شخصیت istp؛ این تیپ صنعتگر، خوش‌ذوق و زبردست

0

از اطرافیان خود کسی را می‌شناسید که واقع‌بین و همیشه حلال مشکلات باشد؟ تابه‌حال فیلم‌های جیمز باند را تماشا کرده‌اید؟ از ویژگی‌های اصلی جیمز باند این است که همیشه می‌تواند سریع موقعیت را ارزیابی و بهترین راه‌حل را پیدا کند. او منطقی و کارآمد است و به استقلال خود اهمیت می‌دهد. همه اینها ویژگی‌هایی هستند که باید از شخصیت istp انتظار داشته باشیم. این تیپ شخصیتی یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی آزمون مایرز- بریگز است. در این مقاله، ویژگی‌های این شخصیت و نقاط ضعف و قوت آن را توضیح می‌دهیم. در نهایت نیز شخصیت‌های معروف با این تیپ شخصیتی را معرفی می‌کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا با تیپ شخصیتی زبردست بیشتر آشنا شوید.

شخصیت istp چگونه است؟

پیش از هر چیزی اجازه بدهید معنای اصطلاح istp را بگوییم. istp مخفف این ۴ شاخصه است:

رونیکس
  • درون‌گرا (introverted)؛
  • حسی (sensing)؛
  • متفکر (thinking)؛
  • ادراکی (perceiving).

istpها شجاع و مستقل‌اند. آنها عاشق ماجراجویی و تجربیات جدید هستند و بسیار ریسک‌پذیرند. افراد با تیپ شخصیت istp دوست دارند که ناظران خاموش باقی بمانند. آنها نمی‌توانند خودشان را با حالات عاطفی دیگران هماهنگ کنند، به همین دلیل گاهی اوقات بی‌احساس یا بی‌تفاوت به نظر می‌رسند.

افرادی که تیپ شخصیتی istp دارند به نتیجه هر کاری فکر می‌کنند و برای یافتن راه‌حل‌های عملی و درک علت مشکلات سریع اقدام می‌کنند. istpها اغلب با صفاتی همچون صنعتگر، خوش‌ذوق و زبردست شناخته می‌شوند. تیپ شخصیت enfj نقطه مقابل آنهاست. این تیپ شخصیتی در میان مردان شایع‌تر از زنان است.

ویژگی‌های تیپ شخصیتی istp چیست؟

۱. بسیار مستقل‌اند

این افراد معمولا به روش خودشان زندگی می‌کنند و به عادات و ایده‌های خود پایبندند. افرادی با این تیپ شخصیتی دوست دارند سبک زندگی خودشان را داشته باشند. آنها مخالف مرزگذاری‌ها و دستورالعمل‌ها هستند، چون می‌خواهند برای کشف زندگی دلخواه خود آزادی عمل داشته باشند.

istpها درون‌گراهای واقعی هستند که حریم خصوصی‌شان برایشان بسیار مهم است و تنها بودن را دوست دارند. آنها طرف‌دار صحبت‌های روزمره و معمولی نیستند و تنها زمانی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند که کار یا پروژه‌ای مشترک در میان باشد.

۲. ماجراجو و جاه‌طلب هستند

این افراد از فعالیت‌های هیجان‌انگیز و سرگرمی‌های پرسرعت مانند موتورسواری، بانجی‌جامپینگ و موج‌سواری لذت می‌برند. istpها کارهای عملی را دوست دارند و حسابی از حواس پنج‌گانه خود برای ارتباط با دنیای اطراف بهره می‌گیرند.

آنها مرتب از حاشیه امن خود خارج می‌شوند و ایده‌های نو را از طریق تجربیات ناب کشف می‌کنند. افرادی با این تیپ شخصیتی مهارت‌های جدید را با آزمون و خطا یاد می‌گیرند.

istp‌ها در حوزه مکانیک و صنایع‌دستی خلاقیت چشمگیری دارند و معمولا به کاردستی علاقه‌ نشان می‌دهند. آنها با نگاهی نقادانه به پروژه‌های جدید نزدیک می‌شوند و استعدادی شهودی برای حل مشکلات دارند.

۳. واقع‌بین، خلاق و علاقه‌مند به نتیجه‌اند

istpها برای حل مشکلات به راه‌حل‌های منطقی و عملی بیشتر از ایده‌ها و مفاهیم انتزاعی اعتقاد دارند. آنها دوست دارند برای تعمیر ماشین‌آلات و لوازم خانگی مهارت‌های فنی خاصی داشته باشند.

این افراد می‌خواهند علت هر مشکل را درک کنند تا بتوانند برای حل آن سریع اقدام کنند. حل مسائل را باید به istpها بسپارید، چون در شرایط بحرانی حرفه‌ای و با خونسردی عمل می‌کنند.

۴. مرموزند

افرادی با این تیپ شخصیتی خودمانی هستند و از حضور در جمع لذت می‌برند، اما در عین‌ حال بسیار تودارند. افراد با این تیپ شخصیتی آرام‌اند و دیگران اغلب آنها را افرادی ساکت می‌دانند، اما خودجوش و ماجراجو نیز هستند.

آنها شتاب‌زدگی را با منطق ترکیب می‌کنند تا ذهنیت‌ خود را با موقعیت‌های جدید سازگار کنند. istpها افرادی همه‌کاره هستند که در لحظه زندگی می‌کنند.

نقاط قوت شخصیت istp

  • مستقل‌اند.
  • ماجراجو هستند.
  • عمل‌گرا و واقع‌بین‌اند.
  • مهارت‌های فنی خوبی دارند.
  • در حل مسائل عمل‌گرا هستند.
  • خلاق‌اند.
  • خودجوش‌اند.
  • همه‌چیز را آسان می‌گیرند.

نقاط ضعف شخصیت istp

  • اغلب بی‌احساس به نظر می‌رسند.
  • کم‌رو و کم‌حرف‌اند.
  • زود خسته می‌شوند.
  • بیش از حد خطرپذیرند.
  • نگران احساسات دیگران نیستند.
  • طعنه‌آمیز حرف می‌زنند.
  • بدبین‌اند.
  • فاجعه‌سازند.
  • به انتقام فکر می‌کنند.

istpها در محیط کار

شغل آتش نشانی؛ شغلی ایده آل برای istpها

کسانی که این تیپ شخصیتی را دارند از کارهای انفرادی لذت می‌برند و کمتر درگیر کارهای نظارتی می‌شوند. آنها حلال مشکلات هستند و برای این منظور باید فضا و آزادی عمل لازم را داشته باشند. istpها عاشق چالش‌ها هستند و در شرایط سخت و تحت‌فشار پیشرفت زیادی می‌کنند.

افراد با تیپ شخصیتی istp استقلال برای برنامه‌ریزی و حل مشکلات به‌شیوه خودشان را دوست دارند. آنها در محیط‌های کاری خشک و به‌شدت منظم دوام نمی‌آورند. در عوض در مشاغلی شکوفا می‌شوند که پرچالش، پرتنوع، انعطاف‌پذیر و پیش‌بینی‌ناپذیر باشند.

مشاغل محبوب istpها

کسانی که تیپ شخصیت istp دارند، از سرگرمی‌ها و مشاغلی لذت می‌برند که به کار عملی و تخصص فنی نیاز دارند. آنها کارهایی را دوست دارند که عملی باشند و بتوانند برای حل مشکلات راه‌حل منطقی پیدا کنند.

istpها به کارهای دستی که نتایج ملموسی دارند علاقه نشان می‌دهند و به‌دلیل ذات ماجراجویی که دارند، از مشاغلی لذت می‌برند که فعالیت بدنی، هیجان یا خطر زیادی داشته باشند.

istpها به نحوه کارکردن چیزها و کاربرد ابزار علاقه عجیبی دارند. آنها از مشاغلی لذت می‌برند که کنش‌محورند و مستلزم برنامه‌ریزی، نظریه‌پردازی یا پیروی از قواعد و قوانین نیستند. مشاغل محبوب istpها عبارت‌اند از:

  • مهندسی؛
  • مکانیکی؛
  • نجاری؛
  • پزشکی قانونی؛
  • آتش‌نشانی؛
  • خلبانی؛
  • طراحی سایت؛
  • تحلیل داده‌ها؛
  • پشتیبانی فنی؛
  • جنگل‌بانی؛
  • کارآگاهی.

این افراد در اوقات فراغت خود به‌سمت فعالیت‌هایی می‌روند که هیجان‌انگیز هستند یا با ماشین‌آلات و ابزارها سروکار دارند. افراد با تیپ شخصیت istp از چنین سرگرمی‌هایی لذت می‌برند:

  • تیراندازی با کمان یا اسلحه؛
  • شکار؛
  • غواصی؛
  • راپل؛
  • هوانوردی؛
  • پرش از هواپیما با چتر نجات؛
  • موتورسواری.

istpها در روابط شخصی

باید این واقعیت را قبول کنید که istpها افرادی درون‌گرا و محتاط هستند. آنها برای ابزار احساسات خود به‌سختی تلاش می‌کنند. این افراد به‌شدت تودار هستند. به همین دلیل هیچ‌وقت نمی‌توانید فردی istp را کاملا بشناسید.

istpها افرادی بسیار مستقل‌اند و به حریم خصوصی خود بسیار اهمیت می‌دهند. همین موضوع ممکن است باعث شود که دیگران در مواقعی احساس کنند که istpها آنها را نادیده می‌گیرند. همچنین آنها در برخورد با مسائل و احساسات شخصی دیگران مهارت چندانی ندارند، زیرا درک احساسات برایشان کار ساده‌ای نیست.

تعهد برای فردی با شخصیت istp بسیار چالش‌برانگیز است، چون آینده‌نگر نیست و نمی‌خواهد به شخص یا فعالیت خاصی وابسته شود. بااین‌حال اگر بتوانید فردی با شخصیت istp را به خود متعهد کنید، برای حفظ رابطه‌اش با شما هر کاری انجام خواهد داد. istpها با کسانی بهتر ارتباط برقرار می‌کنند که با آنها علایق مشترکی دارند.

از istpها توقع نداشته باشید که احساساتشان را به زبان بیاورند. این احساسات را از کارها، رفتار و تلاشش برای حل مشکلات‌تان درک کنید.

چگونه شخصیت istp موفقی باشیم؟

تیپ شخصیت istp دارید و می‌خواهید در زندگی موفق باشید؟ سعی کنید کارها را به‌روش خودتان یاد بگیرید و انجام بدهید. علاوه‌ بر این، باید برای کمک به دیگران تلاش کنید و به احساسات و عواطف آنها بیشتر توجه کنید. راه‌حل منطقی برای مشکلات خوب است، اما این مسئله نباید باعث بی‌توجهی به دیگران شود.

شخصیتهای واقعی و خیالی با خصوصیات istp

با توجه به ویژگی‌های تیپ شخصیت istp که در بخش‌های قبلی گفتیم، حدس می‌زنید کدام افراد مشهور این‌گونه‌اند؟ چند اسم به ذهنتان رسید؟ در این بخش شخصیت های معروف istp را به شما معرفی می‌کنیم.

اشخاص مشهور با تیپ شخصیت istp

۱. بروس‌ لی

یکی از مشهورترین رزمی‌کاران تمام اعصار که بازیگر، کارگردان و فیلسوف نیز بود نمونه بارز تیپ شخصیت istp است. بروس‌ لی برای دستیابی به موفقیت و تسلط به فنون رزمی بسیار تلاش کرد. او توانست میان سینما و هنرهای رزمی ارتباط برقرار کند.

۲. آلبرت انیشتین

یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان و متفکران دنیا نیز شخصیت istp داشت. تفکر سریع، خلاقیت و رویکرد منطقی به او کمک کرد تا پیچیده‌ترین مسائل فیزیک را حل کند.

۳. بیل گیتس

یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین مردان جهان نمونه کاملی از تیپ شخصیت istp است. او بسیار منطقی، تحلیلگر و عمل‌گراست. مردم جهان بیل گیتس را به فعالیت‌های بشردوستانه و تعهد به ساخت دنیایی بهتر نیز می‌شناسند.

۴. آنجلینا جولی

این بازیگر موفق و پرکار به‌دلیل استقلال‌طلبی و رویکرد واقع‌بینانه‌اش به زندگی مشهور است. مردم او را به‌ فعالیت‌های بشردوستانه نیز می‌شناسند. آنجلینا همیشه تلاش می‌کند که شهرت خود را صرف فعالیت‌های داوطلبانه و کمک به مردم جهان کند.

۵. ناپلئون بناپارت

با توجه به خصوصیات تیپ شخصیت istp جای هیچ تعجبی نیست که بدانیم یکی از مشهورترین رهبران سیاسی تاریخ این تیپ شخصیت را داشته است. ناپلئون در میدان جنگ و سیاست به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت و یکی از درخشان‌ترین فرماندهان نظامی در طول تاریخ بود.

شخصیت‌های خیالی مشهور با تیپ شخصیت istp

۱. رابین شرباتسکی (سریال آشنایی با مادر)

رابین شرباتسکی؛ یک istp تمام عیار

رابین شخصیتی istp است که در لحظه زندگی می‌کند و بر اساس مسائل واقعی و عینی تصمیم می‌گیرد. او عاشق ماجراجویی است. این نکته را می‌توانید از سفر ماجراجویانه‌اش به ژاپن یا آرژانتین متوجه شوید.

۲. آریا استارک (بازی تاج و تخت)

زنان با تیپ شخصیت istp به رفتارهای کلیشه‌ای زنانه مثل آرایش یا خریدکردن علاقه‌ای ندارند. این خصوصیت ویژگی بارز آریاست. او می‌خواهد بهترین مبارز در سرزمینش باشد. در ابتدای سریال نیز شرایط به‌‌گونه‌ای پیش‌ می‌رود که مجبور می‌شود برای مدتی تظاهر کند مردی جوان است.

۳. جیمز باند (مجموعه فیلم‌های جیمز باند)

جیمز باند جذابیتی رازآلود دارد که مردم را به‌سمت خود می‌کشاند. مردم، به‌ویژه زنان، او را جذاب می‌دانند و می‌کوشند او را کشف کنند. او عاشق خطر است و همین مسئله باعث می‌شود که به فردی ایدئال برای مقابله با بحران تبدیل شود.

۴. شماره ۰۶۷ (سریال بازی ماهی مرکب)

کانگ سه بیوک یا همان شماره ۰۶۷ در سریال بازی مرکب عمل‌گرا و به مسائلی که در مسابقه پیش می‌آیند بی‌اعتناست. او مشکلات را به روشی منطقی حل می‌کند و در پایان مسابقه نیز به‌سرعت با شرایط هماهنگ می‌شود. با این خصوصیات اصلا عجیب نیست که او را شخصیتی istp بدانیم.

۵. جیم هاپر (اتفاقات عجیب)

جیم یک istp تمام‌عیار است که ناپدیدشدن ویل را جدی می‌گیرد و حقیقت را درباره شماره ۱۱ و آزمایشگاه اسرارآمیز کشف می‌کند.

شما بگویید

در این مقاله ویژگی‌های istp‌های زبردست و نقاط قوت و ضعف آنها را توضیح دادیم. در اطرافتان چند نفر را با این خصوصیات می‌شناسید؟ تابه‌حال به سؤالات آزمون شخصیت‌شناسی MBTI پاسخ داده‌اید؟ اگر تیپ شخصیت istp دارید یا کسی را با این خصوصیت می‌شناسید، از تجربیات‌تان بگویید.


در ادامه بخوانید: ویژگی های شخصیت infp؛ این تیپ درون‌گرا، محجوب و خلاق

راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛
تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.

۸،۰۰۰ تومان

منبع mindbodygreen simplypsychology happierhuman
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.