گیاه مورد؛ فواید روغن، عصاره و پودر آن

2

گیاه مورد (myrtle) از گیاهان دارویی است که برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله مشکلات ریوی و بیماری‌های پوستی، کاهش میزان قند خون و تقویت عملکرد کلیه کاربرد دارد. در این مقاله بیشتر با گیاه مورد، خواصش و عوارض جانبی آن آشنا می‌شوید. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

گیاه مورد چیست؟

این گیاه با نام علمی Myrtus communis یکی از معروف‌ترین گیاهان دارویی است که در آشپزی، داروسازی، تزئینات و مراسم مذهبی کاربرد دارد.

گیاه مورد در واقع درختچه کوچک همیشه‌سبزی است که گاهی تا ۵ متر هم رشد می‌کند. برگ‌های این گیاه حاوی روغن مورد ارزشمندی هستند. از برگ‌های خشک‌شده این گیاه مانند برگ بو در آشپزی و از روغن آن همچون دارو استفاده می‌شود. بوی این روغن مانند اکالیپتوس است، برای رایحه‌درمانی استفاده می‌شود و اثرات چشمگیری بر سلامت دارد. این روغن از تقطیر برگ‌های گیاه به دست می‌آید.

رونیکس

ارزش غذایی گیاه مورد

برگ‌ها و میوه گیاه مورد حاوی ترکیبی منحصربه‌فرد از مواد آلی و مغذی هستند که آنها را به ماده‌ای مغذی و اسانسی ارزشمند تبدیل کرده است. این گیاه حاوی انواع آنتی‌اکسیدان، ترکیبات فلاونوئید شامل مریستین، کورستین، کاتچین، اسیدسیتریک و مالیک، لینالول، پینن، تانن‌ها و سایر قندهاست. همه اینها می‌توانند سیستم ایمنی انسان را تقویت کنند.

فواید گیاه مورد برای سلامتی

گیاه مورد با قارچ و باکتری مبارزه می‌کند و فواید بسیاری دارد، از جمله:

  • بهبود سیستم ریوی؛
  • مشکلات مثانه؛
  • اسهال؛
  • قاعدگی سنگین؛
  • عفونت مخمری؛
  • عفونت‌های جنسی واژن؛
  • ویروس پاپیلوما؛
  • مراقبت پوستی؛
  • تقویت سیستم ایمنی؛
  • ایجاد تعادل هورمونی؛
  • کاهش التهاب.

۱. بهبود بیماری‌های تنفسی

اسانس گیاه مورد برای رایحه‌درمانی بسیار محبوب است و معمولا برای کاهش علائم بیماری‌های سیستم تنفسی مثل برونشیت، سیاه‌سرفه، سل و آسم استفاده می‌شود. این گیاه دستگاه تنفسی را تسکین و اجازه عبور راحت اکسیژن را می‌دهد و در عین حال بدن را آرام می‌کند، بنابراین تنفس کند می‌شود و سوزش تنفسی از بین می‌رود.

۲. تقویت سیستم ایمنی

تحقیقات گسترده‌ای درباره ماهیت ضدباکتریایی و ضدانگلی مورد در حال انجام است. به همین دلیل بسیاری از افراد برای تقویت سیستم ایمنی از این گیاه استفاده می‌کنند.

۳. بهبود تعادل هورمونی

تحقیقات گسترده‌ای در سراسر جهان درباره اثرات روغن مورد بر سیستم غدد درون‌ریز، به‌ویژه برای تنظیم غده تیروئید انجام شده است. بر اساس این تحقیقات، مصرف خوراکی یا استنشاقی این روغن می‌تواند روی ترشح هورمون‌ها از جمله هورمون‌های مربوط به تخمدان‌ها و سلامت باروری زنان تأثیر مثبت داشته باشد.

۴. خاصیت ضدسرطانی

مورد مقدار زیادی مواد آنتی‌اکسیدانی از جمله کورستین، تانن، میریستین و کاتچین با خاصیت ضدسرطانی و ضدجهش دارد. بر اساس یکی از تحقیقات، گیاه مورد شباهت زیادی به چوب صندل دارد که در کاهش سرطان پروستات و سرطان سینه دخیل است. تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

۵. بهبود سلامت کلیه

یکی از خواص گیاه مورد کاهش مشکلات مجاری ادراری و کلیه است. مورد با تحریک بدن به ادرارکردن می‌تواند به دفع سموم، نمک، مایعات و حتی چربی اضافه کمک کند. در نتیجه برای تنظیم عملکرد کلیه مفید است.

۶. بهبود توانایی‌های شناختی

میریستین یکی از مهم‌ترین فلاونول‌های موجود در گیاه مورد است که از تشکیل فیبریل بتا-آمیلوئید جلوگیری می‌کند و می‌تواند به افراد مبتلا به زوال عقل کمک کند. مصرف برگ و میوه مورد از تخریب مسیرهای عصبی جلوگیری می‌کند که منجر به اختلالات شناختی شدید می‌شود.

۷. مراقبت پوستی

فواید گیاه مورد برای پوست

گیاه مورد در پاکسازی جوش و سایر نقایص پوستی نقش دارد. این گیاه به صورت موضعی به شکل روغن ضروری یا روغن حامل و در غلظت‌های محدود استفاده می‌شود. ترکیبات اصلی و آنتی‌اکسیدان‌های قوی این گیاه می‌توانند به ترمیم سریع‌تر سلول‌ها کمک کنند و ظاهر ناحیه آسیب‌دیده را بهبود بخشند.

۸. بهبود سلامت قلب

سایر فلاونوئیدهای موجود در گیاه مورد اکسیداسیون کلسترول بد یا ال.دی.ال (LDL) را کاهش می‌دهند. در نتیجه با حفظ تعادل کلسترول از گرفتگی عروق، آرترواسکلروز، بیماری قلبی و سکته مغزی جلوگیری می‌کنند.

۹. مهار دیابت

هنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، اما به نظر می‌رسد ترکیبات موجود در گیاه مورد می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند.

۱۰. درمان بیماری‌های مقاربتی

عفونت مقاربتی می‌تواند موجب زگیل تناسلی یا سرطان شود. قراردادن شیاف‌های حاوی عصاره برگ مورد در واژن در اکثر روزهای ماه به درمان عفونت پاپیلومای انسانی در زنان کمک می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد خارش و سوزش آن ناحیه را کاهش می‌دهد.

عوارض جانبی گیاه مورد

۱. مصرف خوراکی روغن مورد

خوردن روغن مورد ایمن نیست. مواد شیمیایی موجود در این روغن می‌تواند موجب کاهش فشار خون، اختلال جریان خون و سایر مشکلات شود. اطلاعات زیادی درباره عوارض ناشی از مصرف عصاره برگ و میوه این گیاه در دسترس نیست. بنابراین به‌رغم خواص زیاد روغن مورد، باید در مقادیر کم به صورت خوراکی یا موضعی استفاده شود و حتما با مشورت متخصص مصرف شود. مصرف مقدار زیاد روغن مورد می‌تواند عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد.

۲. استفاده موضعی

به نظر می‌رسد که عصاره رقیق‌شده برگ مورد بی‌خطر باشد، با این حال ممکن است برخی افراد دچار سوزش و خشکی شوند. مصرف پودر میوه این گیاه برای مدت کوتاه ایمن به نظر می‌رسد.

۳. مصرف واژنی

به نظر می‌رسد استفاده از شیاف‌های واژینال حاوی عصاره رقیق‌شده برگ گل مورد برای کوتاه مدت بی‌خطر هستند.

استفاده از گیاه مورد در موارد خاص

  • دوران بارداری و شیردهی: نباید در این دوران از گیاه مورد به صورت خوراکی استفاده کرد.
  • کودکان: مصرف روغن مورد برای کودکان ایمن نیست. حتی تماس با مقدار کمی از این ماده می‌تواند موجب مشکلات تنفسی و مرگ نوزادان و کودکان کم‌سن‌وسال شود. همچنین اطلاعات کافی درباره مصرف خوراکی و موضعی این گیاه برای کودکان در دست نیست.

تداخلات دارویی

اطلاعات کافی درباره تداخل دارویی این گیاه در دسترس نیست.

شما بگویید

شما چقدر با گیاه مورد و خواص آن آشنایی دارید؟ برای چه مواردی از این گیاه پرخاصیت استفاده می‌کنید؟ در صورت تمایل، می‌توانید تجربه و نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: علف لیمو یا لمون گرس چیست؛ خواص، نحوه مصرف و نگهداری
راه‌حل‌هایی برای اینکه هم زیبا بمانیم هم سالم


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع organicfacts webmd
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. اشو می‌گوید

    سلام من در گیلانغرب زندگی میکنم اینجا یه سراب داره که درخچه های مورد زیادی داره ماهم همیشه برگهاشو که خیلی خوش بو و خوش مزه هستند رو دم میکنیم و مثل چایی مینوشیم هیچ مشکلی هم پیش نمیاره من بعضی وقتا بوده هفته ای دو تا سه بار چای مورد میخوردم خیلی حس جالبی به آدم میده برای من بیشتر آرامبخشه اولین باران هم که روش میباره میریم برای جمع کردن و آوردن میوه های خوشمزش بعصی وقتا میوشم دم میکنیم مینوشیم
    جای شما خالی ما که وقتی مینوشیم خستگیمام در میره

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام دوست عزیز؛
      چقدر عالی، حس خوب شما به ما هم منتقل شد. همیشه شاد و سلامت باشید.