سرطان سینه درمان دارد؟ حقایقی که باید بدانید

0

سرطان سینه شایع‌ترین سرطان زنان و سرطانی است که در دنیا بیشتر از سایر انواع سرطان تشخیص داده می‌شود، به‌طوری که در سال ۲۰۲۰ تقریبا ۳٫۲میلیون مورد جدید سرطان سینه در سراسر دنیا تشخیص داده شد که این میزان ۱۱٫۷درصد از کل سرطان‌ها بود. شاید از خودتان بپرسید آیا سرطان سینه درمان دارد یا نه. برای آشنایی بیشتر با این بیماری و روش‌های درمان آن، تا انتهای مقاله همراهمان باشید.

انواع سرطان سینه

۱. انواع سرطان سینه مثبت

سرطان سینه انواع مختلفی دارد، از جمله:

  • گیرنده استروژن مثبت: این نوع سرطان سینه در حضور هورمون استروژن بسیار سریع‌تر رشد می‌کند.
  • گیرنده پروژسترون مثبت: این سرطان در حضور هورمون پروژسترون بسیار سریع‌تر رشد می‌کند.
  • گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال انسانی نوع ۲ مثبت یا هِر۲ (HER2): این نوع سرطان میزان بسیار زیادی پروتئین HER2 تولید می‌کند که سبب رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.
معمولا برای سرطان‌های سینه نوع مثبت، هورمون‌درمانی یا درمان هدفمند پیشنهاد می‌شود.

۲. انواع سرطان سینه منفی

  • گیرنده استروژن منفی؛
  • گیرنده پروژسترون منفی؛
  • HER2 منفی.
درمان‌های کمی برای سرطان سینه نوع منفی وجود دارد.

مراحل سرطان سینه

مراحل سرطان سینه بر اساس میزان رشد سرطان و انتشار آن به نواحی دیگر بدن تعیین می‌شوند. به‌طور کلی هرچه سرطان سینه در مراحل ابتدایی‌تر تشخیص داده و درمان شود، شانس زنده‌مانی افزایش می‌یابد.

رونیکس
  • سرطان سینه گرید ۰: مرحله قبل از سرطان و بدون سلول‌های سرطانی مهاجم است.
  • سرطان سینه گرید ۱: تومور کوچک است و در سینه قرار دارد. ممکن است مقدار کمی از سرطان در گره‌های لنفی اطراف وجود داشته باشد.
  • سرطان سینه گرید ۲: تومور همچنان در سینه قرار دارد، اما بزرگ است و ممکن است به چند گره لنفی نزدیک منتشر شده باشد.
  • سرطان سینه گرید ۳: سرطان به پوست، دیواره قفسه‌سینه یا چند گره لنفی در داخل یا نزدیک سینه منتشر شده است.
  • سرطان سینه گرید ۴: سرطان سینه متاستازی است، یعنی سرطان به یک یا چند بخش دور در بدن (معمولا استخوان، ریه یا کبد) منتشر شده است.

در واقع مرحله سرطان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • اندازه تومور؛
  • درگیرشدن گره‌های لنفی با سلول‌های سرطانی؛
  • متاستاز یا انتشار سرطان به بخش‌های دورتر بدن.

درمان سرطان سینه

هنوز درمانی برای سرطان سینه متاستازی وجود ندارد، اما در سال‌های اخیر درمان‌های جدید طول عمر مبتلایان به سرطان سینه متاستازی را افزایش داده‌اند. همچنین خصوصیات مولکولی و ژنتیکی سرطان سینه بهتر شناخته شده‌اند که ممکن است به کشف درمان‌های مؤثرتر و مختص هر فرد منجر شود.

در حال حاضر محققان می‌دانند که سرطان سینه یک بیماری واحد نیست. انواع مختلف سرطان سینه با علل و درمان‌های متفاوت وجود دارند. زمانی که سرطان سینه تشخیص داده می‌شود، پزشک با توجه به سن بیمار، نوع، مرحله و اندازه سرطان مرحله بیماری را تخمین می‌زند.

انتخاب روش درمان سرطان سینه

سرطان سینه درمان دارد - انتخاب روش درمان سرطان سینه

روش درمان سرطان سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • مرحله سرطان؛
  • موقعیت و تعداد و اندازه تومور؛
  • ویژگی‌های مولکولی و ژنتیکی سرطان؛
  • اولویت‌های سلامت و درمان فرد.

ممکن است تیم پزشکی برای درمان سرطان سینه در مراحل اولیه از درمان‌هایی مانند جراحی و گاهی‌ پرتودرمانی استفاده کند. برای درمان سرطان سینه‌ای که به نواحی دیگر بدن منتشر شده است، ممکن است از درمان‌های سیستمیک استفاده شود، از جمله:

انواع جراحی سرطان سینه

جراحی شامل برداشتن تومور و بافت‌های اطراف آن است. همچنین برای ارزیابی گره‌های لنفی زیر بغل از جراحی استفاده می‌کنند. استفاده از روش جراحی روی سایر روش‌های درمانی اثر نمی‌گذارد. به‌طور کلی، معمولا تومورهای کوچک را با جراحی برمی‌دارند. در ادامه، انواع جراحی سرطان سینه را معرفی می‌کنیم.

۱. لامپکتومی

به این جراحی، جراحی حفظ پستان، ماسکتومی جزئی و کوادرانکتومی هم می‌گویند. این روش شامل برداشتن تومور و بخش کوچکی از بافت سالم اطراف آن است. در این جراحی بیشتر بخش سینه باقی می‌ماند. این روش برای سرطان‌های تهاجمی استفاده می‌شود، به‌خصوص برای بیماران جوان، بیماران مبتلا به تومور گیرنده هورمون منفی و بیمارانی با تومورهای بزرگ. بعد از جراحی هم برای بافت باقی‌مانده سینه پرتودرمانی تجویز می‌شود.

۲. ماستکتومی

این جراحی برای حذف کامل پستان است. انواع مختلف ماستکتومی وجود دارد، از جمله ماستکتومی حفظ پوست یا ماستکتومی حفظ نیپل. پزشک بر اساس اندازه تومور نوع جراحی را مشخص می‌کند.

۳. برداشتن بخشی از گره‌های لنفی

برای اطمینان از آلوده‌نشدن گره‌های لنفی به سرطان، ممکن است پزشک تعدادی از گره‌های لنفی نزدیک محل سرطان را برای ارزیابی بردارد. اگر سرطان به این گره‌ها وارد نشده باشد، احتمال انتشار آن به سایر گره‌ها کم است. اما اگر سرطان وارد این گره‌ها شده باشد، ممکن است پزشک سایر گره‌های لنفی زیر بغل را هم بردارد.

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه

میزان زنده‌مانی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • سن بیمار؛
  • وضعیت گیرنده هورمون یا گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال انسانی نوع ۲ در سرطان؛
  • نحوه واکنش سرطان به درمان؛
  • بازگشت سرطان بعد از درمان.

سرطان سینه در مراحل اولیه و قبل از انتشار به سایر بخش‌های بدن، درمان‌پذیرتر است. زمانی که این بیماری به بخش‌های دورتر بدن منتشر می‌شود، آن را سرطان سینه متاستازی یا ام.بی.سی (MBC) می‌نامند که درمانش سخت‌تر است.

۱. میزان زنده‌مانی با توجه به سن

خطر پیشرفت سرطان سینه با افزایش سن بیشتر می‌شود. سرطان سینه بیشتر در خانم‌های ۶۵ تا ۷۴ساله تشخیص داده می‌شود.

۲. میزان زنده‌مانی با توجه به مرحله سرطان

نرخ زنده‌مانی ۵ساله در زنان مبتلا به سرطان سینه‌ در مراحل ابتدایی ۹۹درصد است و با انتشار سرطان به نواحی دیگر بدن این میزان به ۸۶ تا ۲۹درصد کاهش می‌یابد. البته در سال‌های اخیر با شناخت بیشتر سرطان سینه و کشف درمان‌های جدید، میزان زنده‌مانی افراد افزایش یافته است.

۳. نرخ زنده‌مانی با توجه به نژاد

میزان شیوع سرطان سینه و زنده‌مانی زنان مبتلا بر اساس نژاد متفاوت است. مثلا میزان شیوع سرطان سینه عبارت است از:

  • ۱۳۱٫۸ نفر از هر ۱۰۰هزار نفر سفیدپوست؛
  • ۱۲۴٫۷ نفر از هر ۱۰۰هزار نفر سیاه‌پوست؛
  • ۱۰۵٫۱ نفر از هر ۱۰۰هزار نفر آسیایی؛
  • ۱۰۰٫۳ نفر از هر ۱۰۰هزار نفر اسپانیایی؛
  • ۸۱٫۷ نفر از هر ۱۰۰هزار نفر سرخپوست آمریکایی یا بومیان آلاسکا.

همچنین میزان مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به سرطان به عواملی مثل فقر، فرهنگ و بی‌عدالتی اجتماعی بستگی دارد، به‌طوری که میزان مرگ‌و‌میر زنان سیاه‌پوست مبتلا به سرطان سینه از سایرین بیشتر است که احتمالا به‌دلیل دسترسی‌نداشتن به مراقبت‌های مناسب است. میزان مرگ‌و‌میر ناشی‌ از سرطان سینه بر اساس نژاد به این صورت است:

  • ۲۷٫۱ نفر از هر ۱۰۰هزار نفر سیاه‌پوست؛
  • ۱۹٫۴ نفر از هر ۱۰۰هزار نفر سفید پوست؛
  • ۱۳٫۷ نفر از هر ۱۰۰هزار نفر اسپانیایی؛
  • ۱۵٫۶ نفر از هر ۱۰۰هزار نفر سرخپوست آمریکایی یا بومیان آلاسکا؛
  • ۱۱٫۶ نفر از هر ۱۰۰هزار نفر آسیایی.

اهمیت غربالگری منظم برای سرطان سینه

غربالگری منظم سبب تشخیص و درمان زودهنگام سرطان سینه و افزایش نرخ زنده‌مانی می‌شود. بعضی از انواع سرطان سینه تهاجمی‌تر از انواع دیگر هستند. مثلا سرطان سینه سه‌گانه منفی یا تی.ان.بی.سی (TNBC) تمایل بیشتری به انتشار و وخیم‌شدن دارد. گزینه‌های درمانی برای این نوع سرطان هم محدود‌تر است. سرطان سینه التهابی یا آی.بی.سی (IBC) نوع دیگری از سرطان سینه تهاجمی است که معمولا در مراحل پایانی مثل مرحله ۳ تشخیص داده می‌شود. این ۲ نوع سرطان بین زنان سیاه‌پوست شایع‌ترند.

سؤالات رایج

۱. آیا درمان قطعی برای سرطان سینه وجود دارد؟

زمانی‌ که بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده و درمان می‌شود، میزان زنده‌مانی بیشتر است. ترکیب درمان‌هایی مثل جراحی، پرتودرمانی و استفاده از بعضی داروها می‌تواند سرطان سینه را در مراحل اولیه درمان کند. بااین‌حال، هنوز درمان قطعی برای سرطان سینه منتشرشده وجود ندارد، اما استفاده از روش‌های درمانی می‌تواند به افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به این نوع سرطان کمک کند. میزان مرگ‌و‌میر ناشی از ابتلا به سرطان سینه نیز در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

۲. آزمایش‌های بالینی برای بهبود روش‌های درمانی مفیدند؟

آزمایش‌های بالینی برای بررسی روش‌های درمان‌ سرطان سینه و بهبودشان ادامه دارند. این تحقیقات برای یافتن گزینه‌های درمانی جدید و تشخیص بهترین روش درمانی بر اساس نوع بیماری هستند که به‌مرور زمان موجب می‌شود پزشکان درمان‌هایی مؤثرتر و شخصی‌تر برای هر فرد بیابند.

مثلا شیمی‌درمانی برای زنانی در مراحل اولیه سرطان سینه نوع هورمون مثبت یا HER2 منفی مناسب نیست. این افراد باید از جراحی یا هورمون‌درمانی استفاده کنند. هدف دیگر این تحقیقات بهبود غربالگری و تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه است.

۳. آیا درمان طبیعی برای سرطان سینه وجود دارد؟

خیر، هیچ درمان طبیعی‌ای برای سرطان سینه وجود ندارد و برای حذف، کوچک‌کردن و کاهش رشد تومور درمان‌های پزشکی نیاز است. درمان‌های مکمل و تغییر سبک زندگی در کنار درمان‌های دارویی استاندارد موجب درمان سرطان نمی‌شوند، اما می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی فرد کمک کند، از جمله:

  • مهار علائم سرطان؛
  • کاهش عوارض جانبی درمان؛
  • بهبود کیفیت زندگی.

۴. سرطان سینه در مردان چگونه است؟

سرطان سینه در مردان نادر است و کمتر از ۱درصد از سرطان‌های سینه را شامل می‌شود. این سرطان در مردان به‌آرامی پیش می‌رود، اما معمولا در مراحل پایانی سرطان تشخیص داده می‌شود که به‌دلیل کمبود آگاهی درباره وجود این بیماری در مردان است.

سخن پایانی

بر اساس تحقیقات، بهتر است خانم‌ها از بعد از ۴۰سالگی سالانه برای غربالگری سرطان سینه ماموگرافی انجام دهند. همچنین افرادی که سابقه خانوادگی یا بیماری ژنتیکی مرتبط با سرطان سینه دارند باید از ۳۰سالگی علاوه بر ماموگرافی، ام.آر.آی (MRI) سینه هم انجام بدهند.

همچنین در صورت ابتلا به سرطان سینه، به یاد داشته باشید که روش‌های تشخیص، درمان و میزان زنده‌مانی برای هر فرد متفاوت است و در این باره باید با پزشک صحبت کنید.

شما بگویید

شما چقدر با سرطان سینه آشنایی دارید؟ آیا در بین اطرفیانتان کسی به این بیماری مبتلا شده است؟ در صورت تمایل، می‌توانید تجربه و نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید و این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستانتان ارسال کنید.


در ادامه بخوانید: ۱۹ شایعه بی‌اساس درباره سرطان سینه و واقعیت‌هایی که باید بدانید
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.