آشنایی با کشور مراکش + معرفی ۱۳ جاذبه دیدنی آن

0

کشور مراکش در قاره آفریقا یکی از مقصدهای محبوب گردشگری است، چون ترکیبی از سنت و مدرنیته و مجموعه‌ای از جاذبه‌های متنوع و حتی متضاد دارد؛ از صحرای بزرگ آفریقا گرفته تا بلندترین رشته‌کوه شمال قاره. در ادامه، درباره کشور مراکش و جاذبه‌های آن بیشتر بخوانید.

کشور مراکش کجاست؟

مراکش با نام رسمی «پادشاهی مراکش» در منطقه مغرب در آفریقای شمالی قرار گرفته است و شهری به همین نام نیز دارد. این کشور از شمال به دریای مدیترانه و از غرب به اقیانوس اطلس می‌رسد و از شرق با الجزایر و از جنوب با قلمروی موردمناقشه صحرای غربی مرز زمینی دارد.

رونیکس

مساحت کشور مراکش ۴۴۶۳۰۰ کیلومتر مربع است و حدود ۳۸میلیون نفر جمعیت دارد. پایتخت مراکش شهر رباط و بزرگ‌ترین شهر آن کازابلانکا است. زبان‌های رسمی مراکش عربی و بربری هستند. گویش مراکشی عربی و فرانسوی نیز رواج زیادی دارد. هویت و فرهنگ مراکشی ترکیبی از فرهنگ‌های عربی، بربری و اروپایی است. اگرچه این کشور به‌سرعت در حال مدرن‌شدن و وضعیت زندگی در آن در حال بهبود است، بسیاری از معماری‌های باستانی و حتی بیشتر آداب‌ورسوم سنتی خود را حفظ کرده است.

بزرگ‌ترین شهر مراکش و بندر اصلی اقیانوس اطلس کازابلانکا است که یکی از مراکز صنعتی و تجاری در این کشور محسوب می‌شود. پایتخت مراکش، رباط، نیز در شمال کازابلانکا در ساحل اقیانوس اطلس قرار دارد.

پرچم کشور مراکش

پرچم ملی کشور مراکش

پرچم مراکش از ۱۷ نوامبر ۱۹۱۵ به‌عنوان پرچم این کشور انتخاب شده است. ستاره سبز نشان‌دهنده آغاز و پس‌زمینه قرمز نشان‌دهنده پایان است. پرچم مراکش نماد بازشدن در‌های این کشور به‌ روی جامعه‌ بین‌المللی است.

جمعیت کشور مراکش

کشور مراکش حدود ۳۸میلیون نفر جمعیت دارد که ۰٫۴۷درصد از کل جمعیت دنیاست. این کشور از نظر جمعیت در جایگاه چهلم قرار دارد. ۶۳٫۸درصد از مردم این کشور در مناطق شهری زندگی می‌کنند.

دین کشور مراکش

اسلام دین رسمی مراکش است و بیشتر مردم مراکش از مسلمانان سنی‌مذهب مالکی هستند. خاندان سلطنتی (سلسله‌ علوی) بر اساس ادعای مشروعیت خود مبنی بر نسبت با پیامبر اسلام، از قرن هفدهم تاکنون بر این کشور حکومت کرده است. مسلمانان مراکشی به‌دلیل نسب پیامبری خانواده سلطنتی آن را محترم می‌شمارند. پادشاه مراکش محمد ششم نام دارد و از خاندان علویان است.

اقتصاد مراکش

مانند بسیاری از مستعمرات سابق آفریقا، اقتصاد مراکش نیز به‌شدت به صادرات مواد خام وابسته است. بخش‌های مدرن، به‌ویژه گردشگری و ارتباطات، اهمیت فزاینده‌ای برای اقتصاد این کشور دارند. بخش مدرن در مجموع بیش از دوسوم تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می‌دهد و حدود یک‌سوم نیروی کار کشور در آن اشتغال دارد.

از اواسط دهه ۱۹۸۰، دولت مراکش با تشویق وام‌دهندگان بزرگ بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، برنامه خصوصی‌سازی و اصلاحات اقتصادی را اجرا کرده است. این اقدامات شامل فروش شرکت‌های دولتی، کاهش ارزش پول و تغییر سیاست‌های قیمت‌گذاری برای تشویق تولید داخلی است. در سال ۱۹۹۹، دولت مراکش یک صندوق قرض‌الحسنه برای تحریک رشد و ایجاد رقابت بین مشاغل کوچک راه‌اندازی کرد.

سواحل شنی مراکش، محیط‌های متنوع و میراث فرهنگی غنی آن پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای گردشگری این کشور ایجاد کرده است و دولت فعالانه در حال توسعه آن است.

سفر به مراکش

کشور مراکش در سال‌های اخیر به یکی از مقصدهای گردشگری محبوب در دنیا تبدیل شده است و تلاش‌های دولت در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است.

به این دلایل است که گردشگرانی از سراسر دنیا این کشور را برای سفر انتخاب می‌کنند:

  • مردم بسیار خونگرم، خوش‌برخورد و دوست‌داشتنی.
  • فرهنگ غنی.
  • جاذبه‌های گردشگری جذاب.
  • انواع اقامتگاه.
  • غذاهای متنوع که ترکیبی از غذاهای فرهنگ‌های مختلف هستند.
  • زندگی شبانه پرهیاهو و مراکز خرید متعدد.

ویزای مراکش

برای سفر به مراکش باید ویزای توریستی بگیرید. طبیعتا با این ویزا امکان کار و اقامت طولانی‌مدت ندارید. صدور ویزا حدود ۲۱ روز طول می‌کشد. مدت اعتبار ویزا به مدت تور مسافرتی شما بستگی دارد. بیشتر از مدت تور نمی‌توانید در مراکش بمانید و باید همراه با تور به مراکش وارد و طبق برنامه تور از آن خارج شوید.

جاذبه‌های گردشگری مراکش

مراکش به‌خاطر اینکه ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف است و جاذبه‌های قدیمی خود را حفظ کرده، محبوبیت زیادی بین گردشگران دنیا دارد. در سفر به مراکش حتما از جاذبه‌های معرفی‌شده در این مقاله دیدن کنید.

۱. شهر قرن‌نهمی مکناس

شهر مکناس کشور مراکش

این شهر به‌خاطر قدمت و معماری جذابش توجه گردشگران را جلب می‌کند. مکناس در شمال مراکش قرار دارد و قدمت آن به قرن نهم برمی‌گردد. در این شهر می‌توانید از موزه‌های قدیمی، شهر زیارتی مولای ادریس، دروازه منصور و بسیاری از آثار قدیمی دیگر دیدن کنید.

۲. شهر اصیله

اصیله در کشور مراکش

این شهر که در ساحل اقیانوس اطلس قرار دارد، یکی از مقاصد تابستانی محبوب گردشگران است. علاوه بر سواحل شنی، این شهر پر از نقاشی‌های دیواری زیباست. در این شهر می‌توانید از بازارچه‌های کوچک خرید کنید، در رستوران‌های شیک غذای محلی بخورید و از گالری‌های هنری بازدید کنید.

۳. رشته‌کوه اطلس بزرگ

رشته کوه اطلس کشور مراکش

این رشته‌کوه مرتفع‌ترین رشته‌کوه در آفریقای شمالی است و آن را کوه کوه‌ها می‌نامند. اینجا بهشتی برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کوه‌پیمایی است، به‌خصوص از فصل بهار تا پاییز. در این منطقه می‌توانید در پارک‌های ملی قدم بزنید و کوه‌پیمایی کنید، از فروشگاه‌های سوغاتی دیدن کنید و در رستوران‌ها غذا بخورید و در مسیر کوه‌پیمایی Tizi n’Test زیباترین چشم‌اندازها را تماشا کنید.

۴. شهر صُوَیره

صویره در کشور مراکش

این شهر مقصدی عالی برای فاصله‌گرفتن از شلوغی‌های شهرهای بزرگ است. در ضمن این شهر یکی از لوکیشن‌های فیلمبرداری فصل سوم سریال بازی تاج و تخت بوده است. به‌ همین دلیل بسیاری از علاقه‌مندان به این سریال، در سفر به مراکش حتما به این شهر سر می‌زنند.

این شهر ساحلی مقصد محبوبی برای سلبریتی‌هاست. در این شهر می‌توانید چشم‌اندازهای زیبایی از اقیانوس اطلس را ببینید، در فستیوال‌های موسیقی شرکت کنید و تفریحاتی مثل اسب‌سواری، موج‌سواری و کایت‌سواری را تجربه کنید.

۵. شهر شفشاون

شفشاون در کشور مراکش

این شهر که آن را شهر آبی هم می‌نامند، به مقصد محبوبی برای مسافران تنها تبدیل شده است. خانه‌های این شهر به رنگ‌های آبی و سفید رنگ‌آمیزی شده‌اند و اهالی‌اش بسیار مهمان‌نوازند. در شفشاون می‌توانید کوه‌پیمایی و شنا در طبیعت را تجربه کنید. صرف نوشیدنی در کافه‌های میدان قدیمی شهر و بازدید از آبشار رأس الماء (Ras El Maa) از دیگر جاذبه‌های شهر آبی هستند.

۶. صحرای بزرگ آفریقا

صحرای بزرگ آفریقا در کشور مراکش

در سفر به مراکش، جاذبه‌ای که اصلا نباید از دست بدهید صحرای بزرگ آفریقاست. هر تجربه‌ای که در این صحرا داشته باشید در نوع خود بی‌نظیر است، از تماشای غروب آفتاب بر فراز تپه‌های شنی گرفته تا دیدن آسمان پرستاره. در صحرای بزرگ آفریقا جاذبه‌های مختلفی برای گردشگران تدارک دیده شده‌اند؛ سافاری در بیابان، همراهی با کاروان‌های شتر، تعامل با اهالی بومی منطقه و شرکت‌ در تورهای گروهی گشت‌وگذار.

۷. شهر رباط

رباط در کشور مراکش

رباط پایتخت مراکش است و در ساحل دریا قرار دارد. این شهر در تمام طول سال آب‌وهوای خوبی برای سفر دارد و سواحل آرام آن یکی از ده‌ها دلیلی است که سفر به این شهر را نباید از دست بدهید. در این شهر جاذبه‌های فراوانی برای تمام گردشگران با هر سن و سلیقه‌ای وجود دارد. مثلا بازدید از برج حسن برای علاقه‌مندان به تاریخ، خرید سوغات برای دوستداران خرید و خرید محصولات محلی و تازه.

۸. شهر کازابلانکا

کازابلانکا در کشور مراکش

کازابلانکا یکی از بهترین مقصدهای گردشگری در کشور مراکش است. در این شهر ترکیب جذابی از سنت و مدرنیته را مشاهده خواهید کرد. بناهای تاریخی شهر با معماری‌های خیره‌کننده که یادگار دوران استعمار فرانسه‌اند در کنار سبک سنتی مراکش جذابیت خاصی به شهر داده‌اند. غذاهای بی‌نظیر از دیگر دلایلی است که حتما باید به کازابلانکا سفر کنید. بازدید از قصر پادشاه، برج‌های دوقلوی کازابلانکا و مناطق قدیمی شهر از مهم‌ترین تفریحات گردشگران در این شهر است.

۹. شهر ورزازات

ورزازات کشور مراکش

اگر عاشق صحنه‌های بیابانی فیلم‌های هالیوودی هستید، جالب است بدانید که بسیاری از آنها در این شهر فیلمبرداری شده‌اند. مراکش از دهه ۶۰ میلادی همیشه مقصد محبوبی برای کارگردانان هالیوود بوده است و به همین دلیل در فیلم‌های زیادی صحنه‌هایی از مراکش را مشاهده کرده‌اید. در این شهر می‌توانید از استودیو فیلم‌سازی اطلس دیدن کنید. گشت‌وگذار در رستوران‌ها و فروشگاه‌های میدان اصلی شهر از دیگر جاذبه‌های شهر ورزازات است.

۱۰. شهر مراکش

شهر مراکش

این شهر در دامنه‌های رشته‌کوه اطلس قرار دارد و یکی از شلوغ‌ترین شهرهای کشور مراکش است. گشت‌وگذار در بازارهای سنتی و شلوغ و خرید سوغاتی‌های خاص مراکش از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر است. در موزه دار السی سعید (Dar Si Said) این شهر می‌توانید درباره تاریخ و فرهنگ مراکش چیزهای زیادی یاد بگیرید.

۱۱. شهر تنغیر

تنغیر در کشور مراکش

این شهر زیبا بین صحرای بزرگ آفریقا و رشته‌کوه اطلس قرار دارد و یکی از بهترین مقصدهای گردشگری برای زوج‌های جوان است. این شهر حال‌وهوای فرانسوی دارد و پر از خیابان‌های باریک، بازارهای زیبا و باغ‌های گل است. اگر از علاقه‌مندان به کوه‌پیمایی باشید، در این شهر می‌توانید از بقایای کاخ قرن‌هجدهمی الکاوی (Glaoui) و ارتفاعات اطراف آن بالا بروید. این شهر یک بازار صنایع دستی هم دارد که می‌توانید از آنجا سوغاتی بخرید. شترسواری از دیگر جاذبه‌های تنغیر است.

۱۲. شهر اگادیر

اگادیر در کشور مراکش

بعد از ویرانی‌های شدید زلزله سال ۱۹۶۰، این شهر که بسیاری از جاذبه‌های تاریخی خود را از دست داده بود، دوباره سر بلند کرد و یکی از شهرهای محبوب مراکش برای گردشگران شد. ساحل زیبا و گردشگاه‌های ساحلی متعدد مهم‌ترین جاذبه اگادیر است. گشت‌وگذار در ساحل، بازدید از پارک ملی سوس-ماسه (Souss-Massa) و دیدن موزه اگادیر برای آشنایی با تاریخ مراکش مهم‌ترین سرگرمی‌های گردشگران این شهرند.

۱۳. شهر فاس

فاس در کشور مراکش

یکی از جذاب‌ترین شهرهای کشور مراکش برای سفر شهر فاس است. هرآنچه از شهری ۱۲۰۰ساله در صحراهای خاورمیانه انتظار دارید در این شهر پیدا می‌شود. مرکز تاریخی شهر پر از خیابان‌ها و کوچه‌های باریک و قدیمی است و بازارهای رنگارنگی دارد. یکی دیگر از دیدنی‌های شهر بولوار Ville Nouvelle است که خیابان‌های آن را درختان نخل احاطه کرده‌اند و سبک فرانسوی دارد. در این شهر از اقامت در هتل‌های مجلل لذت می‌برید و می‌توانید معماری ترکیبی و جذاب شهر را تحسین کنید.

سخن آخر

اگر از علاقه‌مندان به تاریخ و شهرهای سنتی باشید، از سفر به کشور مراکش لذت می‌برید. این کشور ترکیبی از جاذبه‌های سنتی و مدرن است. معماری سنتی مراکشی در کنار معماری فرانسوی جذابیت خاصی به شهرهای مراکش داده است. اگر دنبال یک مقصد گردشگری متفاوت هستید، با خیال راحت مراکش را انتخاب کنید. اگر تجربه‌ای از سفر به کشور مراکش دارید، خاطره‌های زیبای سفر خود را با سایر همراهان «چطور» در بخش دیدگاه‌ها در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: مالزی؛ همه‌چیز درباره این کشور مسلمان مدرن

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع britannica traveltriangle
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.