برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

0

بعد از کامل‌شدن یک ساختمان، پی و ستون‌هایش دیگر دیده نمی‌شوند، ولی واقعیت این است که همین‌ها ساختمان را سرپا نگه می‌دارند. گرامر زبان انگلیسی هم دقیقا چنین نقشی دارد و بی‌دلیل نیست که زبان‌آموزان دنبال کتاب برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی می‌گردند. در این مقاله، درباره اهمیت یادگیری گرامر و نحوه‌ی یادگیری گرامر توضیح می‌دهیم و چند نمونه از بهترین کتاب‌‌های گرامر را بهتان معرفی می‌کنیم. تا آخر این مقاله همراهمان باشید.

چرا یادگیری گرامر مهم است؟

۱. اگر گرامر ندانیم، نمی‌توانیم منظورمان را خوب به مخاطب منتقل کنیم

فرض کنید بدون اینکه کاملا شنا بلد باشید، شما را داخل استخری بیندازند. در این حالت، بسیار سختی می‌کشید تا خودتان را به کناره‌های استخر برسانید. خوشبختانه کمی شنا بلد هستید و غرق نمی‌شوید، ولی متأسفانه از شناکردن لذت هم نمی‌برید و همه‌ تلاشتان صرف این می‌شود که خودتان را به نقطه‌ای امن برسانید.

مکالمه انگلیسی بدون تسلط به گرامر هم دقیقا همین‌طور است. باید با هزار زور و زحمت فقط منظورتان را به مخاطب برسانید و منتظر واکنشش باشید. این‌طوری در خیلی از موارد به بن‌بست می‌خورید، کارتان درنهایت به‌زور راه می‌افتد و دیر یا زود به فکر تهیه بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی می‌افتید.

رونیکس

۲. هرچه گرامرتان قوی‌تر باشد، بیشتر مثل انگلیسی‌زبانان بومی به نظر می‌رسید

هرچه با قواعد زبان انگلیسی بیشتر آشنا باشید، با بومی‌ها احساس نزدیکی بیشتری خواهید کرد و به‌علاوه می‌توانید متن‌های انگلیسی دقیق‌تر و بدون اشکالی بنویسید.

این‌‌طوری بدون دردسر و بدون هیچ مکثی در هر محیطی حرف می‌زنید یا هر متنی را که دلتان بخواهد و نیاز باشد می‌نویسید. استفاده از بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی می‌تواند برای رسیدن به این هدف‌ها به کمکتان بیاید.

۳. برای ورود به محیط‌های کاری و علمی انگلیسی‌زبان باید به گرامر مسلط باشید

در موقعیت‌هایی مثل سفر، خرید و مهمانی، شاید ایرادهای گرامری‌تان خیلی به چشم نیایند یا جدی گرفته نشوند و بالاخره جوری منظورتان را به بقیه می‌رسانید.

در دانشگاه یا محیط کار وضعیت چنین نیست. شما وارد محیطی رسمی می‌شوید و قرار نیست دست‌وپاشکسته و اشتباه صحبت کنید. شما باید گرامر زبان انگلیسی را خوانده باشید و به نکته‌هایش تا حد زیادی مسلط باشید. در ضمن قبل از ورود به دانشگاه‌های خارجی، به مدرک زبان معتبر نیاز دارید و برای گرفتن مدرک هم باید مهارت‌های چهارگانه زبان (که گرامر هم جزوشان است) حسابی تقویت کنید.

برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

۱. از منابع متنوع استفاده کنید

انتخاب بهترین کتاب برای یادگیری زبان انگلیسی کار راحتی نیست. بهتان توصیه می‌کنیم به‌جای تمرکز روی یک منبع خاص از ۲ یا ۳ منبع متفاوت هم‌زمان استفاده کنید. مثلا بعد از مطالعه یک نکته، می‌توانید تمرین‌ها و تست‌های مربوط به آن را در کتاب‌های دیگر حل کنید. البته درنهایت همه‌چیز بستگی به هدف و شرایط خودتان دارد.

۲. تا می‌توانید به پادکست، اخبار انگلیسی و داستان‌های صوتی گوش کنید

این‌طوری هم مهارت شنیداری شما تقویت می‌شود و هم نکته‌های گرامری را با شنیدن عمیق‌تر یاد می‌گیرید و بهتر برایتان جا می‌افتند.

۳. از امکانات اپلیکیشن‌هایی مثل زبانشناس استفاده کنید

فایل‌های صوتی متنوعی با موضوعات مختلف در اپلیکیشن زبانشناس وجود دارند. همچنین در این برنامه به کتاب‌های گرامری معتبری هم دسترسی دارید. موضوع موردعلاقه‌تان را پیدا کنید و در اپلیکیشن زبانشناس دنبالش کنید. این‌طوری می‌توانید هم‌زمان با خواندن متن، آن را بشنوید. به‌کارگیری این روش در کنار مطالعه کتاب گرامر زبان انگلیسی باعث می‌شود در کوتاه‌ترین زمان بهترین نتیجه را بگیرید.

۴. نوشتن هرروزه را فراموش نکنید

هر روز یادداشت‌هایی به زبان انگلیسی بنویسید، از ثبت خاطره‌های روزانه گرفته تا اتفاق‌های ریز و درشت زندگی. این‌ کار باعث می‌شود نقطه‌ضعف‌هایتان را بشناسید و برای رفعشان تلاش کنید. در ضمن نوشتن مداوم باعث تقویت گرامر در کوتاه‌مدت خواهد شد.

نکاتی که باید قبل از انتخاب بهترین کتاب برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی بدانید

۱. سطح زبان انگلیسی‌تان را مشخص کنید

انتخاب بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی برای خودش متر و معیاری دارد. کتاب‌های زیادی برای یادگیری گرامر وجود دارند، ولی همه‌شان مناسب شما نیستند. بنابراین قبل از انتخاب کتاب باید سطح زبان انگلیسی‌تان را مشخص کنید و با توجه به اینکه مبتدی، متوسط یا پیشرفته هستید، کتاب مناسب سطحتان را تهیه کنید.

۲. مشخص کنید کتاب چاپی را ترجیح می‌دهید یا کتاب الکترونیکی را

صد سال دیگر هم که بگذرد، بعضی‌ها خواندن نسخه‌های چاپی را ترجیح می‌دهند و اصلا نمی‌توانند با کتاب‌های الکترونیکی ارتباط برقرار کنند. از طرفی عده‌ای دیگر با توجه به شرایطشان ترجیح می‌دهند یک کتاب الکترونیکی روی تبلتشان داشته باشند و هر وقت دلشان خواست سراغ آن بروند، به‌خصوص که بعضی کتاب‌ها حسابی سنگین و جاگیر هستند و جابه‌جاکردنشان دشوار است!

۳. آخرین نسخه کتاب گرامری دلخواهتان را تهیه کنید

کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی هر چند وقت یک‌ بار با تغییرات جدید دوباره چاپ می‌شوند. هر مرتبه ایرادهای چاپ‌های قبلی برطرف می‌‌شوند و مؤلفان هر بار نکته‌های جدیدی به مطالب کتاب‌ها اضافه می‌کنند. بهتر است هنگام خرید به این نکته توجه کنید. مثلا اگر کتابی نه بار تجدید چاپ شده است، به‌هیچ‌وجه سراغ خرید چاپ اول و دوم نروید و یکی از آخرین نسخه‌هایش را تهیه کنید.

۴. کتابی هماهنگ با سبک یادگیری و حال‌وهوای خودتان پیدا کنید

بعضی‌ها دلشان می‌خواهد گرامر زبان انگلیسی را به روش‌های غیرمستقیم و خلاقانه‌تری یاد بگیرند. عده‌ای هم همان روش‌های قدیمی را ترجیح می‌دهند و دوست دارند مستقیم مطالب گرامری را بخوانند و مرور کنند. خلاصه هرکس برای خودش روشی دارد. ترجیح شما چیست؟ بعد از ورق‌زدن کتاب‌های مختلف، روش مناسب خودتان را پیدا کنید و بر همان اساس بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی را بخرید.

چند نمونه از بهترین کتاب‌های گرامر

۱. Practical English usage

  • انگلیسی‌زبان‌ها و همین‌طور استادان زبان انگلیسی از این کتاب به‌عنوان مرجعی دقیق استفاده می‌کنند. Practical English usage بی‌شک می‌تواند بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی به‌ شمار رود.
  • موضوعات کتاب الفبایی دسته‌بندی شده‌اند و این موضوع باعث می‌شود خیلی راحت به مبحث مدنظرتان دسترسی پیدا کنید.
  • مثال‌های بجا و درست کتاب در جاافتادن نکته‌های گرامری نقش پررنگی دارند.
  • اگر برای آزمون‌های بین‌المللی آماده می‌شوید، مطالعه این کتاب می‌تواند واقعا برایتان مفید باشد.
  • تشابه‌ها و استثناهای زبانی را به ساده‌ترین شکل ممکن برایتان توضیح می‌دهد.
  • با مطالعه این کتاب می‌توانید اطلاعات خوبی در زمینه تلفظ کلمه‌ها و واژه‌سازی درست به‌ دست آورید.
  • این کتاب بهتان یاد می‌دهد چطور از گرامر در مکالمه یا Speaking استفاده کنید.

۲. Grammar in use

ریموند مورفی نویسنده معتبر و مطرحی در زمینه قواعد و گرامر زبان انگلیسی است. این مجموعه‌کتاب‌های معتبر هم توسط همین نویسنده نوشته شده‌اند و برای یادگیری قواعد انگلیسی کاملا مفید و کاربردی هستند.

  • این کتاب در ۳ سطح Elementary و Beginner و Advanced نوشته شده است و در هر سطحی از زبان که باشید به کارتان می‌آید.
  • کامل‌ترین توضیحات مربوط به قواعد و همین‌طور بهترین تمرین‌ها را می‌توانید در این مجموعه پیدا کنید.

۳. The blue book of grammar and punctuation

  • برای نوشتن متن‌های بدون ایراد به زبان انگلیسی باید علاوه‌ بر گرامر با علائم نگارشی و نحوه استفاده‌شان هم آشنا باشید. این کتاب می‌تواند بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی باشد و بهترین آموزش‌ها در زمینه علائم نگارشی و گرامر را در اختیارتان ‌بگذارد.
  • با مطالعه این کتاب، در طول تمرین‌ها، پیش‌آزمون‌ها و پس‌آزمون‌های متعدد با گرامر و علائم نگارشی و کاربردشان آشنا می‌شوید.

۴. Longman Student Grammar of Spoken and Written English

رویکرد این کتاب در آموزش گرامر انگلیسی واقعا مدرن و به‌روز است. وقتی این کتاب را جلوی رویتان باز می‌کنید و صفحه به صفحه جلو می‌روید، در واقع با یک تیر چند نشان می‌زنید:

  • هم‌زمان ۲ مهارت Speaking و Writing را تقویت می‌کنید.
  • زبانتان در مکالمه‌های روزمره تقویت می‌شود.
  • ۳هزار واژه کاربردی زبان انگلیسی را یاد می‌گیرید.

۵. Grammar for IELTS

این‌روزها خیلی‌ها برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های خارجی، باید در آزمون‌های بین‌المللی مثل آیلتس شرکت کنند و امتیاز کافی به‌ دست بیاورند. هرچه مهارت‌های چهارگانه‌ زبانتان را بیشتر تقویت کنید و کتاب‌های مفیدتر و به‌روزتری بخوانید، احتمال موفقیت‌تان در آزمون آیلتس بیشتر می‌شود.

اگر سطح زبان انگلیسی‌تان بالاتر از متوسط است، مطالعه این کتاب را بهتان پیشنهاد می‌کنیم.

کتاب Grammar for IELTS با ۲۵ درس هم‌زمان مهارت‌های Writing و Reading و Listening را تقویت می‌کند و نکته‌های گرامری مناسب برای شرکت در آزمون را هم بهتان یاد می‌دهد.

۶. Oxford Practice Grammar

  • اگر دنبال بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی هستید این کتاب می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد.
  • هیچ نکته‌ای از گرامر انگلیسی نیست که در این کتاب نیامده باشد.
  • کتاب در ۳ سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته نوشته شده است. بعد از تعیین سطح زبانتان می‌توانید کتاب متناسب با سطحتان را تهیه کنید.
  • نکته‌ها را در طول تمرین‌ها و فعالیت‌های متنوع یاد می‌گیرید.
  • این کتاب پاسخنامه دارد.
  • بخشی به‌نام Exit Test در کتاب وجود دارد که به کمکش می‌توانید از خودتان آزمون بگیرید و ببینید تا چه حد توانسته‌اید به مطالب کتاب مسلط شوید.

۷. Oxford English Grammar Course

  • فرقی نمی‌کند زبان انگلیسی‌تان در چه سطحی باشد و به‌هرحال این کتاب برای یادگیری گرامر به کارتان می‌آید.
  • یکی از ویژگی‌هایی که این کتاب را به بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی تبدیل می‌کند، تمرین‌های متعددش است.
  • مثال‌های متنوع و کاربردی کتاب برای یادگیری بهتر نکته‌ها بهتان کمک می‌کند.
  • این کتاب ساختار ساده‌ای دارد و اگر می‌خواهید خودخوان و در منزل انگلیسی را یاد بگیرید حتما به کارتان می‌آید.

۸. English Grammar Azar

داستان این کتاب با بقیه کتاب‌های آموزش گرامر زبان کمی فرق می‌کند. نویسنده کتاب از متخصصان حوزه‌ی آموزش زبان انگلیسی است و برای آموزش قواعد از رویکردی حسی استفاده می‌کند. بتی آذر همراه با توضیح‌های کامل، تمرین‌های فراوان و درگیرکردن مهارت‌های شنیدن و صحبت‌کردن، نکته‌های گرامری را بهتان یاد می‌دهد.

اگر می‌خواهید گرامر را کمی متفاوت‌تر یاد بگیرید و دنبال پیداکردن بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی هستید، حتما نگاهی به این کتاب بیندازید.

۹. Longman Advanced Learners’ Grammar

فرض کنید در یادگیری زبان تا مراحلی پیش رفته‌اید و حالا برای ادامه مسیر به کتابی پیشرفته‌تر و البته خلاصه‌تر نیاز دارید. کتاب Longman Advanced Learners’ Grammar می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد.

در این کتاب توضیح‌های زیاد و خسته‌کننده وجود ندارد و می‌توانید ساختارهای پیچیده‌تر را در مدت‌زمانی کوتاه به‌خوبی یاد بگیرید. در انتهای هر بخش یک آزمون تستی وجود دارد که می‌توانید آموخته‌هایتان را بسنجید و از میزان پیشرفت‌تان باخبر شوید.

پس اگر وقت کمی دارید و در عین‌ حال دنبال بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی می‌گردید، حتما این کتاب را تهیه کنید.

۱۰. Grammar Scan

مطالعه این کتاب را به ۳ دسته از زبان‌آموزان توصیه می‌کنیم:

  • کسانی که برای آزمون‌های بین‌المللی آماده می‌شوند.
  • کسانی که به سطوح بالاتری در یادگیری زبان رسیده‌اند.
  • کسانی که می‌خواهند دانسته‌های گرامری‌شان را به‌کمک آزمون‌های استاندارد بسنجند و تسلط بیشتری بر نکته‌ها پیدا کنند.

این کتاب می‌تواند برای سطوح متوسط به بالا بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی باشد و حسابی به کارشان بیاید. زبان‌آموزان با مطالعه این کتاب می‌توانند به‌راحتی با نقطه‌‌ضعف‌هایشان آشنا شوند و برای ازبین‌بردنشان تلاش کنند.

لب کلام

چه انگلیسی‌ها و چه کسانی که به زبان‌های دیگر صحبت می‌کنند دل خوشی از قواعد و دستورزبان ندارند و درست و غلط مکالمه را فقط از طریق شنیدن یاد می‌گیرند. درست است که ما هم می‌توانیم گرامر زبان انگلیسی را تا حد زیادی از طریق شنیدن و مکالمه یاد بگیریم، ولی درنهایت برای یادگیری دقیق به انتخاب بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی نیاز داریم.

در این مقاله سعی کردیم تمام نکته‌های لازم برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی و انتخاب بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی را در اختیارتان بگذاریم. با یادگیری کامل قواعد زبان انگلیسی می‌توانید به‌راحتی در آزمون‌های بین‌المللی شرکت کنید، از دانشگاه‌های معتبر پذیرش بگیرید و درنهایت در مجموعه‌های بزرگ مشغول کار شوید. کافی است کمی همت کنید و همین حالا دست روی بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی بگذارید!

اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.