آیا می دانید اولین ارتودنسی دندان به زمان مصر باستان برمی گردد؟!!

0

شاید به نظر شما ارتودنسی دندان یکی از جدیدترین درمان های دندانپزشکی باشد؛ اما باید بدانید که اولین لبخند زیبایی که به کمک ارتودنسی به یک انسان بخشیده شده به زمان مصر باستان برمی گردد! ارتودنسی از آن زمان به مرور پیشرفت کرده و برای مرتب کردن دندان ها از دستگاه ها و روش هایی استفاده شده که امروزه شاهد آن هستیم. در حال حاضر یکی از جدیدترین روش ها برای مرتب کردن دندان ها ارتودنسی نامرئی با الاینرها (اینویزیلاین) است؛ اما از بشر بعید نیست که سال های بعد دستگاه های دیگری را برای درمان مرتب کردن دندان ها ابداع کند!

ارتودنسی دوره باستان

در مجله آمریکایی ارتوپدی و ارتودنسی فک تصاویری چاپ شده است که نشان از بقایای اجساد انسان های حدود 5000 سال قبل است و در آن زمان با استفاده از اجزایی بشر سعی در مرتب کردن دندان هایش داشته.

رونیکس

امروزه متخصصین ارتودنسی برای اصلاح نامرتبی دندان ها از براکت های ارتودنسی استفاده می کنند که ابزاری شبیه به براکت های امروزی در مومیان مصری یافت شده است.

مومیایی های بسیاری یافت شده است که در اطراف دندان هایشان فلزات خام پیدا شده، باستان شناسان معتقدند که امکان دارد در آن زمان از روده گربه استفاده می کردند. به این صورت که روده گربه را بر روی دندان ها به بندهایی متصل می کردند که تا با فشاری که وارد می کند منجر به حرکت دندان ها شود.

البته علاوه بر مصریان، یونیان، رومی ها و اتروسکان ها در آن زمان درمان ارتودنسی انجام داده اند. یک جراح دندانپزشک به اسم دیوید ایوانز بندهای طلایی را در دهان زنان اتروسکان کشف کردن که در آن زمان برای حفظ و مرتب کردن دندان هایشان استفاده می کردند. با این تفاسیر زیبایی و صاف بودن دندان ها از قدیم الایام مورد توجه بشر بوده و هست.

هیپوکریتز، پزشک یونان باستان اولین نوشته خود را تحت عنوان “توصیف شناخته شده نامرتبی و اختلالات دندانی” را حدود 4 قرن قبل از میلاد مسیح نوشت.

قرن های 17 و 18

در اوایل قرن 17 برخی افراد به دلیل ناهنجاری و نامرتبی دندان ها دچار ناراحتی و افسردگی شدند. در نهایت پس از دوران باستان پیشرفت در ارتودنسی تا قرن 18 متوقف شد.

پدر دندانپزشکی (پییر فاچارد) وسیله ای به اسم bandeau که شبیه یک نوار فلزی بود را اختراع کرد. این نوار شبیه نعل اسبی بود که سوراخ های منظمی روی آن قرار گرفته بود و در اطراف دندان ها قرار می گرفت تا منجر به اصلاح موقعیت دندان ها شود.

ارتودنسی در ایالات متحده

پیشرفت چشمگیری در قرن 19 در حوزه ارتودنسی دندان در ایالات متحده آغاز شد. در آن ایام نوعی هدگیر اختراع شده که به سر و گردن و از خارج دهان به فک وصل می شد تا با فشار ملایم بر روی دندان ها آن را به موقعیت مناسب جابجا کنند. سپس در سال 1840 اولین کتاب کلاسیک در دندانپزشکی به اسم “هنر دندانپزشکی” منتشر شد که در این کتاب درباره شیوه هایی مثل لحیم کاری بر روی بند برای کمک به چرخش دندان ها صحبت شده است. همچنین در این کتاب از کلاهک های طلایی چسبیده به دندان های آسیاب که به منظور باز کردن بایت دندانی استفاده می شده است؛ صحبت شده است.

ورود به قرن بیستم

بدون پدر خوانده ارتودنسی مدرن، ادوارد هارتلی تاریچه ارتودنسی دندان تکمیل نمی شود. ادوارد هارتلی توانست دلیل اصلی مال اکلوژن، ناهماهنگی و نامنظمی دندان ها را کشف کند و در سال 1880 با یک ابزار بسیار مناسب نسبت به درمان این مشکلات اقدام کرد.

پیشرفت در دهه 1970

قبل از دهه 1970 میلادی پزشکان با پیچاندن سیم به دور هر دندان براکت ها را به دندان ها متصل می کردند. اما در دهه 1970 با اختراع چسب دندانی به جای سیم با استفاده از چسب براکت ها را به سطح دندان ها می چسباندند. در این زمان از فلز ضد زنگ به جای طلا و نقره استفاده می شد که همین موضوع به طور قابل توجهی منجر به کاهش هزینه ارتودنسی شد.

همچنین ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی که نوعی ارتودنسی نامرئی هستند برای اولین بار در سال 1970 معرفی شدند. ارتودنسی لینگوال به پشت دندان ها متصل می شود و کسی متوجه درمان ارتودنسی فرد می شود و در حال حاضر هم از این روش درمانی استفاده می شود.

کلام آخر

بیش از 3000 سال است که از اولین باری که بشر از ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها استفاده می کرده می گذرد و در طول این سال ها درمان ارتودنسی دندان از حالت زشت و البته دردناک به روش های زیبا و بدون درد امروزی تبدیل شده اند. البته با پیشرفت چشمگیری که بشر در حوزه ارتودنسی داشته است همچنان متخصصین ارتودنسی امیدوار هستند که با روی کار آمدن روش های جدیدتر هزینه ارتودنسی کمتر و البته درمان سریعتر و راحت تر شود.

برخی تحقیقات نشان می دهند که امکان دارد در طی سالیان آینده فولادی ضد زنگ با آلیاژی از نیکل و تیتانیوم جایگزین شود. اگر این اتفاق حاصل شود بشر پیشرفت چشمگیری در این حوزه خواهد داشت. به گفته محققان اگر این اتفاق رخ دهد این آلیاژ فلزی در رشته های سیمی بسیار نازک و البته مستحکم تولید می شوند و نیاز بیماران به مراجعات مکرر به مطب ارتودنسی به منظور اصلاح بریس های دندانی را به طور کامل از بین می برد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.