سیب گلو یا سیب آدم؛ ساختار، اندازه، جراحی

1

سیب گلو که سیب آدم نیز نامیده می‌شود، غضروفی است که دور قسمت جلویی حنجره می‌پیچد. با اینکه این برجستگی از زمان تولد وجود دارد، هنگام بلوغ پسران یا با تستوسترون‌درمانی رشد می‌کند و برجسته‌تر می‌شود. سیب گلو یا سیب آدم در مردان برجستگی بیشتری دارد. گاهی هم افراد تصمیم می‌گیرند با جراحی زیبایی آن را بردارند. می‌دانید چرا گاهی این غضروف بی‌خطر دچار درد یا التهاب می‌شود و چه بیماری‌هایی آن را درگیر می‌کنند یا اینکه جراحی سیب آدم چگونه است؟ در ادامه، به این سؤال‌ها پاسخ می‌دهیم.

سیب آدم چیست؟

سیب گلو غضروفی در اطراف گلو و تیروئید است. تارهای صوتی درون حنجره هستند و به ما اجازه می‌دهند صحبت کنیم و بخندیم. بلوغ باعث رشد حنجره همه می‌شود، اما حنجره دختران کمتر از حنجره پسران رشد می‌کند. به همین دلیل بیشتر پسران سیب آدم دارند و دخترها ندارند. البته ممکن است که بعضی دختران هم این برجستگی را داشته باشند و کاملا عادی است.

رشد بیشتر حنجره باعث می‌شود پسران صدایی بم‌تر از دختران داشته باشند. هورمون تستوسترون نقشی اساسی در رشد سیب آدم دارد. به همین دلیل سیب گلو در افرادی که تغییر جنسیت داده‌اند یا بیش از حد هورمون تستوسترون در بدن خود دارند، رشد می‌کند.

رونیکس

جالب است بدانید سیب آدم نام خود را از ماجرای آدم و حوا گرفته است. بر اساس این داستان، هنگامی که حضرت آدم سیب ممنوعه را خورد، قسمتی از آن در گلویش گیر کرد و برجستگی گلو نیز به همین دلیل ایجاد شد.

ساختار سیب گلو

سیب آدم کاملا از غضروف ساخته شده است. غضروف همان بافتی است که در بینی، گوش‌ها و نای وجود دارد. انواع غضروف در حنجره و نای وجود دارند که با همکاری هم راه هوایی را همیشه باز نگه می‌دارند. بعضی از این غضروف‌ها عبارت‌اند از:

  • غضروف تیروئید: بزرگ‌ترین غضروف این مجموعه غضروف تیروئید است که سیب گلو را تشکیل می‌دهد و جلوی حنجره و نای را در بر می‌گیرد. وظیفه آن محافظت از تمام قسمت جلویی گردن است.
  • غضروف کریکوئید: این غضروف که غضروف انگشتری نیز نامیده می‌شود، پایین گردن قرار دارد و شبیه انگشتر است. تنها غضروفی که کامل دور نای پیچیده، کریکوئید است.
  • غضروف اپی‌گلوت: این غضروف یکی از مهم‌ترین غضروف‌هاست، زیرا باعث می‌شود هوا به ریه‌ها برسد. غضروف اپی‌گلوت صاف است و دقیقا زیر غضروف تیروئید قرار دارد. هنگام غذاخوردن نیز مانع ورود غذا به نای می‌شود.
  • غضروف آریتنوئيد: این غضروف نقش مهمی در صحبت‌کردن شما دارد. آریتنوئید یا غضروف کوزه‌ای به پرده‌های صوتی متصل است و به حرکت تارهای صوتی کمک می‌کند.

غضروف تیروئید جلوی نای می‌پیچد، بالای تیروئید قرار دارد و به غضروف کریکوئید متصل است. حرکت این غضروف‌ها به شما کمک می‌کند صدای خود را زیر یا بم کنید. اندازه غضروف تیروئيد ربطی به عملکرد غده تیروئید شما ندارد.

چرا سیب گلو رشد می‌کند؟

حنجره تارهای صوتی را در خود جای داده‌ است. این تارها پرده‌هایی از بافت غشایی هستند که صدا تولید می‌کنند. هنگامی که پسران به سن بلوغ می‌رسند، هورمون تستوسترون تولید می‌شود که تارهای صوتی را طولانی‌تر و ضخیم‌تر می‌کند و باعث رشد غضروف حنجره می‌شود. هنگامی که این غضروف رشد می‌کند، برجسته و کمی به جلو منحرف می‌شود.

چه عاملی اندازه سیب گلو را تعیین می‌کند؟

سیب آدم یک صفت جنسی ثانویه است، یعنی پس از بلوغ بر اساس جنسیت تغییر می‌کند. این غضروف در مردان بزرگ‌تر و برجسته‌تر است، زیرا حنجره بزرگ‌تری را می‌پوشاند. حنجره مردان هنگام بلوغ بیشتر از زنان رشد می‌کند. پس سیب گلوی بزرگ‌تر با داشتن صدای کلفت‌تر ارتباط مستقیم دارد.

بنابراین افزایش هورمون‌ها حین بلوغ، مخصوصا تستوسترون، اندازه سیب آدم را مشخص می‌کند. زنانی که میزان زیادی تستوسترون دارند هم ممکن است سیب گلوی بزرگ‌تری داشته باشند، مخصوصا حین بلوغ. بزرگ‌شدن سیب گلو معمولا با علائمی مانند افزایش آکنه و موی بدن و صدایی بم‌تر همراه است.

زاویه سیب گلو با حنجره نیز در تعیین برجستگی آن نقش دارد. زنان زاویه‌ای بازتر دارند، یعنی سیب آدم آن‌ها صاف روبه‌روی حنجره قرار می‌گیرد که باعث پنهان‌تربودن آن می‌شود.

آیا سیب گلوی بزرگ نشانه بیماری است؟

درد و التهاب سیب گلو

اندازه سیب آدم نشانه بیماری نیست. البته ممکن است بعضی بیماری‌ها باعث التهاب حنجره یا برجستگی در ناحیه‌های اطراف آن شوند و سیب گلو را بزرگ‌تر نشان دهند. بعضی از این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

درمان سیب آدم ملتهب نیز به علت آن بستگی دارد و ممکن است با داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک یا کورتیکواستروئيد انجام شود. اگر فرد به سرطان مبتلا باشد، درمان با جراحی، پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی انجام می‌شود.

علل شایع درد سیب گلو

اگر خارج از گلو یا هنگام قورت‌دادن احساس درد کردید، مخصوصا در سیب گلو، ممکن است به این علل باشد:

انواع جراحی سیب گلو

اندازه سیب گلو ربطی به سلامت ندارد، اما بعضی افراد برای زیبایی تصمیم به جراحی می‌گیرند. ممکن است بعضی افراد ظاهر برجسته سیب آدم را دوست نداشته باشند یا برعکس برجستگی بزرگ‌تری بخواهند. جراحی‌های بزرگ‌کردن یا کوچک‌کردن سیب گلو جراحی زیبایی محسوب می‌شوند. در ادامه، درباره این جراحی‌ها بیشتر توضیح داده‌ایم.

جراحی بزرگ‌‌کردن سیب گلو

در این جراحی، جراح با ایمپلنت طبیعی سیب آدم را بزرگ‌تر می‌کند. متخصصان از بدن فرد غضروفی، مثلا از دنده‌ها، برمی‌دارند و آن را مناسب سیب آدم تغییر شکل می‌دهند. جراح این غضروف تغییر‌یافته را در حالت مناسب به سیب گلو متصل می‌کند تا اندازه و برجستگی آن بیشتر شود. گاهی جراح می‌تواند جراحی چانه یا ایمپلنت فک را با بزرگ‌کردن سیب آدم همراه کند تا ظاهر فرد را مردانه‌تر کند.

برداشتن سیب گلو یا عمل کوندرالارنژوپلاستی

این جراحی که تراشیدن سیب آدم نیز نامیده می‌شود، برجستگی سیب گلو را کاهش می‌دهد. معمولا زنان برای زنانه‌ترکردن ظاهرشان این جراحی را انجام می‌دهند. البته مردان نیز در صورت بزرگ‌بودن سیب آدم می‌توانند آن را کوچک‌تر کنند. جراح غضروف تیروئید اضافی را خارج می‌کند و شکل پوست را برای رسیدن به گردنی صاف و بدون برجستگی تغییر می‌دهد.

سیب گلو تارهای صورتی را می‌پوشاند. به همین دلیل پس از جراحی آن باید مراقب باشید. ممکن است بهبودی کامل چند هفته طول بکشد، پس سعی کنید کمتر حرف بزنید که فشار کمتری به ناحیه جراحی وارد شود. اگر می‌خواهید اندازه سیب گلوی خود را برای زیبایی تغییر دهید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

سیب آدم غضروفی برجسته است که جلوی گردن دیده می‌شود. اندازه آن به حنجره بستگی دارد و در مردان بزرگ‌تر و برجسته‌تر است. با اینکه اندازه سیب گلو تأثیری بر سلامت نمی‌گذارد، بعضی افراد با جراحی‌های زیبایی آن را کوچک‌تر یا بزرگ‌تر می‌کنند. همچنین خوب است در نظر داشته باشید که درد و التهاب در این ناحیه می‌تواند نشانه عارضه‌های دیگر باشد و معمولا ربطی به غضروف سیب آدم در گلو ندارد.


در ادامه بخوانید: عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و تمام نکات مربوط به آن
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع medicalnewstoday webmd narayanahealth
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. Sina می‌گوید

    لطفا عکس های بی حجاب را منتشر نکنید