چسب جوش؛ کاربردها، انواع، روش استفاده

0

تصور کنید شب قبل از روزی مهم، صورت‌تان شروع به خارش و گزگز می‌کند و در نهایت یک جوش روی صورت‌تان ظاهر شود. اگر همان لحظه در اینترنت دنبال درمانی مؤثر بگردید، احتمالا به چسب جوش برمی‌خورید. این چسب شبیه باند کوچکی است که مستقیم روی جوش قرار می‌گیرد و سریع آن را خشک می‌کند. صبر کنید! قبل از خریدن این چسب، لازم است با انواع آن آشنا شوید. هر چسب جوش برای درمان نوع متفاوتی از جوش طراحی شده است و اگر آن را درست انتخاب نکنید، فقط پولتان را دور ریخته‌اید.

چسب جوش چیست؟

گاهی چسب‌های کوچکی روی پوست یا صورت افراد می‌بینید و برایتان سؤال می‌شود که این چسب چیست یا چه کاربردی دارد. اینها چسب جوش یا چسب آکنه هستند. چسب‌های جوش از مواد هیدروکلوئیدی ساخته می‌شوند و حاوی ژلاتین یا پکتین‌اند. این چسب‌ها می‌توانند فقط حاوی هیدروکلوئید باشند یا مواد مبارزه با جوش مثل سالیسیلیک‌اسید هم داشته باشند. چسب‌ جوش هم‌زمان با تسریع بهبود جوش، باعث کوچک‌شدن آن نیز می‌شود.

کاربرد چسب جوش

چسب جوش با چند روش جوش را از بین می‌برد:

رونیکس

۱. بیرون‌کشیدن چربی از منافذ پوست

اگر قبلا از نوارهای پوستی استفاده کرده باشید، احتمالا به چسب جوش هم علاقه‌مند می‌شوید. این چسب مایعات اضافی را جذب می‌کند و با ایجاد حالت خلاء چرک و چربی اضافی عامل جوش را از منافذ بیرون می‌کشد. سپس ناخالصی‌ها را به ماده‌ای ژل‌مانند تبدیل می‌کند که به چسب می‌چسبد و از صورت جدا می‌شود. همچنین ممکن است از ورود باکتری به جوش و تشدید قرمزی و التهاب جلوگیری کند.

۲. جلوگیری از لمس‌کردن و کندن جوش

اولین پیشنهاد متخصص پوست این است که به جوش دست نزنید! کندن جوش با افزایش التهاب می‌تواند زمان ترمیم را بیشتر کند و باعث لک، تغییر رنگ پوست یا زخم شود. همچنین ممکن است چرک داخل پوست عمیق‌تر و چسبنده‌تر شود. یکی از اثرات خوب چسب جوش پوشاندن سطح جوش است که از دست‌زدن یا کندن آن جلوگیری می‌کند.

۳. ازبین‌بردن لکه‌ها با مواد فعال

چسب جوش حاوی موادی مثل سالیسیلیک اسید است که به بیرون‌آوردن چرک و باکتری و پاکسازی پوست کمک می‌کند. سالیسیلیک اسید همراه با بنزوئیک‌پروکساید یکی از بهترین مواد برای درمان جوش است. همچنین بعضی از چسب‌ها حاوی مواد نرم‌کننده مانند آلوئه‌ورا و ویتامین آ هستند که می‌توانند به کاهش التهاب بعدی کمک کنند.

چسب‌های جوش برای چه جوشی مناسب هستند؟

این چسب‌ها فقط برای درمان‌های نقطه‌ای هستند و برای جوش‌های سرسفید که به دلیل بسته‌شدن منافذ ایجاد می‌شوند یا جوش‌های کیستی که در سر ایجاد می‌شوند مناسب‌اند. البته بعضی از برندها برای جوش‌های قرمز دردناکی طراحی شده‌اند که هنوز به سطح پوست نرسیده‌اند. چسب‌های جوش برای جوش‌های سرسیاه کارایی ندارند.

اگر تعداد زیادی جوش قرمز کوچک کل صورت‌تان را پوشانده است یا خیلی جوش کیستی دارید، بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید تا با درمان حساب‌شده، روند ایجاد جوش را متوقف کند.

 

 

انواع جوش انواع چسب
 

پاپول‌ها

چرک دانه یا پوسچول

آکنه ندولار یا کیستیک

 

غیردارویی

 

 

جوش

جوش سرسفید

 

دارویی

 

ندول عمیق یا جوش کیستی  

میکرونیدلینگ

 

 

انواع چسب جوش

چسب جوش - انواع چسب جوش

۱. چسب مقرون‌به‌صرفه

چسب‌های غیردارویی هیدروکلوئیدی که مواد فعالی مثل سالیسیلیک اسید ندارند، شفاف هستند و کسی متوجه چسب روی صورت شما نمی‌شود و می‌توانید در موارد زیر از آنها استفاده کنید:

  • بیرون‌کشیدن رطوبت از منافذ؛
  • جلوگیری از سایر عفونت‌ها؛
  • سد رطوبتی برای کمک به تسریع بهبودی و جلوگیری از زخم.

۲. چسب با چند سایز

این چسب‌های جوشِ بدون دارو در ۳ اندازه از ۷ تا ۱۲ میلی‌متر دارند که بسته به اندازه جوش می‌توانید از اندازه مناسب چسب استفاده کنید.

۳. چسب دارویی

چسب‌های هیدروکلوئیدی حاوی این مواد هستند:

  • ویتامین آ: ماده فعال در رتینوئید که منافذ را لایه‌برداری و تمیز می‌کند؛
  • سالیسیلیک اسید: نوعی بتاهیدروکسی‌اسید که آلودگی‌های گیر افتاده در منافذ را حل می‌کند؛
  • آلوئه‌ورا: آرام‌کننده پوست است.

۴. چسب جوش میکرونیدلی

نوعی کیت دومرحله‌ای همراه با سواپ حاوی سالیسیلیک و روغن درخت چای است که برای تمیزکردن جای جوش استفاده می‌شود. در مرحله بعد، چسب حاوی میکرودارت یا میکرونیدل روی جوش قرار می‌گیرد. این میکرودارت‌ها سوزن‌های خیلی ریز حاوی سالیسیلیک اسید و نیاسیدآمید ضدالتهابی هستند که برای ترمیم سریع به داخل جوش فرو می‌روند.

البته این سوزن‌ها به‌اندازه اسمشان ترسناک نیستند و به‌خاطر اینکه بسیار ریزند، هیچ دردی ندارند. سایر چسب‌های هیدروکلوئیدی برای جوش‌های سرسفید استفاده می‌شوند، اما این مدل متفاوت است و برای جوش‌های قرمز دردناکی که هنوز به سطح نرسیده‌اند مناسب است.

نحوه استفاده از چسب جوش

دستورالعمل تولیدکننده را بخوانید. بهترین حالت این است که از درمان شبانه استفاده کنید. شب‌ها که خوابید، سلول‌ها بازسازی می‌شوند و پوست ترمیم و جوان می‌شود. درمان پوست در شب می‌تواند به این روند طبیعی کمک کند و نتایج را بهبود بخشد. همچنین استفاده شبانه از چسب موجب می‌شود که برای مدت طولانی‌تری باقی بماند.

برای استفاده از چسب ابتدا پوست‌تان را تمیز و مرطوب کنید. سپس چسب را روی جوش بزنید و بگذارید یک شب باقی بماند. صبح صورت‌تان را بشویید. این چسب‌ها ضدآب هستند، پس می‌توانید با آنها به حمام بروید. از طرفی می‌توانید در طول روز از این چسب استفاده کنید تا به جوشتان دست نزنید و روی آن را با مواد آرایشی بپوشانید.

جمع‌بندی

چسب جوش روش مناسبی برای انتقال دارو، جلوگیری از کندن جوش و تسریع زمان بهبودی است که برای جوش‌های تکی مناسب‌ است و بهترین زمان استفاده از آن‌ در طول شب است.

شما بگویید

تا به حال از چسب جوش استفاده کرده‌اید؟ با انواع مختلف آن آشنا بودید؟‌ در صورت تمایل، تجربه یا نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید و این مقاله را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: از بین بردن جای جوش؛ ۱۴ ماده طبیعی و خانگی که صورت شما را پاکسازی می‌کند
سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

۱۰،۰۰۰ تومان

دلیل بسیاری از خیانت‌های زناشویی یا طلاق‌ها این است که نمی‌دانیم با شریک زندگی یا همسر خود چگونه ارتباط برقرار کنیم.
این مجموعه صوتی را گوش دهید و تأثیرش بر زندگی مشترکتان را حس کنید.

۷،۰۰۰ تومان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline healthline everydayhealth
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.