پنیر ماسکارپونه؛ فواید و عوارض، طرز تهیه و نگهداری

0

برخی از افراد نمی‌دانند پنیر ماسکارپونه چیست. ماسکارپونه همان پنیری است که در چیز کیک استفاده می‌شود. اگر مایلید بیشتر درباره آن بدانید، حتما این مقاله را بخوانید. هرآنچه را که باید درباره این پنیر بدانید، در ادامه گفته‌ایم.

پنیر ماسکارپونه چیست؟

پنیر ماسکارپونه پنیر خامه‌ای غلیظی است که در بیشتر سس‌ها، چیزکیک‌ها و همچنین دسر تیرامیسو استفاده می‌شود. طعم ملایم، خنثی و تقریبا کره‌ای این پنیر به‌راحتی با بیشتر غذاهای لوکس و سیرکننده عجین می‌شود.

تفاوت پنیر خامه‌ای و پنیر ماسکارپونه چیست؟

اگرچه گاهی‌ در تهیه برخی غذاهای حاوی پنیر، پنیر خامه‌ای جایگزین پنیر ماسکارپونه می‌شود یا حتی برخی از افراد پنیر خامه‌ای را با ماسکارپونه اشتباه می‌گیرند، بین این دو تفاوت مهمی وجود دارد.

رونیکس

پنیر خامه‌ای از شیر کامل درست می‌شود، اما ماده اصلی پنیر ماسکارپونه خامه غلیظ است. در حقیقت این پنیر لاکتیکی به‌سادگی با افزودن آب لیموترش به خامه غلیظی که گرم و سپس خنک و آب‌گرفته شده درست می‌شود. ماسکارپونه بیشتر از خامه درست شده است و به همین دلیل این ماده خوراکی پرچرب است.

ارزش غذایی پنیر ماسکارپونه

جدول زیر ارزش غذایی ۲۸ گرم ماسکارپونه را نشان می‌دهد:

ماده غذایی مقدار
کالری ۱۲۰
سدیم ۱۰ میلی‌گرم
کربوهیدرات، فیبر و قند ۰
پروتئین ۲ گرم
کلسیم ۴۰ میلی‌گرم

 

۱. کربوهیدرات

ماسکارپونه فاقد کربوهیدرات است و به همین دلیل بهترین ماده غذایی برای افرادی است که علاقه‌ای به کربوهیدرات ندارند.

۲. چربی‌ها

تمام کالری این پنیر تقریبا از چربی موجود در این پنیر حاصل می‌شود. فقط در یک وعده مصرف پنیر ماسکارپونه (حدود ۱۴ گرم) بیش از ۷۰درصد چربی اشباع‌شده وجود دارد.

۳. پروتئین

این پنیر پروتئین بسیار کمی دارد. در هر ۲۸ گرم فقط ۲ گرم پروتئین یافت می‌شود که البته مصرف یک وعده از این نوع پنیر نیاز روزانه‌تان به پروتئین را تأمین می‌کند. در ضمن این پروتئین از منبع حیوانی به‌ دست می‌آید، پس پروتئین کامل محسوب می‌شود و به این معناست که تمام اسیدهای آمینه ضروری لازم برای بدن‌ را دارد.

۴. ویتامین و مواد معدنی

ماسکارپونه ویتامین و مواد معدنی چندانی ندارد، اما حاوی مقدار کمی کلسیم است که مصرف یک وعده از آن ۴درصد نیاز روزتان را تأمین می‌کند.

۵. کالری

حدود ۶درصد از ۱۲۰ کالری در هر وعده ماسکارپونه از پروتئین موجود در آن به‌ دست می‌آید و باقی آن حاصل از چربی است.

خواص پنیر ماسکارپونه

اگرچه ماسکارپونه پنیری پرچرب است، فوایدی مانند سیرکنندگی هم دارد. در ادامه، خواص پنیر ماسکارپونه را توضیح داده‌ایم.

۱. تأمین بخشی از نیاز بدن به کلسیم

پنیرهایی مانند گرویر یا پارمزان در مقایسه با ماسکارپونه، بمبی از کلسیم هستند و اگر دنبال این ماده معدنی برای قدرت بخشیدن به استخوان‌هایتان هستید، باید یکی از این انواع پنیر را انتخاب کنید. البته ماسکارپونه هم کمی کلسیم (۴درصد در یک وعده) دارد. مصرف کلسیم سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد و جلوی ازدست‌دادن تراکم استخوان را می‌گیرد.

۲. مناسب برای رژیم غذایی پرچرب

ماسکارپونه حاوی چربی فراوان است، پس گزینه‌ای عالی برای افرادی است که رژیم غذایی پرچرب دارند. اگر برای بهبود بعد از بیماری یا هر دلیل دیگر به کالری بیشتری نیاز دارید یا از رژیم غذایی کتوژنیک پیروی می‌کنید، بهتر است یخچالتان را پر از پنیر ماسکارپونه کنید و از این پنیر به‌جای پنیر خامه‌ای کم‌چرب استفاده کنید.

۳. سیرکنندگی

پژوهش‌ها نشان داده‌اند محصولات حاوی لبنیات پرچرب بیش از لبنیات کم‌چرب یا فاقد چربی سیرکننده هستند. ماده اصلی ماسکارپونه خامه غلیظ است و به فرد احساس سیری می‌دهد.

۴. بهبود جذب مواد مغذی

برخی از ویتامین‌ها محلول در آب هستند و برخی دیگر فقط در چربی حل می‌شوند. ویتامین‌های A، D، E و K محلول در چربی هستند. محتوای بالای چربی پنیر ماسکارپونه بهترین وسیله برای جذب این ویتامین‌ها در بدن است. مثلا مصرف کیک هویج با روکشی از ماسکارپونه می‌تواند زیست‌فراهمی (قابلیت جذب در بدن) ویتامین A موجود در هویج را بهبود بخشد.

۵. بهبود طعم غذا

کیک ماسکارپونه

اگر می‌پرسید با پنیر ماسکارپونه چی درست کنم، باید بگوییم این پنیر برای خوشمزه‌تر‌کردن انواع غذاهای شیرین و خوش‌طعم ایدئال است. همچنین با ماسکارپونه می‌توانید کیک یا دسرهای لذیذی درست کنید. برخی از بررسی‌ها نشان داده‌اند افرادی که از طعم غذای خود لذت می‌برند، با مصرف مقدار کمی از آن غذا بیشتر سیر می‌شوند.

عوارض جانبی ماسکارپونه

اگر به لاکتوز حساسیت دارید، با توجه به درجه حساسیت و عدم تحملتان می‌توانید از مقدار کمی پنیر ماسکارپونه در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید. اگر می‌توانید کمی ماست یا پنیر مصرف کنید، می‌توانید اندکی ماسکارپونه هم به غذایتان اضافه کنید و ببینید بدنتان به آن چه واکنشی نشان می‌دهد. اما اگر حساسیت و عدم تحمل لاکتوز در شما شدید است، بهتر است سراغ خامه‌های غیرلبنی بروید.

تنوع کم ماسکارپونه

برخلاف پنیرهایی چون چدار یا گودا، ماسکارپونه تنوع زیادی ندارد. با این‌ حال، برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی با افزودن موادی چون شکلات، توت‌فرنگی یا سبزیجات معطر به این پنیر انواع مختلفی از آن را عرضه می‌کنند.

نگهداری ماسکارپونه

پس از بازکردن در ظرف ماسکارپونه، باید آن را در یخچال نگهداری و پس از ۵ تا ۷ روز مصرفش کنید. البته می‌توانید طول عمر این پنیر را با گذاشتنش در فریز به ۶ هفته تا ۲ ماه برسانید. البته پنیر فریزشده کمی از طراوت و بافت و طعم خود را از دست می‌دهد. بنابراین بهتر است از پنیر یخ‌زده ماسکارپونه فقط برای پخت‌وپز مانند تهیه سس، سوپ و دسرها استفاده کنید. یادتان باشد پنیر یخ‌زده ماسکارپونه مناسب تهیه دسر تیرامیسو نیست.

وقتی احساس کردید بوی پنیر نامطبوع یا بافت آن سفت و شکننده شده، یعنی پنیر خراب شده است. همچنین با مشاهده تغییر رنگ هم می‌توانید به وضعیت پنیر پی ببرید. وقتی ظاهر سفید و براق پنیر به‌سمت زردی رفت، پنیر فاسد شده است و باید آن را دور بریزید.

طرز تهیه پنیر ماسکارپونه

طرز تهیه پنیر ماسکارپونه

اگر نتوانستید ماسکارپونه را در فروشگاه‌های مواد غذایی محلی پیدا کنید، نگران نباشید. می‌توانید خودتان این پنیر را درست کنید. تهیه پنیر ماسکارپونه بسیار ساده است.

مواد لازم

  • خامه غلیظ ۲٫۵ فنجان (۵۶۵ میلی‌لیتر)؛
  • آب لیموترش ۲٫۵ فنجان.

طرز تهیه

  • خامه غلیظ را در ماهیتابه‌‌ای متوسط بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید.
  • وقتی خامه جوشید، آب لیموترش را به آن اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا خامه شروع به سفت‌شدن کند. (معمولا حدود ۱۳ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.)
  • خامه سفت‌شده را از روی حرارت بردارید و آن را درون ظرف پر از آب و یخ قرار دهید و بگذارید خامه خنک شود. (۱۰ دقیقه کافی است.)
  • الک یا پارچه‌ای نخی را روی کاسه‌ای بزرگ قرار دهید و خامه خنک‌شده را روی آن بگذارید و روی کاسه را بپوشانید و آن را حدود ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید.
  • بعد از گذشت ۲۴ ساعت، آب اضافی خامه کاملا گرفته می‌شود و بدین‌ ترتیب خامه ماسکارپونه غلیظ و سفت آماده می‌شود. می‌توانید آبی را که در ظرف جمع شده است در غذاهای دیگر استفاده کنید یا اگر آن را نمی‌خواهید دور بریزید.
  • این مقدار مواد استفاده‌شده در تهیه پنیر ماسکارپونه چیزی حدود ۱ و ۱/۴ فنجان پنیر می‌دهد. این پنیر را می‌توانید در یخچال ۵ تا ۷ روز نگه دارید.

کلام آخر

امیدواریم با کمک این مقاله بتوانید پنیر ماسکارپونه دلخواه خود را آماده کنید و از طعم آن لذت ببرید. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم با ما در میانش بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۹ دسر ساده و سریع و کم هزینه
راه‌حل‌هایی برای اینکه هم زیبا بمانیم هم سالم


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع verywellfit biggerbolderbaking
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.