کتاب های راس هریس؛ از تله شادمانی تا سیلی واقعیت

0

راس هریس (Russ Harris) پزشک، نویسنده پرآوازه‌‌ و خالق روش درمانی‌ مبتنی‌ بر پذیرش و تعهد (ACT) است. هریس در طول زندگی حرفه‌ای خود کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی متعددی برای تربیت کارشناسان خبره حوزه سلامت روان برگزار کرده است. او نگارش چندین عنوان کتاب پرفروش در حوزه خودیاری را در کارنامه دارد که یکی از بهترین آنها کتاب «تله شادمانی» است. این کتاب و دیگر آثار مکتوب هریس به ده‌ها زبان ترجمه شده‌اند و میلیون‌ها نسخه از آنها فروخته شده است. در این مقاله، نگاهی اجمالی به زندگی‌نامه راس هریس می‌اندازیم و بهترین آثار او را معرفی می‌کنیم.

درباره راس هریس

راس هریس نویسنده آثار پرفروش، روان‌درمانگر و مشاور رسمی سازمان بهداشت جهانی است که دست‌کم در تربیت ۵۰هزار متخصص حوزه سلامت روان مشارکت داشته و دوره‌های آموزشی متعددی را در سراسر جهان برگزار کرده است. یکی از آثار او با عنوان «ACT به زبان ساده» که در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، بیش از ۱۰۰هزار نسخه فروش رفته است.

راس در آستانه سی‌سالگی با آنکه لقب «پزشک جوان موفق» را یدک می‌کشید، دچار اضطراب، استرس و افسردگی بود. او به‌رغم آنکه موفق شده بود به بسیاری از رؤیاهای خود جامه عمل بپوشاند، با تمام وجودش احساس می‌کرد زندگی‌اش تهی از هرگونه معنا، اشتیاق و هدف است.

رونیکس

وی پس از آنکه مدت‌ها با آثار زیان‌بار افسردگی دست‌به‌گریبان بود، درنهایت توانست اصول روش درمانی ویژه‌ای موسوم به اکت (ACT) را کشف و اثبات کند. در این روش،‌ فرد می‌آموزد که چگونه ارزش‌های یکتای خود را خلق و بر پایه آنها زندگی کند، کاملا غرق در زندگی شود و به‌جای کنارگذاشتن افکار و احساسات پیچیده، آنها را درون خود جاری کند.

هریس با ابداع روش اکت و عمل به مبانی آن توانست از دام افسردگی نجات پیدا کند و به زندگی‌اش نشاط ببخشد. روش اکت توانسته زندگی هریس و هزاران نفر را دستخوش تحولی چشم‌گیر کند. او با تمام توان از اثربخشی این روش درمانی دفاع می‌کند و تحقیقاتی نیز بر داعیه او مهر تأیید می‌زنند. تاکنون صدها مقاله علمی با محوریت صحت‌سنجی روش اکت منتشر شده‌اند که همگی بر نقش سازنده آن در بهبود سلامت روان بیماران صحه می‌گذارند.

کتاب‌های راس هریس

۱. در جست‌وجوی شادی

کتاب در جستجوی شادی راس هریس

مترجمان: مریم فاتحی‌زاده، شیرین عظیمی‌فرد
انتشارات: دانژه
تعداد صفحه: ۴۱۶

کتاب در جستجوی شادی راس هریس از پرفروش‌ترین کتاب‌های این نویسنده است که خواننده را به خلق و کشف معانی تازه در زندگی تشویق می‌کند تا بتواند از تله تنش‌ها، استرس‌ها و ناکامی‌ها با یاری درمان تعهدمحور رهایی یابد.

۲. تله شادمانی

کتاب تله شادمانی راس هریس

مترجمان: مهدی اسکندری،‌ علی صاحبی
انتشارات: سایه سخن
تعداد صفحه: ۳۹۲

کتاب تله شادمانی راس هریس از دیگر آثار پرفروش این روان‌درمانگر است که می‌کوشد روش‌های درمانی نوینی را بر پایه رویکرد اکت (درمان مبتنی‌ بر پذیرش و تعهد) تشریح و پیش‌فرض‌های خواننده درباره شادمانی و رضایت از زندگی را متحول کند.

۳. سیلی واقعیت

کتاب سیلی واقعیت راس هریس

مترجمان: کتایون دانشوریان، محبوبه قریب
انتشارات: سبزان
تعداد صفحه: ۲۶۴

کتاب سیلی واقعیت راس هریس با نام کامل «تاب‌آوری در سیلی واقعیت: یافتن رضایت‌مندی هنگام مواجهه با موانع و سختی‌های زندگی» از دیگر کتاب‌های پرآوازه این نویسنده پرکار است که به خواننده می‌گوید دیر یا زود باید پذیرای سیلی واقعیت باشد. هریس در این کتاب فقدان عزیزان، ابتلا به بیماری‌های سخت، مواجهه با خیانت و دیگر وقایع ناخوشایند را همچون سیلی‌های دردناکی می‌داند که به‌دست واقعیت نواخته می‌شوند و خوانندگان را برای علاج آنها راهنمایی می‌کند.

۴. عشق در عمل

 

مترجمان: علی فیضی، سجاد بهرامی، میلاد خواجه‌پور
انتشارات: کتاب ارجمند
تعداد صفحه: ۲۹۲

کتاب عشق در عمل با عنوان کامل «عشق در عمل: راهنمای حل تعارضات و بهبود روابط زوج‌ها به‌کمک درمان مبتنی بر پذیرش و پایبندی (ACT)» از دیگر کتاب‌های پرفروش هریس است. نگارنده در این کتاب می‌کوشد باورهای اشتباه درباره عشق را حلاجی کند و خواننده را به این واقعیت رهنمون سازد که هیچ رابطه زناشویی بی‌نقصی وجود ندارد. هریس در این کتاب هم زوج‌ها را برای دستیابی به رابطه‌ای لذت‌بخش و عاشقانه به به‌کارگیری روش درمانی مبتنی‌ بر پذیرش و تعهد توصیه می‌کند و از آنها می‌خواهد تا احساسات و افکار منفی خود را مدیریت کنند.

۵. زمانی که زندگی ضربه می‌زند

کتاب زمانی که زندگی ضربه می‌زند راس هریس

مترجم: ثمین اکباتانی
انتشارات: گویا
تعداد صفحه: ۲۷۲

هریس در این کتاب با تشریح مبانی روش درمانی اکت از خواننده می‌خواهد که با تعهدمداری از زیر خروار فقدان‌ها، شکست‌ها، غم‌ها و تجربه‌های ناخوشایند زندگی بیرون بیاید و به زندگی عادی بازگردد.

۶. اکت، پرسش‌ها و پاسخ‌ها

کتاب اکت، پرسش‌ها و پاسخ‌ها راس هریس

مترجم: سحر محمدی
انتشارات: سایه سخن
تعداد صفحه: ۴۵۶

راس هریس در این کتاب مبانی روش درمانی اکت و ۱۵۰ نکته رایج درباره این روش را تشریح می‌کند.

۷. شکاف اعتمادبه‌نفس

کتاب شکاف اعتماد به نفس راس هریس

مترجم: سحر محمدی
انتشارات: سایه سخن
تعداد صفحه: ۳۸۴

راس هریس در این کتاب به خوانندگان از چندوچون رشد و تحول بشر می‌گوید و ابعاد گوناگون اعتماد و چگونگی دستیابی به آن را واکاوی می‌کند.

۸. رهایی از اضافه‌وزن

مترجم: سحر محمدی
انتشارات: سایه سخن
تعداد صفحه: ۴۰۴

هریس در این کتاب می‌کوشد رویکرد تازه‌ای برای مقابله با دغدغه اضافه‌وزن معرفی کند و خواننده را از گرفتاری در دام رژيم‌های غذایی متعدد و ناکارآمد رهایی دهد.

۹. ACT به زبان ساده

کتاب اکت به زبان ساده راس هریس

مترجم: انوشه امین‌زاده
انتشارات: ارجمند
تعداد صفحه: ۳۳۶

این کتاب با عنوان کامل «ACT به زبان ساده؛ الفبای درمان مبتنی‌ بر پذیرش و تعهد» مبانی بنیادی روش اکت را تشریح می‌کند و از خواننده می‌خواهد بیش از پیش به عمل توجه‌آگاهانه و ارزش‌مدار پایبند باشد.

۱۰. وقتی که رسد غمی به اندازه کوه

کتاب وقتی که رسد غمی به اندازه کوه راس هریس

مترجمان: عباس عبدالهی، زهرا آزادفر
انتشارات: ارجمند
تعداد صفحه: ۲۲۴

راس هریس در این کتاب می‌کوشد از مهارت‌های کاربردی در مواجهه با ضربات شدید در زندگی بگوید و خواننده را برای عبور از شرایط بغرنج و غلبه بر رخدادهای ناخوشایند یاری کند.

۱۱. گره‌گشایی در اکت

کتاب گره گشایی در اکت راس هریس

مترجمان: محمدرضا عابدی، راضیه ایزدی
انتشارات: کاوشیار
تعداد صفحه: ۱۶۰

راس هریس در این کتاب از زوایه‌ای دیگر روش درمانی مبتنی‌ بر پذیرش و تعهد (ACT) را تشریح می‌کند و به شبهات مطرح‌شده درباره آن را پاسخ می‌دهد.

نوبت شماست

راس هریس از نویسندگان پرطرف‌دار میان کتاب‌خوان‌های ایرانی است. اگر تابه‌حال آثار او را خوانده‌اید یا موفق شده‌اید با رویکرد درمانی ویژه هریس بر دشواری‌های زندگی غلبه کنید، تجربه خود را با ما و دیگر مخاطبان چطور در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: بهترین کتاب های روانشناسی دنیا؛ گزیده‌ای از ۱۰۰ کتاب برتر بوک‌آتوریتی
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع goodreads
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.