شخصیت enfp؛ پیکارگر، خودجوش و الهام‌بخش

5

enfp یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی در آزمون شخصیت‌شناسی مایرز بریگز است. این آزمون روان‌شناسی که محبوبیت بسیاری دارد، به آزمون MBTI نیز مشهور است. بر اساس شاخص‌های آزمون MBTI، هریک از ما یکی از تیپ‌های ۱۶گانه را داریم. در این مقاله، خصوصیات تیپ شخصیت enfp را توضیح می‌دهیم. پس اگر enfp هستید، یکی از آنها را می‌شناسید یا حتی به شخصیت شناسی enfp علاقه‌مندید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

شخصیت enfp چگونه است؟

enfpها این ۴ شاخصه اصلی را دارند:

رونیکس

کسانی که تیپ شخصیت enfp دارند، اغلب افرادی مشتاق، پرجذبه، جذاب، پرانرژی و مستقل شناخته می‌شوند. خلاقیت ویژگی دیگر enfpهاست که سبب می‌شود در مواقعی که امکان نوآوری‌ فراهم است، بهترین عملکرد را داشته باشند.

enfp‌‌ها به ۲ دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • پیکارگران جسور که اعتمادبه‌نفس خوبی دارند و روابط عاطفی خود را به‌خوبی مدیریت می‌کنند.
  • مبارزان پرهیاهو که اعتمادبه‌نفس چندانی ندارند، در مواجهه با استرس‌های روزمره بیشتر دچار اضطراب می‌شوند و نمی‌توانند روابط عاطفی خود را به‌خوبی گروه اول مدیریت کنند.

ویژگی‌های تیپ شخصیتی enfp

۱. پرشورند

enfpها برای همه‌چیز، از شروع یک پروژه جدید گرفته تا ملاقات با افراد جدید، بیش از اندازه مشتاق می‌شوند. آنها از معاشرت با دیگران انرژی می‌گیرند و برای کمک به دیگران همیشه آماده‌اند. افرادی که شخصیت enfp دارند، دوست دارند از هر فرصتی برای صحبت‌کردن با دیگران، یاد‌گرفتن چیزهای جدید و کشف علایق و آرزوهای خود بهره بگیرند. enfpها همیشه خواهان برقراری ارتباط عمیق و معنادار با مردم هستند و به‌سادگی خود را با احساسات و نیازهای دیگران وفق می‌دهند. شخصیت خونگرم و خوش‌برخورد enfpها آنها را قادر می‌سازد تا با همه تیپ‌های شخصیتی معاشرتی جذاب داشته باشند.

۲. تنوع‌طلب‌اند

این تیپ شخصیتی از تنوع و بی‌برنامه‌بودن لذت می‌برد و معتقد است «هرچه پیش آید، خوش آید». enfpها دوست دارند ایده‌های جدیدشان را با سایرین به اشتراک بگذارند و همیشه دنبال ماجراجویی و تجربه‌های تازه باشند. آنها از کارهای روزمره به‌شدت بیزارند و ترجیح می‌دهند که به آینده بیشتر از زمان حال فکر کنند.

۳. خلاق‌اند

enfpها متفکرانی خلاق‌اند که به کلیات بیش از جزئیات توجه می‌کنند. تفکر انتزاعی ویژگی بارز آنهاست و برای ابداع چیزهای جدید استعداد عجیبی دارند، البته اغلب به جزئیات مهم توجه نمی‌کنند. کسانی که تیپ شخصیت enfp دارند، می‌توانند ارتباط بین مسائل مختلف را بهتر از بقیه درک کنند و به آنچه اطرافشان می‌گذرد آگاه‌تر باشند.

۴. پرجذبه‌اند

انگیزه، جذابیت و خلاقیت enfpها به آنها کمک می‌کند رهبران خوبی باشند. آنها انعطاف‌پذیرند و دوست دارند همیشه تمام گزینه‌ها را روی میز داشته باشند. enfpها از روبه‌روشدن با چالش‌های جدید لذت می‌برند و اغلب در محیط کاری یا زندگی شخصی الهام‌بخش دیگران هستند. آنها طبق باورها و ارزش‌های شخصی خود زندگی می‌کنند.

۵. خود را با هر شرایطی وفق می‌دهند

آخرین ویژگی بارز enfpها توانایی آنها برای سازگاری با هر شرایطی است. این افراد معمولا با تغییرات به‌راحتی کنار می‌آیند. شاید دلیل محبوبیت enfpها همین باشد.

نقاط قوت شخصیت enfp

  • پرشور و خونگرم‌اند.
  • همدل و دلسوز دیگران هستند.
  • مهارت‌های فردی خوبی دارند.
  • با دیگران به‌سادگی ارتباط برقرار می‌کنند.
  • سرگرم‌کننده و خودجوش‌اند.
  • خلاقیت بسیار زیادی دارند.

نقاط ضعف enfpها

  • برای انجام هر کاری به تأیید دیگران نیاز دارند.
  • بی‌نظم‌اند.
  • خیلی زود دچار استرس می‌شوند.
  • ممکن است گاهی بیش از حد احساساتی عمل کنند.
  • بیش از حد فکر می‌کنند.
  • پیروی از قوانین برای آنها کار چندان راحتی نیست.
  • گاهی جزئیات مهم را فراموش می‌کنند.

enfpها در محیط کار

enfp خلاق در محیط کار خسته کننده

محیط کاری ایدئال enfpها جایی است که آرام و منعطف باشد و هیچ‌کس مانع بروز خلاقیت‌هایشان نشود. شخصیت enfp شغل هایی را که وظایف روزمره دقیقی دارند دوست ندارد و از پیش‌بینی‌پذیری، گروه‌بندی و تکرار در محیط کار بیزار است.

آنها محیط کاری را ترجیح می‌دهند که در آن بتوانند برنامه زمانی خود را تنظیم کنند، ایده‌های جدید را مطرح کنند و برای استفاده از خلاقیت خود مجبور به رعایت هیچ چارچوبی نباشند. enfpها از مشارکت گروهی و برقراری ارتباط با سایر کارکنان لذت می‌برند.

معمولا کسانی که شخصیت enfp دارند، دوست دارند با همکاران خود دوست شوند. آنها محیط کاری را دوست دارند که در آن با همه یکسان رفتار می‌شود. جالب است بدانید enfpها بیزارند که در محل کار زیرنظر باشند.

مشاغل محبوب enfpها عبارت‌اند از:

  • روان‌شناسی؛
  • روزنامه‌نگاری؛
  • بازیگری؛
  • مجریگری یا گزارشگری تلویزیون؛
  • متخصص تغذیه؛
  • پرستاری؛
  • مددکاری اجتماعی؛
  • جایگاه‌های سیاسی؛
  • مشاوره.

enfpها دلسوز دیگران‌اند، بنابراین در مشاغل خدماتی عملکرد بهتری دارند.

شخصیت enfp در رابطه شخصی

enfpها برون‌گرا و عاشق معاشرت با افراد جدیدند. آنها دوست دارند دیدگاه همه را درباره مسائل مختلف بشنوند و پیش از آنکه کسی را به‌عنوان شریک زندگی انتخاب کنند، او را خوب بشناسند.

شخصیت enfp در رابطه یکی از بهترین‌هاست و با همه به گرمی برخورد می‌کند. بااین‌حال، enfpها برخلاف سایر برون‌گراها، به زمانی برای تنهایی و تفکر نیاز دارند.

افرادی که تیپ شخصیتی enfp دارند، شنوندگان و حامیان خوبی هستند. همین موضوع باعث می‌شود که شریک زندگی‌شان احساس کند حرف‌هایش شنیده می‌شود و طرف مقابل قدر او را می‌داند. enfpها به گفت‌گوهای معنادار برای بیان احساسات، افکار و رؤیاها بسیار اهمیت می‌دهند.

رابطه enfpها با سایر تیپ‌های شخصیتی چگونه است؟

افرادی که تیپ شخصیت enfp دارند، با intjها و infjها بهتر از سایرین ارتباط برقرار می‌کنند و زوج ایدئال آنها احتمالا یکی از این دو تیپ شخصیتی را دارد. هرچند enfpها افرادی اهل معاشرت‌اند، معمولا با تیپ شخصیتی istp سازگار نمی‌شوند. همچنین گاهی با istjها، estjها و isfjها نیز مشکلاتی پیدا می‌کنند.

چگونه شخصیت enfp موفقی باشیم؟

enfpها باید همیشه این موضوع را به خود یادآوری کنند که «نه گفتن» هیچ اشکالی ندارد. آنها باید به آنچه برایشان مهم است فکر کنند و بر رسیدن به اهدافشان تمرکز کنند. برنامه‌ریزی‌ها و ضرب‌الاجل‌ها سازوکارهایی هستند که در محل کار اجتناب‌ناپذیرند. پس enfpها باید سعی کنند خودشان را با این شرایط وفق دهند و برنامه‌ریزی‌کردن را یاد بگیرند.

افراد مشهور شخصیت enfp

بعد از معرفی ویژگی‌های تیپ شخصیت enfp، به بخش جالب‌تر ماجرا می‌رسیم. بسیاری از ما دوست داریم شخصیت‌های مشهور هر تیپ شخصیتی را بشناسیم. پس این شما و این شخصیت های معروف enfp.

شخصیت‌های مشهور enfp در عالم واقعیت

رابین ویلیامز یک enfp تمام عیار

ذات enfpها با بازیگری گره خورده و بیشتر آنها به‌سمت این حرفه کشیده می‌شوند. نویسندگان، فیلم‌سازان، ورزشکاران و خوانندگان با شخصیت enfp هم کم نیستند. همچنین این نکته را نباید فراموش کنیم که enfpها جذبه بالایی دارند، پس اصلا عجیب نخواهد بود اگر بدانیم که در میان رهبران بزرگ تاریخ هم شخصیت enfp وجود داشته است.

۱. جنیفر آنیستون

بازیگر و تهیه‌کننده محبوبی که شهرت و محبوبیت خود را مدیون بازیگری در سریال کمدی «دوستان» و فیلم‌هایی مانند «رئیس‌های وحشتناک»، «فقط باهاش کنار بیا»، «ما خانواده میلر هستیم» و «جدایی» است.

۲. رابین ویلیامز

یکی از بهترین‌ کمدین‌های قرن اخیر با تیپ شخصیت enfp رابین ویلیامز بود. او بازیگر محبوب چند نسل بود و نقش‌هایش در فیلم‌های «ویل هانتینگ نابغه»، «خانم داوت‌فایر»، «شبی در موزه»، «انجمن شاعران مرده» و «جومانجی» به‌یادماندنی شده‌اند.

۳. والت دیزنی

انیمیشن‌ساز بزرگ و خالق رؤیاهای همه نسل‌ها نیز شخصیت enfp داشته است. او با خلق انیمیشن‌های بی‌نظیری مانند «زیبای خفته»، «سفید برفی و هفت کوتوله» و «سیندرلا» در سراسر جهان معروف شد.

۴. جان لنون

خواننده مشهور گروه افسانه‌ای بیتلز نیز یکی دیگر از شخصیت‌های معروف enfp است. او ترانه‌سرا و فعال اجتماعی نیز شناخته می‌شد.

۵. فیدل کاسترو

کاسترو انقلاب کوبا را رهبری کرد و ۴۹ سال در کوبا قدرت را در دست داشت. او عمر خود را صرف بهبود وضعیت مسکن، مراقبت‌های بهداشتی و ترویج سواد در کشورش کرد، یعنی همان کارهایی که از شخصیت enfp انتظار می‌رود.

شخصیت‌های خیالی enfp

enfpها در دنیای خیال نیز محبوب‌ترین شخصیت‌ها را دارند. در این بخش، ۵ شخصیت خیالی مشهور enfp را معرفی می‌کنیم.

۱. ویلی وانکا (چارلی و کارخانه شکلات‌سازی)

ویلی وانکا نمونه بارز شخصیت enfp است. او پرشور است و با کشف مفاهیم جدید هیجان‌زده می‌شود. وانکا کارخانه شکلات‌سازی را به روشی مبتکرانه ساخت و از نحوه اداره کارخانه و برخوردی که با بچه‌ها دارد، می‌توان فهمید که شخصیت enfp برازنده اوست.

۲. فیبی بوفی (سریال دوستان)

فیبی بوفی؛ enfp دوست داشتنی

او خلاق و برون‌گراست و زندگی را با ضرب‌آهنگ گیتارش پیش می‌برد. فیبی عجیب‌‌وغریب است و به‌روش خودش زندگی می‌کند. او وفادار و حامی دوستانش است و در مواقع ضروری به کمک آنها می‌شتابد. فیبی بوفی مانند بسیاری از enfpهای دیگر کمی ساده و حواس‌پرت است، اما دوستانش به‌دلیل همین ویژگی‌هایش او را دوست دارند.

۳. پیتر پارکر (مرد عنکبوتی)

مرد عنکبوتی پرانرژی و دوست‌داشتنی که همیشه سعی می‌کند کار درست را انجام بدهد نیز enfp است. او قلبی از طلا دارد و همیشه به‌سرعت برای نجات بقیه از خطر خودش را به مهلکه می‌رساند. اگرچه مرد عنکبوتی محبوب‌ترین یا پیچیده‌ترین ابرقهرمان دنیای کمیک نیست، جذابیت و کاریزمای فراوانی دارد.

۴. مایکل اسکات (سریال اداره)

مایکل enfp تمام‌عیار است. او همیشه دوست دارد با سایرین ارتباط معنادار داشته باشد. اگرچه مایکل اسکات رفتار سالمی ندارد و انتقادپذیر نیست، مانند سایر enfpها نیازمند توجه سایرین است.

۵. الیزابت بنت (غرور و تعصب)

تیپ شخصیتی الیزابت نیز enfp است. او شخصیت بسیار محبوبی است که هنجارهای اجتماعی را به چالش می‌کشد و برخلاف خواسته‌های خانواده‌اش و بر اساس ارزش‌های شخصی خود عمل می‌کند. او مدام به تئوری‌ها و سؤالات جدیدی فکر می‌کند که باید از مردم بپرسد. این نکته را می‌توان از نحوه تعامل او با دیگران و به‌چالش‌کشیدن آنها فهمید. enfpها درک شهودی قوی دارند و به همین دلیل است که الیزابت می‌تواند حتی زمانی که آقای دارسی گستاخ و متکبر است نیز خوبی‌های او را ببیند.

سخن پایانی

هرکدام از تیپ‌های شخصیتی آزمون MBTI نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند و enfpها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. enfpها پیکارگران خودجوش، الهام‌بخش و خلاقی هستند که باید در زندگی هر کسی حداقل یکی از آنها باشد. البته اگر زیادی فکر می‌کنند، جزئیات را نادیده می‌گیرند یا ناگهان غرق در افکارشان می‌شوند، نباید اصلا تعجب کنید.

تیپ شخصیتی شما چیست؟ اگر enfp پیکارگر هستید یا چنین شخصی را می‌شناسید، لطفا تجربیات‌تان را با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: شخصیت isfp؛ همه‌چیز درباره این تیپ ساکت، خلاق و خودمانی

راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛
تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.

۸،۰۰۰ تومان

منبع mindbodygreen verywellmind simplypsychology
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 5 دیدگاه)
  1. Farzad می‌گوید

    تجربه اش کردم ولی چطور درونی بشه

    1. Farzad می‌گوید

      برا من هم سوال هست چطور درونی بشه

    2. Farzad می‌گوید

      عالی من این تیپ شخصیتی را دوس دارم
      میخوام متوجه بشم در چه زمینه فعالیت کنم این رویای من است

      1. آمنه صرامی می‌گوید

        سلام دوست عزیز
        امیدواریم که به رؤیاتون برسید و موفق باشید.

    3. آمنه صرامی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      مسئله اصلی همینه 🙂