حریم خصوصی در زندگی مشترک؛ رازداری چه زمانی جایز است؟

0

در روابط عاشقانه، صمیمیت و به‌اشتراک‌گذاری مطالب خصوصی به افراد کمک می‌کند که به هم نزدیک‌تر شوند. با وجود این، بسیار مهم است که بدانیم صمیمیت به‌معنای این نیست که تمام جزئیات زندگی خود را با شریک عاطفی‌مان در میان بگذاریم. حفظ مقداری حریم خصوصی در زندگی مشترک ضروری است. در ادامه، خواهیم گفت که حریم خصوصی در زندگی مشترک دقیقا به چه معناست و شامل چه مسائلی می‌شود. با ما همراه باشید.

ضرورت حریم خصوصی در زندگی مشترک

صداقت در زندگی مشترک مانند شمشیری دولبه است. برای اینکه رابطه خود را رشد دهید و اعتماد و صمیمیت میان شما و شریک عاطفی‌تان روزبه‌روز بیشتر شود، باید بدانید که چه چیزی را باید با همسرتان در میان بگذارید و چه چیزی را باید تنها نزد خودتان نگه دارید. همه افراد باید این مهارت مهم را یاد بگیرند و آن را در زندگی خود به کار ببرند. اینکه بتوانید قسمت‌های خصوصی زندگی فردی و گذشته‌تان را نزد خود نگه دارید، در درازمدت به رابطه‌ای سالم‌تر می‌انجامد چراکه هر دو طرف احساس می‌کنند حریم خصوصی فیزیکی و عاطفی دارند و همچنین نشان‌دهنده اعتماد ۲ نفر به یکدیگر است.

رونیکس

داشتن این نوع از حریم خصوصی منجر به صمیمیت بیشتر نیز می‌شود، زیرا هر ۲ نفر احساس امنیت و احترام می‌کنند و خود این باعث می‌شود بیشتر از گذشته با یکدیگر احساس راحتی کنند و بتوانند درباره مسائل بیشتری با هم صحبت کنند و اصطلاحا در حضور یکدیگر آسیب‌پذیر باشند.

فرق بین حریم خصوصی با پنهان‌کاری

حریم خصوصی شامل مرزهای شخصی شما درباره گذشته، افکار، خاطرات، نظرات، تجربیات دوران مجردی یا حقایق شرم‌آوری مربوط به گذشته شما می‌شود. این در حالی است که رازداری و پنهان‌کاری شامل مسائلی می‌شود که همسرتان باید بداند اما عمدا از او پنهان می‌کنید.

پنهان‌کاری حریم خصوصی
بی‌صداقتی است. بی‌صداقتی نیست.
اعتماد را خدشه‌دار می‌کند. اعتماد را خدشه‌دار نمی‌کند.
عمدی است. شامل چیزهایی است که قابل‌مشاهده نیستند.
آسیب‌زاست. آسیب‌زا نیست.
رفتاری سمی است. رفتاری سالم است.

 

هرچند میزانی از حریم خصوصی روی رابطه اثر مثبت دارد و نشانه سلامت آن رابطه است، حفظ اسرار در کل آسیب‌زاست، به‌ویژه اگر این راز حاوی اطلاعاتی به ضرر همسر شما باشد.

طبق گفته کارشناسان، افراد پنهان‌کار معمولا فقط به حفظ اطلاعات شخصی خود اکتفا نمی‌کنند، بلکه سعی می‌کنند چیزی را پنهان کنند که ممکن است شریک زندگی آنها را ناراحت کند.

رازهایی که به ازدواج یا رابطه عاطفی شما آسیب می‌زنند:

  • داشتن رابطه‌ای موازی/ خیانت به همسر؛
  • مشکلات شغلی؛
  • سوءمصرف مواد مخدر یا الکل؛
  • مشکلات حقوقی؛
  • قرض‌دادن پول به دیگران؛
  • دروغ‌گویی درباره نحوه خرج‌کردن پول و مسائل مالی؛
  • پرداخت‌نکردن قبوض؛
  • وقت‌گذرانی مخفیانه با دیگران؛
  • پنهان‌کردن یک بیماری جدی.

بدترین زمان برای گفتن راز

پنهانکاری از همسر

اگر می‌خواهید راز یا موضوع مهمی را با همسرتان در میان بگذارید، توجه داشته باشید که این زمان‌ها برای گفت‌وگوهای مهم نامناسب‌اند:

  • درست قبل از خواب.
  • زمانی که یکی یا هر دوی شما بدخلق هستید.
  • زمانی که شما یا همسرتان الکل مصرف کرده‌اید.
  • وقتی یکی یا هر دوی شما در موقعیتی استرس‌زا قرار دارید.
  • وقتی یکی از شما خسته یا بیمار است.
  • وقتی یکی از شما عصبانی است.
  • وقتی همسرتان قبلا از چیزی ناراحت شده یا خبر بدی شنیده است.

تجاوز به حریم خصوصی همسر به چه معناست؟

بعضی چیزها باید در رابطه به اشتراک گذاشته شوند، اما بعضی چیزها هم وجود دارند که شریک زندگی‌تان حق دارد آنها را خصوصی نگه دارد. مثلا همسر شما پیام‌هایی را با دوستان، خواهر، برادر، پدر و مادر خود ردوبدل کرده است و آنها در این پیام‌ها درباره مسائلی صحبت کرده‌اند که قرار است بین خودشان باقی بماند. خواندن این پیام‌ها و اطلاع از مسائلی که قرار نبوده است با شما به اشتراک گذاشته شوند، نقض آشکار حریم خصوصی همسرتان است. بعضی دیگر از کارهایی که تجاوز به حریم خصوصی همسرتان محسوب می‌شود، عبارت‌اند از:

  • خواندن دفتر خاطرات او؛
  • بررسی وسایل شخصی او؛
  • گشتن جیب‌های او؛
  • دزدکی نگاه‌کردن به او از داخل خودرو.

هرکدام از این موارد، در صورتی که بدون اجازه و اطلاع شریک عاطفی‌تان انجام شود، تجاوز به حریم خصوصی اوست. حفظ حریم خصوصی شریک زندگی‌تان نه‌تنها برای او مفید است، بلکه به نفع شما هم هست. با بررسی چت‌ها، ایمیل‌ها و پیام‌های شخصی او ممکن است با پیامی مواجه شوید که از پیش‌زمینه آن بی‌اطلاعید و به این ترتیب ممکن است آن را اشتباه تعبیر کنید و به بدترین نتیجه‌گیری‌ها برسید. این موضوع باعث می‌شود شریک زندگی‌تان به بی‌احترامی به شما متهم شود، در صورتی که هدف او چنین چیزی نبوده است.

چه اطلاعاتی را می‌توانیم خصوصی نگه داریم؟

ممکن است شما یا شریک زندگی‌تان بخواهید این موضوعات را خصوصی نگه دارید:

  • اطلاعاتی از دوران کودکی؛
  • داستان‌هایی از روابط گذشته؛
  • بعضی اسرار خانوادگی.

بعضی افراد ممکن است چنین مسائلی را به‌راحتی با دیگران به اشتراک بگذارند، اما بعضی دیگر این‌طور نیستند. در صورتی که می‌خواهید درباره این مسائل چیزی بدانید، می‌توانید با همسرتان درباره انتظارات‌تان صحبت کنید. گاهی اوقات ممکن است درباره تفاوت بین حریم خصوصی و رازداری در روابط، بین شما و همسرتان اختلاف‌نظر وجود داشته باشد. شاید شما احساس کنید که او باید اطلاعات شخص دیگری را با شما در میان بگذارد، اما همسرتان چنین نظری نداشته باشد. در این شرایط، با او در خصوص اینکه مشارکت‌نکردن او چه احساسی در شما ایجاد می‌کند، صحبت کنید. شاید این هم‌صحبتی سبب شود که او مقداری از آنچه را احساس می‌کند با شما در میان بگذارد. اما اگر همچنان مایل به صحبت درباره موضوع مدنظر شما نبود، او را تحت فشار قرار ندهید چراکه این کار مصداق تجاوز به حریم خصوصی است.

چگونه رازی را با شریک زندگی‌تان در میان بگذارید؟

اگر تصمیم گرفته‌اید که مطلب مهمی را با شریک زندگی‌تان در میان بگذارید، پیروی از چند نکته انجام این گفت‌وگو را برای شما آسان‌تر می‌کند.

۱. آماده شوید

قبل از شروع، بپذیرید که این گفت‌وگو ممکن است چالش‌برانگیز یا اضطراب‌آور باشد. بسته به چیزی که درباره‌اش صحبت می‌کنید، ممکن است شما یا همسرتان عصبانی یا احساساتی شوید. پیش‌بینی و درک این موارد، شما را تا حدی برای رویارویی با نتایج این گفت‌وگو آماده می‌کند.

۲. زمان مناسب را انتخاب کنید

زمان‌هایی که شما یا همسرتان خسته، تحت فشار، مضطرب یا عصبی هستید و در چارچوب ذهنی مناسبی قرار ندارید، رازی را در میان نگذارید. زمانی را انتخاب کنید که بتوانید بدون حواس‌پرتی و کاملا متمرکز بر موضوعِ صحبت، گفت‌وگو کنید.

۳. صادق باشید اما بی‌رحم نه

هنگام صحبت با شریک عاطفی‌تان، با او صادق باشید اما با ملایمت و مهربانانه حرف بزنید. به‌جای اینکه در صحبت‌هایتان او را خطاب قرار دهید، از احساس خود بگویید. مثلا به‌جای گفتنِ «تو همیشه بدون مشورت پول خرج می‌کنی!» بگویید «وقتی هر دوی ما به بودجه ماهانه پایبند نیستیم، مضطرب می‌شوم».

۴. بهانه نیاورید

اگر چیزی را به اشتراک می‌گذارید که نشان‌دهنده نقض اعتماد یا عبور از مرزهای رابطه است، ضروری است که درباره آنچه اتفاق افتاده صادق باشید و بدون تلاش برای توجیه، رفتارتان را توضیح دهید. اگر می‌خواهید دوباره اعتماد همسرتان را جلب کنید و او را از دست ندهید، باید بدانید که صداقت‌داشتن بسیار مهم است.

سخن پایانی

صداقت و اعتماد ستون‌های ازدواج موفق‌اند. مرز باریکی است بین اینکه چه رازهایی بی‌خطرند و چه رازهایی به ازدواج آسیب می‌زنند. کسی که در رابطه خود احساس کند به او دروغ گفته شده، نیمی از حقیقت به او گفته شده یا اطلاعات مهمی از او پنهان شده است، می‌تواند احساس خیانت کند. بازگشت از این احساس ممکن است بسیار سخت باشد و او هرگز اعتماد خود را کاملا به دست نیاورد. اگر فکر می‌کنید وجود یک راز در زندگی مشترکتان باعث ایجاد فاصله بین شما و همسرتان شده است، بهتر است با روان‌شناس زوج‌درمانگر مشورت کنید.


در ادامه بخوانید: ۱۰ نشانه اینکه شریک زندگی‌تان دروغ‌گوی بیمارگونه است
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع verywellmind marriage
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.