انواع فیلودندرون؛ روش نگهداری و تکثیر آن

2

فیلودندرون یکی از گیاهان آپارتمانی زیباست که گونه‌‌های زیادی دارد. برگ‌های این گیاه معمولا بزرگ، سبز و براق هستند. فیلودندرون‌ها رشد سریعی دارند و همین ویژگی دلیل محبوبیت زیاد این گیاه آپارتمانی زیباست. علاوه بر زیبایی و رشد سریع، فیلودندرون انتخابی عالی برای تصفیه هوای خانه شماست. هرآنچه لازم است درباره این گیاه زیبا بدانید، در این مقاله خواهید خواند. با ما همراه باشید.

انواع فیلودندرون

فیلودندرون گونه‌های زیادی دارد. در این قسمت، چند گونه معروفش را معرفی می‌کنیم.

۱. فیلودندرون برگ قلبی

فیلودندرون برگ قلبی

رونیکس

فیلودندرون سبز برگ‌قلبی با نام مستعار «گیاه دلبر» محبوب‌ترین و کلاسیک‌ترین گونه این گیاه است. برگ‌های قلبی‌شکل این گیاه باعث شده است برخی آن را با پتوس اشتباه بگیرند. این نوع فیلودندرون عاشق مکان‌های بسیار مرطوب مانند حمام است. نور موردعلاقه این گیاه نیز نور کم است و این باعث می‌شود برای راهروها و اتاق‌های تاریک‌تر نیز مناسب باشد.

۲. فیلودندرون مینیاتوری (زانادو)

فیلودندرون مینیاتوری (زانادو)

این گیاه برگ‌های سبز تیره و شکاف‌خورده دارد. هر برگ روی ساقه قوی و بلندی رشد می‌کند. این نوع فیلودندرون برای استفاده در گوشه اتاق بسیار مناسب است.

۳. فیلودندرون پرتقالی

فیلودندرون پرتقالی

این نوع فیلودندرون گیاهی با رنگ‌های زیبا و چشم‌نواز است. برگ‌های این گیاه پهن و نیزه‌ای‌شکل هستند و عمودی روی ساقه‌های کوتاه رشد می‌کنند.

۴. فیلودندرون پرنسس صورتی

فیلودندرون پرنسس صورتی

فیلودندرون پرنسس صورتی ظاهری رمانتیک و جذاب دارد. رنگ برگ‌های گیاه که طیفی از صورتی و سبز دارند، دلیل اصلی جذابیت آن هستند. پرنسس صورتی نوعی گیاه رونده است، بااین‌حال بسیاری از مردم دوست دارند آن را کوتاه کنند و به شکل بوته‌ای دربیاورند. این گل مناسب فضای باز نیست.

۵. فیلودندرون روخو

فیلودندرون روخو

رنگ‌های زیبای برگ‌های این گیاه شما را شگفت‌زده خواهند کرد. روخو نوعی گیاه پیوندی است که کوچک و قابل‌کنترل می‌ماند. برگ‌های این گیاه بیضی‌شکل، بلند و براق هستند، عمودی رشد می‌کنند و درختچه‌های زیبایی را تشکیل می‌دهند. این نوع فیلودندرون برای اتاقی مدرن و هنری مناسب است.

۶. فیلودندرون برگ انجیری

فیلودندرون برگ انجیری

این گونه برگ‌های پهن با شکاف‌های بلند دارد. فیلودندرون برگ انجیری به خاک مرطوب و غنی از هوموس، ظرفی بزرگ برای رشد ریشه و چوب یا تکیه‌گاهی محکم برای رشد تنه ضخیمش نیاز دارد.

۷. فیلودندرون بلک

فیلودندرون بلک

طول این گونه حدود ۱ متر و عرضش حدود نیم متر است. شاخ‌وبرگ این گیاه در ابتدا رنگ برنزی یا شرابی دارد که کم‌کم به سبز تیره مایل به سیاه تغییر می‌کند.

۸. فیلودندرون نئون

فیلودندرون نئون

این نوع فیلودندرون گیاهی رونده به‌رنگ سبز روشن است. این گیاه در تمام طول سال همین رنگی است و این باعث جذابیت و محبوبیت آن شده است. نئون فیلودندرون در نور ملایم غیرمستقیم و محدوده دمایی ۱۸٫۳ تا ۲۶٫۶ درجه سانتی‌گراد، رطوبت بیش از ۶۰درصد، خاک مرطوب با زهکشی خوب و هرس مداوم بهترین عملکرد را دارد.

۹. فیلودندرون گلوریوزوم

فیلودندرون گلوریوزوم

این گیاه عمودی رشد می‌کند و برگ‌های بزرگ سبزرنگ با رگه‌های سفید دارد. شاید بارزترین ویژگی این گیاه اندازه برگ‌هایش باشد. طول برگ‌ها ممکن است به ۶۰ سانتی‌متر هم برسد! می‌توانید از این گیاه برای تزئین فضای بزرگ مانند اتاق نشیمن یا دفتر استفاده کنید.

۱۰. فیلودندرون برکین

فیلودندرون برکین

این گیاه نوارهای سفید نازکی روی برگ‌های سبزش دارد. برکین گیاهی جمع‌وجور است، تقریبا کند رشد می‌کند و مراقبت از آن هم تقریبا راحت است.

مراقبت از فیلودندرون

حفظ شرایط مناسب برای سالم‌ماندن گیاه بسیار مهم است. در هوای گرم، فیلودندرون را در مکانی سایه‌دار قرار دهید تا هوای تازه و نور طبیعی دریافت کند. مراقب نور مستقیم خورشید باشید، چون ممکن است برگ‌های ظریف آن را بسوزاند.

با پارچه‌ای مرطوب مرتب برگ‌های گیاه را تمیز کنید. این گیاه هیچ مشکل جدی‌ای با آفات یا بیماری‌ها ندارد، اما ممکن است در برابر آفات رایج گیاهان آپارتمانی از جمله شته، شپشک آردآلود، فلس، ریشَک‌بال یا تریپس و کنه تارعنکبوتی حساس باشد. آفات را با صابون حشره‌کش طبیعی یا روغن باغبانی از بین ببرید.

۱. نور

فیلودندرون در نور کم به‌خوبی رشد می‌کند. فیلودندرون‌ها به آفتاب نیاز دارند، اما بهتر است به‌جای قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، زیر سایه‌بان نور ملایمی دریافت کنند. بهترین جا برای قراردادن این گل در داخل خانه، کنار پنجره است تا نور غیرمستقیم و ملایمی را دریافت کند. نور زیاد باعث زردشدن هم‌زمان بسیاری از برگ‌های گیاه می‌شود.

۲. خاک

خاک گلدان مناسب برای فیلودندرون‌ها خاک غنی از مواد آلی با زهکشی خوب است. این گیاهان به نمک‌هایی که طی آبیاری در خاک جمع می‌شوند حساس‌اند. ممکن است این نمک‌ها باعث قهوه‌ای‌شدن یا زردشدن برگ‌ها شوند. توصیه می‌شود چند سال یک بار خاک فیلودندرون را عوض کنید.

۳. آب

این گیاهان معمولا خاکی با رطوبت متوسط را دوست دارند. برای تعیین تعداد دفعات آبیاری فیلودندرون در روز، خاک را بررسی کنید. وقتی سطح خاک خشک شده بود، گیاه را آبیاری کنید. هم آبیاری بیش از حد و هم کم‌آبی باعث ریختن برگ‌های گیاه می‌شوند. همچنین آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدن ریشه گیاه شود. نکته مهم دیگر هم این است که گیاهان آپارتمانی در طول زمستان به آبیاری کمتری نیاز دارند.

۴. دما و رطوبت

دمای مناسب بر اساس گونه گیاه متفاوت است. در کل فیلودندرون نباید در معرض دمای کمتر از ۱۲٫۵ درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد. گیاه را در معرض باد خنک مستقیم مانند باد کولر قرار ندهید. این گیاهان رطوبت را دوست دارند، بنابراین اگر در منطقه‌ای با آب‌وهوای خشک زندگی می‌کنید، ممکن است مجبور شوید رطوبت اطراف گیاه را افزایش دهید. برای انجام این کار، می‌توانید چند روز یک بار آب را با اسپری روی برگ‌های گیاه بپاشید. همچنین می‌توانید گلدان را روی سینی پر از سنگریزه قرار دهید تا مطمئن شوید که کف ظرف با آب تماس ندارد.

۵. کود

در فصل بهار و تابستان هر ماه به فیلودندرون کود مایع بدهید. برای کسب اطلاعات درباره مقدار کودی که باید بدهید، دستورالعمل برچسب محصول را مطالعه کنید. در فصل‌های پاییز و زمستان تغذیه با کود را به هر ۶ تا ۸ هفته کاهش دهید. اگر گیاه شما مواد مغذی کافی دریافت نکند، رشدش کندتر از حد معمول خواهد بود و ممکن است برگ‌هایش هم کوچک‌تر از حالت معمول باشند.

۶. pH خاک

pH ایدئال برای فیلودندرون ۶٫۵ تا ۷٫۵ است.

۷. هرس

اگر گل فیلودندرون شما بیش از حد بلند شده است، با استفاده از قیچی هرس استریل‌شده آن را هرس کنید. می‌توانید با خیال راحت در هر زمانی از سال این گیاه را هرس کنید، اما بهترین زمان برای انجام این کار بهار یا تابستان است. قلمه‌های ساقه را بردارید و از آنها برای تکثیر گیاه استفاده کنید.

قلمه‌زدن فیلودندرون

بهترین زمان برای قلمه‌زدن فیلودندرون‌ها اوایل بهار است، زیرا روزها طولانی‌تر می‌شوند. برای قلمه‌زدن گیاه باید قسمتی از ساقه را ببرید و آن را در ظرف آب قرار دهید تا ریشه‌هایش رشد کنند. پس از رشد ریشه، قلمه را در خاک مرطوب قرار دهید.

کاشتن بذر فیلودندرون

روش کاشت بذر کندتر از قلمه‌زدن است و بیشتر طول می‌کشد تا گیاه رشد کند. بذر این گیاه قبل از کاشت نیازی به خیساندن ندارد.

  • در گلدان ۱۵سانتی‌متری می‌توانید چندین بذر بکارید. هر ۵ سانتی‌متر ۱ بذر در عمق ۸سانتی‌متری خاک بکارید.
  • روی گیاه را با پلاستیک بپوشانید. گاهی پلاستیک را بردارید تا هوا وارد شود.
  • مرتب آب را روی خاک اسپری کنید تا مرطوب بماند.
  • حدود ۲ تا ۸ هفته طول می‌کشد که بذرها در دمای بین ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد جوانه بزنند.
  • وقتی نهال‌ها جوانه زدند و به‌اندازه کافی محکم شدند، هرکدام را به گلدان کوچکی منتقل کنید.

کاشت گل فیلودندرون در گلدان جدید

وقتی‌ ریشه‌های فیلودندرون از خاک بیرون می‌آیند و از سوراخ‌های زهکشی گلدان خارج می‌شوند، زمان آن رسیده است که گیاه را در گلدان دیگری بکارید. زمان ایدئال برای کاشت مجدد اواخر بهار یا اوایل تابستان است. برای کاشت مجدد گیاه، گلدان بزرگ‌تری انتخاب کنید. گیاه را به‌آرامی از گلدان قدیمی خارج کنید و در گلدان جدید با خاک تازه قرار دهید و سپس آن را آبیاری کنید.

مشکلات رایج فیلودندرون

فیلودندرون‌ها گیاهانی هستند که به‌راحتی به زندگی در داخل خانه عادت می‌کنند. البته وقتی شرایط برای رشد گیاه مناسب نباشد، ممکن است دچار برخی مشکلات شود. رایج‌ترین مشکلات فیلودندرون را در ادامه مطرح می‌کنیم.

۱. زردشدن برگ‌ها

علت زردشدن برگ‌ها مشکلات متفاوتی مانند آبیاری با آب خیلی سرد یا کمبود نور است. اگر برگ‌های قدیمی‌تر زرد شدند، ممکن است نشانه این باشد که به گیاه کم آب می‌دهید. اگر برگ‌های جوان‌تر زرد شدند، ممکن است نشانه آبیاری بیش از حد گیاه باشد. با فراهم‌کردن شرایط محیطی مناسب، گیاه خیلی زود به حالت اولش برمی‌گردد.

اگر می‌خواهید به گیاه کود بدهید، ابتدا خاک را آبیاری کنید، سپس محلول کود رقیق‌‌شده با آب را اضافه کنید و در نهایت دوباره گیاه را آبیاری کنید. این مراحل اضافی باعث می‌شوند مواد شیمیایی موجود در کود ریشه‌ها را نسوزانند و برگ‌ها زرد نشوند.

۲. بوی پوسیدگی ریشه

اگر برگ‌های گیاه شما خیلی زود زرد می‌شوند، ممکن است نشانه پوسیدگی ریشه باشد. برای بررسی پوسیدگی می‌توانید خاک را بو کنید؛ اگر پوسیده باشد، بوی نامطلوبی می‌دهد. همچنین می‌توانید خاک را کنار بزنید و ریشه را بررسی کنید. تکه‌های سیاه ریشه پوسیده را جدا کنید و قسمت‌های سفید یا زرد ریشه‌ها را در ظرفی تمیز با خاک تازه بکارید.

۳. قهوه‌ای‌شدن برگ‌ها

اگر لبه برگ‌های گیاه قهوه‌ای شده‌اند، احتمالا گیاه را با آب سرد آبیاری کرده‌اید و به آن شوک وارد شده است. لبه‌های قهوه‌ای برگ که پیچ خورده‌اند، نشانه این است که گیاه به آب بیشتر و آفتاب کمتری نیاز دارد. قهوه‌ای‌شدن نوک برگ‌ها با هاله‌های زرد هم نشان می‌دهد که گیاه به رطوبت بیشتری نیاز دارد.

تفاوت پتوس و فیلودندرون

تفاوت بین پتوس و فیلودندرون

  • برگ: یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص پوتوس و فیلودندرون برگ‌هایشان است. برگ‌های پتوس ضخیم‌تر از فیلودندرون است.
  • ریشه هوایی: پتوس‌ها فقط ۱ ریشه هوایی بزرگ در هر گره دارند، در حالی که فیلودندرون‌ها ممکن است چندین ریشه هوایی کوچک‌تر در هر گره داشته باشند.
  • دمبرگ: دمبرگ‌ها ساقه‌های کوچکی هستند که برگ‌ها را به ساقه‌های اصلی گیاه متصل می‌کنند. دمبرگ‌های فیلودندرون‌ها نازک‌تر از دمبرگ‌های پتوس‌ها هستند.
  • شرایط محیطی: در حالی که هم پتوس و هم فیلودندرون می‌توانند نور کم را تحمل کنند، فیلودندرون‌ها نور کم را راحت‌تر از پتوس تحمل می‌کنند. همچنین پتوس بیش از فیلودندرون به خشکی مقاوم است.

سؤالات رایج درباره فیلودندرون

– آیا مراقبت از فیلودندرون راحت است؟

بله. مراقبت راحت گیاه باعث می‌شود فیلودندرون گیاهی مناسب برای افراد مبتدی باشد. فیلودندرون‌ها به‌دلیل ظاهر جذاب و حداقل نیازهای مراقبتی محبوب هستند.

– فیلودندرون چطور رشد می‌کند؟

این گیاه رشد سریعی دارد، به‌طوری که در طول بهار و تابستان تا حدود ۱۰ سانتی‌متر در هفته رشد می‌کند.

– فیلودندرون چقدر عمر می‌کند؟

در صورت مناسب‌بودن شرایط، این گیاه می‌تواند چندین دهه بانشاط و سبز بماند.

– قیمت گیاه فیلودندرون چقدر است؟

قیمت این گل زیبا به گونه و اندازه آن بستگی دارد.

شما بگویید

آیا شما هم یکی از علاقه‌مندان به انواع گل و گیاه هستید؟ نظرات و تجربیات ارزشمندتان درباره فیلودندرون را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: بگونیا؛ همه‌چیز درباره این گیاه آپارتمانی پرتنوع
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع thespruce gardeningchores gardeningknowhow
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. پری می‌گوید

    سلام
    باتشکر از مطالبتون.
    گیاه فیلودندرون من برگاش از زمانیکه توی غلاف هستن پاره و زخم و خورده خورده میشن و برگ وقتی باز میشه پاره هست.دلیلش چیه؟

    1. فاطمه زاهدی می‌گوید

      سلام دوست خوبم ممنونم از نظر لطفت.
      ببین نور یا گرمای بیش از حد، رسوبات آب، هوای خشک، رطوبت کم و باد باعث پاره‌شدن برگ‌های گیاه می‌شن. سعی کنید این عوامل محیطی رو رعایت کنید.