خواص روغن مارولا برای پوست و مو و نحوه استفاده از آن

0

امروزه روغن‌های گیاهی جای خود را در زندگی ما باز کرده‌اند و بسیار محبوب شده‌اند. یکی از این روغن‌های گیاهی و مفید روغن مارولا است که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. این روغن اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که برای سلامت پوست، مو و ناخن مفیدند. در ادامه، با خواص روغن مارولا و نحوه استفاده از آن آشنا می‌شویم و عوارض جانبی و نکات احتیاطی برای مصرف آن را بیان می‌کنیم.

مارولا چیست؟

درخت مارولا (Sclerocarya birrea) بومی بخش‌هایی از جنوب آفریقاست. در گذشته این درخت خودرو و کمیاب بود، ولی امروزه کاشته می‌شود. درخت مارولا در دوران باستان مقدس بود و آن را با باروری و ازدواج موفق مرتبط می‌دانستند. گفته می‌شود که میوه تخمیرشده درخت مارولا موجب مستی فیل‌ها می‌شود. ظاهرا فیل‌ها نیز طعم لذیذ میوه‌های این درخت را به‌اندازه انسان‌ها دوست دارند.

رونیکس

در سراسر آفریقا از بخش‌های مختلف درخت مارولا در آشپزی و طب سنتی استفاده می‌شود. هر میوه مارولا یک هسته قهوه‌ای سفت با مغزی سفید و نرم دارد. معمولا روغن مارولا از همین هسته‌ها استخراج می‌شود. البته می‌توان آن را از پوسته بیرونی هسته نیز به دست آورد. روغن مارولا زرد کم‌رنگ است و رایحه‌ای آجیلی دارد. این روغنِ سرشار از پروتئین به‌راحتی جذب می‌شود و روغن مفیدی برای مراقبت از پوست و مو است. هزاران سال است که مردم در مناطق جنوبی آفریقا از این روغن برای مصارف خوراکی و دارویی و آیین‌های سنتی خود استفاده می‌کنند.

درخت مارولا که روغن مارولا از میوه های آن به دست می آید
درخت مارولا

ترکیبات روغن مارولا

بافت سبک و رطوبت زیاد روغن مارولا آن را به روغنی محبوب برای پوست، مو و ناخن تبدیل کرده است و از آن در طیف گسترده‌ای از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. می‌توان اسانس این روغن را نیز خرید. خواص روغن مارولا به‌علت ترکیبات مفید سازنده آن است، از جمله:

  • اسیدهای آمینه: این روغن حاوی اسیدهای آمینه‌ای مانند ال-آرژنین و اسید گلوتامیک است که خواص آب‌رسانی و ضدپیری دارند. این اسیدهای آمینه اجزای سازنده پروتئین در بدن هستند و به تنظیم هیدراتاسیون پوست و سطح pH پوست نیز کمک می‌کنند.
  • اسیدهای چرب: این اسیدها عبارت‌اند از اسید اولئیک، پالمیتیک، لینولئیک، پالمیتولئیک، استئاریک و میریستیک که خاصیت نرم‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی دارند و از ترکیبات رایج در مرطوب‌کننده‌ها به شمار می‌روند.
  • آنتی‌اکسیدان‌ها: قسمت‌های مختلف درخت مارولا حاوی آنتی اکسیدان هستند. آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ترکیبات فنولیک و ویتامین‌های E و C با رادیکال‌های آزاد مبارزه و از آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه فرابنفش خورشید و آلودگی جلوگیری می‌کنند.

خواص روغن مارولا

۱. خواص برای پوست صورت

روغن مارولا برای پوست صورت بسیار مفید است، زیرا سبک است و به‌راحتی جذب می‌شود. خواص آب‌رسانی و مرطوب‌کنندگی این روغن آن را به مرطوب‌کننده‌ای عالی برای پوست‌های بسیار خشک تبدیل کرده است. این روغن برای صاف و نرم‌کردن خطوط ریز، جلوگیری از ترک‌های پوستی ناشی از چاقی یا بارداری و مرطوب نگه‌داشتن و تغذیه مناسب پوست مفید است. این روغن برای لب‌ها نیز مرطوب‌کننده‌ای عالی است.

تحقیقات علمی اثبات نکرده‌اند که این روغن برای درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس مفید است، ولی کاهش سوزش، خارش و خشکی ناشی از این بیماری‌ها از خواص اثبات‌شده‌اش هستند.

کمک به درمان آکنه

روغن مارولا مرطوب‌کننده‌ای مناسب برای پوست‌های چرب است، زیرا چربی زیادی ندارد. این روغن به‌دلیل خواص ضدمیکروبی خود باکتری‌هایی را از بین می‌برد که در ایجاد جوش‌های سرسفید و سرسیاه نقش دارند. چربی کم و خواص ضدمیکروبی ۲ عاملی هستند که این روغن را برای درمان آکنه مفید کرده‌اند.

۲. خواص برای مو

روغن مارولا برای مو نیز بسیار مفید است و بدون اینکه موها را بیش از حد چرب کند، آنها را از ریشه تا نوک تغذیه می‌کند. این روغن خواص آب‌رسانی، مرطوب‌کنندگی و مسدودکنندگی (جلوگیری از ازدست‌رفتن رطوبت) دارد، بنابراین برای موهای خشک، وِزکرده یا شکننده بسیار مفید است.

بر اساس پژوهش‌هایی در سال ۲۰۱۸، روغن مارولا می‌تواند برای تقویت و مرطوب‌کردن موهای خشک، شکننده یا آسیب‌دیده مؤثر باشد.

۳. خواص برای ناخن

می‌توانید از این روغن برای مرطوب‌کردن بستر و کوتیکول ناخن استفاده کنید. مرطوب‌کردن این قسمت‌ها برای جلوگیری از ایجاد ریشه ناخن و ترک‌خوردن و دردناک‌شدن پوست اطراف ناخن مفید است.

هنوز درباره خواص این روغن به‌اندازه کافی تحقیق نشده است و برای تأیید خواص و فوایدش برای سلامتی به پژوهش‌های بیشتری نیاز داریم.

نحوه استفاده از روغن مارولا

روشهای استفاده از روغن مارولا

۱. استفاده برای موها

  • از شامپوی حاوی روغن مارولا استفاده کنید یا چند قطره از این روغن را در شامپو بریزید و آن را روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید.
  • پیش از شامپوزدن به موها از این روغن استفاده کنید.
  • مقدار کمی روغن را کف دست‌تان بریزید و قبل از حالت‌دادن به موها، آنها را با روغن ماساژ دهید.
  • روغن را به انتهای موهایتان بمالید تا از خشکی مو و موخوره جلوگیری کند.
  • برای درمان شوره سر این روغن را روی پوست سرتان ماساژ دهید.

۲. استفاده برای پوست صورت

چه پوست چربی داشته باشید و چه خشک، روغن مارولا می‌تواند مرطوب‌کننده روزانه و شبانه خوبی برایتان باشد. این روغن به‌سرعت جذب می‌شود، بنابراین پیش از آرایش صورت نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. فقط کافی است چند قطره روغن را روی دستانتان بریزید و به‌آرامی صورت‌تان را ماساژ دهید. دقت کنید که روغن وارد چشم نشود، زیرا موجب سوزش و ناراحتی چشم می‌شود.

۳. استفاده برای ناخن‌ها

روغن را روی پوست اطراف ناخن‌ها بمالید. پس از پاک‌کردن لاک ناخن یا آکریلیک ناخن نیز می‌توانید روغن را روی کوتیکول‌های ناخن بمالید، زیرا استفاده از لاک و آکریلیک موجب خشکی و شکنندگی ناخن می‌شود. شب‌ها نیز می‌توانید از این روغن برای مراقبت از ناخن‌ها و نرم‌کردن بستر آنها استفاده کنید.

۴. استفاده برای پوست بدن

می‌توانید از این روغن به‌جای لوسیون بدن استفاده کنید. پس از حمام‌کردن، روغن مارولا را روی پوست خود بمالید تا از خشکی آن جلوگیری کنید و پوستی نرم و مرطوب داشته باشید. همچنین می‌توانید پیش از خواب این روغن را روی آرنج، زانو و پشت گوش بمالید.

از روغن مارولا به‌عنوان نُت پایه (ماندگارترین عنصر عطر) در عطرها، لوسیون‌های بدن و صابون‌ها استفاده می‌شود. این روغن بویی شبیه بوی میوه‌ها و گل‌ها با ته‌رنگی گرم و آجیلی دارد.

عوارض جانبی و نکات احتیاطی

پژوهشی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که استفاده از روغن مارولا برای پوست تحریک‌کننده نیست. البته درباره عوارض جانبی روغن مارولا پژوهشی علمی انجام نشده است. بنابراین بروز عوارض جانبی کوتاه‌مدت و بلندمدت ناشی از استفاده از این روغن امکان‌پذیر است.

در صورت امکان سعی کنید از روغن مارولای خالص و تهیه‌شده به‌روش پرس سرد استفاده کنید. پیش از استفاده از روغن مارولا روی پوست صورت یا بدن نیز بهتر است که آزمایش حساسیت یا پچ تست (patch test) انجام دهید. با این آزمایش متوجه می‌شوید که آیا روغن مارولا یا محصولات حاوی این روغن موجب تحریک پوستی یا واکنش آلرژیک شما می‌شوند یا خیر. برای انجام آزمایش پچ:

  • در قسمت داخلی ساعد ۳ یا ۴ قطره روغن مارولا بمالید.
  • ۲۴ ساعت صبر کنید.
  • اگر هیچ نشانه‌ای از کهیر، قرمزی یا سوزش ندیدید، می‌توانید از این روغن استفاده کنید.
اگر پس از استفاده از روغن مارولا متوجه بثورات پوستی یا علائم دیگری شدید، دیگر از این روغن استفاده نکنید. کسانی که به آجیل حساسیت دارند، ممکن است به مارولا نیز آلرژی داشته باشند. می‌توانید پیش از مصرف روغن مارولا با پزشک عمومی یا متخصص پوست مشورت کنید.

جمع‌بندی

روغن مارولا سرشار از اسیدهای آمینه، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب است. از این روغن در محصولات مراقبت از موها، ناخن و پوست استفاده می‌شود. این روغن برای پوست‌های چرب، خشک و مستعد آکنه مناسب است و برای نرم، لطیف و مرطوب نگه‌داشتن موها نیز مفید است. تحقیقات فعلی نشان می‌دهند که روغن مارولا ماده‌ای با حداقل عوارض جانبی است. با این حال، برای بررسی تأثیرات روغن مارولا روی بدن به پژوهش‌های بیشتری نیاز داریم. اگر اولین بار است که از این روغن استفاده می‌کنید، بهتر است آزمایش پچ را انجام دهید. مشاوره با پزشک عمومی یا متخصص پوست نیز گزینه خوبی است.

شما بگویید

شاید با خواندن این مقاله و اطلاع از خواص و کاربردهای مختلف روغن مارولا وسوسه شوید که این روغن را امتحان کنید. در صورت استفاده از روغن مارولا خوشحال می‌شویم که در بخش «ارسال دیدگاه» نتیجه استفاده از آن را بنویسید. نظرات و تجربیات شما می‌تواند برای بسیاری از کاربران مفید و کاربردی باشد.


در ادامه بخوانید: بهترین روغن برای پوست خشک و روش استفاده آن
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع medicalnewstoday healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.