نحوه واردات از چین با وانیکس و مسائل حیاتی که باید بدانید

0

هدف از تجارت کشورها با یکدیگر تأمین کالاها و کسب سود است. اگر مسیر تجارت به‌درستی انتخاب شود می‌تواند سود زیادی را به تاجران برساند. چین یکی از کشورهای موردعلاقه تاجران برای واردات است. درواقع واردات از چین مزایای زیادی دارد که همین موضوع باعث توجه بیشتر به آن شده است. علاوه بر ایران تاجران در سراسر دنیا تمایل زیادی دارند تا محصولات مورد نیاز خود را از بازار چین تأمین کنند.

موارد زیادی وجود دارد که باعث شده بازار چین، تبدیل به بازار منحصربه‌فردی برای واردات باشد. اما مورد مهم این است که قیمت اکثر محصولات چینی نسبت به تولیدات سایر کشورها کمتر بوده که همین می‌تواند حاشیه سود بیشتری را به ارمغان بیاورد. البته سودآوری از واردات مستلزم آشنایی با مراحل آن و کالاهای پرتقاضا است. لازم به ذکر است که علاوه بر چین یکی دیگر از شرکای تجاری ایران دبی است. در ادامه بیشتر با واردات از چین و دبی آشنا خواهیم شد.

نکات اساسی برای واردات از چین

قبل از واردشدن در هر کاری باید درمورد آن اطلاعات لازم را داشته باشید. رفتن به راهی که با مسیر آن آشنا نیستید جز ضرر نمی‌تواند پیامد دیگری برای شما داشته باشد. واردات کالاهای چینی نیز از این مقوله مستثنی نبوده و شرط سود در آن آشنا بودن با مسیر واردات از چین است. برای واردات از این کشور باید به نکاتی چون:

رونیکس
  • قوانین، محدودیت‌ها و تعرفه‌ها
  • تأمین کالا
  • ترتیب حمل‌ونقل
  • تحویل نهایی
  • اطمینان از مطابقت محصولات با دستورالعمل‌های ایران

درواقع درک مفاهیم اولیه واردات از کشور چین می‌تواند به سودآوری بیشتر و دردسر کمتر ختم شود. یکی از راه‌های مناسبی که برای واردات از کشورهای مختلف وجود دارد استفاده از شرکت‌های بازرگانی است. این شرکت‌ها با تجربه‌ای که در این زمینه دارند با مسیرها، قوانین و محدودیت‌ها آشنایی داشته و می‌توانند در این زمینه کمک بزرگی به واردکنندگان کنند. وانیکس یکی از شرکت‌های بازرگانی است که در واردات از چین، امارات متحده عربی و هند آشنایی کامل دارد.

برای واردات از چین در سریع‌ترین زمان و با کمترین هزینه با وانیکس کلیک کنید

چگونگی واردات محصولات از چین

برای واردات از چین لازم است تا مراحل آن را طی کنید. فرقی نمی‌کند که قرار است چه مقدار یا چه نوع کالا را وارد کشور کنید. زیرا مراحل واردات برای همه کالاها از کشور چین مشابه است. در طی این مسیر نیاز به اخذ مجوزهایی از سازمان‌های بهداشت، غذا و دارو و بسیاری دیگر از سایر سازمان‌های مربوطه است. هرچه که میزان آشنایی با این مراحل بیشتر باشد، امکان خرید و تجارت با کشور چین تسهیل خواهد شد. در ادامه بیشتر با این مراحل آشنا خواهیم شد.

1.نحوه انتخاب نوع کالای چینی

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به واردات از کشور چین فکر می‌کنید حتماً تاکنون سؤالاتی در ذهن شما ایجاد شده است. مثلاً ممکن است این سؤالات را از خود پرسیده باشید که آیا کالاهای وارداتی از چین قابل فروش است؟ آیا فروش کالاهای چینی آسان است؟ آیا فروش کالاهای چینی حاشیه سود بالایی دارد؟

کیفیت کالاهای چینی چگونه است؟ آیا برقراری ارتباط با تأمین‌کننده‌های چینی برای من آسان است؟ پاسخ به این سؤالات می‌تواند در تهیه کالاها به شما کمک کند. زمانی که به دنبال یافتن محصولاتی برای واردات از چین هستید می‌توانید از یک فرمول ساده یعنی MAPS استفاده کنید. این فرمول مخفف Marketable، Affordable، Profitable و Sellable است. در ادامه معنی و مفهوم هر یک از این واژگان را به شما خواهیم گفت.

Marketable (قابلیت بازار)

  • چه چیزی واردات من از چین را منحصربه‌فرد می‌کند؟
  • مزایا و خواص اقتصادی محصول چیست؟
  • آیا واردات من از چین پایداری دارد؟

Affordable (مقرون‌به‌صرفه)

  • هزینه تولید این محصول در ایران چقدر است؟
  • آیا می‌توانم از تأمین‌کنندگان تخفیف بگیرم؟
  • آیا تولیدکننده خاصی برای کالای X وجود دارد؟

Profitable (سودآوری)

  • واردات من در بازار ایران به چه قیمتی به فروش می‌رسد؟
  • حاشیه سود هر واحد چقدر است؟
  • بازگشت سرمایه چه مدت است؟

Sellable (قابلیت فروش)

  • جمعیت هدف کالاهای وارداتی من از چین چه کسانی هستند؟
  • بهترین جا برای فروش کالاهای وارداتی چینی کجا است؟
  • آیا محصولات وارداتی من قابلیت رقابت با دیگر کالاها را دارد؟
  1. نحوه یافتن تأمین‌کنندگان کالا در چین

یکی از مراحل واردات از چین پس از انتخاب کالا، یافتن تأمین‌کنندگان آن است. بسیاری از افراد که قصد واردات از چین را دارند به این کشور سفر می‌کنند. آنها از این طریق به‌صورت مستقیم با تولیدکنندگان آشنا و کالاها را بررسی می‌کنند. بسیاری از مناطق چینی در تولید کالاهای عمده و خاص مهارت دارند.

اقلامی مانند مبلمان یا اسباب‌بازی‌ها که جزو پرسودترین کالا برای واردات از کشور چین است، دارای بازارهای خاصی هستند. برخی از فصول خاص مانند سال نو چینی جریان صادرات و واردات همچنان وجود دارد. برای سفر به این کشور لازم است که هزینه‌های آن را بپردازید که این هزینه‌ها شامل دریافت ویزا، خرید بلیت، اقامت در هتل، استفاده از سرویس حمل‌ونقل در چین و بسیاری دیگر از موارد است.

علاوه بر این لازم است که به زبان انگلیسی و تا حدودی زبان چینی مسلط باشید. اینها می‌تواند دردسرهای خاص خود را داشته باشد؛ بنابراین اگر با این وجود نمی‌توانید به این کشور سفر کنید، شرکت‌های بازرگانی می‌توانند این کار را انجام دهند. شرکت بازرگانی وانیکس دارای نمایندگی در کشور چین است که قادر هستند منبع مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای را برای واردات پیدا کنند.

این نمایندگان از طرف شما با تولیدکنندگان چینی ارتباط برقرار می‌کنند. توجه داشته باشید که برای واردات باید از MOQ آشنا باشید. منظور از MOQ حداقل میزان سفارش است. برخی از تولیدکنندگان MOQ کمتر و برخی MOQ بیشتری برای فروش در نظر می‌گیرند. یعنی شما نمی‌توانید کمتر از حداقل مشخص شده کالا خریداری کنید.

  1. نحوه حمل‌ونقل کالاها

پس از یافتن تأمین‌کنندگان و خرید کالاها از آنها لازم است تا اقلام خریداری شده به کشور ایران فرستاده شوند. قبل از ارسال کالاها در صورت نیاز می‌توانید آنها را در انبارهای مخصوصی که برای این دسته از کالاها فراهم شده، نگهداری کنید. اکثر انبارها دارای شرایط خاص برای نگهداری کالاها هستند. یعنی اگر کالای شما نیازمند دمای مخصوصی برای نگهداری باشد، انبارها این شرایط را ایجاد خواهند کرد.

لازم به ذکر است که شرکت وانیکس در چین و دبی دارای انبارهای اختصاصی است. برای ارسال اقلام وارداتی از چین به ایران راه‌های مختلفی وجود دارند. راه زمینی یکی از این راه‌ها است. در این مسیر از کامیون‌هایی برای حمل بار استفاده می‌شود که از کشورهایی چون پاکستان، افغانستان و تاجیکستان گذر می‌کند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که واردات از طریق زمینی کم‌هزینه‌تر بوده، اما مشکلی که وجود دارد تأخیر در رسیدن کالاها است.

مسیر ریلی نیز برای ارسال بار وجود دارد که هزینه‌های آن نیز مناسب است. اما ارسال کالا از این طریق محدودیت حجم دارد. یعنی شما نمی‌توانید حجم زیادی از کالاها را ارسال کنید، زیرا قطارها تنها دارای 50 کوپه هستند. مسیر دریایی برای ارسال کالاهایی که حجم زیادی دارند مناسب است. با استفاده از مسیر هوایی و در صورت مناسب بودن شرایط کالاها در مدت‌زمان کوتاهی ارسال می‌شوند. اما هزینه حمل کالا از این طریق بیشتر است و برای کالاها با حجم و سرمایه کم مناسب نیست.

اینکوترمز از چین چیست؟

نکته مهمی که برای تجارت بین‌المللی باید بدانید اینکوترمز است. اینکوترمز مقررات تجاری بوده که توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) ایجاد شده است. اینکوترمز در بسیاری از معاملات تجاری و فرایند تدارکات استفاده می‌شود. اینکوترمز به هدف روشن‌کردن مسئولیت‌ها در تجارت ایجاد شده است. مقررات اینکوترمز وظایف، هزینه‌ها و خطرات مرتبط با واردات کالا و تجارت جهانی را اطلاع‌رسانی می‌کند تا از این طریق خطرات احتمالی تجارت را کاهش و کیفیت آن را افزایش دهد.

اینکوترمز برای حمل‌ونقل و تحویل کالا در واردات

Ex Works (EXW): طبق اتاق بازرگانی بین‌المللی یا ICC، EXW به زمانی اشاره دارد که فروشنده کالا را به واردکننده تحویل می‌دهد. فروشنده هیچ وظیفه‌ای در قبال بارگیری و ترخیص کالا از گمرک ندارد. شرکت وانیکس با داشتن چندین سال تجربه در زمینه واردات با این قوانین به‌خوبی آشنا بوده و با اطمینان خاطر کالاها ی شما را به دست شما می‌رساند. بر همین اساس خریدار کالاها را بارگیری و هرگونه ترخیص را انجام می‌دهد.

حمل پرداختی به (CPT)

این اصطلاح به این معنی است که تأمین‌کننده محصولات وارداتی را به حامل خریدار یا به مکان دیگری که توافق شده است مانند یک انبار تحویل می‌دهد. با این قاعده، فروشنده باید هزینه رساندن کالا به محل مورد توافق را بپردازد.

حمل‌ونقل و بیمه پرداخت شده به (CIP)

طبق ICC، این اصطلاح به فروشنده‌ای اطلاق می‌شود که محصولات وارداتی را به حامل خریدار یا به مکان مورد توافق دیگری (انبار و غیره) تحویل می‌دهد. با این قاعده، فروشنده باید هزینه رساندن کالا به محل مورد توافق را بپردازد. علاوه بر این، فروشنده قرارداد بیمه امضا می‌کند. درصورتی‌که خریدار تمایل به پوشش بیمه بیشتری داشته باشد، مسئولیت آن به عهده وی است.

تحویل در ترمینال (DAT)

این اصطلاح به این معنی است که مسئولیت حمل کالا تا پایانه و همچنین هزینه‌های حمل‌ونقل تا کشور مقصد به عهده فروشنده است. اما ریسک و مسئولیت‌های ترخیص از گمرک به عهده خریدار خواهد بود.

تحویل در محل (DAP)

ICC بیان می‌کند که فروشنده کالا را به محل تخلیه به خریدار تحویل داده است و کالا آماده تخلیه در مقصد مورد توافق است. فروشنده تمام خطرات مربوط به اطمینان از رسیدن کالا به محل مورد توافق را بر عهده می‌گیرد. اما پوشش‌های بیمه‌ای به عهده خریدار است.

وظیفه پرداخت شده (DDP)

این اصطلاح به این معنی است که فروشنده کالا را تحویل می‌دهد و آن را برای واردات ترخیص می‌کند. فروشنده تمام خطرات و هزینه‌های مرتبط به رساندن همه کالاها به مقصد مورد توافق را بر عهده می‌گیرد. فروشنده همچنین عوارض صادرات و واردات را پرداخت و بر تشریفات گمرکی نظارت می‌کند.

قوانین مربوط به آبراه داخلی و حمل‌ونقل دریایی

رایگان در کنار کشتی (FAS): طبق ICC، FAS به این معنی است که فروشنده کالا را در کنار کشتی حمل‌ونقل، مانند یک اسکله که توسط خریدار در بندر ورودی توافق شده، تحویل می‌دهد. خریدار تمام هزینه‌ها را از زمانی که کالا از کشتی خارج می‌شود، بر عهده می‌گیرد.

بدون هزینه حمل تا روی وسیله نقلیه (FOB): این اصطلاح به فروشنده‌ای اشاره دارد که بار را در کشتی انتخاب شده توسط خریدار در بندر ورودی تحویل می‌دهد. ریسک بار و هزینه‌ها زمانی که کالا روی عرشه کشتی قرار می‌گیرد، به عهده خریدار است. درواقع مسئولیت فروشنده تا زمانی است که کالا در بندر کشور مبدأ قرار دارد و پس از آن به مسئولیت خریدار است.

هزینه و حمل‌ونقل (CFR): در این صورت فروشنده مسئولیت کالا را تا زمانی که داخل کشتی باشد، به عهده دارد. ریسک بار زمانی که کالا وارد کشتی می‌شود به عهده خریدار است. درصورتی‌که کالا ناقص به مقصد برسد یا اصلاً به مقصد نرسد، مسئولیت آن به عهده خریدار بوده و فروشنده هیچ مسئولیتی در این خصوص ندارد.

هزینه، بیمه و حمل‌ونقل (CIF): طبق ICC، این اصطلاح به عقد قرارداد بیمه برای پوشش ریسک خریدار و از دست‌دادن کالا در حین حمل‌ونقل اشاره دارد. طبق CIF، فروشنده فقط ملزم به دریافت حداقل پوشش بیمه است. هرگونه پوشش اضافی به عهده خریدار است.

هزینه‌های واردات از چین

اگرچه کالاهای وارداتی می‌توانند ارزان‌تر از کالاهای داخلی باشند اما وجود برخی از هزینه‌ها باعث می‌شود تا هزینه واردات از چین بیشتر شود. این هزینه‌ها اگر بسیار زیاد باشد باعث افزایش قیمت کالاهای وارداتی می‌شود. در ادامه به بررسی مهم‌ترین هزینه‌های واردات از کشور چین می‌پردازیم.

هزینه حمل‌ونقل

هزینه‌های حمل‌ونقل بسته به اینکوترمز مورد استفاده می‌تواند به عهده خریدار یا فروشنده باشد. درصورتی‌که هزینه‌های حمل‌ونقل به عهده خریدار باشد، بسته به اینکه راه انتقال و حمل کالاها به چه صورت باشد، این هزینه‌ها متفاوت خواهند بود.

هزینه بازرسی

زمانی که کالاها وارد کشور می‌شوند مورد بازرسی قرار می‌گیرد که می‌تواند هزینه‌ای داشته باشد. این هزینه‌ها باعث افزایش هزینه‌های غیرمنتظره می‌شود. البته هزینه بازرسی با توجه به نوع کالا متفاوت است. علاوه بر هزینه بازرسی ممکن است مجبور باشید هزینه‌هایی بابت بندر نیز پرداخت کنید.

هزینه کارگزار گمرکی

کار با یک کارگزار گمرک دارای مجوز می‌تواند فرایند واردکردن کالا از چین را آسان کند. آنها این اطمینان را می‌دهند که تمام هزینه‌ها پرداخت و مجوزها دریافت می‌شوند. همچنین این کارگزاران به ترخیص کالاهای نیز کمک می‌کنند. اما این کارها هزینه‌هایی را به دنبال دارد که باید آن را در نظر گرفت.

تعرفه‌های واردات

یکی از مهم‌ترین عاملی که بر هزینه واردات از کشور چین اثرگذار است، تعرفه واردات است. تعرفه واردات می‌توانند تغییرات زیادی در قیمت نهایی کالاهای وارداتی ایجاد کند. تعرفه واردات با توجه به ارزش کالاها تعیین می‌شود. شرکت بازرگانی وانیکس با آشنایی با روش‌های واردات و تعرفه‌های آن کالاها را با کمترین هزینه به درب انبار شما منتقل خواهد کرد.

راه‌های پرداخت هزینه کالا برای واردات از کشور چین

پروسه پرداخت هزینه‌ها در تجارت بین‌المللی مانند خرید و پرداخت در داخل کشور نیست. در این نوع خریدها شما نمی‌توانید با کشیدن یک کارت اعتباری هزینه پرداخت کنید، پس لازم است که از راه‌های دیگری اقدام کنید. اصولاً تأمین‌کنندگان چینی ترجیح می‌دهند که روش پرداخت از طریق بانک‌ها صورت گیرد. روش‌های متداولی که برای پرداخت‌ها در کشور چین استفاده می‌شود شامل موارد زیر است.

International wire transfer

این یک روش پرداخت نسبتاً رایج برای تراکنش‌های کوچک تا متوسط ​​است. در بسیاری از موارد، حواله‌های بین‌المللی قبل از تحویل کالا انجام می‌شود.

Open account

در این روش امکان پرداخت هزینه پس از تحویل کالا میسر است. به هنگام تحویل کالا به واردکننده هیچ اسناد یا مدارکی از وی دریافت نمی‌شود. درواقع این روش بیشتر بر اساس اعتبار بین طرفین است.

اعتبار اسنادی یا LC

این روش پرداخت در بسیاری از موارد مانند یک وام بانکی عمل می‌کند. برای استفاده از این روش پرداخت، بانک ضمانت بین خریدار و فروشنده است. بانک به خریدار نامه‌ای ارائه می‌کند که در آن میزان اعتباری که در اختیار خریدار است مشخص می‌شود. بانک در صورت انجام تعهدات هزینه واردات را به تأمین‌کننده پرداخت می‌کند. سپس خریدار هزینه را به بانک پرداخت خواهد کرد.

Online escrow

این روش پرداخت مانند اعتبار اسنادی عمل می‌کند و معمولاً برای تراکنش‌های کوچک‌تر از جمله تراکنش‌های کمتر از 5000 دلار استفاده می‌شود. واردکنندگانی که به‌صورت آنلاین خرید می‌کنند از این روش بیشتر استفاده می‌کنند.

پیش‌پرداخت نقدی

پیش‌پرداخت نقدی یکی از خطرناک‌ترین روش‌های پرداخت است. علت آن هم این است که وجه مورد نظر قبل از تحویل کالا به تولیدکننده پرداخت می‌شود. در این روش ممکن است فروشنده به تعهدات خود به‌درستی عمل نکند. در این صورت واردکننده ضرر زیادی را متحمل می‌شود.

درمورد واردات دبی بیشتر بدانید

پس از آشنایی با واردات از چین لازم است که کمی با واردات از دبی نیز آشنا شویم. دبی واقع در کشور امارات متحده عربی است که از نظر تجاری با ایران ارتباط زیادی دارد. واردکنندگان بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود را از بازارهای دبی تأمین می‌کنند.

علاوه بر اینکه قیمت اجناس و کیفیت اکثر این کالاها مناسب است، نزدیک بودن دبی به ایران از نظر مسافت نیز مزید بر علت شده تا واردات از این منطقه سود بیشتری داشته باشد. به دلیل کم بودن تعرفه‌های گمرکی دبی، به آن را به منطقه مناسبی برای تجارت تبدیل کرده است.

علاوه بر همه این موارد، با وجود بازار استوک دبی امکان خرید اجناس با قیمت کمتر فراهم شده است. شرکت وانیکس علاوه بر چین واردات از دبی را با کمترین هزینه انجام می‌دهد. این شرکت با داشتن نمایندگانی در دبی می‌تواند کالاهای باکیفیت و تأمین‌کنندگان معتبر را پیدا کند.

پرسودترین کالا برای واردات

وقتی صحبت از واردات می‌شود تنها چیزی که ممکن است به ذهن افراد خطور کند، میزان سودی است که از این تجارت عاید واردکنندگان می‌شود. زمانی یک تجارت می‌تواند سود بیشتری داشته باشد که قیمت کالاهای وارداتی نسبت به نمونه‌های داخلی ارزان‌تر باشد. ما در ادامه به بررسی چند مورد از پرسودترین کالا برای واردات از کشور چین و دبی می‌پردازیم.

برای اطلاع

از اینکه واردات چی خوبه کلیک کنید

لباس

لباس جزو نیازهای اساسی انسان‌ها است. ازاین‌رو تقاضا برای آن در همه جای جهان وجود دارد. البته با افزایش جمعیت تقاضا برای لباس همواره رو به افزایش است. چین و دبی دو محل مناسب برای واردات این نوع کالاها هستند. ارزان بودن و تنوع لباس‌ها در دبی و چین باعث شده تا تجار علاقه بیشتری به واردات از این کشورها داشته باشند. در واقع می‌توان لباس را جزو پرسودترین کالا برای واردات شناخت.

لوازم‌خانگی

یکی دیگر از اقلام پرسود برای واردات، لوازم‌خانگی است. برندهای مختلفی از این نوع کالا در چین و دبی وجود دارند. در دبی به دلیل وجود نمایندگی‌های اروپایی دسترسی به تولیدات آنها امکان‌پذیر شده است. همچنین با وجود تکنولوژی‌های پیشرفته در کشور چین اکثر برندهای لوازم‌خانگی با کیفیت بالایی تولید می‌شوند. لوازم‌خانگی جزو کالاهایی است که در بازار استوک دبی نیز یافت می‌شود.

گوشی موبایل و لوازم جانبی

یکی دیگر از پرسودترین کالا برای واردات، گوشی موبایل و لوازم جانبی است. استفاده از گوشی‌های همراه همواره در حال افزایش است و نمونه‌های زیادی از آن در بازار موجود شده است. چین یکی از رقبای تولیدات موبایل است. همچنین دبی نیز یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای واردات گوشی‌های همراه است. همچنین لوازم جانبی این گوشی‌ها نیز با قیمت مناسبی در چین و دبی یافت می‌شود که گزینه مناسبی برای واردات است.

قطعات خودرو

با توجه به کم بودن میزان تولیدات قطعات خودرو در کشور ایران، واردات آن از کشورهایی چون چین و دبی می‌تواند یک گزینه مناسب باشد. با دسترسی کارخانه‌های چینی به مواد اولیه، قیمت نهایی این کالاها تا حد زیادی کاهش‌یافته و آن را در زمره پرسودترین کالا برای واردات قرار داده است.

افزایش جذابیت واردات با بازار استوک دبی

یکی از گزینه‌های جذاب برای واردات، کالاهای استوک است. منظور از کالاهای استوک آن دسته از کالاهایی است که به هر دلیلی نو و آکبند نیستند. برخی از کالاها ممکن است با گذشت یک سال از ضمانت پنج‌ساله آن به‌عنوان یک کالای استوک به فروش برسد. همچنین برخی از لباس‌هایی که به‌عنوان کالای استوک فروخته می‌شود ممکن است دارای زدگی یا لکه باشد و همین باعث کاهش قیمت آن می‌شود.

واردات از بازار استوک دبی با وانیکس

بازار استوک دبی به یکی از محبوب‌ترین و پرسودترین مکان برای واردات تبدیل شده است. بسیاری از تجار ایرانی کالاهایی چون قطعات خودرو، قطعات الکترونیکی، لپ‌تاپ، لباس و بسیاری دیگر از کالاها را از بازار استوک دبی خریده و وارد کشور می‌کنند. واردات این نوع کالاها می‌تواند منفعت خوبی برای آنها داشته باشد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.