۱۷ عاملی که سلامتی مردان را تهدید می‌کند

0

بر اساس پژوهش‌ها، میانگین عمر مردان ۵ سال کمتر از زنان است که آموزش ضعیف، ناآگاهی و سبک زندگی ناسالم دلیل این مسئله و مهم‌ترین عوامل کاهش سلامت مردان عنوان شده‌اند. خوشبختانه با رعایت بعضی نکات، از خوردن غذاهای سالم گرفته تا ترک عادت‌های بد، می‌توان از بروز مشکلات جدی‌ جلوگیری کرد. در ادامه، با ۱۷ عامل آشنا می‌شویم که سلامت مردان را تهدید می‌کنند. تا انتهای مقاله همراهمان باشید.

۱. بیماری قلبی

بیشتر مردان به‌سبب بیماری‌های قلبی می‌میرند. رعایت بعضی نکات مثل داشتن رژیم غذایی متعادل حاوی میوه و سبزیجات، ترک سیگار، ورزش‌کردن، کاهش استرس و مصرف داروهای تجویزشده توسط پزشک به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. همچنین ارزیابی‌های منظم شامل بررسی فشار خون و کلسترول به شناسایی زودهنگام مشکلات قلبی کمک می‌کند.

۲. سرطان

بعد از بیماری قلبی، سرطان مهم‌ترین عامل مرگ مردان است. سرطان‌های شایع مردان سرطان پوست، پروستات، روده بزرگ و ریه هستند. داشتن سبک زندگی سالم و ارزیابی‌های منظم سبب تشخیص زودهنگام و پیشگیری از پیشرفت سرطان می‌شوند. فعالیت‌های ساده‌ای مثل استفاده از ضدآفتاب، محدودکردن مصرف غذاهای فرآوری‌شده و گوشت قرمز، ترک سیگار و مشورت با پزشک احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.

رونیکس

۳. دیابت

مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند. بدن مردان چربی شکمی بیشتری دارد که خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را بیشتر می‌کند. حفظ وزن مناسب و ورزش کافی احتمال ابتلا به این بیماری‌ را کاهش می‌دهند.

۴. اختلال نعوظ

اختلال نعوظ در مردان، به‌خصوص بعد از ۷۵سالگی، شایع است. البته به این معنی نیست که بر زندگی جنسی آنها اثر می‌گذارد. درمان‌های دارویی و ترک سیگار و الکل از این بیماری پیشگیری می‌کنند. اختلال انزال ممکن است نشانه بیماری‌های جدی‌تر مثل دیابت یا فشار خون بالا باشد.

۵. بیماری‌های مقاربتی

ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ.پی.وی شایع‌ترین عفونت مقاربتی است که معمولا خودبه‌خود از بین می‌رود. بااین‌حال، هنوز بسیاری از مردان مبتلا به این بیماری به بیماری‌های خاصی مثل سرطان آلت تناسلی یا زگیل تناسلی دچار شوند. هرچند واکسیناسیون برای جلوگیری از بروز این عفونت مفید است، فقط برای افراد زیر ۲۶ سال مناسب است. استفاده از کاندوم معمولا از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌کند.

۶. تستوسترون پایین

میزان تستوسترون مردان در سی‌سالگی کاهش می‌یابد. این کاهش طبیعی علائم ناخوشایندی مثل کاهش میل جنسی یا مشکل تمرکز را به همراه دارد. برای بررسی میزان هورمون با پزشک مشورت کنید. پزشک می‌تواند عوامل دیگر مربوط به کاهش هورمون را تشخیص دهد و درمان مناسب را پیشنهاد کند.

۷. افسردگی

افسردگی همیشه با علائمی که انتظار داریم مشخص نمی‌شود، بنابراین ممکن است در مردان تشخیص داده نشود. گاهی افسردگی در مردان به‌جای ناراحتی، با عصبانیت یا تحریک‌پذیری بروز می‌کند. اگر فکر می‌کنید افسردگی دارید، با پزشک صحبت کنید. به یاد داشته باشید که پزشک شما را قضاوت نمی‌کند و هدفش فقط کمک به شماست.

۸. بیماری ریوی

بسیاری از بیماری‌های ریوی با سرفه شروع می‌شوند و با گذشت زمان این سرفه‌ها تبدیل به بیماری‌های جدی مثل سرطان ریه، آمفیزم و بیماری انسدادی ریه می‌شوند. تمام این بیماری‌ها بر توانایی تنفس فرد اثر می‌گذارند.

۹. مصرف الکل و بیماری کبدی

مرگ و بستری‌شدن ناشی از مصرف الکل در مردان بیشتر از زنان است. مصرف الکل خطر سرطان دهان، گلو، مری، کبد و روده بزرگ را افزایش می‌دهد. همچنین در عملکرد بیضه و تولید هورمون تداخل ایجاد می‌کند که می‌تواند موجب ناباروری شود.

کبد به جذب مواد غذایی و دفع سم از بدن کمک می‌کند. مصرف الکل و تنباکو احتمال ابتلا به بیماری‌های کبدی را افزایش می‌دهد.

۱۰. آسم

آسم سلامت مردان، به‌خصوص پسران ۵ تا ۱۴ سال، را تهدید می‌کنند. اگر پسر شما علائمی مثل دشواری تنفس، تنگی‌نفس یا خس‌خس سینه دارد، برای بررسی ابتلا به آسم به پزشک مراجعه کنید. در صورت مهار بیماری، پسر شما می‌تواند زندگی شاد و سالمی داشته باشد.

۱۱. آنفولانزا و ذات‌الریه

آنفولانزا و ذات الریه

مردانی که به‌دلیل ابتلا به بیماری‌هایی مثل بیماری مزمن ریوی، دیابت، نارسایی قلبی، کم‌خونی داسی‌شکل، ایدز یا سرطان سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر به بیماری‌هایی مثل آنفولانزا و ذات الریه مبتلا می‌شوند. مردان تقریبا ۲۵درصد بیشتر از زنان بر اثر ابتلا به آنفولانزا و ذات‌الریه می‌میرند.

۱۲. کووید ۱۹

به نظر می‌رسد که کووید ۱۹ به مردان بیشتر آسیب می‌زند. بر اساس تحقیقات، میزان بستری‌شدن و مرگ ناشی‌ از این بیماری در مردان بیشتر از زنان است. خوشبختانه واکسن کووید در دسترس است و بهره‌مندی از آن تا حدی از ابتلا به عفونت جلوگیری می‌کند.

۱۳. تروما

آسیب‌های دوران کودکی از جمله تصادف، اختلافات خانوادگی، جداشدن والدین، اعتیاد و خشونت می‌توانند از نظر جسمی و ذهنی بر زندگی فرد اثر بگذارند. والدین و دیگران نقش مهمی در کمک به فرد آسیب‌دیده دارند و بهتر است برنامه منظمی برای کمک به او داشته باشند، مثلا به او بیشتر توجه کنند، مراقب خواب و استراحتش باشند و سعی کنند استرس کمتری داشته باشد. در صورت لزوم هم از باید از مشاور یا روان‌شناس کمک گرفت.

۱۴. اضطراب

اختلال اضطراب بیماری روانی شایعی در جوانان است. بیش از نیمی از بیماری‌های روانی شایع در بزرگ‌سالان قبل از ۱۴سالگی شروع می‌شوند. خانواده معمولا در حل مسائل فکری، احساسی و رفتاری پسران نقش مهمی دارد. به یاد‌ داشته باشید هر اضطرابی اختلال نیست. بسیاری از پسران ممکن است از ۵ تا ۱۴سالگی از شرایط و موضوعاتی بترسند که برای بزرگ‌سالان نگران‌کننده نیستند. والدین می‌توانند برای مواجهه با ترس به فرزندشان کمک کنند. اگر فکر می‌کنید فرزندتان اختلال اضطراب دارد، به روان‌پزشک مراجعه کنید.

خودکشی و آسیب به خود در مردان ۱۵ تا ۲۴ سال بسیار شایع‌تر از زنان است که می‌تواند به‌دلیل استرس زیاد ناشی از شکست عشقی، از دست دادن شغل، شکست در امتحانی مهم، انزوای اجتماعی و مصرف الکل باشد.

۱۵. خطرپذیری زیاد

خطرپذیری زیاد

نوجوانی معمولا برای پسرها دوره آزمایش‌کردن است. از پسران نوجوان بخواهید که کمتر خطر کنند. پسران نوجوان معمولا به‌دلیل درک پایین از خطر و ریسک‌پذیری بالا آسیب‌پذیرتر هستند. هم‌سن‌وسال‌ها نقش مهمی در زندگی پسران نوجوان دارند. فشار همسالان می‌تواند زمینه‌ساز رفتارهای پرخطر شود و سلامت جسمی و روانی فرد را به خطر بیندازد.

بر اساس تحقیقات، پسران بااعتماد‌به‌نفس که از طرف خانواده و دوستان حمایت می‌شوند کمتر تحت‌تأثیر همسالان قرار می‌گیرند، تصمیمات بهتری می‌گیرند و می‌توانند راحت‌تر درباره چالش‌های دوره نوجوانی گفت‌وگو کنند. ارتباط نزدیک و باثبات با اعضای خانواده و دوستان و معلمان مدرسه می‌تواند به حفظ سلامت روانی پسران نوجوان کمک کند.

۱۶. مشکلات پروستات

۲۵درصد مردان در ۵۵سالگی بیماری پروستات دارند و این رقم در ۷۰سالگی به ۵۰درصد می‌رسد. بزرگ‌شدن پروستات نوعی بیماری غیرسرطانی و یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پروستات است. مشکلات ادرارکردن یکی از علائم شایع این بیماری است، اما بعضی از مردان مبتلا به این بیمار علامتی ندارند. تغییرات سبک زندگی مثل کاهش مصرف کافئین و الکل، کاهش وزن، کنترل دیابت و فشار خون و ورزش‌کردن از بدترشدن بیماری جلوگیری می‌کنند.

سرطان پروستات در مردان بالای ۶۵ سال شایع است. اگر سابقه خانوادگی بیماری پروستات دارید، ارزیابی‌های منظم را انجام دهید. رژیم غذایی سالم و کاهش وزن می‌تواند خطر سرطان پروستات را کاهش دهد.

۱۷. زوال عقل

درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما فعال نگه‌داشتن ذهن و حفظ روابط اجتماعی و خانوادگی می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

شما بگویید

شما چقدر به سلامت جسم و روحتان اهمیت می‌دهید؟‌ آیا ارزیابی‌های سالانه را انجام می‌دهید؟ در صورت تمایل، می‌توانید تجربه و نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: میکروپنیس یا کوچکی آلت تناسلی؛ هرآنچه باید بدانید
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline mission betterhealth
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.