۱۳ ایده برای تغییر حال و هوای خانه در سال نو

0

با رسیدن بهار و سال نو بسیاری از افراد وسایل کهنه را با وسایلی نو جایگزین می‌کنند و می‌کوشند تغییری در محل زندگی‌شان ایجاد کنند. البته همیشه برای بهتر و زیباترکردن محل زندگی لازم نیست هزینه زیادی کنیم. با تغییراتی ساده نیز می‌توانیم حال‌وهوای خانه را بهاری و زیبا کنیم. این کار انرژی و انگیزه بیشتری برای شروع سال نو به ما می‌دهد. در ادامه، ایده‌های ساده‌ای برای تغییر ظاهر و دکوراسیون داخلی منزل معرفی می‌کنیم که می‌توانید برای سال جدید امتحانشان کنید.

۱۳ ایده برای تغییر دکوراسیون و حال‌وهوای خانه

پیش از هر کاری باید با تمیزکردن کامل خانه شروع کنید. بعضی از قسمت‌های خانه در طول سال تمیز نشده‌اند و خانه تکانی پیش از عید فرصت خوبی برای تمیزکردن آنهاست.

رونیکس

۱. مرتب‌کردن خانه و دورریختن وسایل اضافه

مرتب‌کردن خانه و دورریختن وسایل اضافی نقطه شروع خوبی است. با دورریختن وسایل اضافی فضای بیشتری برای قراردادن وسایل نو و جدید خواهید داشت. مرتب‌کردن خانه موجب می‌شود که سال جدید را با دیدی مثبت به خانه خود شروع کنید.

موقع تمیزکردن خانه توجه کنید که چه چیزهایی را باید دور بریزید و از چه چیزهایی می‌توانید برای تزئینات خانه استفاده کنید. می‌توانید وسایل اضافی را به خیریه‌ها ببخشید یا با فروختن آنها مقداری پول به دست بیاورید.

۲. ایجاد تغییراتی کوچک در چیدمان خانه

برای تغییر فضای خانه می‌توانید محل مبلمان و وسایل خانه را تغییر دهید. این ساده‌ترین راه برای تغییر حال‌وهوای خانه بدون صرف هزینه است. مثلا می‌توانید به‌جای قراردادن مبلمان به‌صورت موازی، آنها را به شکلی هندسی بچینید. همچنین می‌توانید از قفسه برای چیدن وسایل و تغییر ظاهر خانه استفاده کنید. هنگام جابه‌جایی وسایل خانه و مبلمان دقت کنید که فضای رفت‌وآمد محدود نشود.

۳. شاد و مثبت‌کردن فضای خانه

با رهاشدن از وسایل و اشیایی که خاطراتی بد را برایتان تداعی می‌کنند یا حس خوبی به آنها ندارید، می‌توانید فضای خانه را شادتر و بهتر کنید. برای داشتن خانه‌ای شادتر می‌توانید از ایده‌های دیگری مانند به‌کاربردن رنگ‌های شاد و روشن (مانند زرد و سبز کم‌رنگ) و آویزان‌کردن آینه برای افزایش نور و روشنایی فضا نیز استفاده کنید.

۴. تغییر میز جلومبلی برای دمیدن روحی تازه به فضای خانه

با تغییر دکوراسیون میز جلومبلی به‌سادگی می‌توان حال‌وهوای اتاق نشیمن را عوض کرد. میز جلومبلی معمولا وسط اتاق قرار دارد و بلافاصله توجه افراد را به خود جلب می‌کند. می‌توانید از چیزهایی با ارتفاع‌های مختلف استفاده کنید؛ مثلا چند کتاب، یک شمع و چند شاخه گل تازه را روی میز قرار دهید. یکی از راه‌های مرتب نگه‌داشتن ظاهر میز جلومبلی و جلوگیری از به‌هم‌ریختگی آن، استفاده از سینی یا کتاب برای گردآوردن اشیای روی آن است.

۵. استقبال از بهار با گل‌های فصلی

استفاده از گلهای بهاری برای ایجاد حال و هوای بهار در سال جدید

گل های بهاری هرگز از مُد نمی‌افتند و می‌توانند در سال نو فضای خانه را شاداب‌تر و زیباتر کنند. استفاده از این گل‌ها موجب می‌شود که فضای خانه تغییر کند و حال‌وهوایی بهاری بگیرد. می‌توانید این گل‌ها را از باغچه بچینید یا از گل‌فروشی تهیه کنید. گل‌ها واقعا فضا را دگرگون می‌کنند و به آن حس تازگی و شادابی می‌دهند.

۶. افزودن گل‌ها یا گیاهان آپارتمانی

استفاده از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی نیز موجب ایجاد آرامش و طراوت در محیط خانه می‌شود. اگر گیاهان کوچکی در حیاط دارید، می‌توانید آنها را در گلدان‌های تزئینی قرار دهید یا بطری‌ها و ظروف خالی را به‌سلیقه خود تغییر دهید و به گلدان تبدیل کنید. اگر وقت و حوصله رسیدگی به گیاهان را ندارید، می‌توانید از گل‌ها یا گیاهان مصنوعی برای تغییر فضای خانه استفاده کنید. می‌توانید گیاهان طبیعی یا مصنوعی خود را روی میز مطالعه یا کار، قفسه کتاب‌ها یا نزدیک پنجره قرار دهید.

۷. استفاده از عطر در فضای خانه

انتخاب آگاهانه عطر بُعد دیگری به دکوراسیون خانه می‌بخشد. استفاده از عطرهای جدید برای سال نو سبب شاداب‌شدن فضای خانه می‌شود. می‌توانید خوشبوکننده هوا را عوض کنید تا حس و حال خانه را تغییر دهید. بهتر است که با تغییر فصل، عطر را نیز تغییر دهید. مثلا در زمستان از عطرهای چوبی‌تر و گرم‌تر و در تابستان از عطرهای سبک‌تر و خنک‌تر استفاده کنید.

۸. استفاده از لوستر یا چراغ تزئینی جدید

بسیاری از ما نورپردازی را نادیده می‌گیریم، ولی چراغ‌ها کاری بیش از صرفا روشن‌کردن فضا انجام می‌دهند. با استفاده از چراغ‌ها و نورپردازی زیبا می‌توانید فضا را زیباتر کنید. استفاده از چراغ‌های تزئینی زیبا به‌جای چراغ‌های قدیمی و معمولی، می‌تواند تأثیر زیادی بر محیط داشته باشد.

استفاده از نورپردازی برای تغییر فضای خانه

درست استفاده‌کردن از چراغی جدید، به‌ویژه آباژور زمینی و چراغ آویز سقفی، فضا را بسیار زیباتر و بهتر می‌کند. استفاده از این چراغ‌ها گزینه بسیار خوبی است، به‌ویژه اگر قبلا هزینه و زمان زیادی را صرف نورپردازی محیط نکرده‌اید.

۹. استفاده جسورانه از رنگ جدید برای دادن ظاهری جدید به خانه

بدیهی است که رنگ جدید حسی متفاوت در خانه ایجاد می‌کند. رنگ ابزاری کارآمد است که فضا را دگرگون می‌کند. می‌توانید با رنگ‌های مُد روز ظاهری نو به فضا بدهید یا صرفا با افزودن رنگی جدید طرح‌های موجود را تازه و نو کنید.

اگر می‌خواهید که ظاهر و حس خانه را واقعا تغییر دهید، آن را جسورانه رنگ کنید. مثلا اگر دیوارها کم‌رنگ‌اند، سراغ رنگ‌هایی مانند قرمز تند و سبز خزه‌ای یا هر رنگی بروید که با رنگ قبلی دیوار متفاوت است. اگر هم رنگ دیوارها تیره است، در جهت مخالف حرکت کنید. فقط باید به‌دنبال چیزی جدید، جسورانه و متحول‌کننده باشید.

لازم نیست که برای ایجاد حسی جدید تمام خانه را رنگ کنید. رنگ‌کردن بخش‌های کوچکی مانند تزئینات و طاقچه‌ها یا حتی استفاده از رنگی جسورانه برای سقف می‌تواند روحی تازه به خانه بدمد. می‌توانید در اتاق نشیمن از وسایل رنگی برجسته و مشخص و در ناهارخوری و آشپزخانه از رنگ‌های تند استفاده کنید. همچنین می‌توانید به‌جای یک رنگ، از رنگ‌های متفاوتی در کنار هم استفاده کنید. از آزمایش‌کردن و ترکیب رنگ‌ها و الگوهای مختلف نترسید.

۱۰. تعمیر و نوکردن اسباب و اثاثیه قدیمی

تعمیر و نوکردن وسایل هم مقرون‌به‌صرفه و هم ارزشمند است. یکی از اسباب و وسایل محبوب در خانه خود را انتخاب کنید و به آن روح تازه‌ای بدمید. اگر صندلی به روکش نیاز دارد، از پارچه‌های مختلف با رنگ‌ها یا مواد متضاد استفاده کنید یا برای ایجاد الگویی جدید، یکی از دسته‌ها یا نشیمنگاه را جدا کنید. با این کار می‌توانید با وسیله‌ای که از قبل داشته‌اید، چیز جدیدی خلق کنید.

سپردن کار به خیاط رومبلی نیز راهکار خوبی برای رسیدن کسب نتیجه‌ای حرفه‌ای است، زیرا آنها می‌توانند درباره بهترین پارچه‌های موجود برای انواع مبلمان و وسایل به شما مشاوره بدهند. شما نیز می‌توانید انرژی خود را صرف انتخاب بهترین طرح‌ها کنید.

۱۱. استفاده از آثار هنری

درک نحوه انتخاب آثار هنری برای خانه مهم است، به‌ویژه اگر به‌دنبال آثاری هستید که با آنها ارتباط برقرار می‌کنید و برایتان ارزش شخصی دارند. در غیر این صورت آثاری که در ابتدا برایشان اشتیاق داشتید، به‌مرور زمان از چشمتان می‌افتند و ارزش خود را از دست می‌دهند.

اگر آثار هنری زیادی در خانه دارید، گردوغبارشان را پاک کنید و آنها را روی دیوار بچینید. همچنین می‌توانید از عکس‌های خانوادگی استفاده کنید یا به نمایشگاه‌ها بروید و آثار چاپی و کارت‌پستال‌های رنگارنگی را بخرید یا اگر بچه دارید، تعدادی از نقاشی‌های موردعلاقه‌اش را قاب کنید و به دیوار بزنید.

۱۲. مرتب‌کردن و تغییرشکل قفسه‌ها

قفسه‌ای که زیر وزن زباله‌هایی مانند دفترچه‌های راهنمای قدیمی، تکه‌های کاغذ و ابزار خراب و ازکارافتاده می‌نالد، اتاق را از انرژی خالی می‌کند. بنابراین بهتر است که نیمی از روز را صرف جداکردن و دورریختن کاغذها و نوشته‌هایی که دیگر به آنها نیازی ندارید، گذاشتن پوشه‌ها در قفسه‌ها و تعمیر وسایل و ابزار خراب کنید.

اگر وسیله مفیدی پیدا کردید که دیگر به آن نیازی نداشتید، می‌توانید آن را به خیریه ببخشید. مرتب‌کردن قفسه‌ها روح انسان را آرام می‌کند و فضایی خالی برای قراردادن گل‌ها، یادگاری‌ها، تصاویر و کتاب‌ها ایجاد می‌کند. پس از دورریختن وسایل اضافه و مرتب‌کردن قفسه‌ها نیز می‌توانید با استفاده از طراحی زیبا و مناسب برای قفسه‌ها از جمع‌شدن مجدد وسایل زاید و بی‌اثرشدن کار سختی که انجام داده‌اید، جلوگیری کنید.

۱۳. استفاده از کاغذدیواری حاشیه‌ای برای تغییر ظاهر دیوارها

با استفاده از کاغذ دیواری حاشیه فضای خانه را تغییر دهید.

ایجاد طرح و الگویی تازه روی دیوارها می‌تواند حال‌وهوای تازه‌ای به خانه بدهد. استفاده از کاغذ دیواری حاشیه‌ای راهی سریع و مقرون‌به‌صرفه برای بهبود ظاهر خانه بدون نیاز به کاغذدیواری‌کردن تمام فضاست. با این کاغذدیواری‌ها می‌توانید ایده‌های خلاقانه‌ای را اجرا کنید. مثلا می‌توانید با کاغذدیواری برای تابلوها قاب درست کنید یا حتی از آنها روی مبلمان یا زیر آج پله‌ها استفاده کنید. هیچ قانونی برای استفاده از کاغذدیواری حاشیه‌ای وجود ندارد!

برنامه‌ریزی برای بودجه و پایبندی به آن

تغییر ظاهر و دکوراسیون خانه بسیار هیجان‌انگیز است، ولی هزینه‌هایی نیز دارد. بنابراین باید پیش از شروع برای بودجه خود برنامه ریزی کنید و به آن پایبند باشید. در انتخاب مواردی که برای نوسازی و تعمیر در نظر گرفته‌اید، دقت کنید. در غیر این صورت مجبور می‌شوید هزینه زیادی بپردازید. البته اگر قصد دارید که خانه را برای سرمایه گذاری خاصی بفروشید، بازسازی خانه موجب می‌شود که ارزش آن بیشتر شود.

پیداکردن مودبردهایی برای ایده‌گرفتن

استفاده از مود برد برای ایده گرفتن در طراحی داخلی خانه

امروزه شبکه های اجتماعی، برنامه‌های تلویزیونی و ویدئوهای آنلاین می‌توانند کمک زیادی به ما کنند. چه بخواهید چیدمان مبلمان را تغییر دهید و چه قصد داشته باشید که طراحی قسمت‌های مختلف خانه را کاملا تغییر دهید، این مودبردها می‌توانند به شما کمک کنند که نوع تغییرات و طراحی مدنظرتان را تجسم کنید.

استخدام فردی حرفه‌ای در حوزه طراحی داخلی

اگر سرتان شلوغ است یا مهارت‌های لازم برای تغییر دکوراسیون منزل را ندارید، می‌توانید از فردی حرفه‌ای کمک بگیرید. البته هزینه‌ استخدام افراد حرفه‌ای بسیار زیاد است. بنابراین باید دقت کنید که نتیجه کار همان چیزی شود که می‌خواهید.

شما بگویید

در شرایط اقتصادی امروزه، صرف هزینه‌های زیاد برای تغییر دکوراسیون خانه برای همه امکان‌پذیر نیست. بااین‌حال همان طور که گفتیم، با انجام کارهایی ساده و کم‌هزینه نیز می‌توانیم حال‌وهوای خانه را تغییر دهیم و رنگ و بوی بهار را به خانه بیاوریم. شما کدام‌یک از پیشنهادهای این مقاله را بیشتر می‌پسندید؟ به‌نظر شما چه کارهای دیگری را می‌توان برای بهبود ظاهر خانه انجام داد؟


در ادامه بخوانید: ۲۵ ایده خلاقانه برای چیدمان کتاب‌ها در خانه
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع lumina homesandgardens
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.