کتاب تقویت حافظه؛ معرفی ۱۱ کتاب خواندنی

1

آیا همواره در یادآوری کلمه‌ها، اسامی و جزئیات اتفاقات مشکل دارید؟ تا چه اندازه از حواس‌پرتی‌های زندگی امروزی کلافه‌اید؟ به‌نظر شما چه عواملی در بهبود عملکرد حافظه ما نقش دارند؟ مقاله امروز مختص معرفی کتاب تقویت حافظه است. کتاب‌های معرفی‌شده همه سؤال‌های شما درباره مغز، عملکرد آن و عوامل مؤثر بر تقویت آن را پاسخ می‌دهند. اگر همواره درباره مغز و حافظه خود نگرانی دارید، معرفی کتاب امروز را از دست ندهید.

۱. تقویت حافظه

کتاب تقویت حافظه

رونیکس

نویسنده: مایکل تیپر
مترجم (پیشنهاد کاربران):
گیتی شهیدی
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
نسل نواندیش
تعداد صفحه:
۱۷۲

مایکل تیپر برنده مدال نقره جهانی حافظه و صاحب عنوان استاد اعظم حافظه است. او در کتاب «تقویت حافظه»،۱۰۱ راهکار و مهارت برای تقویت حافظه ارائه می‌کند. اگر فکر می‌کنید در به یادآورن چیزها و به‌کارگیری حافظه‌تان مشکل دارید، مطالعه کتاب تقویت حافظه برای بهبود عملکرد حافظه‌تان مفید خواهد بود.

اگر حافظه شما طبق دلخواهتان عمل نمی‌کند، ممکن است علتش این باشد که اطلاعات را طوری که بتوانید به‌راحتی آن را به‌ یاد آورید سازمان‌دهی نکرده‌اید.

۲. ملکه ذهن

ملکه ذهن از کتاب‌های تقویت حافظه

نویسندگان: پیتر سی. براون، هنری رودیگر، مارک مک دانیل
مترجم (پیشنهاد کاربران):
میترا عبدی‌ باوندپوری
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
کلک سیمین
تعداد صفحه: ۲۲۶

هنری رودیگر و مارک مک دانیل دانشمندان علوم شناختی و پیتر سی. براون روایتگر تیم سه‌نفره آنان در حوزه یادگیری و حافظه است. در این اثر، آنها از ۱۱ همکار روان‌شناس خود کمک گرفته‌اند تا حاصل پژهش‌هایشان درباره نحوه یادگیری و به‌یادسپاری را ارائه کنند. مطالعه این کتاب باورهای شما درباره یادگیری را متحول می‌کند.

مسئولیت یادگیری بر دوش تک‌تک ما است و اگر مدرسان و مربیان از هم‌اکنون این اصول را به دانش‌آموزان یاد بدهند و آنها را در روند یادگیری به کار ببرند نقش مؤثر‌تری خواهند داشت.

۳. حافظه نامحدود

حافظه نامحدود از کتاب‌ های تقویت حافظه

نویسنده: کوین هورسلی
مترجم (پیشنهاد کاربران):
اصغر فرمان
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
نسل نواندیش
تعداد صفحه:
۱۵۰

کوین هورسلی، استاد بزرگ حافظه، معتقد است اگر تاکنون نتوانسته‌ایم از حافظه‌مان درست استفاده کنیم به این دلیل است که روش درست استفاده از ذهن و حافظه را بلد نبوده‌ایم. این کتاب که حاصل ۲۰ سال تحقیق او درباره حافظه است، شامل روش‌هایی استاندارد برای بهره‌گیری درست از ذهن و حافظه می‌شود. اگر می‌خواهید نامحدود از توان حافظه خود بهره ببرید، مطالعه این کتاب پیشنهاد ویژه ما به شماست.

همه ما استعداد داریم، استعداد فکرکردن به تفکرمان. می‌توانید فکرتان را متمرکز کنید تا هر حوزه‌ای از زندگی‌تان را ارتقا دهید، شمایید که تعیین می‌کنید باید چه‌کار کنید. می‌توانید همچنان اجازه دهید محیط توجه شما را مختل کند یا تصمیم بگیرید که به آن جهت دهید.

۴. قدم‌زدن روی ماه با انیشتین

قدم زدن روی ماه با انیشتین از کتاب های تقویت حافظه

نویسنده: جاشوا فوئر
مترجم (پیشنهاد کاربران):
گیتی قاسم‌زاده
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
هورمزد
تعداد صفحه:
۳۹۰

این کتاب داستان تلاش‌های مستمر نویسنده‌ آن، جاشوا فوئر، برای دستیابی به حداکثر توان حافظه و ذهنش است. او همیشه دغدغه استفاده بهینه از حافظه و دستیابی به خواسته‌هایش از طریق توانایی ذهنی را داشته است و اکنون موفق شده است با به‌کارگیری روش‌هایی مؤثر به مقام اول حافظه برتر آمریکا برسد. جاشوا فوئر با بازگوکردن مسیر پرپیچ‌‌وخم خود الهام‌بخش همه کسانی است که به‌دنبال تقویت حافظه خودند.

این داستانِ باورنکردنی که من چگونه بی‌حرکت و عرق‌ریزان توانستم دورِ نهایی مسابقه‌ی قهرمانی حافظه در آمریکا را به پایان برم، به یک‌ سال پیش و به یک اتوبان برفی در پنسیلوانیای مرکزی برمی‌گردد.

۵. چگونه حافظه درخشان داشته باشیم؟

چگونه حافظه درخشان داشته باشیم؟ از کتاب های تقویت حافظه

نویسنده: دومینیک اُ براین
مترجم (پیشنهاد کاربران):
سمیه موحدی‌فرد
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
اعتلای وطن
تعداد صفحه:
۱۸۲

دومینیک اُ براین در ۴ فصل این کتاب شما را با دنیای ذهن و روش‌های مؤثر یادگیری و به‌یادسپاری آشنا می‌کند. فصل اول مربوط به شناخت حافظه و ابزارهای مهم آن برای یادگیری است. فصل دوم شامل روش‌های یادآوری چهره‌ها و اسامی، روش یادآوری کشورها و پایتخت‌های آنها، یادگیری زبان‌های خارجی، یادآوری گذشته، یادآوری مسیرها و سخنرانی‌هاست. در فصل سوم با عنوان «نیروی حافظه» روش‌های یادآوری اخبار، اشعار و رویدادهای تاریخی را می‌آموزید. فصل آخر کتاب که «طرح پیشرفته ذهن» نام دارد هم مربوط به حافظه اعداد دوتایی، به‌یادسپاری واژگان، روش حفظ اعداد و روش موفقیت در بازی‌ها و سرگرمی‌هاست.

۶. ذهنی برای اعداد

ذهنی برای اعداد از کتاب های تقویت حافظه

نویسنده: باربارا اوکلی
مترجم (پیشنهاد کاربران):
کامیاب تقی‌زاده
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
چترنگ
تعداد صفحه:
۲۸۸

مخاطب این کتاب همه کسانی هستند که فکر می‌کنند عملکرد ذهنشان در رابطه با ریاضیات ناامیدکننده است و همچنین همه کسانی که موقعیت‌های شغلی و اجتماعی زیادی را به‌خاطر فقدان اعتمادبه‌نفس در ریاضیات رد کرده‌اند. باربارا اوکلی در این کتاب روش‌هایی برای مواجه بهتر با ریاضیات و بهبود عملکرد ذهن ریاضی ارائه می‌کند. اگر همیشه از ریاضی فراری بوده‌اید، این کتاب می‌تواند دیدگاه شما را تغییر دهد.

شاید دوست داشتید شغلی مرتبط با ریاضی و علوم داشته باشید. اما تسلیم شدید و مسیر دیگری در پیش گرفتید. به بقیه گفتید از ریاضی سر درنمی‌آوردید. اما در حقیقت صرفا به این دلیل بود که اجازه دادید پشت گوش انداختن مطالعه شکست‌تان بدهد.

۷. تمرکز ازدست‌رفته

تمرکز از دست رفته از کتاب های تقویت حافظه

نویسنده: یوهان هری
مترجمان (پیشنهاد کاربران):
علیرضا نظری انامق، میلاد سبزه‌آرای لنگرودی
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
اندیشه آگاه
تعداد صفحه:
۳۵۳

شلوغی‌ها و حواس‌پرتی‌های بی‌شمار دنیای امروز بیشترین تأثیر را بر تمرکز و حافظه ما دارند. اگر از حواس‌پرتی‌ها و بی‌تمرکزی‌های مداوم خود کلافه شده‌اید، این کتاب برای شماست تا با یوهان هری و روش‌های راهگشای او از حواس‌پرتی‌های دنیای مدرن رها شوید.

شاید شعار دوران کنونی ما باید این باشد: «سعی کردم زندگی کنم، اما حواسم پرت شد.»

۸. حافظه درخشان به‌روش تونی بازان

حافظهٔ درخشان به روش تونی بازان از کتاب های تقویت حافظه

نویسنده: تونی بازان
مترجم (پیشنهاد کاربران):
محمدجواد نعمتی
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
پل
تعداد صفحه:
۱۰۴

تونی بازان یادگیری را مهارتی می‌‌داند که با تمرین مداوم به دست می‌آید. بر همین اساس، او در این کتاب ابتدا چگونگی عملکرد حافظه و سپس‌ روش‌هایی برای تقویت حافظه و به‌یادسپاری ارائه می‌کند.

حافظه خود را چطور ارزیابی می‌کنید؟ خوب یا بد؟ آیا نگران به خاطر آوردن مطالب در محیط کار یا سر جلسه امتحان هستید؟ دوست دارید هر چیزی را که دوست دارید به خاطر بیاورید؟ نکته جالب‌توجه اینجاست که به‌صورت طبیعی، چیزی به نام حافظه ضعیف وجود ندارد. همه ما چیزهایی را به یاد می‌آوریم که اراده می‌کنیم.

۹. حافظه تصویری

حافظه تصویری از کتاب های تقویت حافظه

نویسنده: رایان جیمز
مترجم (پیشنهاد کاربران):
مهران داور
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
مؤسسه انتشارات فلسفه
تعداد صفحه:
۸۶

به‌خاطرسپردن با استفاده از توانایی تجسم و تصورکردن مهارتی است که در این کتاب می‌آموزید. رایان جمیز با استفاده از روش حافظه تصویری کمک می‌کند که از دست حفظ‌کردن‌های مدام و کم‌نتیجه خلاص شوید. اگر به‌دنبال‌ روش‌های خلاقانه و ساده برای به‌یادسپردن چیزهای مختلف هستید، این کتاب را مطالعه کنید.

حافظه‌ی كوتاه‌مدت كه گاهی آن را «حافظه‌ی كاری» هم می‌نامند، حافظه‌ای است که دوام آن در مغز بين ۱۸ تا ۳۰ ثانيه است مگر آنكه شخص اطلاعات وارد به آن را در همين مدت‌زمان تمرين كند.

۱۰. غذاهای شگفت‌انگیز مغز

غذاهای شگفت‌انگیز مغز از کتاب های تقویت مغز

نویسنده: لیزا موسکونی
مترجم (پیشنهاد کاربران):
لاله مومنی
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
راوشید
تعداد صفحه:
۱۹۲

مغز انسان مانند سایر اندام‌ها نیازهای تغذیه‌ای خاصی دارد. آگاهی به رژیم غذایی مناسب مغز تأثیر بسزایی بر عملکرد آن دارد. دکتر لیزا موسکونی، پژوهشگر حوزه عصب‌شناسی و میکروبیوم و ژنوم تغذیه‌ای، در این کتاب نتایج پژوهش‌های خود را به اشتراک گذاشته است. اگر می‌خواهید با رژیم غدایی مناسب عملکرد مغز خود را بهبود دهید، مطالعه این کتاب را از دست ندهید.

اکسیداسیون در مغز ما هنگامی بروز می‌یابد که سلول‌های مغزی جهت تولید انرژی گلوکز و اکسیژن بسوزانند. و همان طور که ممکن است حدس بزنید، این امر به‌طور مداوم در حال وقوع است.

۱۱. آشپزی تقویت مغز

آشپزی تقویت مغز از کتاب های تقویت مغز

نویسنده: فرانک لالیس، مگی گرینوود رابینسون
مترجم (پیشنهاد کاربران):
میترا معتضد
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
البرز
تعداد صفحه:
۴۳۲

توجه به رژیم غذایی در کنار مهارت‌های یادگیری و تقویت حافظه، یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد حافظه است. نویسنده‌های این کتاب بر این باورند که رفتارها و حال هر لحظه ما تحت‌تأثیر رژیم غذایی ماست و به همین دلیل می‌توان با آگاهی به تأثیر مواد غذایی مختلف، تسلط بیشتری بر عملکرد مغز داشت.

خشم هميشه نتیجه یک تصادف نیست. مثل اتومبیلی که در بزرگراه یک‌دفعه از مسیرش خارج شده و مستقیم به‌طرف شما می‌آید یا شما که آن ترفیع بزرگ را در اداره از دست می‌دهید. اين می‌تواند از چیزی در رژیم غذایی شما سرچشمه بگیرد، مثل یک کمبود غذایی یا افت قند خون در محافل روان‌شناسی، یک انفجار خشم ناشی از کمبود تغذیه‌ای را «مغز داغ» می‌گویند.

شما بگویید

آیا تاکنون کتابی برای تقویت حافظه مطالعه کرده‌اید؟ کدام‌یک از کتاب‌های تقویت حافظه معرفی‌شده‌ در این مقاله را خوانده‌اید؟ به‌نظر شما آگاهی و مطالعه درباره نحوه عملکرد مغز تا چه اندازه به ما در تقویت حافظه‌مان کمک کند؟


در ادامه بخوانید: بهترین کتاب های جامعه شناسی برای شناخت ریشه رفتارهای اجتماعی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. عبدالمجید سمری می‌گوید

    با عرض سلام و تشکر بابت سایت آموزشی فرهنگی بسیار ارزشمند شما ،‌در لیست کتابهای تقویت حافظه کتاب 57 درس برای تقویت حافظه به قلم دکتر عبدالکریم قریب خالی بود.