عادت‌های کوچک در زندگی چه نقشی دارند؟

1

به احتمال زیاد شما هم جز افرادی هستید که برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود برنامه‌ریزی کرده‌اید و برای رسیدن به آن‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنید. آیا می‌دانید علاوه بر برنامه‌ریزی و تلاش، موارد دیگری نیز بر روی موفقیت و عدم موفقیت شما تاثیر دارند؟ عادت‌های شما جز مواردی هستند که موفق شدن شما را تضمین می‌کنند یا باعث سقوط و شکست شما می‌شوند؛ اما اکثر افراد آنچنان در عادات خود غرق شده‌اند که متوجه این تاثیر نیستند.

برای درک بیشتر این موضوع به داستانی اشاره می‌کنیم. دو ماهی در دریا در حال شنا کردن بودند، ماهی سومی به آن‌ها می‌رسد و می‌پرسد آب منطقه‌ای که از آن می‌آیید چگونه است؟ آن دو ماهی با کمال تعجب جواب می‌دهند کدام آب؟ این داستان مشابه داستان زندگی بسیاری از انسان‌ها است که به طور ناخودآگاه با عادت‌های خود زندگی می‌کنند، بدون آنکه متوجه آن بشوند. عادت‌ها شخصیت انسان را می‌سازند و شخصیت سرنوشت انسان را تغییر می‌دهد، بنابراین توجه به عادات در زندگی می‌تواند تغییردهنده سرنوشت و آینده افراد باشد. اگر شما هم جز افراد علاقمند به این زمینه هستید و می‌خواهید قدمی به سوی تغییر عادات خود بردارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

انواع عادات

عادت‌ها همان رفتارهایی هستند که ما به صورت مکرر آن‌ها را انجام می‌دهیم و به مرور زمان جز جدایی ناپذیر زندگی ما می‌شوند. این عادت‌ها را می‌توان به دو قسمت خوب و بد تقسیم کرد که در ادامه توضیحات کاملی درباره هریک در اختیار شما قرار می‌دهیم.

رونیکس

عادت‌های خوب

ما انسان‌ها فکر می‌کنیم که در طول روز در حال تصمیم‌گیری هستیم، بلکه بیش از نیمی از کارهای ما براساس عادت انجام می‌شود. حال اگر عادت‌های روزمره خود را از عادت‌های خوب انتخاب کنیم، به مرور زمان تاثیرات مثبت آن را بر روی زندگی خود خواهیم دید.

اگر شما بتوانید رفتارها و باورهای مثبت را در طول روز به صورت مکرر تکرار کنید، بعد از مدتی خواهید دید این رفتارهایی که روزی جز ایده آل‌های شما بودند حال به بخشی از عادات اصلی زندگیتان تبدیل شده‌اند. همانگونه که در کتاب عادت‌های اتمی از جیمز کلیر آمده است: چیزهایی که به دست می‌آورید، تابعی از عادت‌های شما هستند.

عادت‌های بد

همه ما انسان‌ها مخلوق عادات خود هستیم، چیزهایی که می‌خوریم، کارهایی که انجام می‌دهیم، سخنانی که می‌گوییم و تفکراتی که در ذهنمان پدیدار می‌شوند نتیجه عادات ما هستند. بنابراین اگر شما رفتار و باوری غلط و نادرست را به صورت مکرر انجام دهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد این رفتار اشتباه در وجود شما ریشه دوانده است و جز یکی از عادات روزمره شما شده است. همانطور که در کتاب عادت‌های اتمی آمده است: شلختگی شما نتیجه عادت بی‌نظمی شما است؛ وزن شما نتیجه عادت‌های غذایی شما است. فردی را تصور کنید که به جای ورزش کردن، سیگار کشیدن را به عنوان یکی از کارهای تکراری روزانه خود برگزیده است، آینده این فرد برای کسی پوشیده نیست. رفتار این فرد رفته رفته بر روی سلامتی تمامی قوا و ارگان‌های داخلی او تاثیر سوء می‌گذارد و چه بسا مرگ او زودتر از موعود فرا می‌رسد.

عادت‌هایی که ما را به موفقیت می‌رساند!

همانگونه که در کتاب قدرت عادت آمده است: تمام زندگی ما تا الان که شکل مشخصی به خود گرفته است، مجموعه‌ای از عادت‌ها است. بنابراین اگر می‌خواهید در آینده زندگی بهتر و عالی‌تر داشته باشید، باید برخی از عادت‌های خود را تغییر دهید و نوع مثبت آن را جایگزین کنید.

در کتاب قدرت عادت مطلبی در این باره آمده است که می‌گوید: اگر بخواهید عادتی را تغییر دهید، باید یک روتین جایگزین پیدا کنید و وقتی به عنوان عضوی از یک گروه برای تغییر تعهد بدهید، احتمال موفقیتتان به طور چشم گیری بالاتر می‌رود. همچنین یک جمله زیبای دیگر در کتاب قدرت عادت آمده است: اگرچه فرآیند تغییر عادت به سادگی قابل توضیح است؛ اما الزاما معنایش این نیست که به همان سادگی هم می‌تواند با موفقیت به انجام برسد.

چارلز دوهیگ یک استراتژی بسیار عالی را برای ساخت عادت های سالم پیشنهاد می دهد که سیستم پاداش خود را اختراع کنید. کفش‌های کتانی‌تان را کنار تختتان بگذارید تا الهام‌بخش یک دویدن صبحگاهی باشید. وقتی برگشتید، باید با مقداری شکلات به خودتان پاداش بدهید. اتفاقی که می افتد این است که دیر یا زود شروع به پیوند دادن دویدن خود با یک جایزه شکلاتی خوشمزه می کنید. چه هدف نهایی این باشد که بیشتر تمرین کنید، بیشتر بنویسید، یا فقط سازماندهی کنید، یافتن نشانه ها و بازده های مناسب برای مطابقت با عادات سالم را مد نظر قرار دهید.

همانطور که دیدید عادت‌ها مهم‌ترین بخش‌های زندگی هر انسانی را تشکیل می‌دهند. در ادامه برخی از عادت‌های کوچک را بیان می‌کنیم که می‌توانید به کمک آن‌ها زندگی آینده‌تان را دچار تغییر و تحولات مثبت کنید.

  • سحر خیز باشید؛ همان طور که در بسیاری از کتاب‌ها به این موضوع توصیه شده است، سحرخیزی باعث بهبود حال روحی و افزایش برکت در زندگی می‌شود.
  • ورزش کنید؛ روزانه 5 الی 10 دقیقه نرمش و ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا بتوانید روز خود را سرزنده آغاز کنید.
  • نوشتن برنامه های روز بعد؛ توصیه اساتید موفقیت و برنامه ریزی به نوشتن برنامه روزانه بر کسی پوشیده نیست، نوشتن حتی جزییات کوچک هم می تواند به طرز معجزه آسایی برای شما نظم و آرامش ذهنی به ارمغان آورد.
  • هدف‌های زندگیتان را مرور کنید؛ به طور روزانه اهداف خود را مرور کنید و بسنجید مسیری که اکنون در حال طی کردن آن هستید شما را به اهدافتان می‌رساند یا از آن دور می‌کند.
  • صبحانه را همراه خانواده بخورید: جو صمیمی خانواده باعث کاهش استرس و همچنین باعث شروع یک روز خوب می‌شود.
  • پیش از خروج از خانه به خودتان عطر بزنید: بوی خوش عطر بر روی اعصاب و روحیه خودتان و اطرافیانتان تاثیر مثبت می‌گذارد، همچنین می‌تواند شما را فردی پاکیزه نشان دهد.
  • با آرامش غذا بخورید: درست جویدن و به تعداد مناسب جویدن غذا باعث می‌شود سیستم گوارشی شما با مشکل مواجه نشود. همچنین با آرامش غذا خوردن باعث می شود رفتار شما در جامعه شایسته و مناسب دیده شود.
  • مطالعه کنید: تایم‌های قبل از خواب یا هر زمان دیگری که می‌توانید مطالعه کنید، مطالعه کتاب‌های گوناگون باعث بهبود دانش و نگرش شما می‌شود..

سخن پایانی

در این مقاله در مورد عادات انسان‌ها سخن گفتیم، همچنین با برخی از عادات مثبت و منفی افراد آشنا شدیم. عادت‌های خوب و مثبت باعث رشد و ترقی افراد و عادات منفی باعث شکست آن‌ها می‌شوند. اگر شما می‌خواهید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید می‌توانید کتاب‌های عادت‌های اتمی، عادت‌های کوچک و قدرت عادت را از انتشارات هورمزد خریداری کرده و مطالعه کنید تا بتوانید به کمک این کتاب‌ها عادات خود را بشناسید و در صدد تغییر و بهبود آن‌ها گامی بردارید.

انتشارات هورمزد یکی از انتشارات موفق در زمینه نشر کتاب‌های موفقیت، مدیریت و کسب و کار و غیره است که می‌توانید کتاب‌های موردنظر خود را با قیمتی مناسب از آن تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با کتاب‌های انتشارات هورمزد به سایت این مجموعه مراجعه کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. میلاد می‌گوید

    عادت های اتمی هورمزد یکی از معرکه ترین کتاب هاست