معرفی ۱۱ کتاب داستان برای کودکان زیر ۲ سال

0

چطور یک کودک کتابخوان و علاقه مند به مطالعه تربیت کنیم؟ این سؤال بسیاری از پدرها و مادرهایی است که دغدغه کتاب‌خوان‌شدن بچه‌هایشان را دارند. شاید ساده‌ترین پاسخ این باشد که برای کودکتان از سن کم و حتی از نوزادی کتاب بخرید و بخوانید. بدیهی است که نوزاد و کودکان زیر ۲ سال ممکن است همه کلمات و مفاهیم کتاب را درک نکنند، اما آنچه اهمیت دارد ارتباط برقرارکردن کودک با کتاب و تصاویرش است، هرچند این ارتباط ساده باشد. معرفی کتاب امروز به کتاب‌خوان‌های کوچک اختصاص دارد. اگر شما هم کودک زیر ۲ سال در خانه دارید و دنبال کتاب داستان برای کودکان زیر ۲ سال هستید، معرفی امروز را از دست ندهید.

۱. کی گفته من بداخلاقم؟

رونیکس

نویسندگان: سوزان لانگ و مکس لانگ
مترجم:
شبنم حیدری‌پور
انتشارات:
پرتقال
تعداد صفحه:
۳۶

بدخلقی، پرخاشگری و عصبانیت از رفتارهای رایج کودکان هستند که ممکن است والدین را بسیار کلافه کنند، بنابراین آموزش مهار خشم و عصبانیت و بیان درست نارضایتی‌ها به کودکان بسیار مهم است. جیم شخصیت اصلی این کتاب است که همیشه عصبانی است و گاهی حتی خودش هم نمی‌داند که چه چیزی او را عصبانی کرده است. کودک با خواندن داستان جیم، بیشتر با عصبانیت و بداخلاقی خود آشنا می‌شود و می‌آموزد خشمش را به‌شیوه‌ای درست بروز بدهد. این کتاب برای کودکان نزدیک به ۲ سال و بزرگ‌تر مناسب‌تر است.

۲. متضادها از مجموعه خمیری‌ها

متضادها از مجموعه خمیری‌ها یک کتاب داستان برای کودکان زیر ۲ سال

نویسنده: لاریسا هانسِک
مترجم:
آناهیتا حضرتی
انتشارات:
پرتقال
تعداد صفحه:
۲۴

در این جلد از مجموعه «خمیری‌ها»، هدف نویسنده آموزش‌دادن کلمات و مفاهیم متضاد به کودکان است. این تضاد‌ها با تصاویر شخصیت‌های خمیری به کودک معرفی می‌شوند. اگر دنبال یاددادن کلمه‌ها و مفاهیم تازه به کودکتان هستید، این کتاب با تصاویر بامزه شخصیت‌های خمیری انتخاب مناسبی است.

۳. همه می‌روند برای خواب

نویسندگان: آسترید لیندگرن و ماریت تورن کویست
مترجم:
محمدهادی محمدی
انتشارات:
مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان
تعداد صفحه:
۲۶

بسیاری از کودکان در برابر خوابیدن مقاومت می‌کنند یا قبل از خواب بدقلق و بدخلق می‌شوند. این کتاب با روایتی جذاب و تصاویری زیبا کودک را برای خواب آماده می‌کند. داستان را گربه‌ای روایت می‌کند که نزدیکی‌های وقت خواب از خانه بیرون می‌زند. او در مسیر با موجودات مختلفی روبه‌رو می‌شود که همگی با تاریکی هوا برای خواب آماده می‌شوند گربه هم پس از عبور از مسیری زیبا و دیدن این موجودات به خانه برمی‌گردد و می‌خوابد. اگر برای خواباندن کودکتان از کتاب استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم این کتاب زیبا را هم به کتابخانه او اضافه کنید.

۴. یک جوجه غاز دو جوجه اردک

نویسنده: تد هیلز
مترجم:
افسانه شعبان‌نژاد
انتشارات:
گیسا
تعداد صفحه:
۲۴

شمردن از اولین مهارت‌هایی است که کودک یاد می‌گیرد. تد هیلز در این کتاب با تصاویری از موجودات پَردار کودکان را به دنیای شمارش می‌برد. اگرچه در این کتاب کودک با رنگ‌ها، واژه‌ها و صفت‌های مختلفی آشنا می‌شود، هدف اصلی نویسنده آموزش اعداد ۱ تا ۱۰ است. اگر کودک شما به جوجه‌ها علاقه دارد، این کتاب می‌تواند تمرینی دلچسب برای او باشد تا اعداد و شمردن را یاد بگیرد. خانم شعبان‌نژاد هم سعی کرده‌اند با تبدیل‌کردن متن به شعر جذابیتش را برای کودکان بیشتر کنند. این کتاب داستان برای کودک زیر یک سال مناسب است.

۵. کرم ابریشم بسیار گرسنه

کرم ابریشم بسیار گرسنه یک کتاب داستان برای کودکان زیز ۲ سال

نویسنده: اریک کارل
مترجم:
مهناز همت‌خواه
انتشارات:
بازی و اندیشه
تعداد صفحه:
۲۴

نویسنده این کتاب با تصاویری زیبا کودک را با شخصیت کرم ابریشم آشنا می‌کند، این آشنایی از روز اولی که کرم ابریشم از تخم بیرون می‌آید تا زمان بالغ‌شدن او ادامه دارد. گرسنگی و نحوه غذاخوردن کرم ابریشم بهانه‌ای است که کودک با اعداد، روزهای هفته و میوه‌ها و سبزی‌ها آشنا شود. اگر دنبال کتاب قصه برای کودک زیر یک سال هستید، این کتاب بسیار جذاب و مفید است.

۶. احساس‌های من

نویسنده: سلیمه باباخان
انتشارات:
مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان
تعداد صفحه:
۲۰

شناخت احساسات یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی است که کودک برای بهبود ارتباط خود با اطرافیانش برمی‌دارد. آشنایی کودک با احساساتش سبب می‌شود که آنها را به‌درستی بروز دهد. وقتی کودک احساساتش را درست بروز دهد، والدین می‌توانند رفتار مناسب‌تری با او داشته باشند. نویسنده در این کتاب با تصاویر و توصیفات مختلف به کودک کمک می‌کند احساسات انسانی را بشناسد.

۷. از ۱ تا ۱۰

نویسنده: میس فون هات
مترجم:
سارا یوسف‌پور
انتشارات:
مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان
تعداد صفحه:
۲۰

احتمالا از عنوان کتاب حدس زده‌اید که هدف اصلی این کتاب آموش شمارش به کودکان است. این آموزش از طریق تصاویری از جانوران مختلف انجام می‌شود. این نحوه آموزش علاوه‌ بر آموزش اعداد، حیوانات مختلف و البته رنگ‌ها را هم به کوک معرفی می‌کند. اگر کودکتان رابطه خوبی با حیوانات دارد، خواندن این کتاب روشی هیجان‌انگیزی برای یاددادن اعداد به او خواهد بود.

۸. حرکت‌ها از مجموعه خمیری‌ها

نویسنده: لاریسا هانسِک
مترجم:
آناهیتا حضرتی
انتشارات:
پرتقال
تعداد صفحه:
۲۰

«خمیری‌ها» مجموعه‌کتابی با هدف آموزش به کودکان رده سنی الف است که شخصیت‌هایش از جنس خمیربازی‌اند. در این جلد، هر شخصیت خمیری یک حرکت را انجام می‌دهد و کودک شما می‌تواند با تقلید از تصویر آن حرکت را اجرا کند. این حرکت‌ها ضمن بازی، باعث می‌شوند که کودک اعضای بدن را بهتر بشناسد و متوجه شود چه حرکت‌های متفاوتی را می‌تواند انجام دهد.

۹. رنگ‌ها

نویسنده: ویلیام بی
مترجم:
ملیحه یوسفی
انتشارات:
ناریا
تعداد صفحه:
۱۲

رنگ‌ها از اولین مفاهیمی هستند که کودک با آنها آشنا می‌شود و به او کمک می‌کنند تفاوت‌ها را بهتر تشخیص بدهد. شخصیت‌های اصلی کتاب استنلی و موسو هستند که رنگ‌ها را به کودک معرفی می‌کنند.

۱۰. باید بروم دست‌شویی

باید بروم دست‌شویی یک کتاب برای کودکان زیر ۲ سال

نویسنده: خیدوفن خنشتن
مترجم:
ندا کمال‌هدایت
انتشارات:
مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان
تعداد صفحه:
۲۸

آموختن دست‌شویی رفتن به کودکان از وظایف دشوار والدین است. داستان این کتاب هم به یکی از موقعیت‌های دست‌شویی رفتن یعنی رفتن فوری به دست‌شویی مربوط می‌شود. سگ کوچولو در این ماجرا در موقعیتی اضطراری قرار می‌گیرد و نیاز دارد فوری به دست‌شویی برود، اما همه دست‌شویی‌ها پر هستند و بقیه دارند از آنها استفاده می‌کنند و او مجبور می‌شود برای اولین‌ بار از دست‌شویی آدم‌بزرگ‌ها استفاده کند. داستان سگ کوچولو می‌تواند کودک را از لحاظ ذهنی برای موقعیت‌های اضطراری مشابه آماده کند. اگر دنبال کتابی با موضوع آموزش دست‌شویی رفتن هستید، این کتاب داستان برای کودکان زیر ۲ سال بسیار مناسب است.

۱۱. قورباغه بیمار است

نویسنده: ماکس فلت هاوس
مترجم:
هورزاد عطاری
انتشارات:
مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان
تعداد صفحه:
۱۴

اگر بچه‌ها درک کنند که بیمارشدن یعنی چه، دوره بیماری را راحت‌تر می‌گذرانند. در این کتاب قورباغه بیمار شده است، تب دارد و میل به غذا ندارد. دوست او خرسی هم نمی‌داند باید چه‌کار کند که او حالش خوب شود برای همین می‌رود و از بقیه می‌پرسد. کودک در این داستان با خرسی همراه می‌شود و یاد می‌گیرد که در دوره بیماری چه مراقبت‌هایی لازم‌اند.

شما بگویید

بهترین کتابی که برای کودک زیر ۲ سال خود خریده‌اید چه کتابی بوده است؟ چه کتاب داستان مفید و مناسبی را برای کودکان زیر ۲ سال توصیه می‌کنید؟ لطفا نام یک یا چند کتاب‌ را که کودکتان با آنها بیشتر ارتباط برقرار می‌کند برایمان در قسمت نظرات بنویسید.


در ادامه بخوانید: ساعت خواب کودکان؛ بایدها و نبایدها هنگام به رخت‌خواب فرستادن کودک
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع readbrightly smartreading
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.