معجزه طراحی حیاط و باغچه در ایجاد آرامش و نشاط خانواده

0

در روزگاری به سر می‌بریم که همه ما تشنه دیدن کمی سرسبزی در دنیای اطرافمان هستیم. ساختمان‌های بلند و تراکم فضای سبز کم در شهرها، باعث شده دنیای سرسبز قدیم خودمان را که حیاط‌های حوض‌دار و پر دار و درخت داشت، فراموش کنیم. اما هنوز هم می‌توانیم با محوطه سازی های حساب‌شده، کمی از آن حال‌وهوا را بازسازی کنیم. در این مقاله کوتاه، راهکارهای ساده‌ای را به شما پیشنهاد می‌دهیم تا محیط بیرونی منزل خودتان را (هرچقدر هم که کوچک باشد) به زیباترین شکل ممکن در بیاورید.

محوطه سازی یا لنداسکیپ جزئی از تخصص‌های معماری است که با کمک گیاهان و مواد طبیعی و مصنوعی، محیط بیرونی خانه را زیباتر می‌کند. استفاده از آلاچیق و آبنماها، طراحی نوع باغچه و انتخاب گیاهان، همه و همه به این تغییرات کمک می‌کند. برای اینکه محوطه حیاط خود را تغییر دهید، اول از همه باید وضعیت موجود را به دو دسته قابل تغییر و غیرقابل‌تغییر طبقه‌بندی کنید. مثلا ممکن است نقشه بخشی از حیاط به گونه‌ای باشد که تغییر آن غیرممکن باشد؛ یا هزینه بالایی داشته باشد. باید این موارد را در برنامه‌ریزی خود به عنوان یک مانع در نظر داشته باشید. از طرفی ممکن است به گیاهان استوایی علاقه‌مند باشید؛ اما نور کافی برای کاشت آنها را نداشته باشید. بررسی شرایط موجود، به شما کمک می‌کند که شرایط مطلوب خود را واقع‌بینانه‌تر به تصویر بکشید.

رونیکس

بعد از بررسی محدودیت‌ها، زمان آن است که نقاط قوت محیط خود را ارزیابی کنید. مثلا اگر بخشی از حیاط شما نورگیر خوبی دارد، یا قسمتی از حیاط فضای دنج و مسطحی است که برای بازی بچه‌ها مناسب است، آنها را لیست کنید. حالا به این فکر کنید که دوست دارید وقتی عصر به منزل برمی‌گردید، با چه حیاطی و چه المان‌هایی روبه‌رو شوید تا خستگی طول روز از تن‌تان در برود؟ شاید یک آبنما که در شب با صدای آب به شما آرامش بدهد گزینه بدی نباشد. یا محوطه‌ای چمن‌کاری‌شده که شب‌ها خنکای آن روحتان را تازه کند. در این بین اگر لازم است از سایر ساکنین منزل هم نظرخواهی کنید و به یک جمع‌بندی برسید که بعد از اجرای کار نیازی به تغییر مجدد آن نداشته باشید.

تا این مرحله باید به اینجا رسیده باشید که لیستی از علایق، لیستی از محدودیت‌ها و لیستی از پتانسیل محیط را تهیه کرده باشید. حالا می‌توانید به کمک یک فرد خبره‌تر، طرحی ابتدایی از آنچه موجود است و آنچه عملیاتی است را روی کاغذ بکشید. جایگاه گیاهان، نورپردازی‌ها، آبنما‌ها، سنگ‌فرش‌ها و آلاچیق را مشخص کنید. در مرحله بعدی سعی کنید ابعاد و اندازه‌ها را به صورت واقعی‌تری وارد کاغذ خود کنید تا مطمئن شوید طرحتان قابل اجرا است. مثلا ممکن است آلاچیقی در گوشه‌ای از حیاط در نظر گرفته باشید که در عمل جای کافی برای پیاده‌سازی را نداشته باشد. اگر حساب‌وکتاب‌های اینچنینی برایتان دشوار است، بهتر است به یک تیم مشاوره معماری اعتماد کنید که همه‌چیز را درباره جزئیات اجرایی و فنی کار در اختیارتان بگذارد. طرح شما در نهایت باید نمایانگر این باشد که چه چیزهایی باید حذف شود، تغییر کند یا اضافه شود.

پیشنهاد ما این است که ایده های زیر را هم در نظر بگیرید:

  • حفظ محیط طبیعی حیاط: برای اینکه حیاطتان دلچسب بماند، سعی کنید از سرمایه سنتی که در حیاط موجود است، محافظت کنید. مثلا شاخص‌کردن درختانی که قدمت چندین‌ساله دارند، با نورپردازی مناسب.
  • آلاچیق: آلاچیق‌ها انواع بسیار متنوعی دارند که با پارچه و پرده گرفته تا با آهن قابل ساختن هستند. با توجه به بودجه‌ای که دارید، از این گزینه غافل نشوید.
  • آبنماها: آبنماها علاوه‌بر زیبایی بصری، با تولید صدای آرامش‌بخشی که دارند، می‌توانند معجزه بیافرینند.
  • کاشت سبزیجات: تجربه لمس گیاه، اشتیاق کاشت و صبر رشد و به بار نشستن چیزی که خود کاشته‌ایم، موهبتی است که در دنیای شهری از آن محروم شده‌ایم. حالا که در حال بازسازی حیاط خود هستید، این فرصت را به خود بدهید که دوباره این تجربه را امتحان کنید.
  • گل‌های فصلی یا دائمی: گل‌ها همیشه جدا از گیاهان سبز، طراوت دیگری را به محیط می‌بخشند. در صورتی که آب‌وهوا و شرایط مساعدی برای نگهداشت این گل‌ها دارید، از تجربه رنگ‌های آن لذت ببرید.
  • ایجاد شیب‌های متفاوت: استفاده از شیب‌های متفاوت، باعث می‌شود که محیط شما چند طبقه شود و به سازمان‌دهی محیط کمک بیشتری می‌کند. با ایجاد طبقه‌های مختلف، می‌توانید هر بخش را به یک کاربری اختصاص دهید. مثلا یک بخش محل میز و صندلی‌ها باشد، یک بخش محل بازی بچه‌ها و الی آخر.

تیم گیالری، یکی از متخصصان طراحی لنداسکیپ است که با در اختیار داشتن دو گلخانه بزرگ و با کمک متخصصان معماری، به بهترین نحو می‌تواند محیط رویایی شما را طراحی و اجرا کند.

منبع: گیالری

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.