روش‌های درمان اختلال نعوظ، ناتوانی و عدم رضایت جنسی

0

اختلال عملکرد جنسی می‌تواند در مردان در تمامی سنین ایجاد شود. ولی این عارضه خصوصا در مردان مُسن شایع‌تر می‌باشد. متداول‌ترین مشکلات مرتبط با اختلال عملکرد جنسی شامل مشکلات و اختلالات انزال، اختلال نعوظ و نارضایتی جنسی می‌باشند. این عارضه‌ها معمولا با رفع عوامل اصلی بروز مشکل، قابل درمان هستند.

 

دلایل اختلال عملکرد جنسی

دلایل فیزیکی

عوامل مختلف جسمانی می‌توانند سبب اختلال عملکرد جنسی شوند. برای مثال، عارضه‌های زیر در بروز مشکلات مرتبط با اختلال عملکرد جنسی موثر هستند:

رونیکس
  • سرطان یا عفونت‌های دستگاه ادراری و تناسلی
  • دیابت
  • بیماری‌های قلبی و عروقی
  • فشار بالای خون
  • کلسترول بالا
  • عدم تعادل هورمونی
  • اعتیاد به مصرف الکل
  • سوء مصرف مواد مخدر
  • اختلالات عصبی
  • عارضه‌های مزمن مانند نارسایی کلیوی
  • آسیب‌دیدگی عصبی

بسیاری از داروها می‌توانند باعث بروز مشکل در عملکرد طبیعی جنسی شوند. این داروها شامل داروهای مربوط به فشار خون و داروهای ضد افسردگی می‌باشند. مصرف الکل و مواد مخدر نیز می‌تواند باعث بروز مشکل در عملکرد جنسی شود. همچنین برخی از درمان‌های پزشکی هم در بروز این اختلال موثر هستند. برای مثال، امکان دارد بعضی از عمل‌های جراحی سبب آسیب‌دیدگی عصبی و اثر منفی بر عملکرد جنسی شوند.

دلایل روان‌شناختی


 

اختلال عمکرد جنسی در بسیاری از موارد در اثر عوامل روان‌شناختی ایجاد می‌شود. مواردی مانند نگرانی در ارتباط با عملکرد جنسی، احساس گناه در مورد میل و فعالیت جنسی، مشکلات مربوط به ارتباط زوج‌ها، افسردگی، استرس، اضطراب، مشکلات مرتبط با اعتماد به نفس و اثرات مربوط به مشکلات جنسی در گذشته مانند تجاوز، آزار جنسی یا تجارب منفی جنسی می‌توانند اثر منفی بر عملکرد جنسی بگذارند.

عوامل مرتبط با نحوه زندگی

عوامل مرتبط با نحوه زندگی می‌توانند بر اختلال عملکرد جنسی در مردان تاثیر بگذارند. این عوامل در اثر تغییر یا توقف رفتار مورد نظر به آسانی برطرف می‌شوند.

  • مصرف الکل و مواد مخدر: مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر می‌تواند در کاهش سطح تستوسترون موثر باشد.
  • فعالیت ورزشی بیش از حد (یا کمتر از حد نیاز): ورزش مداوم و با شدت زیاد با اختلال عملکرد جنسی مرتبط است. ورزش کمتر از حد نیاز نیز می‌تواند در کاهش میل جنسی موثر باشد.
  • چاقی: اضافه‌وزن به طور مستقیم بر سوخت و ساز و عملکرد هورمون‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و منجر به کاهش سطح تستوسترون کل و تستوسترون آزاد می‌شود. در مقابل، ورزش و کاهش وزن نه تنها سبب بهبود روحیه و سطح انرژی می‌شود، بلکه سبب بهبود عملکرد جنسی نیز خواهد شد.
  • مصرف سیگار: مصرف سیگار به طور مستقیم سبب افزایش احتمال اختلال نعوظ شده و به طور غیر مستقیم نیز در اختلال عملکرد جنسی موثر است.

با وجود این که تاثیرات منفی موارد فوق بر عملکرد جنسی مشخص می‌باشد، نباید اختلال در عملکرد جنسی را تنها به یکی از موارد مرتبط دانست و جهت تعیین تمامی عوامل موثر بر عملکرد جنسی بایستی با پزشک مشورت شود.

روش‌های درمان اختلال عملکرد جنسی

مصرف دارو

درمان‌های اختلال عملکرد جنسی معمولا موثر هستند و سبب رفع مشکل مورد نظر می‌شوند. همچنین روش‌های درمانی ویژه‌ای برای برخی از دلایل اختلال نعوظ وجود دارند.

مصرف دارو برای برخی از عوامل اختلال عملکرد جنسی

دلیل احتمالی درمان
تنگ شدن رگ‌های آلت تناسلی، فشار بالای خون، کلسترول بالا مصرف دارو برای کاهش فشار خون، مصرف استاتین برای کاهش کلسترول

 

مصرف دارو برای برخی از عوامل اختلال عملکرد جنسی

دلیل احتمالی درمان
مشکلات هورمونی جایگزینی با هورمون (برای مثال، تستوسترون)
عوارض جانبی ناشی از داروی مصرفی تغییر دارو پس از مشورت با پزشک

 

داروهایی مانند سیلدنافیل (ویاگرا) معمولا برای درمان اختلال نعوظ تجویز می‌شوند. تزریق به آلت تناسلی به عنوان روش جایگزین در موارد اختلال نعوظ شدید استفاده می‌شود. جهت دریافت داروی سیلدنافیل از داروخانه به نسخه نیاز نمی‌باشد.

ولی جهت اطمینان از ایمن بودن این دارو در شخص مورد نظر، بایستی با پزشک مشورت شود.

 

تزریق ژل به آلت تناسلی برای افزایش سایز

با پیشرفت در زمینه فن‌آوری تزریق ژل، در ارتباط با بزرگ کردن سایز آلت جنسی به دست‌آوردهای مهمی دست پیدا شده است. پزشکان از همان موادی که برای افزایش حجم گونه‌ها و لب‌ها استفاده می‌شود و مورد تایید FDA هستند، برای تزریق به بدنه و سر آلت تناسلی مردان برای افزایش قطر و سایز استفاده می‌کنند.

تزریق ژل یا فیلر به آلت با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام شده و به 30 تا 45 دقیقه زمان نیاز دارد. شخص می‌تواند پس از درمان بلافاصله فعالیت‌های روزانه خود را ادامه دهد ولی بایستی برای مدت 4 هفته از انجام فعالیت جنسی خودداری کند. در بیشتر موارد، تزریق با استفاده از تکنیک میکرو کانولا و تنها در دو تا چهار ناحیه مورد نظر انجام می‌شود. میکرو کانولا نسبت به تزریق با سوزن دارای امینی بیشتری است و احتمال آسیب‌دیدگی به آلت را به حداقل رسانده و سبب کاهش میزان کبودی می‌شود.

استفاده از جراحی، ایمپلنت و وکیوم آلت تناسلی مردان


 

در صورتی که هیچ یک از روش‌های فوق باعث رفع مشکل اختلال عملکرد جنسی نشوند، پزشک از گزینه‌های دیگر استفاده می‌کند. این گزینه‌ها شامل:

  • جراحی بر روی سیاهرگ‌ها یا سرخرگ‍های آلت تناسلی انجام می‌شود. هدف از انجام جراحی افزایش جریان و فشار خون در آلت می‌باشد. در روش جراحی سیاهرگ، پزشک برخی از سیاهرگ‌ها را می‌بندد یا از آلت تناسلی خارج می‌کند.
  • پمپ وکیوم به عنوان پمپ آلت تناسلی نیز شناخته می‌شود. این دستگاه یک استوانه پلاستیکی توخالی است که دارای یک پمپ دستی یا باطری می‌باشد و بر روی آلت قرار می‌گیرد. از طریق این پمپ، هوای داخل دستگاه وکیوم به خارج فرستاده شده و خلاء ایجاد می‌شود. در این حالت خون در آلت جریان پیدا می‌کند.
  • ایمپلنت آلت تناسلی بر روی دو طرف آلت قرار داده شده تا آن را محکم ولی انعطاف‌پذیر نگه دارد. به این ترتیب کنترل زمان و طول مدت نعوظ امکان‌پذیر می‌شود.

سکس‌تراپی و روان‌درمانی

سکس‌تراپی و روان‌درمانی به رفع دلایل روانی اختلال عملکرد جنسی کمک می‌کنند. مشاور در از بین بردن عواملی مانند ترس، استرس، اضطراب، مشکلات مرتبط با تصویر بدنی و دیگر مشکلاتی که می‌تواند در زندگی رضایت‌بخش جنسی اختلال ایجاد کنند، به شخص کمک کند.

مشاورین و متخصصین سکس‌‌تراپی مواردی مانند آموزش جنسی، برقراری ارتباط و رفتاردرمانی را به زوج‌ها پیشنهاد می‌دهند تا از این طریق مشکلات اصلی و اساسی آن‌ها برطرف شده و از این طریق بتوانند زندگی رضایت‌بخش جنسی را تجربه کنند.

آیا جلوگیری از اختلال عملکرد جنسی امکان‌پذیر است؟

با وجود این که جلوگیری از اختلال عملکرد جنسی امکان‌پدیر نمی‌باشد ولی رفع عوامل مرتبط با ایجاد این اختلال به درک بهتر و مقابله با مشکلات جنسی کمک کند. جهت حفظ عملکرد جنسی مناسب، بایستی از برنامه مربوط به حفظ سلامت قلب و عروقی استفاده شود.

  • از برنامه درمانی توصیه شده از جانب پزشک برای درمان هر گونه عارضه‌های جسمانی پیروی کنید.
  • مصرف الکل را کاهش دهید.
  • از مصرف سیگار خودداری کنید.
  • از رژیم غذایی سالم استفاده کنید (استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای توصیه می‌شود)
  • به طور منظم از تمارین ورزشی ایروبیک استفاده کنید.
  • در صورت بروز هر گونه مشکل عاطفی یا روان‌شناختی مانند استرس، افسردگی یا اضطراب برای درمان به پزشک مراجعه کنید.
  • روابط خود با همسرتان را بهبود بخشیده و با همسر خود بیشتر ارتباط برقرار کنید.
هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.