انواع خیانت؛ از خیانت عاطفی تا خیانت در فضای مجازی

0

زمانی که دو نفر با هم رابطه عاطفی برقرار می‌کنند و تصمیم به ازدواج می‌گیرند، عهد می‌بندند تا ابد با هم باشند و فقط مرگ آنها را از هم جدا کند. خب چه اتفاقی می‌افتد که بعد از چند وقت پای خیانت به این رابطه باز می‌شود و همه آن قول و قرارها دود می‌شوند و به هوا می‌روند؟ خیانت همسر اتفاق تلخی است که هیچ توجیهی برایش پذیرفته نیست. در این مقاله می‌خواهیم انواع خیانت را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

۱. خیانت عاطفی غیرفیزیکی

این رابطه ممکن است در ابتدا فقط نوعی «دوستی خاص» با همکار، همسایه یا هر فرد دیگری باشد، اما در نهایت به چیزی صمیمانه‌تر تبدیل شود. بر اساس یکی از نظرسنجی‌ها، ۵۰درصد کارمندان زن و ۴۴درصد کارمندان مرد اعتراف کرده‌اند که در مقطعی با همکارشان رابطه عاطفی برقرار کرده‌اند.

اگر وضع رابطه فرد خوب نباشد یا یکی از طرفین رابطه اعتبار عاطفی دلخواهش را دریافت نکند، ممکن است در مقابل خیانت آسیب‌پذیرتر باشد. در رابطه‌ای که همسر سریع عیب‌های طرف مقابل را به رخش می‌کشد، شاید رابطه عاطفی با فردی دیگر که از نقاط قوت او تعریف می‌کند، همان احساسی را به او بدهد که می‌خواهد و همین دلیلی برای شروع و ادامه خیانت عاطفی شود.

رونیکس

بسیاری از مردم فکر می‌کنند فقط به این دلیل که رابطه جنسی در میان نیست، این رابطه عاطفی خیانت محسوب نمی‌شود. اما این تصور نادرست است، زیرا خیانت عاطفی ناشی از نیاز اساسی انسان به محبت و تحسین است و در این رابطه به‌ظاهر غیرفیزیکی این نیاز برآورده می‌شود.

صرف نداشتن رابطه جنسی، از آسیبی کم نمی‌کند که ممکن است به شریک زندگی فرد وارد شود. در خیانت عاطفی هم درست مانند سایر انواع خیانت، فرد سعی می‌کند تعاملات خود را با طرف مقابل از دید همسرش پنهان کند. اگر به هر دلیلی درگیر این نوع روابط شده‌اید، باید بدانید که هیچ توجیهی برای این خطا پذیرفته نیست.

۲. خیانت عاشقانه همراه با دلبستگی

خیانت عاشقانه وقتی رخ می‌دهد که زن یا شوهر به شخص سومی علاقه شدید دارد، به حدی که معتقد است عاشق شده است و نمی‌تواند احساساتش را مهار کند. ممکن است مقداری احساس گناه هم در این نوع رابطه وجود داشته باشد، اما معمولا افراد با به‌کارگیری چند روش مختلف آن را توجیه می‌کنند. وقتی فرد احساسات شدیدی دارد، احساس می‌کند هیچ راهی برای برگشت ندارد و این رابطه اصلا اشتباه نیست.

دوستی‌های معمولی می‌توانند در طول زمان به روابط عاشقانه تبدیل شوند و جای احساسات فرد به همسرش را بگیرند. همچنین ممکن است کشمکشی درون فرد وجود داشته باشد که حتی رابطه عاشقانه‌اش را هم تحت‌تأثیر قرار دهد و سعی کند آنچه را که در رابطه با همسرش به دست نیاورده است در این رابطه به دست آورد.

اغلب اوقات فرد خیانتکار می‌داند که دیگر تمایلی برای ماندن با همسرش ندارد، اما به‌خاطر فرزندان، امنیت مالی یا جلوگیری از احساس شکست در ازدواج نمی‌خواهد تن به جدایی بدهد و با همین توجیه‌ها کنار همسرش می‌ماند و به خیانت عاشقانه‌اش هم ادامه می‌دهد.

۳. خیانت تصادفی یا یک‌شبه

گاهی فرد تصمیم می‌گیرد فقط برای یک شب با فرد دیگری ارتباط برقرار کند. این نوع رابطه را رابطه تصادفی نامیده‌اند، اما هیچ تصادفی در کار نیست چون فرد کاملا آگاهانه تصمیم به این کار می‌گیرد.

این افراد اغلب خود را متقاعد می‌کنند که رابطه واقعا تصادفی بوده است و اصلا در آن شرایط متوجه کارشان نبوده‌اند. خیانت‌های تصادفی یا یک‌شبه را اغلب می‌توان با مواردی مانند جنون موقت، هیجان لحظه‌ای و مصرف زیاد الکل توجیه کرد. در این نوع خیانت، اصلا وابستگی عاطفی وجود ندارد. خیلی اوقات سفرهای کاری شرایط روابط تصادفی یا یک‌شبه را فراهم می‌کنند.

بیشتر افرادی که درگیر این نوع روابط می‌شوند در کنار همسرشان می‌مانند، اما از احساس گناه یا ترس از آشکارشدن حقیقت رنج می‌برند. در واقع تمایل به ماندن کنار همسر یکی از مشخصه‌های این نوع روابط است و این افراد اغلب هیچ نارضایتی‌ای از همسرشان ندارند.

کنجکاوی نیز ممکن است یکی دیگر از عوامل مؤثر در کشیده‌شدن فرد به‌سمت این نوع خیانت باشد. کسی که زود ازدواج کرده یا از نظر جنسی بی‌تجربه است، ممکن است مدام بخواهد بداند رابطه جنسی با شخصی دیگر چگونه است و همین کنجکاوی باعث ورود این شخص به باتلاق خیانت شود.

۴. خیانت اعتیاد جنسی

هنگامی که یک شبانه‌روزِ فرد به روابط طولانی با چندین شریک جنسی می‌گذرد، یعنی خیانت از نوع اعتیاد جنسی است.

فردی که گرفتار اعتیاد جنسی می‌شود هرگز رضایت واقعی خود را در هیچ رابطه‌ای پیدا نمی‌کند و برایش مهم نیست چند بار به همسرش خیانت کند. این افراد گرفتار نیازهای وسواسی خود هستند و ممکن است توان مهار خواسته‌های خود را نداشته باشند.

مانند خیانت تصادفی، در خیانت اعتیاد جنسی هم افراد دوست ندارند در ازدواجشان شکست بخورند و در عین حال معتقدند که ازدواج نمی‌تواند تمام نیازهای جنسی آنها را برآورده کند. این نوعی الگوی مخرب درونی است که در صورت‌ درمان‌نشدن می‌تواند مشکلاتی اساسی ایجاد کند.

همسران افراد معتاد به رابطه جنسی در مواجهه با این نوع روابط دچار مشکل می‌شوند، زیرا این اتفاق زیاد تکرار می‌شود. برای برخی از همسران سخت است که درک کنند چه چیزی باعث این نوع رفتار می‌شود. بدن در طول رابطه جنسی هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی زیادی تولید می‌کند. این هورمون‌ها موادی شیمیایی مشابه مواد مخدر یا الکل را تولید می‌کنند و ترشح مدام آنها می‌تواند منجر به اعتیاد به رابطه جنسی و خواستن مداوم آن احساس لحظه‌ای شود.

علاوه بر این، اعتیاد جنسی می‌تواند به صورت رفتارهایی مانند تماشای فیلم‌های مستهجن (پورنوگرافی)، خودارضایی یا سایر رفتارهای مخرب گسترش یابد. معتادان به رابطه جنسی برای برآوردن نیازهایشان دست به هر کاری می‌زنند.

۵. اعتیاد به عشق

انواع خیانت - خیانت اعتیاد به عشق

بین عشق و رابطه جنسی تفاوت‌هایی وجود دارد و همین تفاوت‌ها باعث شده‌اند که خیانت‌های مربوط به این دو هم در ۲ دسته مجزا طبقه‌بندی شوند. خیانت اعتیاد به عشق هم شامل رابطه جنسی است، اما اجبار و وسواس به داشتن رابطه اصل است نه تعامل فیزیکی.

مشکل این نوع اعتیاد این است که حفظ‌کردن شدت احساساتی که در مراحل اولیه رابطه ایجاد می‌شوند تقریبا غیرممکن است. این جست‌وجوی مداوم عشق منجر به ناامیدی، افسردگی و امید کاذب برای پیداکردن رابطه‌ای رضایت‌بخش در آینده می‌شود.

این نوع روابط بیشتر برای زنانی اتفاق می‌افتد که به ازدواج و همسر خود بی‌تفاوت هستند. فرد معتاد به عشق اغلب از کمبود عشق در ازدواجش شکایت می‌کند و حتی ممکن است اعتراف کند که با فرد اشتباهی ازدواج کرده است. در برخی موارد هم افراد با ازدواج خود مشکلی ندارند، اما احساس می‌کنند اوضاع می‌توانست بهتر از این هم باشد.

۶. خیانت برای تلافی (خیانت انتقام‌جویانه)

خیانت‌های زناشویی که همچون نوعی انتقام از همسر صورت می‌گیرند، می‌توانند بسیار خطرناک باشند. این روابط مخاطره‌آمیز ممکن است به جدایی‌های پر بحث و جدل منجر شوند.

صرف‌نظر از شرایط، فرد با خیانت‌های انتقام‌جویانه همیشه دنبال به دردسر انداختن طرف مقابل است. مشکل اینجاست که خیانت‌های انتقام‌جویانه نتیجه معکوس دارند، چراکه بشتر مواقع بعد از این نوع رابطه به‌جای داشتن احساس بهتر، احساس بدتری دارد. به عبارت دیگر، این نوع روابط اشتباهی در جواب اشتباه دیگر هستند.

مشکل دوم این نوع روابط، فرد دیگری است که قربانی می‌شود تا فرد انتقامش را از همسرش بگیرید. فرد خیانتکار کاملا خودخواهانه از شخصی که با او رابطه جنسی دارد سوءاستفاده می‌کنید. حتی ممکن است به‌سبب اشتیاق برای ضربه‌زدن به همسر، به آن شخص دروغ بگوید و بیهوده همه‌چیز را عالی و بی‌نقص جلوه بدهد. زنان بیشتر درگیر این نوع خیانت و روابط مخرب می‌شوند.

۷. خیانت در فضای مجازی

خیانت در فضای مجازی یکی از انواع خیانت مدرن است. با اینکه این روابط کاملا آنلاین اتفاق می‌افتند، آسیبشان کمتر از انواع دیگر نیست. ممکن است در بسیاری از موارد هویت فرد فاش نشود و ناشناس بماند، اما همان مضامین عاطفی و جنسی هم در این نوع روابط وجود دارند.

برخی از مردم می‌پرسند اگر تماس فیزیکی یا رابطه جنسی واقعی وجود نداشته باشد، رابطه باز هم خیانت محسوب می‌شود؟ بله، خیانت خیانت است و فقط شکل آن فرق کرده است. چت‌های صمیمی، رابطه جنسی آنلاین، فیلم‌برداری از اعمال جنسی با وب‌کم و سایر اقدامات مشابه همچنان همان احساساتی را در فرد ایجاد می‌کنند که در رابطه حضوری هم ایجاد می‌شوند.

در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، فرد خیانتکار می‌تواند هر شخصیتی را که می‌خواهد برای خودش بسازد. فانتزی‌ها عنصری مهم در خیانت مجازی هستند.

۸. خیانت برای خروج از رابطه

انواع خیانت - خیانت برای خروج از رابطه فعلی

این نوع خیانت زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به فکر پایان رابطه است و می‌خواهد زودتر از همسرش جدا شود. ممکن است فرد متوجه شود که تغییر کرده‌ است یا به دلایل اشتباه با فرد اشتباهی ازدواج کرده‌‌ است.

در برخی موارد، ممکن است این نوع رابطه مدت زیادی طول بکشد، زیرا ازدواج به‌آرامی در حال تمام‌شدن است. شرکای این رابطه ممکن است اغلب درباره شروع زندگی مشترک صحبت کنند اما فقط پس از پایان تعهدات فعلی.

آمارها نشان می‌دهند افراد درگیر این نوع روابط به‌ندرت با یکدیگر ازدواج می‌کنند و حتی زمانی که ازدواج می‌کنند هم رابطه‌شان خیلی دوام نمی‌آورد، زیرا معشوق ابزاری است که خیانتکار برای ترک ازدواج از آن استفاده می‌کند.

سؤالات رایج درباره انواع خیانت

– معمولا خیانت چگونه به پایان می‌رسد؟

خیانت معمولا به یکی از این ۳ مورد ختم می‌شود:

  • طلاق و ازدواج مجدد؛
  • طلاق و ازدست‌دادن رابطه؛
  • تعهد مجدد به رابطه‌ای که به آن خیانت شده است.

– آیا احساسات در خیانت عاطفی واقعی هستند؟

بیشتر مواقع خیر. افرادی که درگیر خیانت هستند، زمان اندکی را واقعا با هم می‌گذرانند. بیشتر اوقات آنها با هم در دنیایی فانتزی و عاری از عوامل استرس‌زا می‌گذرد و این می‌تواند احساسات کاذب را برایشان واقعی جلوه بدهد.

– دلیل اصلی خیانت چیست؟

دلایل زیادی برای خیانت وجود دارند، مانند:

  • انتقام؛
  • کسالت؛
  • هیجان؛
  • اعتیاد جنسی.

البته کارشناسان می‌گویند که اکثر مواقع انگیزه‌ها بر اساس جنسیت متفاوت است. مردان اغلب دنبال تنوع یا توجه بیشتر هستند و زنان دنبال پرکردن خلاء عاطفی‌شان.

– خیانت چه تأثیراتی بر طرف مقابل دارد؟

خیانت شریک زندگی بسیار دردناک است و تأثیرش می‌تواند بسیار شدید باشد و فرد را نابود کند.

شما بگویید

تا به حال این اتفاق تلخ را تجربه کرده‌اید؟ خیانتی که به شما شده از چه نوعی بوده است؟ بعد از کشف خیانت همسر چه واکنشی نشان دادید؟ در صورت تمایل، می‌توانید نظرات و تجربیات ارزشمندتان در این زمینه را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: چگونه احتمال خیانت همسر را کاهش دهیم؟
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع survivedivorce verywellmind
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.