطر کاربرد بایگانی، جنس محکم و مقاوم‌تری نسبت به کلاسور دارد. البته جنس کلاسورها هم چنانچه آسیب نبیند مقاوم است، ولی نسبت به زونکن کمتر در معرض آسیب و فشار قرار می‌گیرند. زمانی که اسناد و مدارک با حجم بالا در زونکن بایگانی می‌شوند، باید جنس آن به حدی محکم و با دوام باشد که در برابر وزن و سنگینی برگه‌ها نشکند.

از نظر ابعاد می‌توان گفت زونکن از کلاسور بزرگتر است، زیرا کلاسور باید کوچکتر باشد تا در زمان حمل و نقل به آسانی در کیف جای گیرد.

  1. وجود یک حلقه انگشتی در کلاسور و زونکنها

در اغلب زونکن‌ها حلقه انگشتی تعبیه شده تا اشخاص براحتی زونکن را از قفسه یا کمدهای بایگانی بیرون بیاورند. در حالی که کلاسورها فاقد حلقه انگشتی هستند.

  1. تفاوت در گیره‌های کلاسور و زونکن

شکل ظاهری گیره‌های کلاسور با زونکن بسیار متفاوت است. تعداد حلقه‌های کلاسور نسبت به زونکن بیشتر است و از آن جایی که کلاسور حکم دفتر را ایفا می‌کند، پس باید تعداد پانچ‌های آن با ورق‌های دفتر سیمی یکسان باشد.

ولی گیره‌های زونکن اغلب دو یا سه حلقه دارند، تا سندها و کاغذهای مهم در داخل زونکن سوراخ یا پاره نشوند. پس نتیجه می‌گیریم که گیره‌های زونکن دارای شکلی قوسی هستند، ولی گیره‌های کلاسور این شکل قوسی را ندارند.

 

  1. نوع باز و بسته شدن قفل کلاسور و زونکن

نوع باز و بسته شدن حلقه‌ها در کلاسور و زونکن با یکدیگر متفاوت است. برای از هم باز کردن حلقه‌های کاغذ کلاسور، باید از دو طرف حلقه‌ها را به سمت بیرون فشار دهیم، تا به کمک باز شدن حلقه بتوانیم براحتی کاغذها را جابه‌جا کنیم. اما برای باز کردن حلقه‌های زونکن باید ابتدا آنها را به سمت بالا بکشیم تا حلقه‌ها باز شوند و اسناد و مدارک خود را بایگانی کنید.

  1. کاربرد متفاوت کلاسور و زونکن

کلاسور مختص دانشجویان یا دانش آموزان است که برای رفتن به دانشگاه یا نوشتن جزوه از آن استفاده می‌کنند. ولی کاربرد زونکن نگهداری و بایگانی اسناد و مدارک دانشگاهی، دفاتر ثبت اسناد، مطب‌ها و شرکت‌ها است. بنابراین می‌توان گفت که از نظر کاربرد خیلی به هم شبیه نیستند.

سخن پایانی

با توجه به توضیحاتی که درباره ویژگی‌ها و کاربردهای کلاسور و زونکن دادیم، در نهایت انتخاب با شماست که ببینید کدام‌یک می‌تواند نیازتان را برآورده کند و برای هدف شما کاربردی‌تر است. البته انتخاب یک مجموعه معتبر و قابل اعتماد برای چاپ زونکن یا کلاسور هم بسیار مهم است. اگر قصد انجام این کار را دارید، پیشنهاد ما گروه مشاوران طراحی افرا گرافیک است. در این مجموعه خدمات رایگان مشاوره تخصصی چاپ و طراحی کلاسور و زونکن توسط کارشناسان حرفه‌ای به شما ارائه می‌شود.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.