۱۷ توصیه برای اینکه امسالتان بهتر از سال‌های قبل باشد

2

در آغاز سال، بیشتر از هر وقت دیگری به این فکر می‌کنیم که در سالی که گذشت چه دستاوردهایی داشتیم، به کدام هدف‌هایمان رسیدیم و در چه زمینه‌هایی باید بیشتر تلاش کنیم. این روزها چقدر به اهدافتان در سال جدید فکر می‌کنید؟ می‌دانید باید چه تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنید تا به خواسته‌هایتان برسید؟ در این مقاله توصیه‌هایی داریم برای اینکه سال جدید بهتر از سال‌های قبلتان باشد. با ما همراه باشید.

۱. کاری جدید انجام دهید

هر ماه کار جدیدی را انجام دهید که همیشه درباره‌اش فکر کرده‌اید اما هیچ‌وقت انجامش نداده‌اید. انجام کاری به‌مدت ۳۰ روز متوالی، تغییرات شگفت‌انگیزی در زندگی‌تان ایجاد می‌کند. برخی از کارهایی که می‌توانید امتحانشان کنید، عبارت‌اند از:

  • روزی نیم‌ ساعت ورزش کنید.
  • فقط آهنگ‌های مثبت و حال‌خوب‌کن گوش دهید.
  • تلویزیون نبینید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • در طول روز از ۱۰ نفر قدردانی کنید.
  • شب‌ها ۸ ساعت بخوابید.
  • در طول روز ۲۰ دقیقه مدیتیشن کنید.
  • اهدافتان را واضح و شفاف تصور کنید.
  • هر روز صبح به‌‌مدت ۳۰ دقیقه یک کتاب انگیزشی بخوانید.
  • قبل از ترک محل کار، برنامه روز بعد و فهرست کارهای اولویت‌بندی‌شده را آماده کنید.
  • هر روز ۵ کاری را انجام دهید که شما را به هدف اصلی‌تان نزدیک‌تر می‌کنند.
  • زمان بیشتری را با همسرتان بگذرانید.
  • یادداشت تشکر دست‌نویس برای عزیزانتان بنویسید.
  • ۱۰ لیوان آب بنوشید.
  • در طول روز استراحت کنید و دقایقی چرت بزنید.
  • در مسیر رسیدن به محل کار، پادکست انگیزشی گوش دهید.

یکی از این فعالیت‌ها را انتخاب کنید و آن را ۳۰ روز متوالی انجام دهید. سپس ارزیابی کنید که بر زندگی‌تان چه اثری گذاشته است. مطمئنم از نتایج این کار شگفت‌زده خواهید شد. با رسیدن به ماه دوم فعالیت بعدی را شروع کنید و همین روند را ادامه دهید.

رونیکس

۲. ایده‌تان را عملی کنید

اگر مدتی است که ایده‌ای برای شروع کار در ذهن دارید اما برای عملی‌کردن آن قدمی برنداشته‌اید، وقت آن است که ایده خود را عملی کنید. اگر نمی‌دانید چطور شروع کنید، کتابی درباره راه‌اندازی کسب‌وکار بخوانید یا با جست‌وجوی اینترنتی روش عملی‌کردن ایده‌تان را پیدا کنید.

۳. فهرستی از اهدافتان بنویسید

شاید باور نکنید، اما نوشتن اهداف و آرزوها روی کاغذ جادو می‌کند. وقتی اهدافتان را یادداشت می‌کنید، رسیدن به آنها برایتان جدی‌تر می‌شود. با رسیدن به هر هدف و خط‌زدن آن از فهرست هم انگیزه پیدا می‌کنید تا بقیه مسیر را طی کنید و برای رسیدن به بقیه اهداف تلاش کنید.

۴. به سلامت جسم و تناسب اندامتان اهمیت بدهید

احتمالا مدت‌هاست که می‌خواهید باشگاه بروید یا با مربی ورزش کنید، اما هیچ‌وقت زمانش نرسیده است. برای شروع دنبال زمان مناسب می‌گردید؟ اول سال بهترین زمان برای شروع ورزش و تمرین‌کردن است. چه می‌خواهید در باشگاه نزدیک محل زندگی‌تان ثبت‌نام کنید و چه با مربی ورزشی آنلاین تمرین کنید، اکنون زمان مناسبی است.

۵. اصل یک‌روزه را تمرین کنید

شما نمی‌توانید هر روز همه را خوشحال کنید، اما می‌توانید کاری خارق‌العاده برای ۱ نفر انجام دهید. هر روز یکی از مشتریان، همکاران یا دوستانتان را انتخاب کنید و کاری را انجام بدهید که خوشحالش می‌کند. استفاده از اصل یک‌روزه تأثیر فوق‌العاده‌ای بر کسب‌وکار و زندگی شما خواهد داشت.

۶. با خانواده‌تان وقت بگذرانید

ساعتی از روزتان را به خانواده اختصاص دهید. با بچه‌ها بازی کنید، با همسرتان صحبت کنید و به حرف‌هایش گوش کنید. ممکن است بعضی روزها به‌‌قدری سرتان شلوغ باشد که وقتی برای این کارها نداشته باشید، اما همیشه این اصل را به یاد داشته باشید: به‌جای اینکه برای کارکردن زندگی کنید، برای زندگی‌کردن کار کنید.

۷. به نظرات دیگران بها ندهید

مردم حرفی را که امروز می‌زنند، فردا فراموش می‌کنند، پس برای جلب‌نظر دیگران زندگی نکنید. همیشه طوری زندگی کنید که دوست دارید، طوری که روزبه‌روز به رؤیاها و اهدافتان نزدیک‌تر شوید. نظرات دیگران بیشتر اوقات ما را درگیر حاشیه می‌کنند و باعث می‌شوند از زندگی ایدئال و اهدافمان دور شویم.

۸. برچسب «چیز بد» را از زندگی‌تان حذف کنید

هروقت اتفاقی می‌افتد که با خواسته‌های ما همخوانی ندارد، به آن برچسب «چیز بد» می‌زنیم و ناامید می‌شویم. در نقل‌قول‌های افراد معروف به‌کرات دیده‌ایم که اتفاقات ناخوشایند و شکست‌هایشان باعث انجام کارهای خارق‌العاده و درنهایت پیروزی و محبوبیت آنها شده است. به هر چیزی که در ابتدا برایتان ناخوشایند است، برچسب «چیز بد» نزنید. چه کسی می‌داند، شاید همین اتفاق ناخوشایند واقعا همان چیزی باشد که برای ورود به آینده درخشان به آن نیاز دارید.

۹. نقاط قوت و ضعف خودتان را شناسایی کنید

از خودتان بپرسید:

  • در سالی که گذشت چه دستاوردهایی داشتم و چه جاهایی شکست خوردم؟
  • دلیل شکست‌خوردن من چه بوده است؟
  • برای اینکه امسال در همان زمینه‌ها موفق شوم، باید چه‌کار کنم؟
  • چطور می‌توانم چیزهایی را که در سال گذشته بیشتر دوست داشتم، بیشتر انجام دهم؟

پرسیدن این سؤال‌ها از خودتان و پیداکردن جواب درست آنها، باعث می‌شود نقاط ضعف و قوت خودتان را بشناسید و تلاش کنید نقاط ضعفتان را از بین ببرید.

۱۰. برای دستیابی به اهداف بلندمدت، گام‌های کوچک بردارید

انتخاب‌های روزانه تفاوتی چشمگیر در شادی بلندمدت ایجاد می‌کنند. به‌قول معروف، سنگ بزرگ نشانه نزدن است. انتخاب اهداف عملی و قابل‌دستیابی باعث می‌شود سریع‌تر به موفقیت برسید و انگیزه بگیرید. ممکن است انتخاب‌های روزانه را بی‌اهمیت تلقی کنید، اما همین انتخاب‌ها و گام‌های کوچک اتفاقات بزرگی را رقم می‌زنند. به افکار، انتخاب‌ها و کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید، اهمیت بدهید.

۱۱. محیطی ایجاد کنید که باعث موفقیت بیشتر شود

خانه‌ای با دکوراسیون الهام‌بخش: تابلوهای رنگی روی دیوار، مبل با کوسن‌های طرح گل و یک قفسه کوچک کتاب

ممکن است متوجه نشده باشید که تا چه حد تحت‌‌تأثیر چیزها و افراد اطرافتان هستید. برای پیگیری این تأثیرات، دفترچه‌یادداشتی بردارید و احساسات و تجربیات‌تان را در آن یادداشت کنید. با این کار می‌توانید موارد منفی را حذف کنید و موارد مثبت را افزایش دهید. مثلا اگر بودن در کنار شخصی خاص همیشه باعث دلسردی یا خستگی شما می‌شود، باید وقت‌گذراندن با آن شخص را کمتر کنید و بیشتر با کسانی وقت بگذرانید که واقعا خواهان موفقیت شما هستند و شما را تشویق می‌کنند.

محیط را هم ارزیابی کنید؛ خانه یا محل کارتان خسته‌کننده است یا انرژی‌زا؟ جملات الهام‌بخش و انگیزشی بخوانید و گوش دهید. فیلم‌های کمدی ببینید. وقتی تلاش کنید کمتر در معرض انرژی‌های منفی باشید، اثرات مثبت آن را خواهید دید.

۱۲. در حوزه کاری خود متخصص شوید

می‌پرسید چگونه؟ کارهایی که می‌توانید برای ارتقای تخصص خود انجام دهید، عبارت‌اند از:

  • شناسایی فرصت‌های پیشرفت و ارتقا؛
  • جست‌وجوی فرصت‌های آموزشی در حوزه کاری؛
  • شرکت در سمینارها و رویدادهای اینترنتی؛
  • خواندن یا شنیدن مطالب پیشرفت فردی؛
  • دنبال‌کردن افرادی که الگویتان هستند؛
  • سؤال‌پرسیدن از مربیان و هم‌سالان.

۱۳. شکرگزاری کنید

ما انسان‌ها معمولا به‌‌جای فکرکردن به داشته‌هایمان، درگیر چیزهایی هستیم که نداریم. تابه‌حال به داشته‌هایتان فکر کرده‌اید؟ به‌جای اینکه حسرت نداشته‌هایتان را بخورید، برای موهبت‌هایی که دارید، شکرگزاری کنید. هر روز چند نمونه از داشته‌هایتان را یادداشت کنید و بابت آنها شکرگزار باشید. این کار باعث می‌شود بسیاری از چیزهایی را ببینید که هیچ‌وقت به چشمتان نیامده‌اند.

۱۴. برنامه مالی مشخصی تنظیم کنید

اول سال زمان بسیار خوبی است که اهداف و عادات مالی خود را بررسی کنید.

  • شما و همسرتان برنامه بلندمدت یکسانی دارید؟
  • آیا سرمایه‌گذاری شما نیازهایتان را برآورده می‌کند؟
  • آیا باید هزینه‌هایتان را مدیریت کنید یا دنبال راه‌های جدیدی برای افزایش درآمد باشید؟

برای عملی‌کردن ایده‌های جدید برای کسب درآمد بیشتر، برنامه‌ریزی کنید.

۱۵. برای سفر به جایی برنامه‌ریزی کنید که همیشه دوست داشتید بروید

هرازگاهی برنامه سفر بچینید. سفر به جاهایی که همیشه دوست داشتید بروید، باعث می‌شود به یکی از آرزوهایتان برسید. پس از هفته‌ها و ماه‌های شلوغ و پرکار، سفر روحیه‌تان را عوض و انرژی‌تان را زیاد می‌کند.

۱۶. برای رسیدن به موفقیت سرعت‌تان را کم کنید

بیشتر افراد فکر می‌کنند اگر با سرعت بیشتر برای انجام کارها تلاش کنند، موفق‌ترند؛ اما اینطور نیست. افراد موفق فقط روی تعداد کمی از اولویت‌های مهم خود تمرکز می‌کنند، همان چند اولویت که نتایج انفجاری به همراه خواهند داشت. راه ایجاد این نوع تمرکز ممکن است باعث تعجبتان شود: «سرعت‌تان را کم کنید.»

کم‌کردن سرعت باعث می‌شود از بزرگ‌ترین فرصت‌ها، هوشمندانه‌ترین فعالیت‌ها و بهترین تکنیک‌های خود برای پیشرفت آگاه شوید. با این بینش می‌توانید اقداماتی را انجام دهید که نتایج عالی به همراه دارند.

۱۷. به‌جای نه‌‌گفتن «بله» بگویید

همه ما دوست داریم در سال جدید امکانات، گزینه‌ها و فرصت‌های خود را افزایش دهیم. وقتی به پروژه، دعوت یا رویدادی اجتماعی «نه» می‌گوییم، به مزایای بی‌نظیری که ایجاد می‌کند هم «نه» می‌گوییم. به‌جای اینکه منتظر باشید تا این رویدادها خودشان را نشان دهند، از امروز به‌دنبال فرصت‌هایی برای ملاقات با افراد، جمع‌آوری ایده‌های جدید و کسب اطلاعات بیشتر درباره حرفه خود باشید.

شما بگویید

برای سال جدید برنامه‌ریزی کرده‌اید؟ شما چه توصیه‌ای برای اضافه‌کردن به این فهرست دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: پیشرفت در سال جدید با ۵۰ توصیه‌‌ای که شرط موفقیت شماست

راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛
تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.

۸،۰۰۰ تومان

منبع success
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. مش اتابک می‌گوید

    من نظرم این است که افراد علاوه بر مطالعه و مشورت فرصت کافی برای خودکاوی و خود سازی و تفکر درخود را برای خودشان فراهم کنند

    1. فاطمه زاهدی می‌گوید

      بله دقیقا. ممنون که نظرتون رو با ما در میون گذاشتید دوست عزیز.