ویژگی های شخصیت infp؛ این تیپ درون‌گرا، محجوب و خلاق

20

آزمون شخصیتی مایرز-بریگز یا به‌عبارت رایج‌تر MBTI معیاری برای شخصیت‌شناسی است که شامل ۱۶ تیپ شخصیتی می‌شود و در قالب پرسشنامه به افراد نشان می‌دهد که بیشتر شبیه کدام تیپ هستند. شخصیت infp یکی از این ۱۶ تیپ شخصیتی است که به‌عنوان شخصیت «کمال‌گرا» یا «میانجی» توصیف می‌شود. افرادی با این نوع شخصیت معمولا درون‌گرا، ایدئال‌گرا و خلاق هستند. هرآنچه را که لازم است درباره شخصیت infp بدانید، در این مقاله خواهید خواند.

ویژگی های شخصیت infp

infpها معمولا درون‌گرا، آرام و محجوب هستند. قرارگرفتن در موقعیت‌های اجتماعی باعث تخلیه انرژی‌شان می‌شود. این افراد وقت زیادی را به دوستان نزدیک و خانواده‌شان اختصاص می‌دهند و به احساسات و عواطف عزیزانشان هم اهمیت زیادی می‌دهند.

افرادی با تیپ شخصیت infp به کسانی که دوستشان دارند و به عقاید و اهدافی که برایشان مهم است بسیار وفادارند. این افراد به تنهایی و خلوت‌کردن با خودشان هم علاقه زیادی دارند و با این کار انرژی می‌گیرند. البته این تمایل به خلوت نباید با خجالتی‌بودن اشتباه گرفته شود.

رونیکس

افراد infp معمولا به شهود متکی هستند و بیشتر از جزئیات روی کلیات تمرکز می‌کنند. این افراد درباره چیزهایی که واقعا بهشان اهمیت می‌دهند یا پروژه‌هایی که رویشان کار می‌کنند کاملا دقیق هستند، اما تمایل دارند جزئیات پیش‌پاافتاده یا خسته‌کننده را نادیده بگیرند. افراد با شخصیت infp احساساتی هستند و تصمیماتشان بیشتر تحت‌تأثیر نگرانی‌هایشان قرار می‌گیرد.

این افراد از تعارض بیزارند و وقتی تعارض یا مشاجره به وجود می‌آید، معمولا بیشتر از جزئیات واقعی، روی احساسی تمرکز می‌کنند که آنها را دچار تعارض می‌کند. هنگام مشاجرات هم ممکن است بیش از حد احساسی یا حتی غیرمنطقی به نظر برسند.

infpها علاوه بر اینکه می‌خواهند درک بیشتری از خود و نحوه تناسب خود با جهان به دست آورند، دوست دارند جهان را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل کنند. افراد با این تیپ شخصیتی زمان زیادی را صرف کشف هدفشان در زندگی می‌کنند و مدام به این فکر می‌کنند که چگونه از مهارت‌ها و استعدادهایشان برای بهترین خدمت به انسان‌ها استفاده کنند.

موقع تصمیم‌گیری، تایپ شخصیت infp دوست دارد گزینه‌هایش را باز نگه دارد. آنها بیشتر اوقات تصمیم‌گیری‌های مهم را به تعویق می‌اندازند تا زمانی که شرایط تغییر کند و همه‌چیز باب میلشان شود. این افراد تصمیماتشان را بر اساس ارزش‌های شخصی می‌گیرند و کمتر پیش می‌آید منطقی عمل کنند.

نقاط قوت

نقاط ضعف

وفادار و فداکار

کمال‌گرایی بیش از حد
حساس به احساسات شخصی‌‌کردن همه‌چیز

دلسوز و علاقه‌مند به دیگران

چشم‌پوشی از جزئیات
ارزش‌قائل‌شدن برای روابط

ازدست‌دادن موقعیت‌ها

عملکردهای شناختی شخصیت infp

در روان‌شناسی MBTI، چهار جزء روان‌شناختی شخصیت وجود دارد:

  • متفکر؛
  • احساسی؛
  • حسی؛
  • شهودی.

افراد هر یک از این عملکردهای شناختی را با برون‌گرایی یا درون‌گرایی نشان می‌دهند. هر تیپ شخصیتی تا حدی شامل تمام این اجزا هست، اما عملکرد غالب است که تا حد زیادی شخصیت را کنترل می‌کند. البته عملکردهای کمکی و درجه سوم هم از عملکرد غالب پشتیبانی می‌کنند. عملکردهای شناختی در افراد با تیپ شخصیتی infp به این صورت هستند:

عملکرد غالب: درون‌گرای احساسی

infpها احساسات را خیلی خوب درک می‌کنند، اما درون‌گرا بودن آنها باعث می‌شود تا حد زیادی از این احساسات را درونی پردازش کنند. این افراد حس شگفت‌انگیزی به دنیا دارند و در رفتار با دیگران هم شفقت و همدلی زیادی دارند. هرچند این احساسات در این افراد بسیار قوی است، آنها را علنی بروز نمی‌دهند.

عملکرد کمکی: برون‌گرای شهودی

infpها با استفاده از تخیل و سناریوهای «چه می‌شد اگر…» موقعیت‌ها را بررسی می‌کنند و بیشتر اوقات قبل از تصمیم‌گیری، به احتمالات مختلف فکر می‌کنند. زندگی درونی آنها نیرویی غالب در شخصیتشان است و با استفاده از شهود خود با دنیای بیرون ارتباط برقرار می‌کنند. آنها روی کلیات تمرکز می‌کنند و همین کلیات مسیر آینده را برایشان شکل می‌دهند. این توانایی به فرد با شخصیت infp کمک می‌کند رهبری باشد که از ایجاد تغییرات مثبت در جهان هیجان‌زده می‌شود.

عملکرد درجه سوم: درون‌گرای حسی

infpها هنگام دریافت اطلاعات، خاطرات واضحی از رویدادها در ذهنشان ثبت می‌کنند. آنها این وقایع را در ذهنشان تکرار می‌کنند تا تجربیات مختلف را تجزیه‌وتحلیل کنند. چنین خاطراتی معمولا با احساسات قوی همراه‌اند، بنابراین یادآوری خاطره‌ای خاص می‌تواند شبیه تجربه مجددش باشد.

عملکرد فرعی: برون‌گرای متفکر

این رویکرد شناختی شامل سازمان‌دهی و درک جهان به شیوه‌ای عینی و منطقی است. این رویکرد بر شخصیت infp تأثیر ناخودآگاه دارد، اما ممکن است در موقعیت‌هایی که فرد استرس دارد، خودش را نشان بدهد. فردی با تیپ شخصیتی infp وقتی دچار استرس می‌شود، ممکن است ناگهان بسیار عمل‌گرا و جزئیات‌‌محور شود و به‌جای احساسات، از منطق بهره ببرد.

شغل شخصیت infp

شغل شخصیت infp

افرادی با تیپ شخصیتی infp معمولا در مشاغلی بهتر عمل می‌کنند که می‌توانند خلاقیت و دیدگاهشان را بیان کنند. آنها به‌خوبی با دیگران کار می‌کنند، اما معمولا ترجیح می‌دهند تنها کار کنند.

افرادی با این تیپ شخصیتی بسیار خلاق و هنرمند هستند. این افراد مهارت‌های کلامی خوبی دارند، اما گاهی هم ترجیح می‌دهند به‌جای صحبت‌کردن، افکار و احساساتشان را با نوشتن بیان کنند. افرادی با شخصیت infp دوست دارند بیشتر درباره دیگران بدانند و به گوش‌دادن و بررسی جنبه‌های مختلف موضوع علاقه‌مندند.

مشاغل محبوب شخصیت infp

  • هنرمند؛
  • مشاور؛
  • طراح گرافیک؛
  • کتابدار؛
  • روان‌شناس؛
  • فیزیوتراپیست؛
  • مددکار اجتماعی؛
  • نویسنده.

افراد مشهور با شخصیت infp

برخی از افراد مشهوری که شخصیت infp داشته‌اند عبارت‌اند از:

  • آدری هپپبورن (بازیگر)؛
  • آلیشا کیز (خواننده)؛
  • جی. آر. آر تالیکن (نویسنده)؛
  • پرنسس دایانا (عضو خانواده سلطنتی بریتانیا)؛
  • ویلیام شکسپیر (نمایشنامه‌نویس)؛
  • فرد راجرز (مجری تلویزیونی).

نکاتی برای تعامل با شخصیت infp

تعامل با شخصیت infp

۱. دوستی‌

infpها معمولا فقط چند دوست نزدیک دارند، اما این روابط طولانی‌مدت هستند. این افراد در درک احساسات دیگران ماهر هستند، اما برای به‌اشتراک‌گذاشتن احساسات خود با دیگران مشکل دارند.

اگرچه این افراد خواهان صمیمیت عاطفی و روابط عمیق هستند، گاهی ارتباط‌برقرارکردن با آن‌ها دشوار است. آشنایی با شخصیت infp شاید زمان‌بر باشد، اما پاداشش برای افراد صبور عالی است.

۲. فرزندپروری

والدین infp معمولا حمایتگر، دلسوز و خون‌گرم هستند. آنها به‌خوبی کودکان را راهنمایی و در آنها ارزش‌های مثبت ایجاد می‌کنند. این افراد برای به‌اشتراک‌گذاشتن احساساتشان با فرزندان خود گاهی مشکل دارند و بیشتر اوقات دنبال ایجاد هماهنگی بین اعضای خانواده هستند.

۳. روابط

فردی با تیپ شخصیتی infp برای راضی‌نگه‌داشتن شریک عاطفی‌اش تلاش زیادی می‌کند و برای او ارزش زیادی قائل است. زمانی که این فرد با کسی وارد رابطه می‌شود، بسیار به او وفادار است. این فرد گاهی اوقات دیدگاه‌های بیش از حد عاشقانه‌ای درباره روابط دارد و این مسئله انتظاراتش را از طرف مقابل بالا می‌برد. این فرد در مشاجرات مربوط به رابطه به‌‌خوبی به حرف‌ها و نظرات طرف مقابل گوش می‌دهد و برای جلوگیری از درگیری تلاش می‌کند.

شما بگویید

تابه‌حال تست شخصیت‌شناسی داده‌اید؟ تیپ شخصیتی شما کدام است؟ خودتان هم تیپ شخصیتی infp هستید؟ با این افراد دوستی یا تعامل نزدیک دارید؟ نظرتان درباره این افراد چیست؟ لطفا تجربیات و نظرات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: تحلیل شخصیت enfj؛ قهرمان تیپ‌های شخصیتی MBTI
برای از بین بردن احساس افسردگی چه کاری انجام دهیم؟

در افسردگی غم به لایه‌های عمیق زندگی نفوذ کرده و اختلالاتی در احساسات و رفتار شما به‌وجود می‌آورد. اگر احساس افسردگی دارید، حتما با کمک یک روانشناس متخصص مشکل را ریشه‌یابی کنید و برای حل آن راهکار بگیرید.برای ارتباط با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

به کمک زبان بدن، ناگفته‌ها را بگویید و بشنوید

۸،۰۰۰ تومان


منبع verywellmind 16personalities mindbodygreen
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 20 دیدگاه)
  1. unknown می‌گوید

    سلام، تنفر از این تایپ بودن هم جزء خصوصیات این تایپ هست؟

    1. فاطمه زاهدی می‌گوید

      سلام دوست خوبم. خیر جزء خصوصیات این تایپ نیست، ولی طبیعیه که ما از یه سری از ابعاد شخصیتمون خوشمون نیاد.
      زیاد به خودت سخت نگیر. ولی اگر واقعا برات اذیت‌کننده است، می‌تونی با مشاور هم درباره‌اش صحبت کنی.

  2. unknown می‌گوید

    این تایپ قابل تغییر هست؟

    1. فاطمه زاهدی می‌گوید

      این تست‌های شخصیت‌شناسی صفر و صد نیستن و ممکنه شما یه خصوصیتی از هر کدومش داشته باشی.
      بله با تمرین کنار گذاشتن یه خصوصیت یا رفتار، ممکنه بتونیم تاحدود زیادی تغییرش بدیم، اما باید صبور باشید.

  3. fateme می‌گوید

    سلام
    من قبلاً intj بودم ولی جدیدا که تست دادم infp شدم
    واقعا نمی‌دونم چجور همچین چیزی ممکنه

    1. فاطمه زاهدی می‌گوید

      سلام دوست خوبم.
      ببین نمیشه گفت هر کسی تیپ شخصیتش فقط یه نوعه. ممکنه شما ترکیبی از خصوصیات چند تیپ رو داشته باشی و این کاملا طبیعیه.